@article { author = {Qorbani, Qodrat_allah}, title = {The Philosophy of Ending of Prophethood (Khatamiyyat) with Prophet of Islam (p.b.u.h)}, journal = {Philosophy of Religion}, volume = {10}, number = {3}, pages = {101-122}, year = {2013}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-7063}, eissn = {2423-6233}, doi = {10.22059/jpht.2013.36191}, abstract = {Understanding The principle of Ending Prophethood (KHATAMIYYAT)with prophet Muhammad (p.b.u.h) depends on accurate investigation ofsome important issues including: explanation of the Quran as immanentmiracle; the meaning of intellectual maturity of people when Islam rises; themeaning and function of Vicar (IMAMAT), and finally the meaning ofcomprehensiveness and completeness of Islam. For this reason, incomparison with the miracles of the other prophets, the unique properties ofQuran as an immanent miracle of the Prophet of Islam, will be considered.Moreover we should pay attention to the importance of relative maturity ofMuslims at that time. that is to say, it is a biological and historical fact thatby this time early Islam's people had reached to some abilities to enablethem to grasp the verses of holy Quran and Hadith and preserve it fromdistortion. In addition, the principle of Vicar (IMAMAT) which wasrepeatedly enounced by the Prophet Muhammad himself, is an evidence andindication for ending of prophethood. Finally, all the Quranic verbal andpractical teachings of the Prophet Muhammad that called Tradition,(SUNNAT) and "HADITH", show that these teachings are universal,permanent and unchangeable, and could conduct both the temporal andspiritual needs of Human beings. Islam from the beginning has destined theguidance and leadership of its followers; first of all by a determined Imam,and then by religious scholars that called "FAGHIH".}, keywords = {comprehensiveness,Imamat,Immortality,Intellectual Investigation,Intellectual Maturity,Prophet hood,Quran}, title_fa = {فلسفه خاتمیت پیامبر اسلام}, abstract_fa = {فهم فلسفۀ خاتمیت پیامبر اسلام (ص) به بررسی دقیق چند مسئلۀ مهم، یعنی تبیین ماهیت قرآن به‌مثابۀ معجزۀ جاوید، معنای بلوغ فکری مردم عصر ظهور اسلام، چیستی و کارکرد اصل امامت و درنهایت معنای جامعیت و کامل‌بودن اسلام منوط است. برای این منظور، ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد قرآن به‌مثابۀ معجزۀ جاوید در مقایسه با معجزات پیامبران دیگر مورد نظر است. همچنین، به اهمیت بلوغ نسبی، نه بلوغ عقلی کامل، بایستی توجه داشت؛ یعنی، مردم عصر رسالت پیامبر به توانمندی‌هایی رسیده بودند که می‌توانستند ضمن دریافت کتاب و سنت، آن را حفظ کنند و از تحریف مصون دارند. سوم اینکه، اصل امامت و تعیین امام، که بارها از سوی پیامبر اسلام مطرح شده، طبیعتاً مبین ختم نوبت است و نهایتاً اینکه، مجموعۀ آموزه‌های قرآن و سنت پیامبر نشان می‌دهد که در آنها کلیات ثابت و متغیر لازم برای هدایت معنوی و تحقق سعادت دنیوی و اخروی مردم لحاظ شده و هدایت آنها هم از طریق امامان و هم علمای دینی درنظر گرفته شده است و اصل اجتهاد نیز در فهم احکام اسلامی نقش بسزایی خواهد داشت.}, keywords_fa = {اجتهاد,امامت,بلوغ عقلی,جامعیت,جاودانگی خاتمیت,قرآن}, url = {https://jpht.ut.ac.ir/article_36191.html}, eprint = {https://jpht.ut.ac.ir/article_36191_801bd398964318904241924110808872.pdf} }