@article { author = {Pourmanouchari, Seyed Ali and Farsian, Mohammad Reza}, title = {Reforming the Religious Thought Based on Master Motahhari's Opinions}, journal = {Philosophy of Religion}, volume = {15}, number = {3}, pages = {695-718}, year = {2018}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-7063}, eissn = {2423-6233}, doi = {10.22059/jpht.2018.243871.1005516}, abstract = {Reason and science have provided the yardsticks needed for the identification of truth and attainment of responses to the ambiguities of human life in the modern era. Accordingly, some people have proposed that religion is not a necessary component in the mosaic of human life, and so, they have abandoned religious teachings because they are allegedly inconsistent with intellectual and scientific solutions. It is an obligation to respond to these accusations, raise the flag of religion, and defend the intellectual and scholarly aspect of religion. Understanding this necessity, Master Motahhari has embarked upon explicating the importance of reason and science and their interrelation with religion in a coherent set of scientific inquiries. He deems that the comprehensiveness of religion is not in offering each and every detail, but in providing a mechanism to extract the details in all eras. Based on this mechanism and process – which is nothing but the intellect- and principle-based Free Investigation – A Muslim Jurist can bring about balance between religious comprehensiveness and religious flexibility and changeability. He agrees with reason's priority in understanding the religious propositions and considers it to be beneficial to legislation. On the other hand, he believes that Islam has not rejected empiricism and science but deems them as subordinate to religion. Therefore, reason and science are certainly interrelated to religious law but considering the priority in terms of rank, reason is prior to science and religious law. }, keywords = {Master Motahhari,Religious rationality,Science,Religion,reason,Free Investigation}, title_fa = {اصلاح اندیشۀ دینی با رویکردی بر آرای استاد مطهری}, abstract_fa = {عقل و علم مناط کشف حقیقت و دستیابی به پاسخ‌ها و ابهامات زندگی بشر را در عصر جدید فراهم آورده است. بر همین سبیل برخی از عدم ضرورت دین در ساخت زندگی بشر سخن گفته‌اند و تعالیم دینی را به اتهام تنافی با رهیافت‌های عقل و علم مطرود گذاشته‌اند. پاسخ به این ابهامات و برافراشتن رایت دین در دفاع از حیثیت عاقلانه و عالمانه آن امری ضروری است. استاد مطهری با درک این ضرورت در مجموعه‌ای منسجم از جستارهای علمی، به بیان اهمیت عقل و علم و تلازم با شرع دست یازیده‌اند. ایشان جامعیت دین را نه در ارائۀ تمامی جزییات، بلکه در ارائۀ سازوکاری برای استخراج جزییات در تمام اعصار و زمان‌ها دانسته‌اند که بر اساس این سازوکار و فرآیند که چیزی جز اجتهاد عقل‌محور و اصولگرا نیست، مجتهد می‌تواند به ایجاد تعادل میان جامعیت دینی و انعطاف‌پذیری و تغییرپذیری دینی نائل آید. ایشان با تقدم رتبی عقل در فهم گزاره‌های دینی موافقت داشته و آن را مفید امر قانونگذاری پنداشته‌اند. از سویی بر این باورند که اسلام تجربه‌گرایی و علم را مردود ندانسته است، بلکه آن را تابع امر دینی می‌شمارد. لذا عقل و علم در تلازم قطعی با شرع به‌سر می‌برند، اما از حیث تقدم رتبی عقل مقدم بر علم و شرع است.}, keywords_fa = {اجتهاد,استاد مطهری,دین,عقل,عقلانیت دینی,علم}, url = {https://jpht.ut.ac.ir/article_68836.html}, eprint = {https://jpht.ut.ac.ir/article_68836_97266f73a8f394bf0993ba29638b2842.pdf} }