@article { author = {کبیر, دکتر یحیی}, title = {-}, journal = {Philosophy of Religion}, volume = {1}, number = {3}, pages = {-}, year = {2005}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-7063}, eissn = {2423-6233}, doi = {}, abstract = {Education is to lead man towards the sublime human values, so that he understands, accepts and loves them and puts them into practice. A human who reaches this stage, may choose the values and becomes his own leader and educator, and this is the highest meaning of education, i.e. welcoming the values freely and consciously. This article aims to show the philosophical foundations of Plato's viewpoints in education as an approach to true values. This approach is not only right for individuals, but also for society and its evolution, because society too could be evolving only when it moves towards the true values; and anytime its decisiveness weakens and it leaves the true values and becomes concerned with false ones, it will regress. Therefore, we can say that although on usual conditions we can control and programme only a small fraction of social conditions, following Plato's educational approach, the most important duties of the rulers of all societies is to prepare these conditions in a way that they will be a good backdrop for the possibility of the development of abilities and the spiritual evolution of the society, i.e. welcoming the human values.}, keywords = {god,Morality,philosophy of education,Socratic Method,Spirit,Virtue}, title_fa = {بررسی مبانی فلسفه تعلیم و تربیت در آراء افلاطون}, abstract_fa = {تربیت همانا کشاندن آدمی است به سوی ارزش های والای انسانی، چنان که آن ارزش ها را بفهمد، بپذیرد،دوست بدارد و به کار آورد . انسانی که به این مقام دست یابد چه بسا به گزینش ارزش ها خواهد پرداخت و راهنما و تربیت کننده خویش خواهد شد و این برترین معنای تربیت است که همانا روکردن آزادانه و آگاهانه است به ارزشها. این مقاله به دنبال آن است که مبانی فلسفه دیدگاه افلاطون،در تربیت را به عنوان روکردن به ارزشهای حقیقی نشان دهد؛این رویکرد نه تنها درباره فرد ، بلکه درباره جامعه و تکامل آن نیز درست است ؛ زیرا جامعه نیز تنها آنگاه در راه تکامل خواهد بود که به ارزش های حقیقی رو کند و هرگاه همتش سستی گیرد و از ارزش های راستین روی برتابد و دلبسته ارزشهای دروغین شود به انحطاط می گراید . از همین روست که میتوانیم بگوییم اگرچه در شرایط عادی تنها بخش کوچکی از شرایط اجتماعی را میتوان به فرمان آورد و کنترل و برنامه ریزی کرد ، اما با رویکرد تربیتی افلاطون بزرگ ترین وظیفه زمامداران هر جامعه فراهم آوردن این شرایط به گونه ای است که زمینه ای باشد برای امکان شکوفایی توانایی ها تکامل معنوی جامعه ، یعنی رو کردن به ارزشهای انسانی.}, keywords_fa = {اخلاق,خدا,روح,روش سقراطی,فضیلت,فلسفه تعلیم و تربیت}, url = {https://jpht.ut.ac.ir/article_14159.html}, eprint = {https://jpht.ut.ac.ir/article_14159_cad42cac1b59f96d0584d93ba3ca009a.pdf} }