@article { author = {Farmanian Kashani, Mehdi and Moeinifar, Mohammad}, title = {Analysis of the semantic basis of Ibn Teymiyye in the concept of Salaf, regarding narrative attributes}, journal = {Philosophy of Religion}, volume = {11}, number = {3}, pages = {511-532}, year = {2014}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-7063}, eissn = {2423-6233}, doi = {10.22059/jpht.2014.52846}, abstract = {AbstractIbn Teymiyye, to declare his new subjects and controversial judicial decrees (Fatwas), had to change the concept of some terms and define them in a way that using those concepts he could issue his desirable judicial decrees based on his Ijtihad. The most important term whose meaning was changed by Ibn Teymiyye is: Salaf (all the earl Muslims). According to him the term Salaf only includes people who lived in the age near to the century when the Holy Prophet lived; in this way he restricted the concept of Salaf. According to this theory, Foghahaa (Islamic Jurists) and Islamic scholars descendent to Salaf are excluded from the circle of people who understand religious texts and the Holy book, and should correct their understanding in accordance with Salafs understanding, because only Salafs possess the superior understanding. Present research, through the documents that will be presented, analyses fundamental basis of Ibn Teymiyye in discussing mentioned concept, and demonstrates that Islamic scholars throughout history understand this term much more precisely than Ibn Teymiyye; and that his interpretation of this term is not only incorrect but a mistaken manipulation of the meaning.}, keywords = {Ibn Temiyye basis,Concept of Salaf,narrative attributes,Criticism}, title_fa = {تحلیل مبنای سمانتیکی ابن‌تیمیه در مفهوم سلف با توجه به صفات خبریه}, abstract_fa = {ابن‌تیمیه برای بیان مطالب جدید و فتواهای بحث‌برانگیز خود، مجبور بود مفهوم برخی از الفاظ را تغییر دهد و معانی آنها را چنان تعریف کند که از دل این مفاهیم، فتواهای دلخواهش را بر اساس اجتهاد خویش صادر کند. مهم‌ترین لفظی که مفهوم آن توسط ابن‌تیمیه تغییر یافت، عبارت است از: تضییق مفهوم سلف، که طبق مبنای او، سلف فقط شامل افرادی است که نزدیک به قرن پیامبر بودند. طبق این نظریه، فقها، علما و دانشمندان خلف پس از سلف، از دایرۀ فهم متون دینی و کتاب مقدس، خارج می‌شوند و باید طبق فهم سلف، فهم خویش را تصحیح کنند؛ چرا که سلف دارای فهم برترند. در این پژوهش با استناداتی که در ادامه ارائه خواهد شد، اساس مبنایی ابن‌تیمیه در مفهوم مذکور را به سنجۀ تحلیل می‌کشانیم و نشان می‌دهیم که فهم علمای اسلام از این لفظ در طول تاریخ اسلام، دقیق‌تر از فهم ابن‌تیمیه بوده و برداشتی که او از این لفظ داشته، ناصواب و بلکه تصرف نادرستی در معناست.}, keywords_fa = {Ibn Temiyye basis,Concept of Salaf,narrative attributes,Criticism}, url = {https://jpht.ut.ac.ir/article_52846.html}, eprint = {https://jpht.ut.ac.ir/article_52846_e3ced9d6db2e0a6a2599e7d87ee0ad27.pdf} }