@article { author = {Gandomi Nasrabadi, Reza}, title = {Tertullian on Faith and Rationality: a New Look}, journal = {Philosophy of Religion}, volume = {10}, number = {1}, pages = {103-127}, year = {2013}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-7063}, eissn = {2423-6233}, doi = {10.22059/jpht.2013.35070}, abstract = {Tertullian's point of view on the relationship of faith and Rationality can be examined from two perspectives. By citing to some of sentences that he has said in opposition to philosophy, he is known the pioneer of radical fideism. In those famous quotes, he takes philosophy to be the source and origin of heretic, and the philosopher's teachings as identical with teachings of devils and fallen angels. In those sentences, Tertullian emphasizes on efficacy of Believers faith and that faith is independent from reason. He holds that those believers who are interested in philosophy, in fact are not true believers or pretending to believe. On the other hand, we find many evidences in his works that he had tried to provide rational defense for Christian beliefs. In this regard, he has benefited even from Epicurean thinkers, who (according to many commentators of New Testament) are the target of St. Paul when he attacks philosophy. Having these in mind, we can find a way to understand Tertullian's sentences against philosophy in another manner; So that he himself is a rationalist, or at least is not the extreme defender of radical fideism, as usually is attributed to him.}, keywords = {god,Tertullian,Faith,Rationality,Fideism}, title_fa = {نگاهی نو به دیدگاه ترتولیان درباره ایمان و عقلانیت}, abstract_fa = {دیدگاه ترتولیان درباره نسبت ایمان و عقل را از دو منظر می‌توان بررسی کرد. غالباً با استناد به جملاتی که او در مخالفت با فلسفه اظهار داشته است، وی را ایمان‌گرای افراطی و نیز پیشگام متفکرانی می‌دانند که مخالفت با فلسفه شاه بیت حرف‌های آنها را تشکیل می‌دهد، چه آنکه او فلسفه را منشا و خاستگاه بدعت می‌داند و تعالیم فیلسوفان را با تعالیم شیاطین و فرشتگان هبوط‌کرده یکسان می‌شمرد. ترتولیان بر بسندگی ایمان ساده و بسیط مؤمنان و استغنای ایمان از فلسفه و عقل تاکید بسیار کرده است و مؤمنانی را که در پی فلسفه هستند افراد متظاهر به ایمان یا غیر مؤمن می‌داند. از سوی دیگر، در ضمنِ آثار نسبتاً پرشمار او می‌توان موارد بسیاری را ذکر کرد که او بسان دیگر دفاعیه‌پردازان مسیحی با استناد به تعالیم فیلسوفان در صدد تحکیم آموزه‌ها و باورهای مسیحی برآمده است. او در این راستا حتی از اپیکوری‌ها، که به استناد بسیاری از مفسران عهد جدید مخالفت‌های پولس با فلسفه این نوع خاص از فلسفه را نشانه رفته بود، استفاده شایان توجهی کرده است. به نظرنگارنده، از میان عبارات فراوان ترتولیان، دوعبارت دست‌مایه مخالفان فلسفه قرا گرفته است که چنانچه در سیاق متن فهمیده شوند، نه تنها مخالفت با فلسفه از آنها به ذهن متبادر نخواهد شد، که به نوعی عقل‌گرایی دعوت می‌کنند و یا دست‌کم از شدت و حدت ایمان‌گرایی افراطی منسوب به او خواهند کاست.}, keywords_fa = {god,Tertullian,Faith,Rationality,Fideism}, url = {https://jpht.ut.ac.ir/article_35070.html}, eprint = {https://jpht.ut.ac.ir/article_35070_f5d236ae6a19fa629fff1d79970243ca.pdf} }