@article { author = {Salarirad, Masoumeh and Alizamani, Amirabbas}, title = {Imamology from the Viewpoint of Transcendental Theosophy}, journal = {Philosophy of Religion}, volume = {6}, number = {4}, pages = {65-83}, year = {2010}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-7063}, eissn = {2423-6233}, doi = {}, abstract = {In Shiite school, Imamate is one of the self-evident doctrinal principles, which is on the same level as prophethood. During the history of Shiism, many thinkers and intellectuals have considered this principle in philosophical and theological terms. They have comprehensively elaborated on the characteristics of those, who hold this position. Thus, the transcendental theosophy, as one of the major philosophical schools in the Islamic word, tries to explain and analyze the aspects and the status of Imamate. Mulla Sadra, along with the exponents of this school, has considered many significant issues concerned with Imamate, some of which are as follows: the demonstration of Imamate as one of the doctrinal foundations, the objectivity of the status of Imamate, Imam and the rational necessity of his existence, the method of choosing and ordaining someone as Imam, the philosophical basis of Imam's characteristics and their relationship between Imam himself, and the impossibility of not having.}, keywords = {diving grace,Guardianship,higher possibility.,Imamate,Transcendental theosophy}, title_fa = {امام‌شناسی از منظر حکمت متعالیه}, abstract_fa = {در مکتب تشیع، امامت یکی از اصول مسلم اعتقادی است. این اصل در ردیف مقام نبوّت جای دارد. متفکران و اندیشمندان زیادی همواره در طول تاریخ تشیع، در قالب مکاتب فلسفی و کلامی به اثبات و تبیین این اصل پرداخته‌اند. آن‌ها ویژگی‌های دارنده این مقام را به طور مفصل تفسیر کرده‌اند. در همین راستا، حکمت متعالیه به عنوان یکی از مکاتب مهم فلسفی در جهان اسلام به تبیین و تحلیل شئونات و جایگاه امامت پرداخته است. پیروان این مکتب که در رأس آن صدرالمتالهین شیرازی است، مباحث مهمی را حول این محور تفسیر کرده‌اند. از جمله این مسایل می‌توان به اثبات اصل امامت به عنوان یکی از مبانی اعتقادی، عینیت مقام امامت، وجود امام و ضرورت عقلی آن، نص بر امامت، شیوه تعیین و انتصاب وی، بیان مبنای فلسفی اوصاف امام و پیوند این اوصاف با امام و عدم امکان قطع رشته امامت از روی زمین اشاره کرد.}, keywords_fa = {امامت,امکان اشرف.,حکمت متعالیه,لطف,ولایت}, url = {https://jpht.ut.ac.ir/article_21785.html}, eprint = {https://jpht.ut.ac.ir/article_21785_c7eafaeba5590233edd972d2b5306298.pdf} }