@article { author = {Sarvarian, Hamid and Bonyani, Mohammad}, title = {A study in Theory of Substitution from Motazela and Emamiyeh Point of View}, journal = {Philosophy of Religion}, volume = {9}, number = {2}, pages = {81-110}, year = {2012}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-7063}, eissn = {2423-6233}, doi = {10.22059/jpht.2012.30280}, abstract = {As we all know, human beings and animals in their life sometimes encounter with hardships and pains, while they were not culpable. Some of the Motazela and Emamiyeh’s theologians called this pains “the Primary Pains” and they generally regard them as a good events, because they are coming from Allah. In this respect (goodness of the Primary Pains) there are two different ideas: The first one that belongs to Mutazelah and emamiyeh theologians argues that beside the fact that “the Primary Pains” are expediential, it is also good because of the theory of substitution. In the other word, it is necessary for its cause to substitute this pain with something else. The Second one says that the origins of “the Primary Pains” lay down only in their interest for creatures and there is no need to any more substitution. In this paper we challenged both perspectives: the first view is not completely true, because the devout people (people who are observant of religious laws and practices) will receive the remuneration in the afterlife world, and they will receive the substitution only if they are not given remuneration. And about non-devout people (who necessarily are not observant of religious laws and practices) like animals, kids, insane and so on, if the “the Primary Pain” is in their interest then they ...}, keywords = {Desert.,Interest and expedient,Substitution,The Primary pain}, title_fa = {بررسی نظریه عوض از دیدگاه معتزله و امامیه}, abstract_fa = {انسان و سایر جانداران به رنج‌هایی ‌دچار می‌شوند که خود در پیدایش آنها نقشی ندارند. در اصطلاح متکلمان عدلیه، از چنین رنج‌هایی به «آلام ابتدایی» تعبیر می‌‌شود. از نظر عموم متکلمان معتزله و امامیه تمام آلام ابتدایی منسوب به خداوند نیکوست. درباره علت نیکویی آلام ابتدایی، دو نظریه مقابل وجود دارد: نظریه اول دیدگاه اکثر متکلمان معتزله و امامیه است که برای ‌نیکو بودن آلام ابتدایی افزون بر اعتبار (لطف و مصلحت)، عوض را ضروری می‌دانند. نظریه دوم دیدگاه برخی از آنان است که مصلحت موجود در الم ابتدایی را، برای نیکو بودن آن کافی می‌دانند و دیگر استحقاقی نیست تا عوض را ضروری نماید. هردو دیدگاه مورد چالش قرار می‌گیرند. دیدگاه نخست به طور مطلق صحیح نیست؛ زیرا آن‌چه برای مکلفان در زمینه آلام ابتدایی می‌توان مطرح کرد ثواب است و برای آنان، عوض به صورت تفضلی، آن هم در صورت نایل نشدن به ثواب، تبیین‌پذیر است و در مورد غیرمکلفان (حیوانات، کودکان، مستضعفان فکری‌، دیوانگان) نیز اگر الم ابتدایی‌ در حق خودشان لطف باشد، عوض استحقاقی قابل قبول نیست ولی اگر الم ابتدایی، در حق دیگران لطف باشد، و یا لطف‌ ‌آن نوعی ‌باشد می‌توان عوض استحقاقی را پذیرفت و سرانجام می‌توان گفت: نظریه ثواب و عوض مکمل یکدیگرند تا تبیین‌کننده نیکویی تمام آلام ابتدایی باشند.}, keywords_fa = {Desert.,Interest and expedient,Substitution,The Primary pain}, url = {https://jpht.ut.ac.ir/article_30280.html}, eprint = {https://jpht.ut.ac.ir/article_30280_df51272eb0bcf81440496d175c40f8c0.pdf} }