@article { author = {Taheri Sarteshnizi, Es`haq and Jalalvand, Mahdi}, title = {An overview Concerning the Foundation of Religious Knowledge According to Allameh Tabatabaei`s Viewpoint}, journal = {Philosophy of Religion}, volume = {10}, number = {3}, pages = {1-24}, year = {2013}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-7063}, eissn = {2423-6233}, doi = {10.22059/jpht.2013.36187}, abstract = {Religious knowledge is consists of doctrines that could be attain with amethodological cognition and inquiry concerning religious sources. But thePrerequisite of This kind of knowledge is some principles that from whichscholarly studies on religion is begin and leads to conclusion. AllamehTabatabaei, in his efforts to achieve a regular and accurate cognition ofReligion according to his Special principles, has focused on this point andintroduces some presuppositions that with exceeding from which one mayperceive religious teachings. He has also two presuppositions:epistemological and ontological. The possibility of analyzing and evaluatingof religious knowledge, is an epistemological presupposition; and belief inGod, religion, human ability and the world of existence, is considered asontological presupposition. So he believes that an accurate understanding ofreligion would be possible only if we try to transcend from thesepresuppositions and use our principles of religious knowledge.}, keywords = {Allameh Tabatabaei,Human nature,Principles and Sources of Religious Knowledge,religious knowledge}, title_fa = {مبناشناسی معرفت دینی علامه طباطبایی}, abstract_fa = {معرفت دینی شامل یافته‌هایی است که با فهم روشمند و پژوهش در منابع دینی حاصل ‌می‌شود. این نوع معرفت مسبوق به مبانی‌ای است که بر پایة آنها سیر علمی در فهم دین آغاز و تا حصول نتیجه دنبال ‌می‌شود. علامۀ فقید طباطبایی براساس مبانی خاصی برای فهم صحیح و ضابطه‌مند دین، تلاش خویش را در این زمینه متمرکز می‌کند و برای ورود به عرصۀ فهم دین، پیش‌فرض‌هایی را مطرح ‌می‌کند که  فهم معارف دینی با گذر از آنها ممکن خواهد شد. امکان و سنجش معرفت دینی از پیش‌فرض‌های معرفت‌شناختی و خداباوری، دین‌باوری، انسان‌باوری و جهان‌باوری از پیش‌فرض‌های هستی‌شناختی محسوب شده‌اند. این عالم دینی با گذر از این پیش‌فرض‌ها و با استفاده از منابع معرفت دینی فهم دین را ممکن می‌داند. }, keywords_fa = {علامه طباطبایی,فطرت,مبانی معرفت دینی,معرفت دینی,منابع معرفت دینی}, url = {https://jpht.ut.ac.ir/article_36187.html}, eprint = {https://jpht.ut.ac.ir/article_36187_b87c97f43867e9767a364fc782237def.pdf} }