@article { author = {Alizamani, Amirabbas and raghebi, kazem}, title = {The Sorley's moral argument for the existence of God and response to Kant's incorporation basis of natural and moral realm}, journal = {Philosophy of Religion}, volume = {12}, number = {1}, pages = {29-60}, year = {2015}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-7063}, eissn = {2423-6233}, doi = {10.22059/jpht.2015.53962}, abstract = {One of the most famous arguments of existence of God in the last century, is Immanuel Kant's moral argument. Kant for preserve of that practical reason is unconditional, which is the pursuit of both happiness and virtue, assume God that complete this good by linking two different realms of morality and nature. But critics argue that Kant's arguments make sense only for human moral experience, assuming such a thing and they claim that cannot be actually an argument for the existence of God. hence some thinkers produce new ethical arguments. arguments from objectivity of moral values for the existence of god is one of this arguments. W.R. Sorley by prove objectivity of  moral values, constant Great mind as logical necessary for achieving the  moral values and with special attention to this argument, assert that provides theoretical argument for the existence of God, and also able to ,under a unified reality, unite of the realm of nature and the moral realm. In this article, we will study and examine this moral argument.    }, keywords = {The moral argument for the existence of God,arguing from the objectivity of moral values,Moral,incorporation of natural and moral realm,moral ideal,Kant's moral argument,Sorley's moral argument}, title_fa = {استدلال اخلاقی سورلی بر وجود خدا و پاسخ به مبانی فکری کانت در اتحاد قلمرو اخلاق و طبیعت}, abstract_fa = {یکی از معروف‌ترین براهین اثبات وجود خدا در سده‌های اخیر، استدلال اخلاقی امانوئل کانت است. کانت برای محافظت از اطلاق حکم عقل عملی، که همانا دستیابی توأمان شادکامی و فضیلت است، خدایی را فرض می‌کند که با پیوند دادن دو قلمرو متفاوت اخلاق و طبیعت، این خیر کامل را محقق کرده است. اما منتقدان این استدلال معتقدند که کانت تنها برای معنادار کردن تجربۀ اخلاقی انسان، چنین چیزی را عملاً فرض کرده است و این ادعا برهانی برای وجود خدا نیست. از این‌رو برخی از متفکران براهین اخلاقی نوینی پدید آوردند. یکی از این براهین، استدلال اخلاقی از طریق عینیت ارزش‌های اخلاقی است. ویلیام سورلی با اثبات عینی بودن ارزش‌های اخلاقی، ذهنی عالی را به‌عنوان ضرورتی منطقی برای تحقق این وجود عینی ارزش‌های اخلاقی ثابت می‌کند و با نگاه ویژۀ خود به این استدلال، ادعا می‌کند که نه تنها برهانی نظری بر وجود خداوند فراهم آورده، بلکه توانسته است از اتحاد قلمرو طبیعت و اخلاق، تحت یک واقعیت یکپارچه حمایت کند. ما در این مقاله، استدلال اخلاقی مذکور را تقریر و بررسی خواهیم کرد.}, keywords_fa = {آرمان‌ اخلاقی,اتحاد قلمرو اخلاق و طبیعت,استدلال اخلاقی بر وجود خدا,استدلال اخلاقی سورلی,استدلال اخلاقی کانت,استدلال از طریق عینیت ارزش‌های اخلاقی,عینیت‌گرایی اخلاقی}, url = {https://jpht.ut.ac.ir/article_53962.html}, eprint = {https://jpht.ut.ac.ir/article_53962_b319a586a4d69726cabb42a2fb142cad.pdf} }