@article { author = {Hoseini, Abdorrahim}, title = {Necessities and Barriers of Shi'ite Rationality with Approach to Transcendent Wisdom}, journal = {Philosophy of Religion}, volume = {11}, number = {1}, pages = {29-56}, year = {2014}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-7063}, eissn = {2423-6233}, doi = {10.22059/jpht.2014.50447}, abstract = {Rationality is the most prominent action and characteristic of humanity that different schools of thought and philosophy see their reputation and survival in attribution to it. This article seeks to answer this question which how the Transcendent Wisdom as the highest symbol of Shi'ite rationality to draw basic conditions of just thinking and wise intellection and it is based on what elements? And to achieve truth and open up bright horizons facing humanity it recommends the intellectuals observing what principles? By examining the works of Mulla Sadra it is obtained that he emphasizes on the principles and rules, not as only ethical and guidance advices but as scientific and reasoning necessity, that it is inevitable to observe them and achieve facts and discover the new horizons for obtaining a larger world, that some of these principles and rules such as reason – pivot, faith, being arcuate, wisdom, freedom, cleaning up the appearance by Shari'a and purity of heart from inappropriate thoughts are positive and proving criteria, and its usage in various areas of reflection is essential, that they are interpreted "the necessities of rationality" in this research. Some of other principles and rules such as inherent defect, impurity of gem of life, away from favorable end, fallen wearing and unawareness of favorable way are nonpositive that abstinence from them is essential, and they are interpreted "the barriers  of rationality".}, keywords = {Rationality,Barriers,Favorable End,Transcendent Wisdom}, title_fa = {بایسته‌های عقلانیت در حکمت متعالیه}, abstract_fa = {عقلانیت و خردورزی، برجسته‌ترین فعل و شاخصة فصل اخیر انسانیت است، که مکتب‌های مختلف فکری و فلسفی برترین و ماندگار‌ترین اعتبار خود را در قوت انتساب به آن می‌بیند. این مقاله در پی پاسخ به این پرسش است که: حکمت متعالیه به‌عنوان عالی‌ترین نماد عقلانیت شیعی، شرایط اساسی درست‌اندیشی و خردورزی حکیمانه را چگونه ترسیم کرده است و بر چه عناصری استوار می‌کند؟ و خردورزان را برای نیل به حقیقت و گشودن افق‌های بلند و روشن فراروی بشریت به رعایت کدام اصول توصیه می‌کند؟ از بررسی آثار صدرالمتألهین شیرازی چنین استفاده می‌شود که وی با تأکید بر اصول و قواعد علمی و استدلالی حکمت متعالیه برای خردورزی و نیل به حقایق وکشف افق‌های جدید جهانی وسیع‌تر، توجه به بایسته‌هایی را اجتناب‌ناپذیرمی‌بیند که برخی از آنها نظیر عقل‌پایه‌گی، ایمان، قدسی‌ بودن، حکمت، حریت، تهذیب ظاهر از طریق شریعت و تطهیر قلب، ضوابط اثباتی و ایجابی‌ هستند و درمقابل؛ کاستی ذاتی، رودیگردانی از غایت مطلوب، حجاب فروهشته و ناآگاهی از راه مطلوب،ازامورقابل توجه‌اند. }, keywords_fa = {Rationality,Barriers,Favorable End,Transcendent Wisdom}, url = {https://jpht.ut.ac.ir/article_50447.html}, eprint = {https://jpht.ut.ac.ir/article_50447_d54cc17d49dfbf283449a5854bb62bd7.pdf} }