@article { author = {Kabir, Yahya and Hojjatkhah, Hosein}, title = {creational agency in the view of Mulla Sadra and Avicenna}, journal = {Philosophy of Religion}, volume = {11}, number = {1}, pages = {1-28}, year = {2014}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-7063}, eissn = {2423-6233}, doi = {10.22059/jpht.2014.50446}, abstract = {In spite of Aristotle, who settled the fundamental basis of his philosophical system "the metaphysical difference between matter and form", to reach the difference between sensible and nonsensory and to reach the unmoved mover that is natural agent, Avicenna chose "the metaphysical difference between existence and essence" to reach the difference between necessity and possibility and to prove the divine agent, namely creational agent cause and pure being that is Allah Almighty. But Mulla Sadra discussed about objective reality of existence and its gradational degrees, instead of discussion about extensions of existence and conformity of the concept of existence on them, to settle the fundamental basis of his philosophical system "primacy of existence over quiddity" or "principality of existence". This article, explains various views about agency of Allah Almighty and finally concludes that Avicenna believes in Allah Almighty as agent-by-foreknowledge in the first sense, but Mulla Sadra believes in Allah Almighty as agent by self-manifestation and, in his another view, as agent-by-foreknowledge in the second sense. }, keywords = {agent cause,final cause,natural agent,divine agent,agent-by-foreknowledge,agent by self-manifestation,creational agency,Principality of existence}, title_fa = {فاعلیت ایجادی از دیدگاه ملاصدرا و ابن‌سینا}, abstract_fa = {برخلاف ارسطو که اصل پایه در دستگاه فلسفی خود را «تمایز مابعدالطبیعی میان ماده و صورت» قرار داده بود تا به تمایز میان محسوس و نامحسوس و به محرک نامتحرک برسد که فاعل طبیعی است، ابن‌سینا «تمایز مابعدالطبیعی میان وجود و ماهیت» را برگزید تا به تمایز میان واجب و ممکن برسد و فاعل الهی یعنی «علت فاعلی ایجادی» و وجود محض را، که خدای تعالی است ثابت کند. اما ملاصدرا اصل پایه در دستگاه فلسفی خود را «تقدم وجود بر ماهیت» یا «اصالت وجود» قرار ‌داد و با بحث از حقیقت عینی وجود و مراتب تشکیکی آن، به‌جای بحث از مصادیق وجود و صدق مفهوم وجود بر آنها، مسئلۀ «فاعلیت ایجادی» را تعالی بخشید. در این مقاله، پس از طرح اقوال مختلف در فاعلیت حق، در نهایت به این نتیجه خواهیم رسید که ابن‌سینا حق‌تعالی را فاعل بالعنایه به معنای اول می‌داند که صورت‌های ارتسامی زائد بر ذات و ماهیات متحقق در علم خود را به ماهیات موجود تبدیل می‌کند و لذا فاعلیت حق‌تعالی از نوع «ایجاد الشیء من شیء» است؛ اما ملاصدرا، در یک نظریه خداوند را فاعل بالتجلی و در نظریۀ دیگر، فاعل بالعنایه به معنای دوم می‌داند که علم عنایی او عین ذاتش است و خالقیت و فاعلیت را هم به این نحو می‌داند که عالم عبارت است از مجموعه‌ای از وجودات تعلقی و ربطی نسبت به وجود حق‌تعالی، که شعاع و جلوه‌ای از وجود اوست،پس «ایجاد الشیء لا من شیء» است. }, keywords_fa = {agent cause,final cause,natural agent,divine agent,agent-by-foreknowledge,agent by self-manifestation,creational agency,Principality of existence}, url = {https://jpht.ut.ac.ir/article_50446.html}, eprint = {https://jpht.ut.ac.ir/article_50446_a66449d769d8370d27352a78f4ba0ad7.pdf} }