@article { author = {gorjan arabi, mohammad mehdi and Salak, Masoomeh sadat}, title = {The Possibility of Comparison between Concept of Human in Sadra Philosophy and Existential Philosophies (with Emphasis on Yaspers and Sartre’s Ideas)}, journal = {Philosophy of Religion}, volume = {11}, number = {3}, pages = {429-462}, year = {2014}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-7063}, eissn = {2423-6233}, doi = {10.22059/jpht.2014.52843}, abstract = {“Existence”, and “The Existence preceding the essence” are the key phrases in philosophy of Mollasadra and the existential philosophy. Because of this similarities, at first glance, it seems it is possible to have a comparative study between them. For examining this theory it is necessary to make the concept of human, and human existence clear and also it is necessary to study the approaches in atheistic existentialism (Sartre) and theistic existantialim (yaspers) and their goals, basis and main elements.The basic feature in existentialism in which human is the main subject, is returning to objective approach with phenomenological view which is kind of response to idealistic philosophies.But in the transcendent philosophy of mollasadra, human is regarded as his final direction witch is the god, and its philosophical approach is Foundationalism and accepting abstractive concepts.In mystic view of human which mollasadra is influenced by, human is the center of the universe and the whole being is because of him, but all of this is because he is related with the god. And this is the main differences with existential philosophies.}, keywords = {studying human,Existentialism,Mollasadra,Sartre,yaspers}, title_fa = {امکان‌سنجی تطبیق انسان‌شناسی صدرایی و انسان در فلسفه‌های اگزیستانس (با تأکید بر اندیشه‌های یاسپرس و سارتر)}, abstract_fa = {«وجود» و «تقدم وجود بر ماهیت» عباراتی کلیدی در فلسفۀ صدرایی و فلسفه‌های اگزیستانس هستند که در نظر اول امکان بررسی تطبیقی و برقراری برخی تشابهات در زمینۀ انسان‌شناسی را به ذهن متبادر می‌کنند. صحت این فرضیه در بررسی دقیق‌تر واژه‌های «انسان»، «وجود انسانی» و نیز ملاحظۀ روش در فلسفۀ اگزیستانسیالیسم ملحدانه (به نمایندگی سارتر) و خداباور (به نمایندگی یاسپرس) پیگیری می‌شود و طرح هرگونه تطبیق در تحلیل مفهوم، روش، غایت، مبانی و خاستگاه‌های این دو مشرب فلسفی سنجش خواهد شد. این در حالی است که خصیصۀ اصلی اگزیستانسیالیسم که انسان به‌عنوان محور و حتی غایت در آن مطرح شده، ارجاع به امور عینی با کاربست شیوۀ پدیدارشناسانه است که در واقع نوعی واکنش به فلسفه‌های انتزاعی به‌شمار می‌آید. در حالی‌که در انسان‌شناسی صدرایی، محوریت انسان به سمت غایت قرب الهی جهت‌گیری شده و در تبیین سازوکار فلسفی این انسان‌شناسی، شیوۀ انتزاعی مبتنی بر مبناگرایی و وزن دادن به داده‌های انتزاعی ذهن به‌عنوان پیش‌فرض پذیرفته شده است. در انسان‌شناسی عرفانی که ملاصدرا متأثر از آن بوده، انسان محور عالم است و عالم در خدمت اوست. اما با این تفاوت عمده با مکاتب اگزیستانس که محور بودن انسان و شأن و منزلت او، به‌واسطۀ ارتباط او با حق تعالی است.}, keywords_fa = {studying human,Existentialism,Mollasadra,Sartre,yaspers}, url = {https://jpht.ut.ac.ir/article_52843.html}, eprint = {https://jpht.ut.ac.ir/article_52843_20be724a12b2ae2077c7a71c22a134d5.pdf} }