@article { author = {Lavasani, Seyed Mohammadreza and Rasoulipoor, Rasoul}, title = {The Relationship between Faith and Reason from the Viewpoint of Najmuddin Razi}, journal = {Philosophy of Religion}, volume = {15}, number = {2}, pages = {397-418}, year = {2018}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-7063}, eissn = {2423-6233}, doi = {10.22059/jpht.2018.239068.1005491}, abstract = {The present article aims at finding an epistemic relationship between faith and reason and ultimately measuring the amount of rationality from the viewpoint of Najmuddin Razi. Faith and reason in his view are epistemological instruments, and the essence of wisdom or the spirit of the Mercy to the Worlds - with its numerous qualities - is a luminous substance with aspects such as reign, light and pen. Then, rational knowledge is a level on the hierarchy of attaining the monotheism knowledge and is a position for reaching the intuitive knowledge that is useful in the intelligible world, and the saving knowledge is the one in which the human intellect structure informs the light of faith, so that prophecy of the prophets is prescribed. The essence of faith is a mine whose second place is the heart, and reliance on rationality is the path for faith; the effect of the radiation of the light of faith on the heart is called acknowledgment. The relationship between faith and reason as depicted by Razi is a balanced and mixed rationality, one which falls between maximal and critical rationalism combined with fideism that play an effective role in determining the validity or invalidity of religious belief systems in the philosophy of religion and the interaction of the two causes the correct presentation of religion, and prevents internal and external damages. All of these have been extracted from the comparison of his views with the comprehensive approaches to the faith and reason.}, keywords = {Njameddin Razi,Faith,reason,Fideism,Maximal rationalism,Critical rationalism,Balanced rationalism}, title_fa = {نسبت ایمان و عقل از منظر نجم‌الدین رازی}, abstract_fa = {مقاله حاضر با هدف یافتن نسبت معرفتی میان ایمان و عقل و در نهایت سنجش میزان عقلانیت از منظر نجم‌الدین رازی تألیف شده است، ایمان و عقل در نگاه وی به ابزار معرفت‌شناسی می‌مانند و گوهر عقل یا روح رحمت للعالمین با اوصاف متعددش، جوهری است نورانی با اعتبارات ملک، نور و قلم. آن‌گاه معرفت عقلی مرتبه‌ای از مراتب وصول به علم توحید بوده و جایگاهی برای رسیدن به معرفت شهودی است که در عالم معقول کاربرد دارد و معرفت نجات‌بخش هنگامی است که بنای عقل انسان، مطلع نور ایمان باشد تا نبوت انبیا مقرر شود. گوهر ایمان معدنی است که جایگاه آن‌ طور دوم قلب بوده و تکیه بر عقلانیت رهگذری برای ایمان‌گرایی است که اثر تابش نور ایمان بر دل، تصدیق نام دارد. تصویری که رازی از نسبت ایمان و عقل ترسیم کرده، عقلانیتی متعادلانه و تلفیقی، میان عقل‌گرایی حداکثری و انتقادی توأمان با ایمان‌گرایی است که در تعیین اعتبار یا عدم اعتبار نظام‌های اعتقاد دینی در فلسفۀ دین نقش مؤثر دارند و تعامل آن دو، عامل ارائۀ درست دین و مانع آسیب‌های درونی و بیرونی است. این همه، نظر به تطبیق آرای وی با رویکردهای فراگیر ایمان و عقل استخراج شده است.}, keywords_fa = {ایمان,ایمان‌گرایی,عقل,عقل‌گرایی اعتدالی,عقل‌گرایی انتقادی,عقل‌گرایی حداکثری,نجم‌الدین رازی}, url = {https://jpht.ut.ac.ir/article_67811.html}, eprint = {https://jpht.ut.ac.ir/article_67811_77d7c5fae21497248f3e4617bdd696de.pdf} }