@article { author = {Ayatollahy, Hamidreza and Qorbani, Qodratullh}, title = {Islamization of Science: Review and Critique of Ziaeddin Sardar Viewpoints}, journal = {Philosophy of Religion}, volume = {7}, number = {6}, pages = {5-28}, year = {2010}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-7063}, eissn = {2423-6233}, doi = {}, abstract = {The idea of Islamization of science is among the important issues of Islamic countries of which Ziaeddin Sardar proposed a new theory. In his theory, the critique of western secularism and orientalism play a central role. He has given a definition of science in the framework of cultural tradition, and has tried to refer to the tradition of Sunnah and Quran, by redefining Islamic fundamental terms, such as Towhid (Unity), and has emphasized on returning to the thought of Islamic great thinkers like; Al Gazzali and Ibn khaldun. At the same time, due to his realistic approach to the great achievements of the west, he has considered using it as unavoidable for reconstruction of Islamic science, that is, Muslims, by using methods of modern science in the light of Islamic worldview and pragmatic approach, can achieve the process of Islamization of Science.}, keywords = {Consensus,Islamic science,Quran,Secularism,Tradition}, title_fa = {اسلامی‌سازی علم؛ بررسی و تحلیل دیدگاه‌های ضیاء الدین سردار}, abstract_fa = {ایده اسلامی‌سازی علم از مسایل مهم معرفتی کشورهای اسلامی است که ضیاءالدین سردار پاکستانی، در این زمینه به ارایه دیدگاه‌های جدیدی اقدام کرده است. در نظریه او نقد سکولاریسم و شرق شناسی غربیان جایگاه محوری دارد. او تعریفی از علم ارایه می‌دهد که آن را در یک سنت فرهنگی قرار داده و رجوع به سنت و قرآن و بازتعریف واژگان اساسی اندیشه اسلامی، چون توحید، را در دستور کار دارد و بر بازگشت به دیدگاه‌های متفکران بزرگ اسلامی، بویژه معرفت شناسی غزالی و جامعه شناسی تاریخی ابن خلدون تأکید خاصی دارد و دچار برخی اشکالات نیز است. او درعین حال نگرش واقع‌گرایانه به دست آوردهای عظیم غرب را برای بازسازی علم اسلامی ضرورتی اجتناب ناپذیر می‌داند؛ یعنی مسلمانان با استفاده از ابزار‌های کنونی علم مدرن در چهارچوب جهان بینی‌اسلامی و نگرش عمل‌گرایانه، می‌توانند فرایند اسلامی‌سازی علم را به سرانجام برسانند.}, keywords_fa = {اجماع,سکولاریسم,سنت,علم اسلامی.,قرآن}, url = {https://jpht.ut.ac.ir/article_22557.html}, eprint = {https://jpht.ut.ac.ir/article_22557_e8ffcad3aaa86d360a53bdd4f00544c4.pdf} } @article { author = {Mehrnia, Hasan}, title = {Implementing the Idea of God and other Transcendental Ideas of Pure Reason in Kant Philosophy}, journal = {Philosophy of Religion}, volume = {7}, number = {6}, pages = {29-68}, year = {2010}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-7063}, eissn = {2423-6233}, doi = {}, abstract = {Section three of The Critique of Pure Reason, transcendental dialectic, supplements the doctrine of knowledge on the first section i.e. transcendental analysis in an attempt to give a more clear meaning to this doctrine. Therefore, it mixes the critique of empiricism and favor of rationalism in the first section, into the critique of rationalism, and defense of empiricism in last one. As we know, "God", "Spirit" and "World" are three main transcendental ideas that always try to go behind the restricted affairs and understanding of categories; therefore they fall into contradictions and antinomies. This article will reveal how transcendental ideas of pure reason (such as God, Soul and World) on a regulatory way will help understanding to attain its unity and totality in principles and maxims by six various usages of ideas and by sustaining experience and experimental data.}, keywords = {Immanent,reason,Regulative and Constitutive.,Transcendental Ideas,understanding}, title_fa = {نقد و بررسی ایدة خدا و دیگر ایده‌های استعلایی عقل محض در فلسفة نظری کانت و کاربردهای آن}, abstract_fa = {بخش دیالکتیک استعلایی کتاب «نقد عقل محض» بر آن است تا با الحاق به بخش تحلیل استعلایی، تصویر دقیق و روشنی از نظام معرفت‌شناسانة کانت ارایه کند. از این رو، نقد کانت از آرای معرفت‌شناختی فیلسوفان تجربی‌ مسلک و دفاع از نظریات عقل‌گرایان در بخش تحلیل استعلایی کتاب سنجش خرد ناب را باید در کنار دفاع او از تجربه‌‌گرایان و نقد فیلسوفان عقل‌گرا در بخش دیالکتیک استعلایی مطالعه نمود؛ زیرا بخش اخیر در واقع پایة دیگر نظریة شناخت کانت است. کانت در این بخش سه ایدة «خدا»، «نفس» و «جهان» را به عنوان ایده‌های استعلایی عقل محض به کار می‌برد و معتقد است از آنجا که عقل میل بی‌حد و حصری به فراروی از قلمرو مشروط به سمت امور ناشناخته و نامشروط دارد، در حالی که منطقاً او را یارای این تعالی‌جویی نیست، لذا گرفتار مغالطه و تعارض می‌گردد. در این نوشتار، ضمن بیان روایت‌های مختلف کانت از کارکرد(های) ایده های استعلایی عقل محض، اولاً نشان داده خواهد شد که ایده های خدا، نفس و بویژه با استعانت از تجربه و داده های حسی و به نحو «تنظیمی»، فاهمه را در رسیدن به کمال خود مدد رسانده و به وحدت و سامان بخشی ذهنی احکام و مبادی فاهمه می پردازند؛}, keywords_fa = {ایده‌های استعلایی,تنظیمی و تقویمی.,حالّ,عقل,فاهمه}, url = {https://jpht.ut.ac.ir/article_22558.html}, eprint = {https://jpht.ut.ac.ir/article_22558_793eb53b18c027ec5518423f30b1af6b.pdf} } @article { author = {Fallahi, Asadollah}, title = {The Possibility of Seddiqin Argument without Philosophical Presuppositions at Modern Logic}, journal = {Philosophy of Religion}, volume = {7}, number = {6}, pages = {71-95}, year = {2010}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-7063}, eissn = {2423-6233}, doi = {}, abstract = {Allameh Tabatabaei has proposed the last and the shortest formulation of the “Seddiqin Argument” of which Javadi Amoli believes it provides no philosophical presuppositions and therefore can be the first question in Islamic Philosophy. The claim has yielded controversies pro and con. In the papers written on the subject matter, the claim has been criticized in particular and not in general. I try to see the claim in general and ask, “Is it possible in principle to argue for a god without any philosophical presuppositions?” In this paper, I formalize “existence of a god” in Henkin second-order logic equipped with modal connectives, and by its improvability at the logic, I show that it is not possible to prove the “existence of a god” without any philosophical presuppositions.}, keywords = {Existence,Modal Logic,Second-Order Logic.,Seddiqin Argument}, title_fa = {امتناع برهان صدیقین بدون پیش‌فرض فلسفی در منطق جدید}, abstract_fa = {آخرین و کوتاه‌ترین تقریر از «برهان صدیقین» از علامه طباطبایی است که استاد جوادی آملی دربارة آن ادعا کرده‌اند که هیچ پیش‌فرض فلسفی ندارد و از این رو، می‌تواند به عنوان اولین مسأله فلسفی مطرح شود. این ادعا بحث‌هایی را پدید آورده و مورد تأیید و انکار برخی از معاصران قرار گرفته است. در مقالات متعددی که در این زمینه به نگارش درآمده است، این ادعا به صورت موردی بررسی و نقد شده است. در این مقاله، ادعای استاد جوادی آملی را به صورت کلی و بدون توجه به برهان علامه طباطبایی بررسی می‌کنیم و می‌خواهیم ببینیم که آیا اثبات وجود خدا بدون کمک پیش‌فرض فلسفی اصولا ممکن است یا خیر؟ در این مقاله، با صورت‌بندی «موجود بودن خدا» در منطق مرتبه دوم هنکین (که با ادات‌های وجهی ترکیب شده است) و با استناد به اثبات‌ناپذیری آن در این منطق، نشان داده‌ایم که اثبات این مفهوم بدون پیش‌فرض فلسفی امکان ندارد.}, keywords_fa = {برهان صدیقین,منطق مرتبه دوم.,منطق وجهی,وجوب,وجود}, url = {https://jpht.ut.ac.ir/article_22559.html}, eprint = {https://jpht.ut.ac.ir/article_22559_d9ebaef6ba5624500629e82c4cfffd65.pdf} } @article { author = {Jahanyan, Naser}, title = {The Comprehensive Theory of Justice}, journal = {Philosophy of Religion}, volume = {7}, number = {6}, pages = {97-132}, year = {2010}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-7063}, eissn = {2423-6233}, doi = {}, abstract = {Comprehensive justice maintains self-sufficiency. Realization of such a comprehensive justice requests a comprehensive theory of justice. This article aims to hypothesize the exploration of such theory. The following prepositions constitute this theory: "Justice" is a social word, which means assiduity of the society or religious system on Islamic law (Sharia). Jurisprudent (Faqih) of Islamic society puts forward the laws of the country through legal modern legislation instrument, with regard to the real interest and corruption. The good and happiness proceed on the right and obligation, but they are attained by adoration and obligations of Islamic law (Sharia). According to Islamic view, a righteous and balanced society is identified with these institutions: natural and innate law, divine law, equality, brotherhood, rationality and interest.}, keywords = {Contractarianism,Justice,Libertarianism.,Utilitarianism,Voluntarism}, title_fa = {نظریه جامع عدالت}, abstract_fa = {بی‌نیازی با عدالتی جامع محقق می‌شود. تحقق چنین عدالتی فرض داشتن نظریه‌ای جامع در مورد عدالت است. فرضیة مقاله اکتشاف چنین نظریه‌ای است که از گزاره‌های ذیل تشکیل می‌شود: عدالت واژه‌ای است اجتماعی، و به معنای استقامت جامعه یا نظام دینی در طریق شرع می‌باشد. فقیه جامعه اسلامی با توجه به مصالح و مفاسد واقعی قوانین کشور را از طریق ابزارهای مدرن قانون‌گذاری وضع می‌کند. خیر و سعادت بر حق و الزام مقدم است. اما خیر و سعادت بشر فقط با عبودیت و الزام‌های ناشی از شرع بدست می‌آید. جامعة عادل و متعادل از دیدگاه اسلام با نهادهای ذیل شناخته می‌شود: حقوق طبیعی و فطری، قانون الهی، برابری، برادری، عقلانیت و مصلحت.}, keywords_fa = {آزادی‌گرایی.,اراده‌گرایی,عدالت,فایده‌گرایی,قراردادگرایی}, url = {https://jpht.ut.ac.ir/article_22560.html}, eprint = {https://jpht.ut.ac.ir/article_22560_682975952570fbcafaa8398bd6fb43e7.pdf} } @article { author = {Haqani Fazl, Mohammad and Solaymani, Abdul Rahim}, title = {An Inquiry into the Arguments in Favor of the Biblical Inerrancy}, journal = {Philosophy of Religion}, volume = {7}, number = {6}, pages = {135-158}, year = {2010}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-7063}, eissn = {2423-6233}, doi = {}, abstract = {Ever since the rise of Christianity, the Bible has played a key role in the Christian religiosity. It was a guide to faith, a supreme source of belief and morals, the standard of Christian orthodoxy, and a means of combating heresies; for a great majority of Christians, it continues to enjoy the same position. After the Renaissance, the biblical studies, in terms of authorship, style of writing, and even consistency, began to develop. In common with other ancient works, the post-Enlightenment thinkers carefully criticized it. Due to the biblical criticisms, the Bible tottered and its authority was questioned. The question whether the Bible is infallible or fallible has been seriously considered down to the present day. Therefore, on the one hand the orthodox Christians have set to work to advance arguments in favor of this scripture. The present paper is an attempt to consider the four most important arguments in favor of the biblical inerrancy.}, keywords = {Christian theology,Inerrancy,Inspiration,Revelation.,the Bible}, title_fa = {بررسی استدلال‌های مدافعان خطاناپذیری کتاب مقدس}, abstract_fa = {کتاب مقدس از همان ابتدای مسیحیت جایگاهی رفیع و بی‌همتا در دیانت مسیحیان داشت و برای بسیاری از مؤمنان مسیحی هنوز این جایگاه را حفظ کرده است. اما پس از رنسانس، به‌تدریج تحقیق دربارة کتاب مقدس، نویسندگان آن، شیوة نگارشی آن و حتی خطاها و تناقضات آن گسترش یافت؛ تا حدی که پس از عصر روشنگری، کتاب مقدس در زیر تیغ نقادان همچون دیگر آثار بازمانده از روزگار باستان، حلاجی و واشکافی می‌شد. در نتیجة این نقادی‌ها، جایگاه کتاب مقدس متزلزل شد و حجیت آن به بحران گرفتار شد. از سویی مسیحیانِ معتقد در برابر این موج انتقادی، به مقابله پرداخته‌اند و استدلال‌هایی در دفاع از خطاناپذیری کتاب مقدس اقامه کرده‌اند و از سوی دیگر نقادان به نقد کتاب مقدس و حتی استدلال‌های مدافعان این کتاب پرداخته‌اند. مقالة حاضر چهار استدلال از مهم‌ترین دلایل مسیحیان در اثبات خطاناپذیری کتاب مقدس را تبیین و نیز بررسی می‌کند.}, keywords_fa = {الهام,الهیات مسیحی,خطاناپذیری,کتاب مقدس,وحی.}, url = {https://jpht.ut.ac.ir/article_22561.html}, eprint = {https://jpht.ut.ac.ir/article_22561_7074006fff4251fd1b3a64a8d5374041.pdf} } @article { author = {Abbasi Moqadam, Mostafa}, title = {Prophet’s procedures of interaction with pagans and Ahle-ketab}, journal = {Philosophy of Religion}, volume = {7}, number = {6}, pages = {161-185}, year = {2010}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-7063}, eissn = {2423-6233}, doi = {}, abstract = {Studying the prophet’s methods of interaction with his opponents is a need nowadays. Through these procedures, we can be aware of the best ways to penetrate into others hearts and introduce religious ideas (instructions). On the other hand, we can consider Ahle- Ketab including Jews, Christians and some other religious groups like Sabe’in and Magus and pagans including idol and star worshipers, as the most important communities whom the prophet tried to guide. He adopted various procedures to deal with each group and preached them because of their diverse positions, traditions and feelings. Some of these methods include the prophets interaction with the pagans (such as kind treatment, reminding God’s blessings, comparing the idols with Allah, and dispatching letters to the kings) as well as with Ahle- Ketab (such as his reply to religious doubts, confirming the former shari’ahs and prophets, inviting to common ideas, and signing peace treaties.}, keywords = {Ahle-Ketab,methodology,Pagans,Preaching,Prophet.}, title_fa = {روش‌شناسی برخورد پیامبر(ص) با مشرکان و اهل کتاب}, abstract_fa = {مطالعه شیوه‌های رفتار و تعامل پیامبر اعظم (ص) به عنوان برجسته‌ترین فرستاده الهی با گروه‌های مختلف مردم، از جمله نیازهای روزگار به شمار می‌رود. شناخت این شیوه‌ها می‌تواند راه‌های نفوذ در دل‌های مخاطبان تبلیغ و ترویج دینی را در عصر حاضر به ما بنمایاند. از میان طیف مخاطبان پیامبر اسلام، مهم‌ترین گروه‌ها مشرکان (شامل بت‌پرستان، ستاره‌پرستان و سایر پرستندگان خدایان متعدد) و اهل کتاب (شامل یهود، نصارا، صابئان و مجوس) بوده‌اند. حکمت و درایت نبوی ایجاب می‌کند که پیامبر (ص) با توجه به شناخت کافی که از مخاطبان خود دارد، برای هر گروه از مخاطبان به فراخور شرایط فکری ، روحی و اجتماعی، روش‌های مناسب و مؤثر و مستقلی را به کار گیرد تا فرآیند اقناع و اثرگذاری معنوی به خوبی به انجام رسد. در این مقاله مهم‌ترین روش‌های تبلیغی پیامبر(ص) در مواجهه با مشرکان (از جمله نرم‌خویی در برخورد و معاشرت، یادآوری نعمت‌ها، مقایسه بت‌ها با الله، ارسال نامه‌های دعوت به پادشاهان، حضور در میان قبایل و اعزام چهره‌های شاخص) و اهل کتاب (از جمله پاسخ به شبهه‌ها، تصدیق رسالت‌های پیشین، دعوت به مشترکات و عقد پیمان صلح و همزیستی) به اختصار بیان شده است.}, keywords_fa = {اهل کتاب.,تبلیغ,روش,سیره,مشرکان}, url = {https://jpht.ut.ac.ir/article_22562.html}, eprint = {https://jpht.ut.ac.ir/article_22562_b1c207ef367346c32a5a2b3d0b8a1555.pdf} } @article { author = {Sadeqi, Reza}, title = {Realism and its Standards}, journal = {Philosophy of Religion}, volume = {7}, number = {6}, pages = {187-212}, year = {2010}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-7063}, eissn = {2423-6233}, doi = {}, abstract = {Realism is one of the main concepts of the philosophy that has several meanings and there is no standard application for it in the philosophical texts. Issues and problems concerning this concept are numerous and belong to the several contexts such as ontology, semantics, epistemology, logic, methodology, and ethics. Therefore, in the definition of this concept you can find several criterions as regard to the context at issue. In this article after considering main criterions that is used for defining this concept, I will try to defend the ontological standard as a common criterion which is necessary in each context.}, keywords = {Antirealism,Realism,semantics,Truth.}, title_fa = {رئالیسم و معیارهای آن}, abstract_fa = {با اینکه رئالیسم مفهومی شناخته شده و پرکاربرد است، اما با رجوع به منابع مربوط روشن می‌شود که این مفهوم تعریفی یکسان و مورد اتفاق ندارد. پرسش‌هایی که در بحث از رئالیسم طرح شده‌اند، گسترده‌اند و به حوزه‌های مختلفی مانند وجودشناسی، الهیات معناشناسی، معرفت‌شناسی، منطق، روش‌شناسی،اخلاق تعلق دارند و به همین دلیل، در تعریف این مفهوم بسته به حوزة مورد بحث از معیارهای متفاوتی استفاده شده است. در این نوشتار ضمن بررسی معیارهای گوناگونی که در تعریف مفهوم رئالیسم به کار گرفته شده است تلاش خواهد شد تا از معیار وجودشناختی به عنوان وجه اشتراک این معیارها دفاع شود.}, keywords_fa = {رئالیسم,صدق,ضدرئالیسم,معناشناسی.,وجودشناسی}, url = {https://jpht.ut.ac.ir/article_22563.html}, eprint = {https://jpht.ut.ac.ir/article_22563_54eb65665660115901c0912af53b75ed.pdf} }