@article { author = {Asgariyazdi, Ali and Gavanmard, Behnam}, title = {Review and critique on Shi'a and Fakhr Razi's arguments On how to determine Imam}, journal = {Philosophy of Religion}, volume = {13}, number = {2}, pages = {187-212}, year = {2016}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-7063}, eissn = {2423-6233}, doi = {10.22059/jpht.2016.59277}, abstract = {Ash'ari and the moste of Mu'tazilite blive on the people must determine Imam. Based on their interpretation of this, there is two facts: first, the legal obligation is the religious necessity, not rational necessity, and secondly it is a task people not duty to God In this article we have tried to show the shi'te arguments on determine Imam is a duty to God not people. Such as: 1) The rule of Emkane -Ashraf, 2) The need to protect religin. 3) the favor Intermediate. 4) the general guidance. 5. the principle of LOtf. Some arguments of Imam Fakhr Razi on the people must determine Imam are: 1) Introduction Imam prevented  Loss. 2) determine Imam is preliminary to the absolute obligations. In this article, Fakhr Razi is criticized and answers his bugs on Shiite arguments.}, keywords = {Fakhr Razi,determine Imam,Imamat,principle of LOtf,the possibility of Ashraf}, title_fa = {بررسی و نقد ادلۀ فخر رازی وامامیه بر چگونگی تعیین امام}, abstract_fa = {اشاعره و اکثر معتزله نصب امام را شرعاً بر مردم واجب می‌دانند. براین اساس تفسیر آنها از ضرورت امامت، دو قید دارد: اولاً وجوب را شرعی می‌دانند و نه عقلی و ثانیاً آن را از باب «وجوب علی الناس» می‌انگارند و برای اثبات این مدعا به ادله‌ای تمسک کرده‌اند. در این مقاله برخی از ادلۀ امامیه بر وجوب نصب امام از جانب خداوند تبیین شده است، همچون: 1. قاعدۀ امکان اشرف؛ 2. نیاز شرع به حافظ؛ 3. واسطۀ فیض؛ 4. هدایت عمومی و اتمام حجت و 5. قاعدۀ لطف. سپس برخی ازاستدلال‌های فخر رازی مبنی بر وجوب نصب امام توسط مردم بیان شده‌اند؛ همچون: 1. امام موجب دفع ضرر از نفس؛ 2. نصب امام مقدمۀ واجبات مطلق. سعی شده است که ناکافی بودن استدلال‌های فخر رازی تبیین واز تمامیت ادلۀ امامیه دفاع شود.}, keywords_fa = {امامت,امکان اشرف,فخر رازی,قاعدۀ لطف,نصب امام,واسطۀ فیض}, url = {https://jpht.ut.ac.ir/article_59277.html}, eprint = {https://jpht.ut.ac.ir/article_59277_9bf26a98b7709be13e1df796eac4bcf7.pdf} } @article { author = {Oshaghi, Hosein}, title = {Proof of Reality upon God's existence description, solution the misgivings and pionts}, journal = {Philosophy of Religion}, volume = {13}, number = {2}, pages = {213-232}, year = {2016}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-7063}, eissn = {2423-6233}, doi = {10.22059/jpht.2016.59278}, abstract = {One of proofs that affirms God's existence is proof that Allameh Tabatabaee has adduced under Borhane Sedighin categoration. This proof based upon the absolute Reality so it has named "Proof of Reality". This proof is too steady but regarding to false descriptions is confronted to many critiques. Therefore in this article we are going to analyses this proof and thereafter resolve the misgivings about it. Borhane Sedighin, Proof of Reality, God's existence}, keywords = {Borhane Sedighin,Proof of Reality,God's existence}, title_fa = {برهان «واقعیت» بر هستی خداوند تقریر، حل شبهات و نکات}, abstract_fa = {یکی از برهان‌های اثبات وجود خداوند‏، برهانی است که مرحوم علامه طباطبایی به سبک برهان‌های صدیقین اقامه کرده است‏، چون حد وسط این برهان، مطلق «واقعیت» بود، با عنوان برهان «واقعیت» بر وجود خداوند شهرت یافت. برهان قویم علامه در عین استحکام و قوّت‏، در دوره‌های اخیر به‌دلیل تقریرهای خام برخی ناظران از برهان‏، با اشکال‌هایی مواجه شده است که همه مردودند؛ در مقالۀ زیر این برهان را با کمک بیانات علامه طباطبایی تقریر می‌کنیم و سپس به حل شبهات و بیان نکات مربوط به آن می‌پردازیم.}, keywords_fa = {برهان صدیقین,برهان واقعیت,وجود خدا}, url = {https://jpht.ut.ac.ir/article_59278.html}, eprint = {https://jpht.ut.ac.ir/article_59278_565bf7d666a183ab7a002891e191f0ef.pdf} } @article { author = {Alidoost, Abolghasem}, title = {The philosophy of the religious jurisprudence laws}, journal = {Philosophy of Religion}, volume = {13}, number = {2}, pages = {233-250}, year = {2016}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-7063}, eissn = {2423-6233}, doi = {10.22059/jpht.2016.59279}, abstract = {      The religious jurisprudence laws are one of the issues of religious rules and principles which can be researched from two aspects: the first aspect is that the available laws should be restudied or some new rules should be researched and the second aspect is that from the outside viewpoint the religious jurisprudence law should be researched and the philosophy of the laws should be compiled. The important problem in the second aspect is which issues should be researched from the viewpoint. In this article, with an emphasis on the religious jurisprudence and rational theology sources and the use of their methods, the researcher has primarily tried to compile a set of the important issues of the philosophy of religious jurisprudence laws and according to the domain of the article he has secondarily made an effort to investigate the issues briefly and raise his proposed hypothesis on the issues and at the same time to prove the hypotheses with considering the conditions of content of the article.        }, keywords = {Religious jurisprudence laws,Definition and division of the religious jurisprudence laws,Particularization of the religious jurisprudence laws,Legalism and analogism}, title_fa = {بایسته‌‌های مفهوم‌شناسی در نصوصِ ‌دینی}, abstract_fa = {زمان تفسیر اسناد شرعی، عرف زمان صدور آن اسناد را واکاوی می‌کنیم. کتاب‌های لغت، رابط فهمندگان نصوص با عرف زمان صدور ادله هستند. مفهوم‌شناسی و معناشناسی از روش‌ها و بایسته‌هایی پیروی می‌کنند که عدم توجه به آن، انسان را به برداشت‌های ناصحیح در مفردات و مرکبات می‌کشاند. بررسی همراه با تعلیل ده بایسته همراه با تطبیقات فقهی، موجب مصون ماندن از برداشت‌های ناصحیح می‌شود، تفسیر و تطبیق، حقیقت و مجاز، نسبت مفاهیم، بسند به قدر متیقن در موارد مشکوک و فرق داعی و معنا بخشی از این بایسته‌ها هستند.  }, keywords_fa = {بایسته‌های مفهوم‌شناسی,تطبیق لغت,حقیقت و مجاز,عرف معیار,قدر متیقن در مفاهیم,مصداق مفهوم,مفهوم‌شناسی}, url = {https://jpht.ut.ac.ir/article_59279.html}, eprint = {https://jpht.ut.ac.ir/article_59279_d8603f739b63f5a8f681448fd221b1c5.pdf} } @article { author = {Ghadrdan-Gharamaleki, Mohammad-Hasan and Ahadrdan Aharamaleki, Ali}, title = {Contemplation on the Rational Evidences of the Theory of Acquisition (Kasb)}, journal = {Philosophy of Religion}, volume = {13}, number = {2}, pages = {251-268}, year = {2016}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-7063}, eissn = {2423-6233}, doi = {10.22059/jpht.2016.59280}, abstract = {The theory of Acquisition (Kasb) was proposed by Abu al-Hasan al-Ash'ari and was accepted by the majority of Sunnis. In addition to the traditionary evidences, 'Asha'ira scholars stated various rational evidences such as the impossibility of the combination between two causes for one effect, referring to the positivity of the attribute of omniscience and will and power, and the fallacy necessities of the opponent theory of Acquisition (Kasb). The author of this article if to explain and criticize the most important rational evidence of Asha'irah and will demonstrate that not only the the rational evidences of 'Asha'irah are defected, but also the theory of Acquisition (Kasb) is an irrational theory that is also in contrary with reason and conscience. }, keywords = {The theory of Acquisition (Kasb),rational evidences,Abu al-Hasan al-Ash'ari}, title_fa = {تأملی در ادلۀ عقلی نظریۀ کسب}, abstract_fa = {نظریۀ کسب توسط ابوالحسن اشعری مطرح شده و مورد اقبال اکثریت اهل سنت قرار گرفته است. عالمان اشعری برای اثبات آن، افزون بر ادلۀ نقلی، به تقریر ادلۀ عقلی مختلفی مانند استحالۀ اجتماع دو علت بر معلول واحد، استناد به اطلاق صفت اراده، علم و قدرت خداوند و لوازم باطل نظریۀ رقیب کسب پرداخته‌اند. نویسندگان در این مقاله علاوه بر تبیین، به نقد مهم‌ترین ادلۀ عقلی اشاعره خواهند پرداخت و نشان خواهند داد که نه تنها ادلۀ عقلی مورد تمسک اشاعره مخدوش و باطل است، بلکه نظریۀ کسب، نظریه‌ای غیرمعقول و خلاف عقل و وجدان هم محسوب می‌شود.}, keywords_fa = {اختیار,کسب. اختیار,اشاعره,عقل,علت,علم,قدرت و ارادۀ خدا,کسب}, url = {https://jpht.ut.ac.ir/article_59280.html}, eprint = {https://jpht.ut.ac.ir/article_59280_49616a251709cf4de5949f7ba50d5c03.pdf} } @article { author = {Shakerin, Hamidreza}, title = {Epistemological foundations and the Iranian Islamic model of progress.}, journal = {Philosophy of Religion}, volume = {13}, number = {2}, pages = {269-296}, year = {2016}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-7063}, eissn = {2423-6233}, doi = {10.22059/jpht.2016.59281}, abstract = {Every kind of theorization and progress modeling, wether contiousely or uncontiousely, is based on and benefited from the epistemological, cosmological, anthropological, axiological foundations. For the Iranian Islamic model of progress, however, it is compulsary to recognize and refer to its own speculative understructures and use them intentionaly and exactly to produce the  best possible model of progress. Therefor, the pressent article is to study some of the most important epistemological and hermaneutical ideas of the muslim thinkers and its rule on the Iranian Islamic model of progress.}, keywords = {progress,Epistemology,foundation,epistemological foundations,The Iranian Islamic model of progress}, title_fa = {مبانی معرفت‌شناختی و الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت}, abstract_fa = {هرگونه نظریه‌پردازی و الگوسازی برای پیشرفت بر بعضی از مبانی معرفت‌شناختی، جهان‌شناختی، انسان‌شناختی، ارزش‌شناختی و ... استوار و آگاهانه یا ناآگاهانه از آن مبانی مستمد و مستفید است. الگوی اسلامی تمدن و پیشرفت‌ورزی نیز گریزی از بازشناسی و مراجعه به مبانی و زیرساخت‌های نظری خود نداشته و بررسی دقیق و کاربست هوشمندانۀ آنها در تدوین بهینۀ الگو، نقش اساسی دارد. در تحقیق حاضر بر آنیم تا برخی از مهم‌ترین مبانی معرفت‌شناختی مقبول اندیشمندان مسلمان را شناسایی کنیم و نقش آنها را در تدوین نظریه و الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت بازکاویم.  }, keywords_fa = {الگو,الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت,پیشرفت,مبانی معرفت‌شناختی,مبنا,معرفت‌شناسی}, url = {https://jpht.ut.ac.ir/article_59281.html}, eprint = {https://jpht.ut.ac.ir/article_59281_168e0da9cc2c95999e5026621968f66e.pdf} } @article { author = {Sohrabi far, Mohammad taghi}, title = {God in modernity and in islam}, journal = {Philosophy of Religion}, volume = {13}, number = {2}, pages = {297-328}, year = {2016}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-7063}, eissn = {2423-6233}, doi = {10.22059/jpht.2016.59282}, abstract = {The first steps towards modernity in the West, the role of God supergood the first and then fell to the Divine watchmaker then to maintain the Mstmrkhdavnd, breach of Narsayy‌Hay ignore the laws of nature were raised by both the theologians and the scientific point of view, was not satisfied. Creator and retired architect, reducing the efficient cause of Atm‌Ha force and thus deny the agency for the world and the Lord of the universe, knowing that occasionally contradictory, or enough to arouse love among creatures Jlvh‌Gry role Inserts that modern human diversity was made for God. The votes in comparison to what God is said about the role of religious literature is different from the God of religion, being the owner, the efficient cause and final cause of the world. He also contrasted the world, is present in every bit of the world..  }, keywords = {}, title_fa = {خدای مدرنیته و خدای دین}, abstract_fa = {با اولین گام‌هایِ مدرنیته در مغرب‌زمین، نقش خداوند از خیر اعلی به علتِ اولی و سپس به ساعت‌ساز لاهوتی تنزل یافت؛ آنگاه برای حفظِ نقش مستمرِ خداوند، نقشِ رخنه‌پوشیِ نارسایی‌هایِ قانون‌های طبیعت مطرح شد که هم از طرفِ الهیون و هم از منظر علمی راضی‌کننده نبود. خالق و معمار بازنشسته بودن، تقلیلِ علت فاعلی به نیروی میان اتم‌ها و در نتیجه انکار فاعلیت برای جهان و خداوند را موجودی متباین از جهان هستی دانستن که هر از گاهی جلوه‌گری می‌کند یا اکتفا کردن به برانگیختن عشق در میان موجودات، نقش‌های گوناگونی است که انسان مدرن برای خداوند قائل شد. این آرا در مقایسه با آنچه در متون معتبر دینی دربارۀ نقش خداوند گفته شده متفاوت است. خدای دین، مالک هستی، علت فاعلی و علت غاییِ جهان محسوب می‌شود. خدا در عین مباین بودن از جهان، در ذره ذرۀ جهان حاضر است.    }, keywords_fa = {اسلام,خدا,مدرنیته}, url = {https://jpht.ut.ac.ir/article_59282.html}, eprint = {https://jpht.ut.ac.ir/article_59282_6f5e1278d9f67ca40a7e8eba721bf306.pdf} } @article { author = {Farzin, Samira and Akbarian, Reza and Hojati, Seyyed Mohammad Ali}, title = {Allamma Tabatabaee and Alvin Plantinga on the basic proposition “God exists”}, journal = {Philosophy of Religion}, volume = {13}, number = {2}, pages = {329-348}, year = {2016}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-7063}, eissn = {2423-6233}, doi = {10.22059/jpht.2016.59283}, abstract = {Belief in the existence of God has always been attacked by opponents. One of them is the so called evidentalism challenge. In this paper, the opinions of Allama Muhammad Hussain Tabataba, and Alvin Plantinga about the above mentioned challenge are discussed and compared. Although both believe that belief in God does’nt need to be proved and arguments just support the faith but, belonging to a tradition of reformed epistemology, Plantinga critiques the theory of traditional foundationalism and introduces “God exists” as a basic propositions for theist in specific conditions but does’nt account it in self-evident ones. On the other hand, Allama Tabatabaee that belongs to traditional foundationalism school, to prove God existence utilize a principle about which there is no uncertainty among philosophers and epistemologists: the reality and non-reality could’nt come together.so that proposition must be self-evident.  }, keywords = {god,Allama Tabatabaee,Alvin Plantinga,Reformed epistemology,Basic belief}, title_fa = {پایه بودن اعتقاد به خدا از دیدگاه علامه طباطبایی و آلوین پلانتینگا}, abstract_fa = {اعتقاد به وجود خدا، همواره در معرض حملات نظری بوده و یکی از این موارد، چالش در توجیه این باور است. در مقالۀ حاضر، نظرهای علامه سید محمدحسین طباطبایی و آلوین پلانتینگا در مواجهۀ با چالش فوق بررسی و با تحلیل دیدگاه آنها، مقایسه‌ای انجام خواهد گرفت. اگرچه هر دوی ایشان اعتقاد به خدا را از دلیل بی‌نیاز می‌دانند و برهان را تنها مؤید ایمان می‌پندارند، پلانتینگا که به سنت معرفت‌شناسی اصلاح‌شده تعلق دارد، با نقد بنیادی نظریۀ مبناگروی سنتی در توجیه، گزارۀ «خدا وجود دارد» را برای فرد دیندار از جرگۀ گزاره‌های واقعاً پایه معرفی می‌کند و البته آن را بدیهی نمی‌داند. این در حالی است که او نمی‌تواند معیار جامع و مانعی را برای گزاره‌های پایه ارائه دهد. اما علامه طباطبایی که به مکتب مبناگروی سنتی در توجیه وفادار است، برای اثبات وجود خدا از اصلی بهره می‌برد که مناقشه‌ای در پایه بودن آن وجود ندارد؛ یعنی اصل عدم اجتماع نقیضین. به این‌ترتیب علامه طباطبایی با تحلیل موضوع گزارۀ فوق، آن را به‌عنوان گزاره‌ای بدیهی اولی معرفی می‌کند.  }, keywords_fa = {آلوین پلانتینگا,خدا,علامه طباطبایی,گزارۀ پایه,معرفت‌شناسی اصلاح‌شده}, url = {https://jpht.ut.ac.ir/article_59283.html}, eprint = {https://jpht.ut.ac.ir/article_59283_7e57748d47e8b6999491c3b7cdbaa5c4.pdf} } @article { author = {Marvi, Atefe and Alizamani, Amirabbas}, title = {New Approache in view of the meaning of life, according to Kierkegaard}, journal = {Philosophy of Religion}, volume = {13}, number = {2}, pages = {349-377}, year = {2016}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-7063}, eissn = {2423-6233}, doi = {10.22059/jpht.2016.59284}, abstract = {The present research is an attempt to search “the meaning of life” from Kierkegaard's point of view. Although the question of the meaning of life was not noticeably and directly the issue of debate in the Kierkegaard's era, the essence of his thoughts forms the basic structures underlying the notion of "meaning of life". As a modern theologian and an existentialist, Kierkegaard's ideas are focusing on existence. Therefore, the starting point of this study was set to understanding of human and existential features. According to Kierkegaard's various dispersing ideas, the existential features are defined as: human is a becoming existence which individuality, contradiction, suffering, love, anxiety and despair are attendant for it. Moreover, life itself is a procedure that human takes, and in existentialism it doesn't count as an abstract concept, but as an annexed reality that forms its states, thoughts and actions. Therefore, the meaning of life equivalents the meaning of the existence; and the themes of meaning of life becomes the existential features. As a result, such features and their conditional meaning in life can collectively provide the meaning of life.The quality realization of these features and thus find meaning in life together makes the meaning of life.Thus the meaning of these features have a more valuable and deserve the same respect one's life would be meaningful. Another point that according to Kierkegaard, existential features to gather it all into becoming a authentic human or "self". As a result, the meaning of life in terms of Kierkegaard, depend on realize the authentic human and this, requires the realization of existential features in their authentic and original sense}, keywords = {The meaning of life. The existential features. becoming. Individuality. Contradiction. suffering. love. anxiety. despair}, title_fa = {رهیافتی نو در مسئلۀ معنای زندگی در نظرگاه کرکگور}, abstract_fa = { جستار حاضر پژوهشی است در حد توان دربارۀ جست‌وجوی معنای زندگی از دیدگاه کرکگور. پرسش معنای زندگی در عصر وی به‌طور آشکار مطرح نبوده است، ولی آثارش سرشارند از نظرهایی که دست به دست هم، معنای زندگی را می‌سازند. کرکگور نواندیشی دینی و فیلسوفی وجودی‌نگر محسوب می‌شود، بنابراین آرای وی معطوف به انسان و ویژگی‌های وجودی آن شکل می‌گیرد. زندگی نیز فرایندی است که انسان آن را طی می‌کند و در فلسفۀ وجودی، نه به‌عنوان یک مفهوم انتزاعی، بلکه به‌منزلۀ واقعیتی انضمامی (که احوال، افعال و افکار زینده آن را می‌سازد) لحاظ می‌شود. از این‌رو معنای زندگی در نسبتی برابر با معنای زینده یعنی انسان قرار می‌گیرد و مؤلفه‌های درون‌مایۀ معنای زندگی، متناظر با ویژگی‌های وجودی انسان رقم می‌خورد. این ویژگی‌های وجودی عبارتند از صیرورت، فردانیت، تناقض، رنج، عشق، هراس و نومیدی. کیفیت تحقق این ویژگی‌ها و در نتیجه معنایی که در زندگی پیدا می‌کنند، در کنار هم معنای زندگی را رقم می‌زند. هرچه این مؤلفه‌ها از معنای ارزنده‌تر و شایسته‌تری برخوردار باشند، به همان نسبت زندگی فرد معنادار خواهد بود. نکتۀ دیگر آنکه از نظر کرکگور مؤلفه‌های وجودی همه به یک منظور در انسان گرد آمده‌اند و آن «انسان اصیل» شدن یا «خود شدن» است. به این‌ترتیب معنای زندگی نزد وی در گرو تحقق بخشیدن به خود اصیل انسانی است و این امر مستلزم تحقق ویژگی‌های وجودی انسان در معنای اصیلشان خواهد بود.}, keywords_fa = {تناقض,رنج,صیرورت,عشق,فردانیت,معنای زندگی,مؤلفه‌های وجودی,نومیدی,هراس}, url = {https://jpht.ut.ac.ir/article_59284.html}, eprint = {https://jpht.ut.ac.ir/article_59284_58eccc3706d7da21f99711fd2382a09e.pdf} } @article { author = {}, title = {English Abstracts}, journal = {Philosophy of Religion}, volume = {13}, number = {2}, pages = {1-8}, year = {2016}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-7063}, eissn = {2423-6233}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {چکیده انگلیسی}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://jpht.ut.ac.ir/article_60682.html}, eprint = {https://jpht.ut.ac.ir/article_60682_cfc11121f4b425829d897651ff60b1c3.pdf} }