@article { author = {Shokr, Abd al-Ali}, title = {Immateriality of Soul from Reason and Religion’s Viewpoint in Mūlla Sadra’s philosophy}, journal = {Philosophy of Religion}, volume = {10}, number = {2}, pages = {139-162}, year = {2013}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-7063}, eissn = {2423-6233}, doi = {10.22059/jpht.2013.35499}, abstract = {According to the theistic view, revelation and reason are two consistent categories; because both of them have driven from the same root that is source of existence and all attributes of perfection. So moslem philosophers with appealing to this theistic issue have efforted to prove the consistency of reason’s outcomes with pure content of SHARIĀT. One of the greatest issues that Mullah_Sadra has tried to prove it’s consistency with religion, especially with Islamic Shariăt, is Immateriality of the soul. He believes that the former's arguments in this respect are certain; because they are in accord with both his philosophical foundations (like "corporeal in generation and spiritual in perpetuity"), and with religious doctrines (verses or narratives in realm of religion). Immateriality and independence of soul have relationship with the most important topics of world-view. The subject of Theism, prophecy and especially resurrection, have direct connection with self-realization. In so far as only with affirmation of immateriality and independence of the soul from body, belief in resurrection and gathering day will be plausible. Although there are controversies among philosopher about the idea of independence of soul from body. in this article we will set it forth for discussion.}, keywords = {reason,Religion,Immateriality of the soul,Independence of soul,Mūlla Sadra}, title_fa = {تجرد نفس از نگاه عقل و دین در حکمت صدرایی}, abstract_fa = {عقل و وحی، بر پایه نگرش توحیدی، دو امر سازگار تلقی شده‌اند؛ زیرا هر دو از منبع واحد نشأت یافته‌اند که جامع تمام صفات کمال است. فلاسفه مسلمان با این باور عمیق در انطباق دست‌آوردهای عقلی با محتوای ناب شریعت حقیقی کوشش پایدار داشته‌اند. تجرد نفس از جمله مباحثی است که صدرالمتألهین در ایجاد سازگاری آن با دین به خصوص شریعت اسلام تلاش شایسته‌ و موثری انجام داده است. ایشان دلایل پیشینیان را یقین‌آور می‌خواند؛ چراکه هم با مبنای فلسفی وی نظیر «جسمانیة الحدوث و روحانیة البقاء بودن نفس» انطباق دارد و هم با آموزه‌های دینی سازگار است. تجرد و استقلال نفس با مهم‌ترین مسائل جهان‌بینی در ارتباط است. مباحث خداشناسی، نبوت، و به ویژه معاد ارتباط مستقیم با خودشناسی دارد. باور به جهان آخرت فقط با اثبات تجرد نفس و استقلال آن از بدن توجیه عقلانی خواهد داشت. البته در وجود استقلالی نفس قبل از بدن اختلافاتی وجود دارد که در این نوشتار مورد کنکاش قرار گرفته است.}, keywords_fa = {عقل,دین,تجرد نفس,استقلال نفس,ملاصدرا}, url = {https://jpht.ut.ac.ir/article_35499.html}, eprint = {https://jpht.ut.ac.ir/article_35499_ba86986cea4fb243763108a049aef848.pdf} }