@article { author = {آهنگران, دکتر محمد رسول}, title = {-}, journal = {Philosophy of Religion}, volume = {1}, number = {3}, pages = {-}, year = {2005}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-7063}, eissn = {2423-6233}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {accidental,acquired knowledge,analytic predicate,demonstration,effusive knowledge,Intrinsic,intuitive knowledge,predicables,presence knowledge,ratiocinative and acquired knowledge,synthetic predicate}, title_fa = {رویکرد نقادانه در چگونگی شناخت خدای متعال0}, abstract_fa = {علم بر دو قسم حصولی و حضوری است . قوام علم حصولی به حضور مفاهیم است و علم حضوری به وجود معلوم. شناختی که انسان میتواند به خدای متعال پیدا کند تنها از نوع اول است و معرفت به خدا از نوع دوم غیرممکن است . علم هرچند از جهت سبب و چگونگی به وجود آمدن،به دو دسته اکتسابی و شهودی انقسام پیدا میکند و اشخاص مهذب با پالایش روح از غبار معصیت میتوانند به نحو شهودی به باور در مورد خدا برسند ، اما این بدان معنا نیست که علم آنها در این قالب از نوع حضوری است بلکه شناخت شهودی از جهت حصولی بودن فرقی با شناخت اکتسابی ندارد اگرچه از جهات دیگر میان این دو دسته علم اختلافات و تمایزاتی وجود دارد . تنها در صورتی میتوان باور داشت به این که خدای متعال را میتوان با علم حضوری شناخت که معتقد به وحدت شخصی میان خالق و مخلوق شویم . اگر کسی منکر این مبنا باشد ، چنان که عقل و شرع وحدت شخصی را منکر بوده و هرکسی به معلومات فطری و باورهای اولیه عقلی خود نیز رجوع کند سستی و بی اساسی این مبنا را درمی یابد ، در این صورت نمیتواند بپذیرد که به خدای متعال به نحو علم حضوری میتوان شناخت پیدا کرد . بنابراین چون مبنای وحدت شخصی میان خدا و مخلوقات با موازین عقلی و شرعی سازگاری ندارد لذا تنها از طریق علم حصولی خداوند قابل معرفت می باشد .}, keywords_fa = {برهان,ذاتی,عرضی,علم استدلالی و اکتسابی,علم حصولی,علم حضوری,علم شهودی و افاضی,کلیات خمس,محمول بالضمیمه}, url = {https://jpht.ut.ac.ir/article_14157.html}, eprint = {https://jpht.ut.ac.ir/article_14157_890112fcbda424a895e0ec08cd3f1215.pdf} }