@article { author = {Haghi, Ali and Javarashkian, Abbas and Bolkhari Ghehi, Hossein}, title = {The Relation of the First Emanation with the Creation of the Universe from Sheikh Eshraq’s Perspective with an Emphasis on the Correspondence of the Physical and Metaphysical Concepts of Light}, journal = {Philosophy of Religion}, volume = {14}, number = {3}, pages = {443-463}, year = {2017}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-7063}, eissn = {2423-6233}, doi = {10.22059/jpht.2017.215376.1005396}, abstract = {No doubt Sheikh Eshraq is the most prominent Illuminationist figure in the Islamic thought. Based on his deep understanding of the Qur'an and the light of wisdom of ancient Persia, as well as the influence of the Neo-Platonic philosophers Hihkmat al-Mashriqayn and big scholars such as Ibn Sina, he built a very coherent and profound system of light, left in the history of Islamic philosophy as his legacy which has no likeness neither before him nor after him. This article is focused on the First Emanation in Sheikh Eshraq’s intellectual system of Illumination, first studying the correspondence between the physical and metaphysical concepts of light. The main concern of the article is to bridge the gap between the sensible and the intelligible, or the sensible light and intelligible light. That is why he tried to begin his discussion with the physics of light. In fact, this is to mean that the inward is not the opposite of the outward in the Illuminationist Wisdom. Physics is not at odds with the metaphysics but is the last level wherethe metaphysical reality or the inward appears.}, keywords = {Light of Lights,Light,Closets Light,First Emanation,reason,Sheikh Eshraq}, title_fa = {نسبت صادر اول با مخلوقات عالم از منظر شیخ‌ اشراق با تأکید بر تناظر مفهوم فیزیکی و متافیزیکی نور}, abstract_fa = {بی‌تردید شیخ ‌اشراق بزرگ‌ترین حکیم نوری در عرصه و قلمرو اندیشۀ اسلامی است. درک عمیق او از حِکم نوری قرآن و نیز تکیه بر حکمت نوری ایران باستان، جریان نوافلاطونی و همچنین تأثیر از حکمة‌المشرقیینِ حکمای بلندمرتبه‌ای چون ابن‌سینا، نظام منسجم و بسیار فکورانه‌ای از نور در تاریخ حکمت و فلسفۀ اسلامی به‌جای گذاشت که نه پیش از او سابقه‌ای داشت و نه پس از او. در این مقاله با محوریت صادر اول در نظام فکری شیخ اشراق، نخست به بررسی تناظر میان نور در مفهوم فیزیکی خود با معنای متافیزیکی آن پرداخته‌ایم و سپس بیان و شرح ابعاد نسبت صادر اول با موجودات و مخلوقات عالم من‌جمله نسبت ربوبیت، حُبّی، معادی و مشکات در جهان‌بینی شیخ اشراق را هدف قرار داده‌ایم. مسئلۀ اصلی تحقیق کاهش فاصلۀ میان محسوس و معقول یا نور محسوس و نور معقول است. از همین رو سعی شده‌ است که بحث، از مفهوم فیزیکی نور آغاز شود و در حقیقت با شرح این معناست که در حکمت اشراقی ظاهر، مقابل باطن نیست. فیزیک در تقابل با متافیزیک نیست، بلکه آخرین سطح ظهور باطن یا امر متافیزیکی است. در نظام مراتب نوری شیخ اشراق، هستی، وجود واحدی است که گرچه در مراتب، سیر نزولی دارد، در این فرآیند هرگز حقیقت نوری خویش را از دست نمی‌دهد.}, keywords_fa = {شیخ اشراق,صادر اول,عقل,نور,نور اقرب,نورالانوار}, url = {https://jpht.ut.ac.ir/article_64482.html}, eprint = {https://jpht.ut.ac.ir/article_64482_d00eaee56b3eac5c12728a35b705b983.pdf} }