@article { author = {Mousavi Karimi, Mirsaeid and Tehrani Haeri, Hamideh}, title = {Three Theories in Religious Language and Six Quran Commentators}, journal = {Philosophy of Religion}, volume = {11}, number = {3}, pages = {393-428}, year = {2014}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-7063}, eissn = {2423-6233}, doi = {10.22059/jpht.2014.52842}, abstract = {The purpose of this paper is to investigate the views of six Qur’an commentators, with different backgrounds, i.e., Tabresi, Zamakhshari, Fakhr Razi, Meybodi, and Tabatabaei, in order to find which one the three theories in religious language, I.e., equivocalism, univocalism, and analogous language is more consistent with their comments on Quran. To reach this aim, first, the three theories in religious language will be discussed. Then, the commentaries of the six commentators on some verses of Quran will be explained. It will be shown that all these commentators are least interested in equivocalism, whereas univocalism, and then the theory of analogous language are the most favorable views. Moreover, those with Sufistic background are more interested in equivocalism, whereas a Shies’ commentator, Tabatabaei, is not on the side of this theory. Finally, it can be said that the theory of analogous language can be a common view among all commentators with different, and sometimes, opposite backgrounds, and this another advantages for this theory.}, keywords = {Religious language,Equivocalism,Enivocalism,Analogous Language,Quran}, title_fa = {سه نظریه دربارۀ زبان دین و شش مفسر قرآن}, abstract_fa = {هدف این مقاله بررسی و ارزیابی دیدگاه تفسیری شش مفسر مشهور، با پیش‌زمینه‌های فکری مختلف، امین‌الاسلام طبرسی، جاراللّه زَمَخْشَری، فخر رازی، ابوالقاسم قشیری، رشیدالدین میبدی و علامه طباطبایی است تا دریابیم از دیدگاه آنان، در تفسیر آیات متشابه قرآن، وزن هر کدام از سه نظریۀ مطرح دربارۀ چیستی زبان دین، یعنی اشتراک معنوی، اشتراک لفظی، و تمثیلی،‌ چیست. برای رسیدن به این هدف، ابتدا، این سه نظریه را بررسی و به اختصار نقد خواهیم کرد. سپس آرای شش مفسر مشهور در تفسیر چند آیه از آیات متشابه کلام‌الله مجید بررسی خواهد شد. در پایان نشان می‌دهیم همۀ این مفسران کمترین استقبال را از نظریة اشتراک لفظی کرده‌اند و اصل را بر اشتراک معنوی واژه‌ها و عبارت‌ها گذاشته‌اند. در مقام بعد و بسیار نزدیک به نظریۀ اشتراک معنوی، نظریۀ تمثیلی قرار گرفته است. به‌علاوه، تمایل به نظریۀ اشتراک لفظی در بین مفسران دارای دیدگاه صوفیانه - عارفانه بیشتر است. اما عارفی شیعی مثل علامه طباطبایی، به این نظریه تمایلی ندارد. بالأخره، می‌توان گفت که نظریۀ تمثیلی شاید فصل مشترک دیدگاه‌های مفسران مختلف با پیش‌زمینه‌های فکری گوناگون باشد و این مزیت دیگری برای این نظریه است.}, keywords_fa = {Religious language,Equivocalism,Enivocalism,Analogous Language,Quran}, url = {https://jpht.ut.ac.ir/article_52842.html}, eprint = {https://jpht.ut.ac.ir/article_52842_c4318184cfef0a4961204b9c70cb8f73.pdf} }