@article { author = {}, title = {First Pages}, journal = {Philosophy of Religion}, volume = {16}, number = {3}, pages = {1-3}, year = {2019}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-7063}, eissn = {2423-6233}, doi = {10.22059/jpht.2019.74357}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {صفحات آغازین}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://jpht.ut.ac.ir/article_74357.html}, eprint = {https://jpht.ut.ac.ir/article_74357_472dbdee1dcfb0bf41b2a84ff6aa117a.pdf} } @article { author = {Rastaei, Hamedeh and Asadi, Mohammad Reza}, title = {Ibn Arabi’s Unity and Its Relationship with the Problem of “the Other”}, journal = {Philosophy of Religion}, volume = {16}, number = {3}, pages = {375-388}, year = {2019}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-7063}, eissn = {2423-6233}, doi = {10.22059/jpht.2019.267293.1005603}, abstract = {Although “the other” has not been discussed by Muslim thinkers as an independent topic, the potential of its discussion exists in all intellectual schools of the Muslim world in general, and in Islamic mysticism in particular. Accordingly, the question on “the other” can be applied to Ibn Arabi’s works – as the representative sample of Islamic mysticism – to explore the foundations of his thought in this regard. As the most important basis of Ibn Arabi’s worldview, the unity of being can be seen in each and every part of his mystic system, and is among the main principles that determine his treatment of the discussions on “the other”. With regard to the ontological discussions, the right and the creation are the different interpretations of the same reality; when the unity aspect of this reality is intended, it turns to be the right, and when the multiplicity aspect is noted, it turns to be creation. However, the most comprehensive view to the world of being is the simultaneous consideration of unity and multiplicity. Despite the acceptance of multiplicity, this comprehensive view adopts a unity stance that surpasses those multiplicities. This way, this combined view sets the ground for the acceptance of “the other” despite all conflicts and disagreements. With its expansion to the domain of epistemology, this attitude elucidates the specific approach taken by Ibn Arabi to the epistemic conflicts.}, keywords = {Ibn Arabi,Unity,Multiplicity,The other}, title_fa = {وحدت در ابن‌عربی و ارتباط آن با مسئلۀ «دیگری»}, abstract_fa = {هر چند موضوع «دیگری»، در بین اندیشمندان مسلمان به‌عنوان یک مسئلۀ مستقل مطرح نبوده است لکن ظرفیت طرح این بحث بین همۀ نحله‌های فکری در جهان اسلام، به‌ویژه در عرفان وجود دارد. بر این اساس می‌توان برای نمونه پرسش از «دیگری» را به آثار ابن‌عربی به‌عنوان نمایندۀ عرفان اسلامی عرضه و مبانی فکری او را در این زمینه جست‌وجو کرد. وحدت وجود به‌عنوان مهم‌ترین مبنای جهان‌بینی ابن‌عربی در جای‌جای نظام عرفانی او به چشم می‌خورد و از مهم‌ترین اصول تعیین‌کنندۀ راهبرد رفتاری او در قبال «دیگری» است. در مباحث مربوط به هستی‌شناسی، حق و خلق، حقیقتی واحدند که چنانچه جهت وحدت آن لحاظ شود، حق است و اگر به جنبۀ کثرت آن توجه شود، خلق است؛ لکن جامع‌ترین نگاه به عالم هستی، ملاحظۀ هر دو جهت وحدت و کثرت است. نگاه جامعی که با وجود پذیرش کثرت، با ملاحظۀ وحدتی ورای کثرات، زمینه را برای پذیرش «دیگری»، با همۀ تضادها و اختلاف‌ها فراهم می‌کند. این نگرش با تسری یافتن به حوزۀ معرفت‌شناسی، رویکرد ویژۀ ابن‌عربی در مواجهه با تقابل‌های معرفتی را نیز روشن خواهد کرد.}, keywords_fa = {Ibn Arabi,Unity,Multiplicity,The other}, url = {https://jpht.ut.ac.ir/article_72104.html}, eprint = {https://jpht.ut.ac.ir/article_72104_f19f21c59f89b014364948526c4437cd.pdf} } @article { author = {Gandomi Nasrabadi, Reza and Zare Bidoki, Mohammad Reza}, title = {A Reflection on the Nature of Volition from the Viewpoint of Compatibilism}, journal = {Philosophy of Religion}, volume = {16}, number = {3}, pages = {389-410}, year = {2019}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-7063}, eissn = {2423-6233}, doi = {10.22059/jpht.2019.260469.1005574}, abstract = {While some philosophers believe that it is impossible for human acts to be volitional, some others rule for the possibility of it. The first group is called incompatibilist, and the second group is named compatibilist. The compatibilists should both reject the reasons given for incompatibility and provide a theory about the nature of volition which is compatible with determinism. They have given in various criteria for the volitional nature of the free act. The authors of the article at hand aim at first discussing their definitions for the terms volition and determinism and then classifying these criteria into six categories and evaluating them. Having potentiality and being free from constraint, having the ability to conduct reflective self-assessment, having the potential to choose based on one’s valuation system, having the potential for comprehending truth and goodness, having a guiding control, and having an appropriate history are among criteria that have been examined in this article. Finally, it has been concluded that from the viewpoint of compatibilism, an appropriate theory about volition is one which entails all these criteria.}, keywords = {Volition,Determination,Compatibilism,Incompatibilism,history}, title_fa = {تأملی بر چیستی اختیار از منظر سازگارباوری}, abstract_fa = {در حالی‌که بعضی از فیلسوفان به عدم امکان اختیاری بودن افعال موجب معتقدند، عدۀ دیگری چنین امری را ممکن می‌دانند. گروه اول ناسازگارباور و گروه دوم سازگارباور نامیده می‌شوند. سازگارباوران باید بتوانند علاوه بر رد ادله‌ای که بر ناسازگاری ارائه شده است، نظریه‌ای در مورد چیستی اختیار ارائه بدهند که با موجبیت سازگار باشد. آنها معیارهای مختلفی برای اختیاری بودن فعل ارائه داده‌اند. نگارنده در این مقاله بر آن است تا پس از تعیین مراد خود از اختیار و موجبیت، این معیارها را در قالب شش عنوان دسته‌بندی و ارزیابی کند. داشتن قابلیت و نبود مانع، توانایی خودارزیابی تأملی، قابلیت انتخاب بر طبق نظام ارزشگذاری خود، قابلیت درک حقیقت و خیر، دارا بودن کنترل رهنمودی و داشتن تاریخچۀ مناسب، معیارهایی هستند که در این مقاله به بررسی آنها خواهیم پرداخت. در نهایت نتیجه این شد که تنها نظریه‌ای که شامل همۀ این معیارها باشد، شاید نظریۀ مناسبی در مورد اختیار از منظر سازگارباوری محسوب شود.}, keywords_fa = {Volition,Determination,Compatibilism,Incompatibilism,history}, url = {https://jpht.ut.ac.ir/article_72105.html}, eprint = {https://jpht.ut.ac.ir/article_72105_785973c94faa2fe1d851053ac8b5cca9.pdf} } @article { author = {Mirdamadi, Seyyed Mojtaba}, title = {An Investigation of the Imagination and Affirmation of God}, journal = {Philosophy of Religion}, volume = {16}, number = {3}, pages = {411-432}, year = {2019}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-7063}, eissn = {2423-6233}, doi = {10.22059/jpht.2019.255274.1005557}, abstract = {Theoretically speaking, agnosticists claim that we do not have any perception of God, just like Meno who said – in his discussion with Socrates – that the human cannot study something about which he does not have any knowledge and perception, and even if he comes to a result, it is not clear if it is the same thing he wanted to achieve or not. Therefore, based on the common and evident premise that asserts “If something is deemed unimaginable, undoubtedly its verification is impossible”, they have concluded that the unimaginable God is not affirmable or verifiable. Through the exploration and investigation of the concept of imagination and affirmation and the provision of a descriptive definition of God using affirmative qualities essential to being, the article at hand sets out to examine and verify the imagination and affirmation of God through empirical knowledge.}, keywords = {imagination,Affirmation,god,Concept,Definition,Premise}, title_fa = {پژوهشی در مسئلۀ تصور و تصدیق خدا}, abstract_fa = {از لحاظ نظری لاادری‌گرایان مدعی‌ هستند که هیچ تصوری از خدا نداریم بمانند آنچه منون فیلسوف قرون وسطی در مناظره‌اش با سقراط گفته است، انسان راجع به آنچه دانایی و تصوری از آن ندارد، نمی‌تواند تحقیق یا جست‌وجو کند و اگر هم یافت، معلوم نیست همانی باشد که به‌دنبالش بوده است، لذا بنا بر قضیۀ مقبول و بدیهی «اگر چیزی غیرقابل تصور تلقی گردد، بی‌تردید تصدیق آن غیرممکن خواهد بود» نتیجه گرفته‌اند که خدایِ تصور‌ناپذیر، قابلِ تصدیق و اثبات نیست. در این جستار با واکاوی و بررسی مفهوم تصور و تصدیق و تعریف به رسم برای خدا با صفات ثبوتیه‌ای که لازم ذات است، تصور و سپس تصدیق خدا به‌واسطۀ علم حصولی بررسی و اثبات خواهد شد.}, keywords_fa = {imagination,Affirmation,god,Concept,Definition,Premise}, url = {https://jpht.ut.ac.ir/article_72106.html}, eprint = {https://jpht.ut.ac.ir/article_72106_d01a75b74924681a5f7bcbcd4da25037.pdf} } @article { author = {Mir Azimi, Seyyed Hamid Reza and Seyyed Goreishi, Mariyeh and Ahmadpoor, Ali}, title = {A Reflection on and Evaluation of the Role of Spirituality in Resolving the Environmental Crisis from the Viewpoint of Seyyed Hossein Nasr}, journal = {Philosophy of Religion}, volume = {16}, number = {3}, pages = {433-457}, year = {2019}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-7063}, eissn = {2423-6233}, doi = {10.22059/jpht.2019.263036.1005583}, abstract = {The role of spirituality in resolving the environmental crisis is one of the most important issues emphasized by traditionalists like Seyyed Hossein Nasr. The main question of this study is that “What is the role of spirituality in resolving the environmental crisis from the viewpoint of Nasr?” The main purpose of this study is the explication of the foregoing claim and answering it based on the content analysis of the collected data. The findings of this research project reveal that from the viewpoint of Nasr, the crisis that exists in the relationship between human and nature in the West is the consequence of rationalism, pure scientism, and absolute humanism. To overcome this crisis, there is no way other than returning to religion, spirituality, and the development of ethical principles about environment within the framework of religion. In other words, the human’s consideration of his status as the divine vicegerent and his responsibility against nature has are crucial in solving this problem.}, keywords = {Spirituality,Environmental crisis,Seyyed Hossein Nasr,Religion,Human}, title_fa = {تأملی بر نقش معنویت در حل بحران محیط زیست از دیدگاه سیدحسین نصر و ارزیابی آن}, abstract_fa = {نقشی که معنویت در حل بحران زیست‌محیطی ایفا می‌کند، یکی از مهم‌ترین مسائلی است که سنت‌گرایان و از جمله سید حسین نصر بر آن تأکید کرده‌اند. پرسش اصلی تحقیق این است که از دیدگاه نصر، معنویت چه نقشی در حل بحران محیط‌ زیست دارد؟ هدف اصلی این پژوهش، تبیین مدعای فوق و پاسخ به آن بوده که با روش تحلیل محتوا در تبیین داده‌ها صورت گرفته است. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که از دیدگاه نصر، بحران ارتباط انسان و طبیعت در غرب، محصول عقل‌گرایی، علم‌گرایی محض و انسانمداری مطلق است. برای حل این بحران، چاره‌ای جز رجوع به دین، معنویت و تدوین اصول اخلاقی در چارچوب دین دربارۀ محیط‌ زیست نیست و توجه انسان به خلیفه بودنش از طرف خدا و مسئول بودن در  قبال طبیعت، نقش اساسی در حل این بحران دارد.}, keywords_fa = {Spirituality,Environmental crisis,Seyyed Hossein Nasr,Religion,Human}, url = {https://jpht.ut.ac.ir/article_72107.html}, eprint = {https://jpht.ut.ac.ir/article_72107_8584aa28b95a6b2f9d77165a629e366b.pdf} } @article { author = {Akbari, Mohammad Ali and Fayyazbakhsh, Nafiseh}, title = {The Epistemic Exploration of Adam’s Residence in the Intermediate-World Paradise and His Fall from it from the Viewpoint of Neo-Sadrian Philosophers}, journal = {Philosophy of Religion}, volume = {16}, number = {3}, pages = {459-477}, year = {2019}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-7063}, eissn = {2423-6233}, doi = {10.22059/jpht.2019.277589.1005645}, abstract = {The article at hand investigates the opinions and works of neo-Sadrian philosophers about “the necessity of Adam’s (a) early residence in Paradise” based on religious texts. The study is a document analysis which adopts content analysis and description method. The foregoing philosophers take the stance that the human should start his path from a descending status in the intermediate world, go through the multiplicity of the material world, and start the evolutionary life and ascending movement based on his own free will toward the unity of the world of intelligence. Therefore, according to the qur’ānic assertion, Adam (a) started his path to the material life from the intermediate-world paradise. During the time he was in that paradise, he learned the primary lessons such as the divine names, the reality of the divine vicegerent status, and the angels’ prostration to him so as to be able to live on the earth. Moreover, he got familiar with Satan’s temptations and harsh hostility toward the human status. It was after the adoption of these lessons and assets that the human was sent down to the earth. Therefore, the presence of Adam in paradise was due to a huge perfection-oriented benefit based on which he needed to be placed first in the celestial abode of this universe and then to be sent down to the earth. This view is nothing but an interpretation of the status of the human that involves the status of Adam as a prerequisite for humanness in all humans rather than Adam (a) alone. This view asserts that Adam’s presence in paradise has been a kind of self-discovery for him, while his fall from it is equal to the start of his perfection path, since any ascension follows a fall.}, keywords = {Neo-Sadrian,Adam (a),First intermediate world,Fall of Adam (a)}, title_fa = {واکاوی معرفت‌شناسانۀ اسکان حضرت آدم(ع) در بهشت برزخی و هبوط از آن، از منظر حکمای نوصدرایی}, abstract_fa = {این پژوهش به بررسی آرا و آثار حکمای نوصدرایی مبتنی بر نصوص دینی در خصوص«ضرورت اسکان اولیۀ آدم(ع) در بهشت» اختصاص دارد. پژوهش از نوع استنادی و شیوۀ آن تحلیل و تبیین محتواست. دیدگاه این حکما چنین بوده که آدمیت باید سیر خود را از مقام برزخ نزولی آغاز و لزوماً با عبور از کثرت عالم ماده، زندگی تکاملی و حرکت صعودی را با اراده و اختیار خود به‌سوی وحدت عالم عقل آغاز کند لذا طبق بیان قرآن، حضرت آدم(ع) سیر زمینی شدن خود را از بهشت برزخی آغاز کرد، در آن موقف بهشتی؛ تعلیمات اولیه از قبیل اسمای الهی، حقیقت مقام خلیفه‌اللهی و مسجود فرشتگان شدن را برای زندگی زمینی آموخت؛ همچنین با وساوس شیطانی و دشمنی سرسخت ابلیس با مقام انسانیت آشنا شد؛آنگاه با این آموختگی و دارایی به زمین هبوط داده شد. پس حضور آدم در بهشت، بنا به مصلحتی کمالی و عظیم است که باید در موطن ملکوت این عالم مستقر و سپس هبوط داده شود. این حکایت، چیزی جز تفسیر مقام انسانیت نیست و آن شامل مقام آدمیت و لازمۀ انسانیت در تمام انسان‌هاست، نه شخص حضرت آدم(ع) و بهشت برای آدم نوعی خودیابی بوده و تنزل از آن، قرار گرفتن در ریل تکامل است، چرا که لازمۀ هر صعودی، هبوط خواهد بود.}, keywords_fa = {Neo-Sadrian,Adam (a),First intermediate world,Fall of Adam (a)}, url = {https://jpht.ut.ac.ir/article_72108.html}, eprint = {https://jpht.ut.ac.ir/article_72108_c0ded086dc150db497eb35b82ad63539.pdf} } @article { author = {Sadeghi Nejad, Ali and Monfared, Mahdi}, title = {The Life Experience from the Viewpoints of Mullā Ṣadra and Dilthey}, journal = {Philosophy of Religion}, volume = {16}, number = {3}, pages = {479-498}, year = {2019}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-7063}, eissn = {2423-6233}, doi = {10.22059/jpht.2019.280176.1005659}, abstract = {Dilthey is a philosopher of life who has investigated the context of life. His view to “life experience” has many similarities to the stance taken by Mullā Ṣadra toward life in his transcendental theosophy. The article does not take the life experience as the “lived experience” of the Dilthey’s philosophy, but rather, it defines the foregoing term as any temporal view to life that examines the human activities during a period of time. The examination of the goals and general path of these two philosophers and their stance toward the life experience reveals a kind of similarity and resemblance that helps us make a comparison between the thoughts of these two thinkers. History and temporality as well as feeling, experience, and the quality of understanding are issues that are addressed in this paper. The flow of life and its active, common, and direct understanding are the main common points of these two philosophers. That is to say, in its movement during the course of life, soul– which is accompanied by value profusion – defines its evolution direction through its volitional act and determines its ideal body.}, keywords = {Life experience,Substantial motion,Principality of existence,Mullā Ṣadra,Dilthey}, title_fa = {تجربۀ زندگی از منظر ملاصدرا و دیلتای}, abstract_fa = {دیلتای یکی از فیلسوفان زندگی است که متن حیات را بررسی کرده است. نگاه وی به «تجربۀ زندگی» قرابت‌های بسیاری با اندیشۀ حیات و زندگی در حکمت متعالیۀ ملاصدرا دارد. مقصود این نوشتار از «تجربۀ زندگی» اصطلاح «تجربۀ زیسته» در فلسفۀ دیلتای نیست، بلکه مقصود هر نوع نگاه زمانی به زندگی است که فعالیت‌های انسان را در طول زمان بررسی می‌کند. بررسی اهداف و سیر کلی این دو فیلسوف و ویژگی‌های تجربۀ زندگی، نشان‌دهندۀ نوعی قرابت و همداستانی در این مسئله است که می‌توان میان اندیشۀ این دو متفکر، تطبیق کرد. تاریخ و زمانمندی، احساس، تجربه و نحوۀ ادراک، اموری هستند که در این نوشتار به آنها پرداخته خواهد شد. سیلان زندگی، درک فعالانه، مشترک و بی‌واسطه از زندگی، مهم‌ترین نقاط همسویی این دو فیلسوف شناخته می‌شوند؛ یعنی نفس در طی حرکت و سیلان در زندگی، با نوعی سرشاری از ارزش‌ها همراه است که با عمل ارادی خود، برای تکامل خود را تعیین و بدن مثالی خود را متعین می‌کند.}, keywords_fa = {Life experience,Substantial motion,Principality of existence,Mullā Ṣadra,Dilthey}, url = {https://jpht.ut.ac.ir/article_72109.html}, eprint = {https://jpht.ut.ac.ir/article_72109_385c551546b74359fd4a6276b2af6c7d.pdf} } @article { author = {Abdullahi, Mahdi}, title = {From Numerical Unity to the True and Real Unity of the Sublime God}, journal = {Philosophy of Religion}, volume = {16}, number = {3}, pages = {499-519}, year = {2019}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-7063}, eissn = {2423-6233}, doi = {10.22059/jpht.2019.273938.1005637}, abstract = {After clarifying the concept of unity and oneness of God and referring to the different types of the One, the article at hand explicates the viewpoint of Muslim philosophers and the content of religious texts about the unity of the divine essence. All Muslim philosophers consider the necessary being as exclusive to one referent, and believe that no other referent is possible for the necessary being. However, their viewpoint to the theoretical referents of the necessary being has evolved from the numerical unity of the necessary being to the true and real unity. This way, their view has approached the specific definition of unity that exists in mysticism. In the Islamic narrations, too, the numerical unity of God has been openly rejected. By describing the unity of the sublime Allah as His omnipotence, The Noble Qur’ān asserts that the unity of the sublime Allah is in such a way that leaves no space for any other assumption. }, keywords = {Unity of divine essence,True unity,Numerical unity,Particular unity of being}, title_fa = {از وحدت عددی تا وحدت حقۀ حقیقیۀ خداوند متعال}, abstract_fa = {در این مقاله پس از مفهوم‌شناسی وحدت، توحید و اشاره به اقسام واحد، دیدگاه فیلسوفان اسلامی و مفاد متون دینی دربارۀ توحید ذاتی را تبیین خواهیم کرد. همۀ فیلسوفان اسلامی واجب بالذات را منحصر در یک مصداق می‌دانند و معتقدند مصداق دیگری برای واجب‌الوجود ممکن نیست. اما دیدگاه ایشان دربارۀ مصادیق فرضی واجب تطور داشته و از وحدت عددی واجب به وحدت حقۀ حقیقیه رسیده‌اند و به این‌ترتیب به وحدت شخصی عرفانی نزدیک شده‌اند. در روایات اسلامی نیز وحدت عددی خداوند، به‌صراحت نفی شده است. قرآن کریم نیز با توصیف وحدت خداوند متعال به قهاریت، بیان می‌کند که وحدت خداوند متعال به‌گونه‌ای است که مجالی برای فرض غیر باقی نمی‌گذارد.}, keywords_fa = {Unity of divine essence,True unity,Numerical unity,Particular unity of being}, url = {https://jpht.ut.ac.ir/article_72110.html}, eprint = {https://jpht.ut.ac.ir/article_72110_451e02dba46963051fba4f6094bde13f.pdf} } @article { author = {Marvi, Mohamad Hosein and Akbarzadeh, Hooran}, title = {An Examination of the Relationship between Free-Will and Destiny in the World of Existence from the Viewpoint of Allameh Tabataba’i}, journal = {Philosophy of Religion}, volume = {16}, number = {3}, pages = {521-542}, year = {2019}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-7063}, eissn = {2423-6233}, doi = {10.22059/jpht.2019.276209.1005643}, abstract = {The belief in the free-will of the human on the one hand and the divine decree’s governing of the human life on the other hand appear paradoxical. Therefore, it seems that we should either accept the necessary governing of the divine decree and ignore the power of human free-will, or accept the existence of human volition in the world of contingence and reject any obligation in the world of existence. In order to remove this paradox, it is vital to specify and analyze the meaning of destiny, its necessity and regularity, its relationship with the concept of the world of command and the question on the knowledge of the divine God about the acts and rights of the human on the one hand and the meaning of freedom, free-will and choice of the human in relation to the bliss and affliction, and the examination of the nature of the human on the other hand. Such an analysis has a significant role in the understanding and comprehension of the foregoing question. Through his ontological and humanistic attitude, Allameh Tabataba’i believes that on the one hand, the human performs good acts or commits evil acts in this world based on his free will and establishes his existence and identity through the substantial motion of the soul, while on the other hand, God – in the world of command as the world of pure actualization and stability – knows the destiny and the final outcome of the human’s life as either blissful or afflicted through His eternal knowledge (super-temporal and timeless knowledge), though he has destined the human to be free in this world. As this assertion seems paradoxical, the author of the present article has tried to solve this problem and remove the seeming paradox using the works of the honorable Allameh.}, keywords = {Free-will,Destiny,Divine knowledge,Bliss,Affliction,World of divine command,World of creation}, title_fa = {بررسی رابطۀ اختیار و تقدیر در هستی از منظر علامه طباطبایی}, abstract_fa = {باور به «اختیارمندی انسان از سویی؛ و حاکمیت قضا و قدر بر زندگی انسان از سوی دیگر» متعارض یا متناقض‌نما به‌نظر می‌رسد. لذا ظاهراً یا باید با حاکمیت ضرورت تقدیر، از قدرت اختیار آدمی چشم‌پوشی کنیم یا با در نظر گرفتن اراده برای انسان در عالم امکان، مخالف هرگونه ضرورتی در هستی شویم. برای رفع تعارض فوق، تبیین و تحلیل معنای تقدیر، ضرورت و قاعده‌مندی و ارتباط آن با بحث عالم امر و مسئلۀ علم حق‌تعالی نسبت به افعال و اختیاراتِ انسان از سویی؛ و معنای آزادی، اختیار و انتخاب آدمی نسبت به سعادت و شقاوت، و بررسی بحث طینت و سرشت انسان از سوی دیگر، ضروری به‌نظر می‌رسد و نقش اساسی در فهم و درک پرسش مذکور دارد. علامه طباطبایی با نگرش هستی‌شناسانه و انسان‌شناسانه‌اش، معتقد است که از یک منظر، آدمی در ظرف دنیا و عالم خلق، از روی اختیار مرتکب اعمالِ خیر یا شر شده و با حرکت جوهریِ نفس، هویت و شاکلۀ خویش را رقم می‌زند و از منظر دیگر، خداوند در عالم امر که عالم ثبات و فعلیت محض است، به علم ازلی (علم فرازمانی و سرمدی) از قضا و حکم زندگی سعادت‌آمیز یا شقاوت‌آمیز انسان‌ها آگاه بوده، اما در تقدیر عالم، انسان را مختار مقدر کرده است. این سخن، به‌ظاهر تناقض‌آمیزمی‌آید، اما تلاش نگارنده‌ در پژوهش حاضر بر آن است که با توجه به آثار علامۀ بزرگوار، این معضل را گشوده و تناقض ظاهری را رفع کند.}, keywords_fa = {Free-will,Destiny,Divine knowledge,Bliss,Affliction,World of divine command,World of creation}, url = {https://jpht.ut.ac.ir/article_72111.html}, eprint = {https://jpht.ut.ac.ir/article_72111_2a4ab550abb9f8b5bae1513f957402a7.pdf} } @article { author = {}, title = {English Abstracts}, journal = {Philosophy of Religion}, volume = {16}, number = {3}, pages = {1-8}, year = {2019}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-7063}, eissn = {2423-6233}, doi = {10.22059/jpht.2019.73029}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {چکیده های انگلیسی}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://jpht.ut.ac.ir/article_73029.html}, eprint = {https://jpht.ut.ac.ir/article_73029_a2a78157694bcd6d72af6f40517e0dea.pdf} }