@article { author = {Mahmoodi, Aboulfazl and sharfaee, mohsen}, title = {A Survey on Upanishadic Cosmogonical Myths}, journal = {Philosophy of Religion}, volume = {10}, number = {4}, pages = {1-26}, year = {2014}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-7063}, eissn = {2423-6233}, doi = {10.22059/jpht.2014.36753}, abstract = {This article has been dedicated to explain radical concepts of cosmogonical myths at one of the main periods of Hindu thougth i.e Upanishadic period and the most important text of this era i.e the Upanishads(800-500 BCE) have been examined. In regards to background of cosmogonical ideas at earlier eras, from Vedic period to Brahmanas, we can say that theme Upanishads in this respect have been existed already in the Vedas. But in the Upanishads the ideas such as Monotheism, Pantheism, emanation of many from One, have been explicitly discussed. And there are debates about Brahman and Atman which are both the cause of creation & have identified with it. Moreover Atman & Brahman have been identified with each other in this case they are also the cause of creation.}, keywords = {Upanishads,myth,Cosmogony,Brahman,Atman}, title_fa = {تأملی در اساطیر کیهان‌زایی اوپَنیشَدها}, abstract_fa = {نوشتار حاضر به بررسی مفاهیم بنیادین اسطوره‌های مربوط به آفرینش عالم در یکی از دوره‌های مهم تفکر حکمای هند، یعنی دورة اوپنیشدی می‌پردازد، و در آن مهم‌ترین متن این دوره، یعنی اوپنیشدها (800 تا 500 ق.م) مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به پیشینة مباحث کیهان‌زایی در دوره‌های قبل، یعنی از دوره وداها تا براهمنه‌ها، می‌توان گفت بن‌مایة مطالب اوپنیشدها در این زمینه قبلاً در خود وداها وجود داشته است. اما در متون اوپنیشدی اندیشه‌هایی چون توحید، وحدت وجود و صدور کثرت از وحدت به صراحت آمده است و از برهمن و آتمن سخن گفته شده که هم علت خلق کیهان‌اند و هم با آن یکی هستند. از طرف دیگر، برهمن و آتمن نیز با یکدیگر یکسان انگاشته شده‌اند که در این صورت نیز علت خلقت‌اند.}, keywords_fa = {Upanishads,myth,Cosmogony,Brahman,Atman}, url = {https://jpht.ut.ac.ir/article_36753.html}, eprint = {https://jpht.ut.ac.ir/article_36753_7bffb3d4bcf2e236aee1f77e2448b8d3.pdf} } @article { author = {Eshkevari, Mohammad}, title = {Philosophy of Mysticism: a critical analysis An Analysis and criticism of W. T. Stace's Mysticism and Philosophy}, journal = {Philosophy of Religion}, volume = {10}, number = {4}, pages = {27-60}, year = {2014}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-7063}, eissn = {2423-6233}, doi = {10.22059/jpht.2014.36754}, abstract = {Philosophy as an activity is a systematic rational thinking about any subject. Throughout history mysticism has been one of the interesting subjects for philosophers. Mystics in various cultures and traditions claim to have discovered a way to the inner aspect of the world and its secrets. Some mystics has expressed their findings in their mystical experiences and presented their vision of the world and the human nature. Here, philosophers in their own turn tried to scrutinize the nature of mysticism and mystics' claims, and their basis and consequences. This field of knowledge is called "philosophy of mysticism." One of the turning points in philosophy of mysticism is Stace's Mysticism and Philosophy. This work covers the most important issues in the field in areas such as epistemology, ontology, and philosophy of mind. Because of the especial importance of this book and its influence in the world and particularly in Iran, introducing and comparatively analyzing, and criticizing it is especially important. Since philosophy of mysticism is a new field of study in Iran, and there is not enough works in this area, this study can be considered as one of the first steps in the formation of this area of knowledge.}, keywords = {Mysticism,philosophy,Mystical Experience,reason,Islamic mysticism,Unity of Being}, title_fa = {فلسفۀ عرفان در ترازوی نقد تحلیل و نقد کتاب عرفان و فلسفه اثر والتر استیس}, abstract_fa = {فلسفه تفکرِ عقلی روش‌مند و نظام‌مند دربارۀ هر موضوعی است. یکی از موضوعات مورد علاقۀ فیلسوفان در طول تاریخ، عرفان یا تجربۀ عرفانی بوده است. عرفا در فرهنگ‌ها و سنت‌های گوناگون مدعی راه‌یافتن به باطن عالم و اسرار هستی بوده‌اند. برخی عارفان یافته‌های خود در تجربه‌های عرفانی را بیان کرده، تصویر خود از جهان و انسان را عرضه داشته‌اند. اینجاست که فیلسوفان وارد معرکه می‌شوند و به کنجکاوی و کاوش در چیستی عرفان و تجربۀ عرفانی و بررسی دعاوی عرفا و مبانی و نتایج آن پرداخته‌اند. از این حوزه از معرفت می‌توان با عنوان «فلسفۀ عرفان» یاد کرد. یکی از نقاط عطف در مباحث فلسفۀ عرفان، کتاب عرفان و فلسفۀ والتر استیس است. در این کتاب از مهم‌ترین مباحث فلسفۀ عرفان در حوزه‌های معرفت‌شناختی، هستی‌شناختی و انسان‌شناختی بحث شده است. نظر به جایگاه این اثر و تأثیرگذاری آن در ایران و جهان، معرفی، تحلیل، نقد و بررسی تطبیقی آن اهمیت اساسی دارد. از آنجا که فلسفۀ عرفان رشته‌ای نوپا در جامعة ماست و مباحث آن منقح نشده و متون کافی در این زمینه تولید نشده است، نوشتار حاضر می‌تواند از گام‌های نخستین در شکل‌گیری و رشد این حوزۀ معرفتی باشد.    }, keywords_fa = {Mysticism,philosophy,Mystical Experience,reason,Islamic mysticism,Unity of Being}, url = {https://jpht.ut.ac.ir/article_36754.html}, eprint = {https://jpht.ut.ac.ir/article_36754_db33b61d721f28aaa51441608337581e.pdf} } @article { author = {Shaker, Mohammad Taghi and Ghayomzadeh, Mahmoud}, title = {Mulla Sadra and a New Explanation of the Issue of Metamorphosis}, journal = {Philosophy of Religion}, volume = {10}, number = {4}, pages = {61-74}, year = {2014}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-7063}, eissn = {2423-6233}, doi = {10.22059/jpht.2014.36755}, abstract = {AbstractReincarnation is one of the widespread issues which are under consideration in various and especially Non- Abrahamic religions. One disputable matter in Islam is Metamorphosis. Explaining the issue and answering the related questions according to the different intellectual principles, and the correct understanding or the wrong perception of metamorphosis have all caused the emergence of different viewpoints in this regard. The main focus in this paper is the review of Mulla Sadra's viewpoint, particularly considering his independent writing of interpretation. With his new attention to the issue of metamorphosis, and distinguishing between reincarnation and metamorphosis and the distinction of their different definitions, Mulla Sadra offers a specific explanation and makes clear that the most important forms of reincarnation in which the soul once again returns to the material world is not of the raised issues of metamorphosis in the Qur'an.}, keywords = {Quran,metamorphosis,Transformation,Reincarnation,soul,body,Human}, title_fa = {ملا صدرا و تبیینی نو از مسئلۀ مسخ}, abstract_fa = {مسئلة تناسخ یکی از موضوعات پردامنه‌ای است که در ادیان گوناگون به‌ویژه ادیان غیرابراهیمی مطرح است. از مسائل مطرح در دین اسلام مسئلة مسخ است. تبیین این مسئله و پاسخ به سؤال‌های پیرامون آن با توجه به مبانی فکری مختلف و درک صحیحی از تلقی ناصحیح از مسخ، زمینۀ ارائۀ دیدگاه‌های متفاوتی از آن‌ را پدید آورده است. در این مقاله کوشیده شده دیدگاه صدرالمتألهین، به‌ویژه با توجه به نگاشتۀ مستقل وی در تفسیر، بازبینی شود. صدرا با نگاهی نو به مسئلة مسخ، و تمایز نهادن میان تناسخ و مسخ و تفکیک تعاریف متفاوت از آن، تبیینی خاص از این مسئله ارائه می‌دهد و روشن کرده که مهم‌ترین اشکال تناسخ که رجوع دوبارۀ نفس مجرد به عالم ماده است در مسئلة مسخ مطرح در قرآن وجود ندارد.}, keywords_fa = {Quran,metamorphosis,Transformation,Reincarnation,soul,body,Human}, url = {https://jpht.ut.ac.ir/article_36755.html}, eprint = {https://jpht.ut.ac.ir/article_36755_5d821dbe85e6719bdfce684ff94e0336.pdf} } @article { author = {Dibaji, Sayed Mohamad Ali and mousaviniya, zahra}, title = {Relation between Faith & Moral in Soren Kierkegaard’s (1855 – 1813) point of view}, journal = {Philosophy of Religion}, volume = {10}, number = {4}, pages = {75-100}, year = {2014}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-7063}, eissn = {2423-6233}, doi = {10.22059/jpht.2014.36756}, abstract = {This investigation, is consideration in relation between faith and moral in Soren Kierkegaard`s point of view, as two undeniable fact of mankind living reality that wich Kierkegaard, Christian fideist philosopher, describe from Christian faith; she scrutinize`s this relation with study Bible and some of chiristianity teachings as Incarnation and Expiate and The three persons. On the other hand, she analogizes moral, that philosopher mean the act one, with the special sort of faith, as truth faith in Kierkegaard`s point of view and she infers relation betweenfaith and moral, from one.                                                }, keywords = {"faith","morals","chiristianity truth","subjectivity","selection","the obsurd","Be unreasonable of faith"}, title_fa = {رابطۀ ایمان و اخلاق در اندیشۀ سورن کی‏یرکگور (1813 – 1855م)}, abstract_fa = {پژوهش حاضر، بررسی رابطۀ ایمان و اخلاق در اندیشۀ سورن کی‏یرکگور، به عنوان دو حقیقت انکارناپذیر از واقعیت زندگی بشر را دنبال می‌کند. نگارندگان برای نزدیک شدن به واقعیت آنچه کی‏یرکگور، فیلسوف ایمان‏گرای مسیحی، از ایمان مسیحی تفسیر و تشریح می‏کند، این رابطه را در دو سپهر دینی و اخلاقی، با دقتی فلسفی و با ریشه‏یابی در محتوای کتاب مقدس دربارۀ برخی آموزه‏های مسیحیت نظیر تجسد ، کفاره و تثلیث بررسی می‌کنند. از سوی دیگر، اخلاق را که حیث عملی آن مورد نظر فیلسوف است، در قیاسی تحلیلی با نوع خاصی از ایمان، به عنوان ایمان حقیقی و مورد تأکید فیلسوف قرار می‌دهند و رابطۀ این دو، ایمان و اخلاق را از آن استنباط می‌کنند.                                                                                             }, keywords_fa = {"faith","morals","chiristianity truth","subjectivity","selection","the obsurd","Be unreasonable of faith"}, url = {https://jpht.ut.ac.ir/article_36756.html}, eprint = {https://jpht.ut.ac.ir/article_36756_e2de238fb5190bb82e68b7437010d726.pdf} } @article { author = {Shekarey, Abas and Abassimoghadam, Mostafa and HASSANAGHAI, Hajar}, title = {Assoation between Globalization and religious education}, journal = {Philosophy of Religion}, volume = {10}, number = {4}, pages = {101-120}, year = {2014}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-7063}, eissn = {2423-6233}, doi = {10.22059/jpht.2014.36757}, abstract = {Globalization has today removed many of the spacio-temporal borders between societies and cultures. In the Islamic culture, Islamic education is a central concept which is undeniably tied with the issue of globalization. Some researchers see globalization and becoming global as synonymous. This study uses a descriptive framework to define the tow concepts and to show their relationships with Islamic education in three dimensions: First, Globalization can be an end for Islamic education or it can be part of it in the process of becoming global. Second, Islamic education can be paradoxically opposed to globalization, differing with it in nature in spite of similarities. Third, globalization can be a threat for becoming global and Islamic education can be a threat as well, resulting in a gap in values. Having discussed the present issues, this paper offers suggestions for making religious education effective.}, keywords = {Globalization,becoming global,Universal religions,religious education,Post-Modernism}, title_fa = {تبیین نسبت‌های جهانی شدن و جهانی‌سازی با آموزه‌های دینی در عصر پساتجدد}, abstract_fa = {ازمیان‌رفتن مرزهای زمانی و مکانی و نزدیکی فرهنگ‌ها و جوامع، موضوعی به نام جهانی شدن را به محافل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی وارد کرده، چالش‌ها و فرصت‌هایی را برای آموزه‌های دینی ایجاد کرده است. هدف از این پژوهش تفکیک فرایند جهانی شدن و پروژة جهانی‌سازی غربی و تبیین نسبت‌های آن با آموزه‌های دینی است. روش تحقیق، توصیفی تحلیلی بود. پس از مطالعة اسناد موجود، تعاریف و نظریه‌های مختلف در زمینة جهانی‌شدن، جهانی‌سازی بررسی و تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها نشان داد می‌توان نسبت‌های مختلفی بین این دو مقوله با آموزه‌های دینی در نظر گرفت؛ نسبت جهانی شدن با آموزه‌های دینی، نسبت جهانی‌سازی با آموزه‌های دینی و نسبت میان جهانی‌شدن در وضعیت کنونی، با آموزه‌های دینی. یافته‌ها نشان داد جهانی شدن در راستای جهانی‌کردن دین اسلام، یکی از اهداف آموزه‌های دینی است. اما جهانی‌سازی غربی در نقطة کاملاً مخالف با آموزه‌های دینی قراردارد.     }, keywords_fa = {Globalization,becoming global,Universal religions,religious education,Post-Modernism}, url = {https://jpht.ut.ac.ir/article_36757.html}, eprint = {https://jpht.ut.ac.ir/article_36757_3a85edfeb7ce25cddeb3be66fe4a5e09.pdf} } @article { author = {Asgariyazdi, Ali}, title = {Critique on the Wittgenstein’s doctrine of Language Games}, journal = {Philosophy of Religion}, volume = {10}, number = {4}, pages = {121-136}, year = {2014}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-7063}, eissn = {2423-6233}, doi = {10.22059/jpht.2014.36758}, abstract = {Is the language of religion the same as the common language? Various doctrines have been presented. Meanwhile، Wittgenstein offered two different doctrines in two different time periods. During the first period، he accepts the theory of common and visual language. But during the second period، he criticized his previous doctrine and offered the doctrine of “Language Games”، which means language has different functions and roles. In this paper، the writer explains this doctrine and its position on religious language topics and concludes that no matter how different are the functions، but they’re not heterogeneous، and the function of realism is the common function of language in all cases. And this common function makes a philosopher، poet، artist، scientist، and… to talk to each other in a meaningful way.}, keywords = {Language games,Common Language,Ludwig Wittgenstein}, title_fa = {نقد و بررسی نظریة «بازی‌های زبانی» لودویگ ویتگنشتاین}, abstract_fa = {آیا زبان دین همان زبان عرفی است؟ نظریه‌های مختلفی مطرح شده است. در این میان ویتگنشتاین در دو بازۀ زمانی دو نظریة متفاوت را مطرح می‌کند. در دورة متقدم نظریة تصویری وعرفی زبان را می‌پذیرد. اما در دورة متأخر آن را نقد و نظریة «بازی‌های زبانی» را مطرح می‌کند؛ بدین معنا که زبان دارای کارکردها و نقش‌های متنوع است. نگارنده در این مقاله ضمن تبیین این نظریه و جایگاه آن در مباحث زبان دین، آن را نقد می‌کند و نتیجه می‌گیرد که هرچند کارکردهای زبان در حوزه‌های مختلف، متنوع است، متباین نیست، بلکه کارکرد واقع‌نمایی زبان کارکرد مشترک زبان در همة موارد است. وجود همین کارکرد مشترک موجب می‌شود فیلسوف، شاعر، هنرمند، عالم تجربی و جزآن بتوانند به نحو معناداری با یکدیگر سخن بگویند.}, keywords_fa = {Language games,Common Language,Ludwig Wittgenstein}, url = {https://jpht.ut.ac.ir/article_36758.html}, eprint = {https://jpht.ut.ac.ir/article_36758_ff60e36d66d717f7aeecc18bf97704d3.pdf} } @article { author = {rezayii, hasan and Rahnamaee, Hosein}, title = {An examination of Richard Martin’s opinions regarding incarnation}, journal = {Philosophy of Religion}, volume = {10}, number = {4}, pages = {137-156}, year = {2014}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-7063}, eissn = {2423-6233}, doi = {10.22059/jpht.2014.36759}, abstract = {It is an undeniable necessity for Muslims to deeply understand the Orientalists’ opinions regarding Islamic knowledge and to scientifically scrutinize their viewpoints. To this end, the present writer has tried to examine Martin’s opinions regarding incarnation. The research method in this project is library research, while the adopted approach is an analytic-critical one. However, this does not mean that no use has been made of the descriptive methods. Although the focus of analysis has been on examination of Martin’s viewpoints regarding incarnation, but to complement the study, the opinions of the Islamic scholars have been used wherever needed. In the eyes of Martin, belief in the corporeality of God in some Islamic sects has resulted from their superficial perceptions about Quranic descriptions regarding the corporeality of God. He believes that the discussion over Divine Attributes dates back to the second quarter of the second century after Hegira. Examination of Martin’s opinions about incarnation reveals his extensive investigation of Islamic resources. However, the major mistakes he has committed show that he has not had access to all valid Islamic resources – especially the Shiite resources – or hasn’t been aware of them. Due to his one-sided reference to Sunni resources, Martin has ignored to pay attention to Shiite school opinions regarding incarnation.}, keywords = {Richard Martin,anthropomorph,Divine Attributes,Traditionists,incarnation,Mu’tazila,Shiite}, title_fa = {بررسی آرای ریچارد مارتین دربارة تجسیم}, abstract_fa = {شناخت دقیق آرای خاورشناسان دربارة معارف اسلامی و نقد علمی دیدگاه‌های آنان برای ما مسلمانان ضرورتی انکارناپذیر است. به همین منظور راقمان این سطور در مقالة حاضر تلاش کرده‌اند تا به بررسی آرای مارتین دربارة تجسیم بپردازند. روش تحقیق در این پژوهش مطالعة کتابخانه‌ای و رویکرد آن تحلیلی- انتقادی است. این بدان معنا نیست که از روش‌های توصیفی استفاده نشده است. اگرچه بررسی دیدگاه‌های مارتین در خصوص تجسیم مرکز توجه و تحلیل بوده، جهت تکمیل این تحقیق، در مواقع مورد نیاز از نظرهای عالمان مسلمان استفاده شده است. به نظر مارتین اعتقاد به جسمانیت خدا در بعضی فرقه‌های اسلامی، از برداشت‌های ظاهری از توصیف‌های قرآنی مبنی بر جسم داشتن خداوند ناشی شده است. وی سابقة طرح بحث در مورد صفات الهی را در خلال ربع دوم قرن دوم هجری می‌داند. بررسی آرای مارتین دربارة تجسیم، گویای تتبع بسیار وی در منابع اسلامی است، اما اشتباه‌های غیرقابل‌اغماضی که از او سرزده نشان می‌دهد که وی به همة منابع معتبر اسلامی مربوط به تجسیم به ویژه منابع شیعی دسترسی یا اشراف نداشته است. مارتین به دلیل مراجعة یک‌سویه به منابع اهل سنت از پرداختن به نظرات مکتب اهل بیت در خصوص تجسیم غافل شده است.  }, keywords_fa = {Richard Martin,anthropomorph,Divine Attributes,Traditionists,incarnation,Mu’tazila,Shiite}, url = {https://jpht.ut.ac.ir/article_36759.html}, eprint = {https://jpht.ut.ac.ir/article_36759_d18fe8c8011bbca0d40e40bb3b54ee78.pdf} } @article { author = {elahian, mojtaba and mehrabi, elham}, title = {The provisions of Philosophy in Islam}, journal = {Philosophy of Religion}, volume = {10}, number = {4}, pages = {157-188}, year = {2014}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-7063}, eissn = {2423-6233}, doi = {10.22059/jpht.2014.36760}, abstract = {In all societies it is normal for a group of physicians' s up and sit in parliament named legislatures, and laws are enacted to govern human society and its development. All of them, without exception, each and every program in the Materials and corruption are considered And then there is the lack of interest and corruption, or rather the interests of the corruption, the law must be enacted. Sometimes the days and months in state legislatures and commissions, and the following issues are to achieve the desired result. They claim that all materials are not in the interests of society and the individual or group of people in your party, Although this claim may be true, but never in any country without legal status are not taking the steps mentioned. It may act in unpredictable problems - due to the limitation of human knowledge - to update Note that immediately try adding one or more of the former Act, to fix it Note added to it again, and if that does not work and it was not the law in the interests of the cancellation, said.}, keywords = {philosophy,Religion,the question,rules,universality of religion}, title_fa = {جایگاه فلسفه احکام در اسلام}, abstract_fa = {نویسنده در این مقاله در پی اهمیت و ضرورت مقولة غایت و غرض داشتن کردار و گفتار، در صدد اثبات هدف و حکمت برای افعال خداوند در جهان تکوین و تشریع است. از ثمرات این بحث می‌توان به فلسفه‌دار شدن احکام در اسلام و فواید مثبت مترتب بر آن اشاره کرد. در ابتدا با توضیحات مختصری اشاره به اهمیت و جایگاه و نقش فلسفة احکام در اسلام شده و در ادامه با اشاره به اقوال دانشمندان اهل سنت و رد اقوال منکرین تعلیل افعال‌الله از آنها، به اقوال فقهای اهل بیت (ع) پرداخته شده و در انتها با تمسک به آیات و روایات مدعای مطرح‌شده اثبات شده است.}, keywords_fa = {philosophy,Religion,the question,rules,universality of religion}, url = {https://jpht.ut.ac.ir/article_36760.html}, eprint = {https://jpht.ut.ac.ir/article_36760_d06584b7518545e45cb6cb3239a3d96c.pdf} }