@article { author = {Afzali, Sayyid Abdul-Rauf}, title = {God as a Projection: An Assessment of Feuerbach's Anthropological Atheism Theory}, journal = {Philosophy of Religion}, volume = {17}, number = {4}, pages = {541-566}, year = {2020}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-7063}, eissn = {2423-6233}, doi = {10.22059/jpht.2020.298399.1005736}, abstract = {One of the outstanding doubts in the contemporary theology is the depiction of God as a projected image. According to this doubt, God is the same as the unfulfilled human desires and wants that go through a projection process, and then are turned into God. This descriptive-analytical study aims to explain this doubt based on the works of Feuerbach and the commentators of his works, and then criticize it relying mostly on the opinions of Muslim philosophers and theologians. It is suggested in this article that issues such as the difference in the way projection is conceptualized by Feuerbach and psychologists, the non-confirmation of this theory, its extreme humanistic basis, the anthropological atheism, and the ineffectiveness of some functionalist justifications are among the problems with this viewpoint.}, keywords = {god,projection,Feuerbach,Atheism}, title_fa = {شبهۀ خدا به‌مثابۀ فرافکنی (بررسی و نقد الحاد انسان‌شناختی فویرباخ)}, abstract_fa = {از شبهات مطرح در حوزۀ خداشناسی معاصر، شبهۀ خدا به‌مثابۀ فرافکنی است. بر پایۀ این شبهه، خدا همان آروزها و خواست‌های برآورده‌نشدۀ انسان بوده که طی فرایندی موسوم به فرافکنی به بیرون افکنده شده است و سپس به خدا تبدیل می‌شود. در این نوشتار به شیوۀ تحلیلی – توصیفی تلاش خواهد شد که این شبهه با تکیه بر آثار خود فویرباخ و شارحان او تقریر شود و سپس با عنایت بیشتر به آرا و نظریات فیلسوفان و الهیدانان مسلمان مورد نقادی قرار گیرد. بر پایۀ این نوشتار، اموری مانند تفاوت بین فرافکنی فویرباخ و فرافکنی روانشناسان، عدم اثبات نظریه، انسان‌گرایی افراطی، الحاد انسان‌شناختی و عدم کارایی توجیهات کارکردگرایانه، برخی از اشکال‌هایی هستند که بر این دیدگاه وارد است.}, keywords_fa = {الحاد,خدا,فرافکنی,فویرباخ}, url = {https://jpht.ut.ac.ir/article_77994.html}, eprint = {https://jpht.ut.ac.ir/article_77994_4a74c6fe383369fa612ba87ef374192b.pdf} } @article { author = {Aram, Alireza and Fazeli, Sayyed Ahmad}, title = {The Ethical Motivation Factors in Ibn Arabi’s Mystic Theology}, journal = {Philosophy of Religion}, volume = {17}, number = {4}, pages = {567-585}, year = {2020}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-7063}, eissn = {2423-6233}, doi = {10.22059/jpht.2020.275860.1005642}, abstract = {The main question of this study was to identify the ethical motivation factors from the viewpoint of Ibn Arabi and to depict the path through which the ethical agent would achieve the optimal life intended by religion and ethics. A reference to Ibn Arabi’s works using a descriptive-analytical method made it possible for us to explain the ethical motivation steps as follows. In order to expand the existence, the general Divine grace bestowed the virtue of life onto the human, while the specific grace of sublime God installed the human as the (potential) collection of Names. The knowledge that is gifted by God and leads to knowing the world of archetypes informs the human about the reality of his existence. The divine grace and the human’s knowledge of this grace bring about kindness, set the ground for him to make effort, and make the context for the growth of optimal human character. Finally, the station of guardianship and knowledge about the divine guardians is another aspect of the divine grace, a way to recompense for the human knowledge incompleteness, and a compensation for his defective ambition; the last factor accelerates the transition from ethical motivation to ethical act.}, keywords = {mystic ethics,Ethical motivation,Grace,Knowledge,Effort,Guardianship}, title_fa = {عوامل انگیزش اخلاقی در الهیات عرفانی ابن‌عربی}, abstract_fa = {مسئلۀ خاص این تأمل، شناسایی عوامل انگیزش اخلاقی در نگاه ابن‌عربی و ترسیم مسیری است که فاعل اخلاقی با پیمودن آن به حیات مطلوب دینی و اخلاقی دست خواهد یافت. رجوع به آثار ابن‌عربی با روش توصیفی و تحلیلی، این امکان را فراهم می‌کند که گام‌های انگیزش اخلاقی را چنین تقریر کنیم: رحمت عام الهی در گسترش وجود، به انسان شرف وجود بخشیده و رحمت خاصۀ حق‌تعالی انسان را در مقام جمعیت (بالقوه) اسماء مستقر کرده است. معرفتی که عطیۀ حق و منتهی به شناخت عالم اعیان ثابته باشد، انسان را به حقیقت وجودی خود ملتفت می‌کند. رحمت الهی و معرفت انسان به این رحمت، برانگیزانندۀ محبت، زمینه‌ساز همت و بستر پرورش خُلق مطلوب بشر است. در نهایت، مقام ولایت و شناخت اولیای الهی وجه دیگری از رحمت حق، مستدرکی برای نارسایی معرفت و جبرانی برای قصور همت است؛ که عامل اخیر انتقال از انگیزش اخلاقی به عمل اخلاقی را تسریع می‌کند.}, keywords_fa = {اخلاق عرفانی,انگیزش اخلاقی,رحمت,معرفت,ولایت,همت}, url = {https://jpht.ut.ac.ir/article_74842.html}, eprint = {https://jpht.ut.ac.ir/article_74842_ff9d43831c06985a6a7cbfb7ccdb557b.pdf} } @article { author = {Zeinali, Ruhollah}, title = {Examining and Explaining Avicenna’s Response to the Doubt on the Conflict Between the Necessity of Contentment With the Divine Decree in Ethical Evils}, journal = {Philosophy of Religion}, volume = {17}, number = {4}, pages = {587-608}, year = {2020}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-7063}, eissn = {2423-6233}, doi = {10.22059/jpht.2020.303129.1005751}, abstract = {One of the challenges facing the belief in the universality of the divine decree is the doubt on the conflict between the necessity of the contentment with the divine decree and the necessity of discontentment with the ethical evils. Avicenna has given in a two-part response to this doubt. In the first part, he examines the ethical evils’ mode of relationship with actor and acceptor, with only the latter relationship as leading to evilness. In the second part, he distinguishes the essential and accidental matters, and deems accidental evils as subject to the divine decree. This response solves the doubt only if the evils do not have any true existence and their existence is arbitrary. In this case, the contentment with something that does not have a true existence is not necessary and the doubt is answered. There are evidences in Avicenna’s words based on which we can figure out that he believed in the arbitrariness of the evils. This study shows that these evidences imply that Avicenna believed in this meaning of evilness. Of course, if one does not accept this implication, then Avicenna’s response to this doubt cannot be considered as an appropriate answer.}, keywords = {Contentment with the divine decree,Discontentment with moral evils,Divine decrees,evils,Avicenna’s response,Examination of response}, title_fa = {تبیین و بررسی پاسخ ابن‌سینا به شبهۀ تعارض لزوم رضایت به قضای الهی در شرور اخلاقی}, abstract_fa = {یکی از چالش‌های فراروی اعتقاد به عمومیت قضای الهی، شبهۀ تعارض لزوم رضایت به قضای الهی و لزوم عدم رضایت به شرور اخلاقی است. ابن‌سینا پاسخی در دو بخش به این شبهه ارائه کرد. در بخش نخست با تفکیک حیثیت ارتباط شرور اخلاقی با فاعل و قابل، آنها را از حیث ارتباط با قابل، شر دانسته است. در بخش دوم نیز با تفکیک امور بالذات و بالعرض، شرور را به‌صورت بالعرض مشمول قضای الهی معرفی کرد. این پاسخ تنها در صورتی شبهه را برطرف می‌کند که شرور، وجود حقیقی نداشته باشند؛ بلکه اطلاق موجود به آنها را مجازی (اعتباری) بدانیم. در این‌صورت رضایت به آنچه وجود حقیقی ندارد، ضرورت نخواهد داشت و شبهه برطرف خواهد شد. در سخنان ابن‌سینا شواهدی وجود دارد که بر اساس آنها می‌توان وی را قائل به مجازی (اعتباری) بودن شرور دانست. پژوهش حاضر نشان می‌دهد که این شواهد، بر ارادۀ معنای یادشده از سوی ابن‌سینا دلالت دارند. البته در صورت عدم پذیرش این دلالت، پاسخ درخوری به این شبهه، در فلسفۀ ابن‌سینا داده نشده است.}, keywords_fa = {بررسی پاسخ,پاسخ ابن‌سینا,شرور,رضایت به قضا,عدم رضایت به شرور,قضای الهی}, url = {https://jpht.ut.ac.ir/article_77995.html}, eprint = {https://jpht.ut.ac.ir/article_77995_588b7cbd2bbd892018c2807c2281e691.pdf} } @article { author = {Peykani, Jalal and Hosseini, Sadat and Rezaei, Mahin and Shakibi, Zeinab}, title = {A Look at Alvin Plantinga's Attempt to Answer Freud's Doubt on the Origin of Belief in God}, journal = {Philosophy of Religion}, volume = {17}, number = {4}, pages = {609-633}, year = {2020}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-7063}, eissn = {2423-6233}, doi = {10.22059/jpht.2020.305033.1005761}, abstract = {Based on his psychoanalytic principles, Freud provided an analysis of the origin and function of religion that influenced a wide range of twentieth-century thinkers. These influences often played a negative role, so most religious people either rejected Freud's analysis or viewed it with skepticism. Plantinga is one of the thinkers who adopt a relatively special view to Freud's analysis. In this article, we first briefly describe Freud's analysis of the origin and function of religion. We then present Plantinga's view on Freud's analysis, and finally show what role Plantinga's attention to Freud plays in the formation of Plantinga's religious epistemology. That is, one of Plantinga's main motives in discussing the theory of the fundamentality of belief in God, sensus divinitatis, and the theory of warranted belief is to avoid facing the doubt raised by Freud. However, a study of Plantinga's religious epistemology shows that his solution is not adequate, and that Freud's doubt cannot be answered through the way Plantinga has adopted.}, keywords = {Reformed epistemology,Warranted belief theory,Psychology of Religion}, title_fa = {نگاهی به کوشش آلوین پلانتینگا برای پاسخ به ایراد فروید دربارۀ منشأ باور به خدا}, abstract_fa = {فروید بر اساس مبانی روانکاوانۀ خود تحلیلی از منشأ دین و کارکرد آن به‌دست داد که بر روی طیفی وسیع از متفکران سدۀ بیستم تأثیرگذار بود. این تأثیرات اغلب نقش سلبی داشتند. از این‌رو اغلبِ دینداران یا تحلیل فروید را رد کرده‌اند یا با دیدۀ تردید به آن نگریسته‌اند. پلانتینگا از جملۀ متفکرانی است که دیدگاه به‌نسبت ویژه‌ای دربارۀ تحلیل فروید داشت. در این مقاله ابتدا تحلیل فروید از منشأ و کارکرد دین را به‌اختصار توضیح داده‌ایم. سپس رأی پلانتینگا را در آن زمینه نقل کرده و در نهایت امر نشان داده‌ایم که توجه پلانتینگا به فروید، چه نقشی در شکل‌گیری معرفت‌شناسی دینی پلانتینگا ایفا می‌کند، به این‌صورت که یکی از انگیزه‌های اصلی پلانتینگا در طرح نظریۀ پایه بودن باور به خدا و حس الوهی و همچنین نظریۀ تضمین، مواجه نشدن با ایرادهایی است که فروید مطرح کرد. اما بررسی معرفت‌شناسی دینی پلانتینگا نشان می‌دهد که راه‌حل او بسنده نیست و ایراد فروید با روشی که پلانتینگا در پیش گرفت، رفع‌شدنی نخواهد بود.}, keywords_fa = {روانشناسی دین,معرفت‌شناسی اصلاح‌شده,نظریۀ تضمین}, url = {https://jpht.ut.ac.ir/article_78117.html}, eprint = {https://jpht.ut.ac.ir/article_78117_2036d97efe3a6c5c45d914849955bb22.pdf} } @article { author = {Mohammadi Vakil, Mina and Bolkhari Ghehi, Hasan}, title = {From the Christian Intellect of the Middle Ages to the Human Intellect of Renaissance: An Investigation of the Relationship between Faith and Wisdom in the Western Thought Based on Saint Augustine Opinions}, journal = {Philosophy of Religion}, volume = {17}, number = {4}, pages = {635-659}, year = {2020}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-7063}, eissn = {2423-6233}, doi = {10.22059/jpht.2020.252218.1005547}, abstract = {The philosophy of Middle Ages began with the stances of Saint Augustine. In his teaching “I am guilty, therefore I exist” he defines the truth and existence of the human for the first time based on a human, non-divine action. The examination of the evolution from Saint Augustine’s foregoing statement to that of Descartes (I think, therefore I am) on the one hand shows the long-lasting challenge in solving the relationship between perception and truth, and on the other hand, determines the roots of modernism in some opinions suggested in Middle Ages. This article explains some of the most fundamental opinions of the Middle Ages thinkers such as Abelard’s Skeptism theory as the instrument to attain the truth, Saint Francis’ point that the truth is more a lowly thing within the human rather than a sublime matter, Voluntaryism and individualism of William of Ockham and Nicholas of Autrecourt, etc. This way, it clarifies the way the human intellect is represented in the modern age and the procedure that led to the production of the proposition “I think, therefore I am.” The study was descriptive-analytical in nature and used indicative reasoning for data analysis purposes. The findings revealed that the basis of Descartes’ philosophy (as the father of modern philosophy) is adopted from Saint Augustine’s thoughts. In other words, not only the beginning of the Middle Ages but also the establishment of the modern age should be attributed to Saint Augustine.}, keywords = {Middle ages,Renaissance,Christian intellect,Human intellect,Saint Augustine,Descartes}, title_fa = {از عقل مسیحی قرون وسطی تا عقل انسانی رنسانس (پژوهشی در نسبت میان ایمان و خرد در اندیشۀ غربی با ابتنای بر آرای سنت آگوستین)}, abstract_fa = {آغاز فلسفة قرون‌ وسطی عموماً به سنت‌آگوستین بازمی‌گردد، او در آموزة «من گناهکارم، پس هستم» حقیقت و هستی انسان را برای نخستین بار در گرو یک کنش انسانی و غیرالهی تعریف می‌کند. مطالعة سیر اندیشه از عبارت مذکور سنت‌آگوستین تا «من فکر می‌کنم، پس هستم» دکارت، از یک‌سو نشاندهندة چالش طولانی در حل رابطة میان فهم و حقیقت است و از سوی دیگر، ریشه‌های نوگرایی را در برخی آرای قرون‌ وسطایی مشخص می‌کند. در مقالة حاضر با نگاهی به کلیدی‌ترین آرای اندیشمندان قرون‌ وسطی کوشش می‌شود از طریق توضیح نظریة شک آبلار به‌عنوان ابزار دستیابی به حقیقت، تبیینات سن‌فرانسیس در خصوص اینکه حقیقت بیش از آنکه در بالا باشد، در پایین و درون انسان است، همچنین باور به اصالت اراده و اصالت فرد که توسط اکام و اوتریکور طرح گردید و ... چگونگی ظهور عقل انسانی عصر مدرن و روند شکل‌گیری گزارة «من فکر می‌کنم پس هستم» روشن شود. تحقیق به‌صورت تحلیلی ‌ـ توصیفی بوده و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها به شیوة استقرایی صورت گرفته است. طبق یافته‌های پژوهش، روشن می‌شود که اساس فلسفة دکارت، به‌عنوان پدر فلسفة مدرن، مقتبس از اندیشة سنت‌آگوستین است؛ به‌عبارت ‌دیگر نه‌تنها قرون وسطی بلکه عصر جدید را نیز باید با سنت‌آگوستین آغاز کرد..}, keywords_fa = {دکارت,رنسانس,سنت‌آگوستین,عقل انسانی,عقل مسیحی,قرون وسطی}, url = {https://jpht.ut.ac.ir/article_74841.html}, eprint = {https://jpht.ut.ac.ir/article_74841_d981b583ff6022572dc916ea064fed45.pdf} } @article { author = {Mansouri Nouri, Amirhosein and Kookaram, Fateme and Shams, Mohsen and Khademi, Einollah}, title = {An Analysis of the Relationship Between Life Attribute and Other Divine Attributes From the Viewpoint of Fakhr Razi}, journal = {Philosophy of Religion}, volume = {17}, number = {4}, pages = {661-681}, year = {2020}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-7063}, eissn = {2423-6233}, doi = {10.22059/jpht.2020.293236.1005714}, abstract = {This study set out to answer the fundamental question on the relationship between the divine life attribute and other divine attributes from the viewpoint of Fakhr Razi. First, Fakhr’s concern with knowing the attributes was examined. His concern has been to achieve the complete knowledge or at least knowledge that enables the human to fulfill his intellectual liability for knowing the Creator. Then, the relationship of knowledge and power with life was investigated. The results showed that knowledge and power are two means of life, and life functions as their cause. In the next step, the relationship between volition and life was explored. It was revealed that Fakhr deems volition as subsequent to knowledge. Then the hearing and seeing attributes were scrutinized. It was discovered that Fakhr takes these two attributes as concomitant to knowledge or as means of it. In addition, the speaking attribute was examined, and it was found that speech reveals either knowledge or power, and this way connects to the essence. Finally, the eternity of the sublime God was found to be concomitant with His life. The overall finding of the study is that from the viewpoint of Fakhr Razi, the Divine Life is the central attribute connecting other attributes; without the life attribute, other attributes could not exist.}, keywords = {Life,Knowledge,power,Volition,Eternity}, title_fa = {تحلیل رابطۀ صفت حیات با سایر صفات الهی از منظر فخر رازی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر به‌دنبال پاسخگویی به این سؤال اساسی که «رابطۀ صفت حیات خدای متعال با سایر صفات الهی از منظر فخر رازی چگونه است؟» شکل گرفت، ابتدا دغدغۀ فخر در معرفت صفات بررسی شد؛ دغدغۀ او رسیدن به معرفتی کامل یا دستکم معرفتی است که رافع تکلیف عقلی انسان در مقام معرفت خالق باشد؛ سپس رابطۀ علم و قدرت با حیات را بررسی کردیم و این نتیجه حاصل شد که علم و قدرت، از لوازم حیات هستند و حیات برای آنها نقش علیت دارد؛ سپس رابطۀ اراده با حیات کندوکاو شد؛ فخر این صفت را در مرتبۀ متأخر از علم دانست، سپس به سمیع و بصیر پرداخته شد که فخر آن دو را مساوق علم یا از لوازم علم معرفی کرد. صفت متکلم نیز بررسی شد و اندیشۀ فخر این‌گونه به‌دست آمد که کلام یا آشکارکنندۀ علم است یا آشکارکنندۀ قدرت و از این طرق به ذات منتسب می‌شود و در نهایت بقای حق‌تعالی مساوق حیات معرفی شد. نتیجه اینکه از منظر فخر، صفت حیات خدای متعال صفت محوری نسبت به سایر صفات بوده و تا حیات الهی نباشد، صفات دیگر به عرصۀ وجود نخواهد آمد..}, keywords_fa = {اراده,بقا,حیات,علم,قدرت}, url = {https://jpht.ut.ac.ir/article_75655.html}, eprint = {https://jpht.ut.ac.ir/article_75655_2c0d583ea054717fa9d26665b650c9bc.pdf} } @article { author = {Yarizadeh, Ali and Mousavi Karimi, Mir Saeid and Ghanbarnejad, Ali}, title = {The Problem of Divine Foreknowledge and Human Freewill: Critical Analysis of Classical Solutions on the Basis of Zagzebski's Opinion}, journal = {Philosophy of Religion}, volume = {17}, number = {4}, pages = {683-713}, year = {2020}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-7063}, eissn = {2423-6233}, doi = {10.22059/jpht.2020.239259.1005494}, abstract = {The Problem of the incompatibility between Divine foreknowledge and Human free will, known as "the theological fatalism", is one of the most important and complicated philosophical problems in the tradition  of Abrahamic religions. According to this problem, Divine’s infallible foreknowledge of human actc makes them necessary, and hence unfree. In this paper, after explaining the formulation of the problem by Linda Zagzebski, we will criticise three traditional solutions to the problem: the Boethian solution, the Okhamist solution and the Molinist solution. Since one of presupossitions of the problem is God’s everlastingness in time, the Boethian approach tries to solve the problem by rejecting this supposition and assuming that God’s foreknowledge is atemporal. The Okhamists make a distinction between hard facts and soft facts, and try to solve the problem by showing that God’s foreknowledge is a soft fact. According to the Molinists, the problem is solved if the transferring of past necessity is rejected. It will be shown, however, that the main problem of some of these solutions is that they have wrongly assumed temporality of God's knowledge. It is also shown that although the Boethian solution assumes the timelessness of God's Knowledge, cannot solve the problem. At the end, it will be mentioned that having free will is an existential constituent of humans and that human will is throughout the Divine will and knowledge; that is, althogh Divine knowledge is at the top of causal chain, human free will is one of the conditions of establishing free actions. So, Divine foreknowledge is not incompatible with human free will.}, keywords = {Divine Foreknowledge,free will,Middle knowledge,Zagzebski}, title_fa = {علم الهی و اختیار بشر: تحلیل انتقادی راه‌حل‌های کلاسیک با تکیه بر دیدگاه لیندا زاگزبسکی}, abstract_fa = {مسئلۀ ناسازگاری علم پیشین الهی با ارادۀ آزاد (اختیار) بشر از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین مسائل فلسفی در حیطۀ سنت ادیان ابراهیمی است که تحت عنوان مشکل «تقدیرانگاری الهیاتی» از آن یاد می‌شود. مشکل این است که خداوند به ‌نحو خطاناپذیری از پیش به همۀ امور عالم و افعال انسان‌ها معرفت کامل دارد، و بنا بر این، تمام حوادث عالم، از پیش، تعیین شده و مقدرند، و در نتیجه آدمیان نیز در افعال خود مجبورند. در این نوشتار، با توضیح چگونگی طرح مسئله توسط زاگزبسکی، سه راه‌حل سنتی ــ راه‌حل بوئتیوس، راه‌حل اکامی و راه‌حل مولینا ــ برای حل این مشکل را بررسی و نقد خواهیم کرد. اساسِ راه‌حل بوئتیوس، فرازمانی دانستن خداوند است. اما مبنای اصلی راه‌حل اکامی این است که علم پیشین الهی به اختیار ما از گونۀ واقعیت نرم است، نه واقعیت سخت، و در راه‌حل مولینا نیز فرض انتقال ضرورت گذشته انکار می‌شود. در ادامه خواهیم دید که هم در طرح مسئله و هم در برخی راه‌حل‌های ارائه شده، به نادرستی، زمان‌مندی معرفت الهی یا جاودانگی خداوند در زمان فرض شده است، در حالی که این رویکرد، برخلاف الهیات آنسلمی است که خداوند را فرازمان برمی‌شمارد. در نهایت، نشان می‌دهیم که راه‌حل بی‌زمانی بوئتیوس هرچند با الهیات آنسلمی انطباق بیشتری دارد، اما در حل مشکل ناتوان است. در بخش پایانی نیز اشاره خواهیم کرد که اختیار، یکی از مؤلفه‌های وجودی انسان است و فاعلیت انسان نیز در طول فاعلیت الهی قرار دارد؛ یعنی از یک‌سو، علم خداوند در رأس سلسلۀ علل و اسباب تحقق رخدادها و یکی از شرایط تحقق فعل اختیاری انسان است، و از سوی دیگر، علم و قدرت بشری در سلسلۀ اسباب و علل آن فعل قرار دارد. در نتیجه، استناد افعال انسان‌ها به علم نامحدود و فرازمان خداوند، منافی اختیار آدمیان نیست.}, keywords_fa = {اختیار,علم پیشین الهی,زاگزبسکی,معرفت میانه}, url = {https://jpht.ut.ac.ir/article_77685.html}, eprint = {https://jpht.ut.ac.ir/article_77685_88833d61c1f6331686b5c1935973abe2.pdf} }