@article { author = {}, title = {First Pages}, journal = {Philosophy of Religion}, volume = {15}, number = {1}, pages = {1-3}, year = {2018}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-7063}, eissn = {2423-6233}, doi = {10.22059/jpht.2018.69876}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {صفحات آغازین}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://jpht.ut.ac.ir/article_69876.html}, eprint = {https://jpht.ut.ac.ir/article_69876_6440723e3520e262f8046b5f6b35a0f9.pdf} } @article { author = {Rezaee Haftador, Hassan and Nasirian, Safar}, title = {The Examination of Human Nature from the Viewpoint of Nahj al-Balagha}, journal = {Philosophy of Religion}, volume = {15}, number = {1}, pages = {1-23}, year = {2018}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-7063}, eissn = {2423-6233}, doi = {10.22059/jpht.2018.226179.1005440}, abstract = {The Muslim thinkers have offered different theories to specify the human nature. The disagreement that exists among them leads us to refer to the divine knowledge in order to achieve an accurate specification of the human nature. The divine knowledge, especially as manifested in Nahj al-Balagha, puts forth the notion that human nature has been created in two stages: first, his essence has been generated and then, his combined domains have been formed. Accordingly, human being is similar to other creatures with regard to essence, but is different from them concerning the combined domains. In the first step, human essence originates from the Eternal Divine Light, and in the second stage, he receives his various domains. Human domains can be generally divided into the physical and spiritual realms. Subsequently, his spiritual domain is divided into different dimensions such as life, passion, rationality, and faith (reason). As a result, from the viewpoint of the divine knowledge, especially Nahj al –Balagha, the human being can be defined as "a luminous essence constituted from the two domains of body and soul who has various dimensions such as life, passion, rationality, and faith."}, keywords = {Human nature,human essence,human domains,dimensions of soul,Nahj al-Balagha}, title_fa = {بررسی ماهیت انسان با تأکید بر نهج‌البلاغه}, abstract_fa = {اندیشه‌وران مسلمان، نظریه‌های مختلفی دربارۀ تبیین ماهیت انسان عرضه کرده‌اند. این اختلاف ‌نظر آنان، موجب می‌شود تا برای دریافت تبیین درستی از ماهیت انسان، به معارف وحیانی توجه کنیم. معارف وحیانی به‌ویژه نهج‌البلاغه، در تکوین ماهیت انسان، به دو مرحله باور دارند: یکی تکوین جوهرۀ انسان و دیگری تکوین ساحت‌های ترکیبی او. بر همین اساس، انسان از منظر جوهری، با سایر مخلوقات یکی است و از منظر ترکیب، با آنها تمایز دارد. در مرحلۀ اول جوهرۀ انسان، از نور لایزال الهی نشأت می‌گیرد و در مرحلۀ دوم، از ساحت‌های گوناگونی برخوردار می‌شود. ساحت‌های انسان به‌طور عمده، دو ساحت جسمانی و روحانی هستند، ولی ساحت روحانی، خود ابعاد مختلفی چون حیات، شهوت، ناطقه و ایمان (عقل) دارد. به این‌ترتیب، در تعریف انسان از منظر معارف وحیانی به‌ویژه نهج‌البلاغه چنین می‌توان گفت: «انسان جوهری نورانی است که مرکب از دو ساحت جسم و روح بوده و دارای ابعاد گوناگون روح مانند حیات، شهوت، ناطقه و ایمان است».}, keywords_fa = {ابعاد روح,جوهرۀ انسان,ساحت‌های انسان,ماهیت انسان,نهج‌البلاغه}, url = {https://jpht.ut.ac.ir/article_66810.html}, eprint = {https://jpht.ut.ac.ir/article_66810_81b3042e0fffc6fabe648d56702b1136.pdf} } @article { author = {Asgari Yazdi, Ali and Mirzaei, Masoud}, title = {Thinking about Death and the Meaning of Life in Heidegger}, journal = {Philosophy of Religion}, volume = {15}, number = {1}, pages = {25-49}, year = {2018}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-7063}, eissn = {2423-6233}, doi = {10.22059/jpht.2018.242285.1005509}, abstract = {According to Heidegger, thinking about death and its influence on the meaning of life arose from the relationship of man with his being and being to his death. Heidegger considers death  to be original to Dasein and considers an authentic life as a meaningful life. He considers the thought of death as a force to break the absurdity of the daily routines of life. Facing nothingness and struggle in the face of death, Dasein gains  insight into the reality of the world, freedom and authentication of his life, and as a result, gives  meaning and direction to his life. Preserving personal identity, discovering Dasein’s existential possibilities in this world, conscious choice and thoughtful life, and responsibility for themselves and others are  the consequences of an authentic and meaningful life. A person who does not die has an inalienable life. And there is this kind of fear and escape from deathand the routines. Such a human being lives in refuge from the fear and anxiety caused by the thought of death, and lives in the will of the community. But, he does not have a real sense of security and the other decision-makers will determine his destiny. Such a person does not have a clear understanding of the goals pursued by  his behaviors, since he does not own  his life and thus feels confused and finds his life meaningless.}, keywords = {: Death awarenessanexiety,Meaning of life,Heidegger,Dasein,Consequences}, title_fa = {مرگ‌اندیشی و معنای زندگی در هایدگر}, abstract_fa = {مرگ‌اندیشی در نگاه هایدگر و تأثیر آن بر معنای زندگی ناشی از رابطۀ انسان با هستی و هستی معطوف به مرگ اوست. هایدگر مرگ‌اندیشی را مختص دازاین اصیل دانسته و زندگی اصیل را معنادار می‌داند. او اندیشۀ مرگ را نیرویی برای گسست از پوچی روزمرگی و معناداری زندگی به‌شمار می‌آورد. در مواجهۀ با نیستی و تکاپو در میدان مرگ‌آگاهی دازاین قادر به کسب بصیرت نسبت به واقعیت جهان، آزادی و اصالت بخشیدن به زندگی خود و به تبع معنا وجهت دادن به زندگی است. حفظ هویت فردی، کشف امکانات وجودی دازاین در این دنیا، انتخاب آگاهانه و زندگی متفکرانه و مسئولیت در برابر خود و دیگران از پیامدهای زندگی اصیل و معنادار است. دیدگاه هایدگر در زمینۀ معنای زندگی دیدگاهی طبیعت‌باور بود. به نظر هایدگر، معیار بیرونی برای عمل انسانی وجود ندارد و انسان خود آفرینندۀ ارزش‌هاست. اصالت و ارزشمند بودن در گرو انتخاب و تعیین نشدن توسط معیارهای بیرونی و دیگران است. به نظر وی آنچه مهم است، در راه بودن است، حتی اگر هدفی به‌عنوان هدف نهایی وجود نداشته باشد. از دیدگاه هایدگر زندگی معنادار لازمۀ هستی اصیل است که در آن انسان به‌دلیل ترس از مرگ و برای رهایی از دلهرۀ ناشی از ترس از مرگ، به زندگی معنا می‌بخشد.}, keywords_fa = {ترس‌آگاهی,دازاین,مرگ‌آگاهی,معنای زندگی,هایدگر}, url = {https://jpht.ut.ac.ir/article_66811.html}, eprint = {https://jpht.ut.ac.ir/article_66811_3f0b6c65009226703a961717977aace9.pdf} } @article { author = {Maleki, Alireza and Mousavi Karimi, Mir Saei}, title = {The Consistency between Religion and Philosophy in Regard to “God and His Creation” and “the Eternity of the World”, based on the Views of Fârâbi and Ibn-Sina}, journal = {Philosophy of Religion}, volume = {15}, number = {1}, pages = {51-72}, year = {2018}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-7063}, eissn = {2423-6233}, doi = {10.22059/jpht.2018.228775.1005454}, abstract = {The relationship between religion and philosophy has been of concern to theologians and philosophers for a long time. Among the Peripatetics, Fârâbi and Ibn-Sina have extensively tried to show the consistency and integration between these two areas. The aim of this paper is to show the consistency between religion and philosophy in two important controversial problems, namely “God and His creation” and “the eternity of the world”, based on the writings of some Peripatetics. In effect, this research is mainly based on the views of Aristotle, Fârâbi and Ibn-Sina which have been compared with the Abrahamic religious doctrines. So, we will first examine Aristotle’s views on these two issues, as the founder of the Peripatetic school of philosophy. Following that, Fârâbi’s and Ibn-Sina’s opinions will be compared with the Islamic doctrines, based on some verses from the Qur’an, as the most reliable source of the Islamic principles. Finally, this paper concludes with the fact that there is not a deep and fundamental disagreement between the Islamic doctrines and the philosophers’ views on the two aforementioned issues.}, keywords = {Aristotle,Fârâbi,Ibn-Sina,God and His creation,eternity of the world}, title_fa = {همسویی دین و فلسفه در شناخت خداوند و دیرینگی عالم؛ با تکیه بر آرای فارابی و ابن‌سینا}, abstract_fa = {از دیرباز چگونگی رابطۀ «دین و فلسفه» از جمله دغدغه‌های فکری عالمان دین و فیلسوفان بوده و هست. از میان فیلسوفان مشاء، ابونصر فارابی و ابن‌سینا تلاش گسترده‌ای کرده‌اند تا این دو را با هم همساز و هماهنگ نشان دهند. در این مقاله تلاش می‌کنیم در دو مسئلۀ مهم و به ظاهر مورد اختلافِ فلسفه و دین، یعنی «خداوند و خالقیت او» و «دیرینگی عالَم»، با استناد به کلمات «حکمای مشاء» همسویی دین و فلسفه را نشان دهیم. اساس تحقیق در این نوشتار، بیشتر کلمات فیلسوفان مشائی به‌ویژه فارابی، ابن‌سینا و ارسطو است که با آموزه‌های دینی مقایسه شده‌اند. برای تحقق اهداف این نوشتار ابتدا دیدگاه‌های ارسطو به عنوان مؤسس فلسفۀ مشاء در دو موضوع مورد بحث مقاله، ذکر و بررسی شده است. سپس نظریات فارابی و ابن‌سینا به‌عنوان شاخص‌ترین فیلسوفان مسلمان مشائی با آموزه‌های برخی از آیات قرآن به‌عنوان متقن‌ترین منبع اسلام مقایسه شده است. در نهایت و پس از بررسی این دیدگاه‌ها به این نتیجه خواهیم رسید که در این موضوعات، اختلاف مبنایی بین «آموزه‌های دین» به‌ویژه «دین اسلام» با آموزه‌های فلسفه وجود ندارد.}, keywords_fa = {ابن‌سینا,خداوند,دیرینگی عالم,رابطة دین و فلسفه,فارابی}, url = {https://jpht.ut.ac.ir/article_66812.html}, eprint = {https://jpht.ut.ac.ir/article_66812_5c257a63b963cd757925fbd3887754a2.pdf} } @article { author = {Hosseini Kuhsari, Seyed Eshagh}, title = {An Investigation of Ibn 'Arabi's Theory of Allegorical Interpretation and its Application to the Mystic Interpretation of the Qur’ān}, journal = {Philosophy of Religion}, volume = {15}, number = {1}, pages = {73-91}, year = {2018}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-7063}, eissn = {2423-6233}, doi = {10.22059/jpht.2018.235479.1005473}, abstract = {The article at hand is an investigation of the mystic method of interpretation of Ibn 'Arabi, one of the pillars of Islamic mysticism. In this study, first a brief introduction to the biography of Ibn 'Arabi and his interpretive works is given and then his interpretive method – which is based on his claimed mystical intuition of the divine revelation – is examined using his interpretive works. Although Ibn 'Arabi believes that intuition can be both the Divine revelations and the Satanic suggestions and Devil impostures, and so the mystic is in need of truthfulness criteria of reason, the Divine Book, and Sunna, he could not keep up with the practical observation of the foregoing principles. The main questions of the article are: What is the basis of the mystic interpretation method of Ibn 'Arabi? Can mystical intuition per se be a complete method for the interpretation of the Qur’ān? Does mystical intuition need the truthfulness criterion? How can the Divine revelations be discerned from the Satanic suggestions? How much has Ibn 'Arabi succeeded in keeping up with the practical observation of the truthfulness criterion? The investigation of his interpretive method is a thorny undertaking due to what experts believe as the intrusion of forgeries and distortions in his works. It is undeniable that in his existing works, there are cases that are not defendable from the viewpoint of reason, the Divine Book, and Sunna, in a way that even his supporters have been forced to rely on the discussion of forgeries and distortions in his works at times. Some instances of such cases are presented in this article. Finally, the article ends with the conclusions of the discussion.}, keywords = {Interpretation,Mysticism,Interpretive method,Subjective interpretation of the qur’ānic text,Mystical intuition,Divine revelations,Satanic suggestions}, title_fa = {بررسی نظریۀ تأویل ابن‌عربی و به‌کارگیری آن در تفسیر عرفانی قرآن}, abstract_fa = {مقالۀ پیش‌رو تحقیق و بررسی روش تفسیر عرفانی ابن‌عربی یکی از اقطاب عرفان اسلامی است.در این تحقیق پس از بیان کوتاه شخصیت و آثار تفسیری، به روش تفسیری او که بر اساس کشف و شهود عرفانی الهام ربانی است؛ با امعان نظر در آثار تفسیری وی توجه شده است. ابن‌عربی اگر چه معتقد است: کشف و شهود می‌تواند الهامات ربانی باشد و هم القائات شیطانی و تلبیس ابلیس، به‌ناچار نیازمند به میزان صدق از عقل، کتاب و سنت است، در عین حال در میدان عمل نتوانست، پایبندی عملی به اصول ذکرشده را حفظ کند. سؤالات محوری مقاله، عبارتند از: = روش تفسیری عرفانی ابن‌عربی بر چه اساسی استوار است؟ = آیا کشف و شهود عرفانی به‌تنهایی روش کاملی برای تفسیر قرآن خواهد بود؟ = آیا کشف و شهود عرفانی نیاز به میزان صدق دارد؟ = راه تشخیص الهامات ربانی، از القائات شیطانی چیست؟ = میزان پایبندی عملی ابن‌عربی به میزان صدق چه اندازه است ؟  آنچه تحقیق و بررسی روش تفسیری او را مشکل می‌کند، دسّ و تحریفی است که به نظر اهل فن در آثار او انجام گرفته است. به هر حال آثار موجود، در برخی از نظر عقل، کتاب و سنت دفاع منطقی ندارند، به‌نحوی که حتی طرفداران او را ناچار می‌کند که بحث دسّ و تحریف در آثار وی را پیش بکشند که به نمونه‌های آنها اشاره شده است. در پایان نتایج بحث خاتمه‌بخش این تحقیق خواهد بود.}, keywords_fa = {القائات شیطانی,الهامات ربانی,تفسیر,تفسیر به رأی,روش تفسیری,عرفان,کشف و شهود}, url = {https://jpht.ut.ac.ir/article_66813.html}, eprint = {https://jpht.ut.ac.ir/article_66813_f8ccc6d491a1ccb2ba6f0b90038889c7.pdf} } @article { author = {Ahi, Mohadeseh and Gandomi, Reza}, title = {The Analysis of the Foundations of the Epistemic Relativism in the Secular Ethics}, journal = {Philosophy of Religion}, volume = {15}, number = {1}, pages = {93-122}, year = {2018}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-7063}, eissn = {2423-6233}, doi = {10.22059/jpht.2018.230825.1005463}, abstract = {Given the fact that moral relativism is rooted in the relativity of episteme, it is necessary to address its epistemic foundations. In this paper, three bases of rationalism, individualism, and reductionism will be examined. Since relativism may also be raised at the level of religious ethics, secular ethics will remove the first possibility out of discussion. As one of  the foundations of relativism, the minimalistic rationalism holds that the moral stimulus of the human being is not intellect, rather  emotion. Reason is simply  a prudent instrument under the control of desire. Here, t rationality disappears and the authority of all moral theories is destroyed. In individualism, all humans are equal and have the right to be free to determine ethical values. In this case, the "other" isn’t important at all. Non-awareness of all personal desires and the lack of solution as behavioral contradictions occur are the defeciencies of this foundation.  Reductionism as another foundation regards the human in one aspect and reduces the morality to subjective things and it serves ethics just for the purpose of the biological needs. Not only this foudnation destroys authority itself, but also  denies the lower values and needs by negating the higher values}, keywords = {Relativism,minimum rationalism,Individualism,reductionism}, title_fa = {تحلیل مبانی معرفتی نسبی‌گرایی در اخلاق سکولار}, abstract_fa = {نظر به اینکه نسبی‌گرایی اخلاقی ریشه در نسبیت معرفت دارد، پرداختن به مبانی معرفتی آن ضرورت دارد. در این نوشتار سه مبنای عقل‌گرایی، فردگرایی و تقلیل‌گرایی بررسی خواهد شد. از آنجا که نسبی‌گرایی شاید در سطح اخلاق دینی نیز مطرح شود، با قید اخلاق سکولار امکان اول از بحث خارج می‌شود. از میان مبانی نسبی‌گرایی، عقل‌گرایی حداقلی بر آن است که محرک اخلاقی انسان عقل نیست، بلکه احساس است. عقل صرفاً ابزاری محاسبه‌گر و در خدمت میل خواهد بود، در این مبنا، با کمرنگ شدن عقلانیت، اعتبار تمامی دیدگاه‌های اخلاقی از بین می‌رود. بر اساس فردگرایی همۀ انسان‌ها به نحو برابر و آزادانه حق زندگی و تعیین ارزش‌های اخلاقی خود را دارند. در این مبنا «دیگری» در حاشیه قرار می‌گیرد. عدم آگاهی از تمامی امیال فردی و نبود راهکار به هنگام بروز تعارض از نقص‌های این مبناست.  تقلیل‌گرایی به‌عنوان مبنای دیگر، با نفی خیر اعلی یا حقیقت اخلاقی، نگاه تک‌بعدی به انسان دارد و اخلاق را به امری ذهنی و در جهت رفع نیازهای زیستی انسان فرومی‌کاهد. این مبنا، با نادیده گرفتن جنبۀ روحانی انسان، حقیقت اخلاقی را توهم می‌داند، در حالی‌که با تک‌بعدی‌نگری هم اصالت تقلیل‌گرایی را به‌عنوان یک دیدگاه معتبر زیر سؤال می‌برد و هم با نفی ارزش برتر اخلاقی، ارزش‌های فرعی و زیستی انسان را نیز از او می‌گیرد.}, keywords_fa = {تقلیل‌گرایی,عقل‌گرایی حداقلی,فردگرایی,نسبی‌گرایی}, url = {https://jpht.ut.ac.ir/article_66814.html}, eprint = {https://jpht.ut.ac.ir/article_66814_d7bb8c3e27298d8e13223d211d322d86.pdf} } @article { author = {Mansouri, Bijan}, title = {An Analysis of the Components of Religious Knowledge from the Viewpoint of Master Javadi Amoli}, journal = {Philosophy of Religion}, volume = {15}, number = {1}, pages = {123-149}, year = {2018}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-7063}, eissn = {2423-6233}, doi = {10.22059/jpht.2017.219910.1005415}, abstract = {Reasoning and knowledge are very important for the human as a conscious and self-determined creature. For the societies that have accepted the divine religion as the main element of their life, it is essential to know what thought is religious and what knowledge is divine.  The purpose of this article is to examine the quiddity of the Islamic knowledge from the viewpoint of Master Javadi Amoli. The article at hand clarifies the components of religious knowledge and the way to achieve them from his viewpoint. The study has adopted a descriptive-analytical method of research, and has found that Master Javadi deems reason and narration as the two means of the attainment of religious knowledge. From his viewpoint, it is no possible for anyone to refer to the religious sources and be successful in attaining the religious knowledge without having an intellectual background. Understanding the religious texts with an empty mind cannot happen to anyone and the supporters of secularism – who claim to the contrary – have numerous disagreements among themselves in understanding the religious texts. Of course, Master Amoli does not either accept the theory of religious knowledge evolution, which sets the reason as the criterion for the accuracy or inaccuracy of one's understanding of religious texts. From the viewpoint of Master Javadi, intellectual and narrative assessments are the two components that interact to form the religious knowledge. The intellectual assessment is manifested in the form of Enlightening reason and Source reason, and the narrative assessment is exhibited in referring to the words of the Qur’ān and Sunna. These two components collaborate to reveal the religious knowledge, and even if – in an impossible supposition – there is a contradiction, this contradiction will be solved through the preference of one over the other.}, keywords = {reason,Narration,Enlightening reason,Source reason,contradiction,Revelation}, title_fa = {تحلیل مؤلفه‌های معرفت دینی از منظر استاد جوادی آملی}, abstract_fa = {هدف: فکر و آگاهی برای انسان به‌عنوان یک موجود آگاه و مختار بسیار مهم است. برای جوامعی که دین الهی را به‌عنوان عنصر اصلی زندگی خود پذیرفته‌اند، این مسئله که چه فکری، فکر دینی و چه معرفتی، معرفت الهی محسوب می‌شود، بسیار اساسی است. هدف این نوشتار بررسی چیستی معرفت دینی اسلامی از دیدگاه استاد جوادی آملی خواهد بود. این مقاله مؤلفه‌های معرفت دینی و چگونگی حصول آن را از دیدگاه استاد معلوم می‌کند. روش تحقیق در این نوشتار، توصیفی - تحلیلی است و از دیگر روش‌های پژوهش استفاده نمی‌شود.استاد جوادی عقل و نقل را دو وسیلۀ تحصیل معرفت دینی می‌داند. از دیدگاه ایشان امکان ندارد کسی بتواند بدون پشتوانه‌های عقلی به متون دینی مراجعه کند و به معرفت دینی نائل شود. فهم متون دینی خالی‌الذهن برای هیچ‌کس اتفاق نمی‌افتد و طرفداران مکتب تفکیک که چنین داعیه‌ای دارند، خود دچار اختلاف‌های فراوانی در فهم متون دینی هستند. البته ایشان نظریۀ تکامل معرفت دینی را (که عقل را معیار درستی و نادرستی فهم متون دینی می‌داند) نیز نمی‌پذیرد.از نظر استاد سنجش عقلی و نقلی دو مؤلفه‌ای هستند که در تعامل با هم، معرفت دینی را شکل می‌دهند. سنجش عقلانی در قالب عقلِ مصباح و عقلِ منبع نمایان می‌شود و سنجش نقلی در رجوع به الفاظ قرآن و سنت. این دو مؤلفه در نمایاندن معرفت دینی با هم تعاضد دارند و اگر بنا بر فرض محال، تعارضی رخ دهد، این تعارض با ترجیح یکی بر دیگری حل می‌شود.}, keywords_fa = {عقل,عقل مصباح,عقل منبع,نقل,وحی}, url = {https://jpht.ut.ac.ir/article_66815.html}, eprint = {https://jpht.ut.ac.ir/article_66815_1655c62ec38625f54a385f4f9e16ba8a.pdf} } @article { author = {Vahidi Mehrjerdi, Shahab Al-Din}, title = {A Comparative Study on the Redemptive Faith based on the Views of Mulla Sadra and the First Leaders of Protestantism}, journal = {Philosophy of Religion}, volume = {15}, number = {1}, pages = {151-172}, year = {2018}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-7063}, eissn = {2423-6233}, doi = {10.22059/jpht.2018.221474.1005419}, abstract = {Abrahamic Religions (Islam, Christianity and Judaism) consider faith as a condition for salvation and redemption in the other world; of course not every faith, but the faith that is life saving and redemptive. This kind of faith, i.e. a redemptive one, is a real one and comes from the religious texts. But the question is what kind of faith is this? According to Mulla Sadra, redemptive faith is a kind of faith that comes from burhan (reasoning, a kind of firm argument) and is the fruit of intuition face-a-face the faith of the simple and ordinary people. However Luther believes that only when a person believes full heartedly and is confident about his faith, then s/he may receive redemption. Calvin also holds that redemptive faith is just the faith that comes from a firm and strong belief so that it can overcome  all the doubts that may weaken it. This research tries to compare the views of these three thinkers of Islam and Christianity.}, keywords = {Faith,redemptive faith,Mulla sadra,Luther,Calvin}, title_fa = {ایمان نجات‌بخش از دیدگاه ملاصدرا و رهبران نخستین مذهب پروتستان}, abstract_fa = {ادیان ابراهیمی (اسلام، مسیحیت و یهودیت) شرط نجات و رستگاری اخروی مؤمنان به دین خود را در گرو ایمان می‌دانند، البته ایمانی که نجات‌بخش است، نه ایمان غیر نجات‌بخش. در واقع ایمان نجات‌بخش ایمانی محسوب می‌شود که واقعی و حقیقی باشد و از متون مقدس دینی گرفته شده باشد. اما این ایمان نجات‌بخش چه ایمانی است؟ ملاصدرا ایمان نجات‌بخش را که عامل رستگاری انسان است، ایمانی می‌داند که از طریق برهان و کشفی باشد در مقابل ایمان سمعی و عوام‌الناس. لوتر ایمانی را نجات‌بخش می‌داند که فرد مؤمن اعتقاد قلبی و اعتماد و اطمینان راسخ به ایمان داشته باشد، نه صرف زبانی و بدون اطمینان. کالون نیز ایمانی را نجات‌بخش می‌داند که اطمینان و اعتماد قلبی و راسخ باشد تا بتواند بر شک‌ها و تردیدهایی که این اطمینان قلبی را تضعیف می‌کند، غلبه کند. این پژوهش برای یافتن پاسخ به سؤال فوق به بررسی و بیان آرای ملاصدرا از متألهان مسلمان و لوتر و کالون از متألهان مسیحی می‌پردازد که به‌عنوان رهبران نخستین مذهب پروتستان نام برده می‌شوند.}, keywords_fa = {ایمان,ایمان نجات‌بخش,کالون,لوتر,ملاصدرا}, url = {https://jpht.ut.ac.ir/article_66816.html}, eprint = {https://jpht.ut.ac.ir/article_66816_2dc8cf1e139eea0ff01231a0d45b05bd.pdf} } @article { author = {Yousefzadeh, Zeinab and Nasiri, Mansur}, title = {Inherent Independence or Dependence of Ethics from Religion: An Examination of the Viewpoints of Kant and Allamah Tabataba'i}, journal = {Philosophy of Religion}, volume = {15}, number = {1}, pages = {173-194}, year = {2018}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-7063}, eissn = {2423-6233}, doi = {10.22059/jpht.2018.222890.1005424}, abstract = {The article at hand aims at specifying the inherent independence of ethics from religion and showing the relationship between the two in line with examining the ethical teachings of Kant and Allamah Tabataba'I, so as to disclose the stances of these two thinkers toward the foregoing issue. The discussion of ethics and its relationship with religion has a strong relationship with the discussion of the axiology of ethical propositions and the functions of practical reason. Therefore, the discussion on each one without addressing the other one will be fruitless. This article first provides a brief explanation of the stances and main epistemological structures of Kant and Allamah Tabataba'i toward ethical rulings and then investigates the main viewpoints of these two thinkers toward the independence of ethics from religion. Next, the commonalities and discrepancies of the views of the two thinkers are used to show that based on the inherent meaning of ethical rulings, we might consider the two as believing in the inherent independence of ethics from religion, since both deem that practical reason – with its intellectual criteria – can identify the goodness and badness of deeds. Meanwhile, as the main source for the recognition of value-related rulings, reason is sometimes in need of the complementing role of religion. At the end, some shortcomings of Kant's viewpoint are discussed that are not witnessed in the viewpoint of Allamah Tabataba'i.}, keywords = {Ethics,Immanuel Kant,Allamah Tabataba'i,Religion,Practical reason,Self-determination of will}, title_fa = {استقلال ذاتی یا عدم استقلال ذاتی اخلاق از دین، بررسی دیدگاه کانت و علامه طباطبائی}, abstract_fa = {در جستار پیش‌رو در صددیم با تبیین استقلال ذاتی اخلاق، رابطۀ آن را با دین بیان و با بررسی آموزه‌های اخلاقی کانت و علامه طباطبایی موضع این دو اندیشمند را در ذیل این مسئله بیان کنیم. مبحث اخلاق و ارتباط آن با دین ارتباط وثیقی با مبحث ارزش‌شناسی گزاره‌های اخلاقی و کارکرد عقل عملی دارد. لذا بحث در باب یکی بدون پرداختن به دیگری عقیم خواهد بود. در این جستار نیز پس از تبیین کوتاهی پیرامون موضع و ساختارهای اساسی معرفت‌شناسی کانت و علامه طباطبایی دربارۀ احکام اخلاقی، مهم‌ترین دیدگاه‌های این دو اندیشمند در بحث استقلال اخلاق از دین بررسی خواهد شد. در ادامه با بیان محورهای اشتراک و افتراق این دو اندیشمند، نشان داده می‌شود که بسته به معنای ذاتی در احکام اخلاقی، می‌توان این دو را قائل به استقلال ذاتی اخلاق از دین دانست، زیرا هر دو اندیشمند برآن هستند که عقل عملی با معیارهای عقلانی خود می‌تواند خوبی و بدی اعمال را تشخیص دهد؛ در عین حال عقل به‌منزلۀ منبع اصلی شناخت احکام ارزشی، گاه به نقش تکمیل‌گر دین نیز محتاج است. در پایان به چند کاستی در دیدگاه کانت اشاره شده که دیدگاه علامه طباطبایی مصون از آنهاست.}, keywords_fa = {اخلاق,ایمانوئل کانت,خودمختاری اراده,دین,عقل عملی,علامه طباطبایی}, url = {https://jpht.ut.ac.ir/article_66817.html}, eprint = {https://jpht.ut.ac.ir/article_66817_41e0c3d3537eda15df0a83845824cc3c.pdf} } @article { author = {Lajevardi, Fatemeh}, title = {The Theory of Śūnyatā and Its Related Concepts in Mādhyamika Philosophy of Buddhism}, journal = {Philosophy of Religion}, volume = {15}, number = {1}, pages = {195-226}, year = {2018}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-7063}, eissn = {2423-6233}, doi = {10.22059/jpht.2018.226935.1005441}, abstract = {Mahāyāna is a large branch of Buddhism with numerous followers in China, Nepal, Tibet, Mongolia, Korea, and Japan. While emphasizing on the same principles as its sister branch, Thravāda, Mahāyāna views them in the light of different interpretations. The theory of Śunyatā (void) and its related teachings, the belief in the ideal of budhisatva and the existence of many budhisatvas, and the way of devotion or bhaktimārga are considered as the main constituting tenets of Mahāyāna, and its main differentiating points against  Thravāda. Moreover, without rejecting the Thravādian scriptures, each Mahāyāna school has its own authoritative texts, which express its particular views. One of the oldest schools of thougt in Mahāyāna is Mādhyamika or the middle way. This school is also called Śūnyavāda or Śūnyatāvāda, because Śunyatā is considered as its basic principle. In this paper we are trying to reexamine this concept and its related teachings through the Mādhyamika texts, while giving a short history of the development of its philosophical thought.}, keywords = {Mahāyāna,Mādhyamika,Śūnyatā,the middle way}, title_fa = {نظریۀ شونیَتا (خلأ) و مفاهیم وابسته به آن در فلسفۀ مادهیه‌میکۀ بودایی}, abstract_fa = {طریق مهایانه شاخۀ بزرگی از دین بودایی است که در کشورهای چین، نپال، تبت، مغولستان، کره، تایوان، ویتنام و ژاپن پیروان بسیار دارد. این آیین که جدیدتر از شاخۀ خواهر آن، یعنی تهره‌واده (هینه‌یانه) به‌شمار می‌رود، بر مبادی و اصولی مشابه با آن استوار است، اما بر برخی از آنها تأکید بیشتری دارد و تفسیرهای متفاوتی را از آنها ارائه می‌دهد. نظریۀ خلأ و آموزه‌های وابسته به آن، اعتقاد به آرمان بُدهیستوه، وجود بدهیستوه‌های متعدد و تأکید بر یاد کردن سوگند بدهیستوه و بالأخره طریق سرسپردگی یا بهکتی‌مارگه از برجسته‌ترین اصول شکل‌دهندۀ مهایانه، و وجه تمایز آن با تهره‌واده شمرده می‌شوند. افزون بر این، شاخۀ مهایانه بدون رد کردن متون مقدس هینه‌یانه، در هر یک از مکاتب متعدد خود دارای متون پذیرفته‌شده و مرجعی است که بیان‌کنندۀ دیدگاه‌های آن مکاتب‌ هستند. یکی از قدیمی‌ترین جریان‌های فکری درون مهایانه، مکتب مادهیه‌میکه (راه میانه) است که نظریۀ خلأ (شونیَه یا شونیَتا) از جملۀ اصول بنیادی آن به‌شمار می‌رود و از همین‌رو، شونیه‌وادَه یا شونیَتاوادَه نیز نامیده می‌شود. در این مقاله کوشش بر آن است که ضمن ارائۀ تاریخچۀ مختصری از شکل‌گیری طریق مهایانه و مکتب مادهیه‌میکه، آموزۀ خلأ از دیدگاه این جریان فکری - فلسفی تعریف و رابطۀ آن با سایر اصول مهایانه بررسی شود.}, keywords_fa = {مادهیه‌میکه,مهایانه,شونیَتا,راه میانه}, url = {https://jpht.ut.ac.ir/article_66818.html}, eprint = {https://jpht.ut.ac.ir/article_66818_9cf76547214e26549f5bae449c1394dc.pdf} } @article { author = {Fazel Falavarjani, Davoud}, title = {The Epistemological Assumptions of the Modern Science}, journal = {Philosophy of Religion}, volume = {15}, number = {1}, pages = {227-250}, year = {2018}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-7063}, eissn = {2423-6233}, doi = {10.22059/jpht.2017.215417.1005397}, abstract = {The positivistic approach in the modern natural science regards experience as the unique way to the natural sciences. This approach has received  general acceptance over the recent centuries so much so that the progress of the natural sciences was considered to be indebted to this approach. This view was challenged in the second half of the twentieth century and some philosophers and social scientists, by discussing the role of presuppositions, have tried to challenge the exclusivity of the method of natural sciences, at least in some stages. In this work, I have tried to extract, some epistemological assumptions of the modern natural sciences that influenced the  selection of data and hypotheses, shaping scientific theories of the scientists and even their evaluations. Assumptions whose  presence or absence, in the mental context of the scientists in the recent centuries, could have created a different path in the direction of these sciences, as revision in any of these assumptions could have had an impact on the developmental process of natural sciences.}, keywords = {positivism,assumption,epistemological,natural sciences,experimental sciences}, title_fa = {پیش‌فرض‌های معرفت‌شناختی علوم طبیعی نوین}, abstract_fa = {رویکرد پوزیتیویستی در علوم طبیعی جدید اعتقاد دارد که روش علوم طبیعی منحصر به تجربه است. این رویکرد در طول سده‌های اخیر با پذیرش عام مواجه بود، به‌گونه‌ای که پیشرفتِ علوم طبیعی مدیون آن قلمداد شد. به چالش کشیده شدن این نگاه در نیمۀ دوم سدۀ بیستم؛ برخی فلاسفۀ علم و نیز دانشمندان علوم اجتماعی را واداشت با مطرح کردن نقش پیش‌فرض‌ها اعم از پیش‌فرض‌های هستی‌شناختی، معرفت‌شناختی و روش‌شناختی و نیز برخی عوامل جامعه‌شناختی و روان‌شناختی؛ انحصار روش علوم طبیعی را دستکم در برخی مراحل علم طبیعی بشکنند. در مقالۀ حاضر تلاش می‌کنیم ضمن تبیین برخی پیش‌فرض‌های معرفت‌شناختی علوم طبیعی جدید و مقایسۀ آن با پیش‌فرض‌هایی مطرح در علوم طبیعی ماقبل مدرن، نشان دهیم که با وجود برخی مبانی معرفت‌شناختی مشترک؛ میان علوم طبیعی جدید و قدیم، تفاوت‌های مبنایی وجود دارد که بر اساس آن نمی‌توان علوم جدید را تداوم طبیعیات قدیم دانست و الگوی جدید علوم طبیعی با رویکردی ماده‌گرایانه و یک‌بعدی، ضمن محروم کردن خود از دستیابی به برخی حقایق، علوم طبیعی را در جایگاه شایستۀ خود قرار نداده است.}, keywords_fa = {پوزیتیویسم,پیش‌فرض,علوم تجربی,علوم طبیعی,معرفت‌شناختی}, url = {https://jpht.ut.ac.ir/article_66819.html}, eprint = {https://jpht.ut.ac.ir/article_66819_0e4b9218920a748d9cf7a9afc887d948.pdf} } @article { author = {Karimi, Mahdi}, title = {A Reflection on Different Expositions about the Secret of the Praise by the Creatures}, journal = {Philosophy of Religion}, volume = {15}, number = {1}, pages = {251-274}, year = {2018}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-7063}, eissn = {2423-6233}, doi = {10.22059/jpht.2018.229657.1005458}, abstract = {There are many verses and Islamic hadiths which imply that everything that is in the universe   praises God. Thisstatement  has raised several expansions and clarifications in the history of the Islamic thought. Mystics, philosophers and theologians and commentators of the Qur’an explain it on the basis of their approaches and points of view. This article, at the beginning presents a special classification of different religious texts and then explains various approaches, and afterwards classifies them into eight; a classification which could not found in the other works. In the end, analysis and theoretical critiques of each is presented with their due prerequisites. As a main result, on the one hand, based on the ontological aspect, some kind of life and cognition, and on the other hand, on the epistemological bases,  the implications of the universe to  existence, and the glorification of  the Creator God can be affirmed and this is the exact implication of the Islamic verses and narratives.}, keywords = {praise,God's transcendence,invocation of creatures,the intelligence of the universe,influence of life and cognition}, title_fa = {بازاندیشی در تقریرهای مختلف از راز تسبیح کائنات}, abstract_fa = {آیات و روایات بسیاری بر این مطلب دلالت دارند که هر آنچه در کائنات است، از ذوی‌العقول و غیر آن، تسبیح‌گوی خداوند متعال بوده و هستند. این ظهور یا تصریح، در تاریخ اندیشۀ اسلامی شرح و بسط‌های مختلفی را موجب شده است. عارفان، فیلسوفان و متکلمان و نیز مفسران و محدثان هر یک بر اساس مبانی و مشارب خاص خود، به تبیین این موضوع پرداخته‌اند. آنچه در این نوشتار می‌آید، نخست بیان اقسام مختلف نصوص دینی و سپس دسته‌بندی و ارائۀ هشت رویکرد و نظریه در تبیین آنهاست، به‌گونه‌ای که تا کنون در آثار موجود یافت نشده است. در پایان، تحلیل و نقد نظریات به‌همراه بررسی لوازم هر یک ارائه خواهد شد. نتیجۀ سخن آنکه، از حیث وجودشناختی سریان نوعی شعور و حیات در تمام مراتب هستی از یک‌سو و از حیث معرفت‌شناختی دلالت هر موجودی بر وجود و تنزیه خالقش از سوی دیگر، ما را به پذیرش تسبیح حقیقی کائنات -که مفاد قطعی آیات و روایات است- رهنمون می‌شود.}, keywords_fa = {تسبیح,تنزیه خداوند,ذکر موجودات,سریان علم و حیات,شعور هستی}, url = {https://jpht.ut.ac.ir/article_66820.html}, eprint = {https://jpht.ut.ac.ir/article_66820_a7eb5d24d86d6e51f846cb88be59e881.pdf} } @article { author = {Ghaffari, Abolhasan}, title = {The Critical Analysis of the Interpretation of Avicenna and Mirdamad of the Theory of the Platonic Forms based on the Perspectives of Sayyid Ahmad Alavi and Molla Mohammad Aqajani}, journal = {Philosophy of Religion}, volume = {15}, number = {1}, pages = {275-291}, year = {2018}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-7063}, eissn = {2423-6233}, doi = {10.22059/jpht.2018.230778.1005462}, abstract = {In the history of philosophy, the theory of Forms had some advocates and opponents. Some like Farabi, Ibn Sina and Mirdamad have criticized and given interpretation of it. Two Muslims philosophers, namely Seyyed Ahmed Alavi, a student of Mirdamad and Molla Mohammad ibn Alireza ibn Aghajani, a student of Mulla Sadra, looked at this theory from a different point of view and challenged the critique of Avicenna and Mirdamad. This paper first raises the issue  and the report of the theory of Forms and then  critically analyzes the opinions of these two philosophers in the commentary and interpretations of Avicenna and Mirdamad. The findings of the paper show that both Ibn Sina and Mira Damad have fallen wrong, in explaining and criticizing the Platonic Forms.}, keywords = {Forms,Plato,Avicenna,Mirdamad,Alavi,Aqajani,contingency through perpetual duration,predication}, title_fa = {تحلیل انتقادی تأویل ابن‌سینا و میرداماد از نظریۀ مُثُل افلاطونی از منظر سید احمد علوی و ملامحمد آقاجانی}, abstract_fa = {نظریه مُثُل در طول تاریخ فلسفه موافقان و مخالفانی دارد. عده‌ای مانند فارابی، ابن‌سینا و میرداماد آن را نقد و تأویل کرده‌اند. دو حکیم مسلمان سید احمد علوی شاگرد میرداماد و ملامحمد‌بن علیرضا‌بن آقاجانی شاگرد ملاصدرا از منظر متفاوتی به این نظریه نگریسته و نقدهای ابن‌سینا و میرداماد را به چالش کشیده‌اند. در این مقاله ابتدا به طرح مسئله و گزارشی از نظریۀ مُثُل و پس از آن به بررسی و تحلیل انتقادی این دو حکیم از تفسیر و تأویل‌های ابن‌سینا و میرداماد پرداخته‌ایم. یافته‌های مقاله نشان می‌دهد که هم ابن‌سینا و هم میرداماد در تبیین و نقد نظریه مُثُل افلاطونی دچار مغالطه و خلط شده‌اند.}, keywords_fa = {آقاجانی,ابن‌سینا,افلاطون,حدوث دهری,حمل,علوی,مُثُل,میرداماد}, url = {https://jpht.ut.ac.ir/article_66821.html}, eprint = {https://jpht.ut.ac.ir/article_66821_d908b0bdfceebf95abb16a9cbadf0835.pdf} } @article { author = {}, title = {English Abstracts}, journal = {Philosophy of Religion}, volume = {15}, number = {1}, pages = {1-12}, year = {2018}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-7063}, eissn = {2423-6233}, doi = {10.22059/jpht.2018.69867}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {چکیده های انگلیسی}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://jpht.ut.ac.ir/article_69867.html}, eprint = {https://jpht.ut.ac.ir/article_69867_590223fb0feeec860245fcfe528c0b01.pdf} }