@article { author = {Jamshidiha, Gholamreza and Taheri Kal-Koshvandi, Moslem}, title = {Pathology of "Religious Knowledge" in the Era of Ibn Rushd and Sadr al-Din Shirazi}, journal = {Philosophy of Religion}, volume = {14}, number = {4}, pages = {697-722}, year = {2017}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-7063}, eissn = {2423-6233}, doi = {10.22059/jpht.2017.140863.1005421}, abstract = {The present article reviews the status of "religious knowledge" during the time  of two Muslim philosophers Ibn Rushd (595-520 AH) and Mulla Sadra (1045-979) based on two works, i.e. the "Chapter of Al-maqāl  ..." by Ibn Rushd and the "Treatise of Three Principles" by  Mulla Sadra. The aim of this study is to review each of these two philosophers’ pathological position adopted in the face of the epistemological issues raised in the Islamic societies of te their time, recording, however fragmentally, the status of thought  at the time. This research is descriptive - analytic. In this article, we briefly discussed the socio-political situations of the eras of each of the two philosophers, then examined the position of each of these two men in the two books under  study, comparing them  to the existing currents in the contemporary religious thought. And then, the similarities and differences of thought and action of the two thinkers are being compared and at the end  we have come to the conclusion that both the thinkers, with different criteria intended to identify the "obstacles to the attainment of a religious knowledge. Through adoption of the religious sciences such as jurisprudence, in the religious knowledge, according to  Ibn Rushd the main damage comes from the lack of rational methods of deduction , and the adoption of the Hereafter in the religious knowledge,  Mulla Sadra, lack of attention to "self-knowledge" and of the Apocalypse.}, keywords = {religious epistemic,Ibn Rushd,Sadr al-Din Shirazi,fasl-al-maqāl,risaleh se.asl}, title_fa = {آسیب‌شناسی «معرفت دینی» در عصر ابن‌رشد و صدرالدین شیرازی (مورد مطالعه: «فصل المقال فیما بین الحکمة و الشریعة من الاتصال» و رسالۀ «سه اصل فلسفی»)}, abstract_fa = {در مقالۀ حاضر در صدد بررسی وضعیت «معرفت دینی» عصر دو حکیم اسلامی ابن‌رشد (520 - 595 هـ.ق) و صدرالمتألهین شیرازی (979 - 1045هـ ق) مبتنی بر دو اثر «فصل المقال...» ابن‌رشد و «رسالۀ سه اصل» صدرالمتألهین هستیم. هدف از انجام دادن این پژوهش، بازخوانی موضع آسیب‌شناسانه‌ای است که هر یک از این دو فیلسوف در مواجهه با روندهای معرفتی جامعۀ اسلامی عصر خود اتخاذ و با چنین تبیینی، بخشی از وضعیت تفکر آن عصر را ثبت کرده‌اند. روش پژوهش، توصیفی - تحلیلی است. در این نوشتار، نخست به بررسی اجمالی وضعیت اجتماعی ـ سیاسی حاکم بر فضای فکری عصر دو حکیم پرداخته شده، سپس به موضع‌گیری هر یک از این دو اندیشمند نسبت به جریان‌های موجود در عرصۀ تفکر دینی عصر خود در دو کتاب مورد مطالعۀ پژوهش پرداخته‌ایم و در ادامه، به مقایسۀ تشابهات و تمایزات اندیشۀ دو حکیم در این زمینه اقدام کرده‌ایم و در پایان به این نتیجه رسیدیم که هر دو متفکر، با معیارهای متفاوتی در صدد بررسی «موانع حصول معرفت دینی» هستند. با مبنا قرار گرفتن علوم شرعی همچون فقه، در معرفت دینی، آسیب‌های اصلی از نظر ابن‌رشد عدم استفاده از روش‌های عقلانی در استنباط علوم شرعی است و با مبنا قرار گرفتن علوم اخروی در معرفت دینی، این آسیب‌ها از نظر صدرالمتألهین، عدم توجه به «معرفت نفس» و علوم مکاشفات است.}, keywords_fa = {ابن‌رشد,رسالۀ سه اصل,صدرالدین شیرازی,فصل المقال,معرفت دینی}, url = {https://jpht.ut.ac.ir/article_65387.html}, eprint = {https://jpht.ut.ac.ir/article_65387_03b82d43411aa9d6c885a04c09426a3c.pdf} }