@article { author = {Roodgar, Mohammad Javad}, title = {The Nature of Social Mysticism based on the Perfect Man Concept from the Viewpoint of Imam Khomeini}, journal = {Philosophy of Religion}, volume = {15}, number = {4}, pages = {889-913}, year = {2018}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-7063}, eissn = {2423-6233}, doi = {10.22059/jpht.2019.251078.1005540}, abstract = {Social mysticism is the natural descendant of the Islamic and Ahlulbayt-oriented mysticism and an essential necessity of our era, especially with regard to the development and evolution of the modern Islamic civilization. In the mystic knowledge based on the Qur’ān and Sunna, the social mysticism is not only against personal mysticism, but the wayfarer of mystic path moves from the first mystic journey (journeying from people to God) through the second mystic journey (journeying from God to God with God) to the third mystic journey (journeying from God to people with God) and finally to the fourth mystic journey (journeying among people toward people with God). In fact, after reaching the perfection of self, he takes the responsibility of completing and perfecting the people and helping them, which can be expressed as three components, i.e. intellectual guidance, moral-spiritual education, and social justice. These responsibilities are taken up in the first place by the perfect human accompanying the Infallibles and in the second place by the perfecting man. Therefore, the main question of the present article is that “what is the nature and position of the social mysticism based on the Perfect Man concept from the viewpoint of Imam Khomeini?” Adopting a narrative-intellectual method, this article has analyzed and attributed the nature of social mysticism to the position of the Perfect Man in the universe and the social positions or the sociopolitical guardianship of the divine mystic.}, keywords = {Social mysticism,Perfect Man,Four mystic journeys,Social guardianship,Justice,Theoretical and practical mysticism}, title_fa = {ماهیت عرفان اجتماعی با تکیه بر مؤلفۀ انسان کامل از منظر امام خمینی(ره)}, abstract_fa = {عرفان اجتماعی مولود طبیعی عرفان اسلامی – اهل‌بیتی و نیاز ضروری زمان و زمانۀ ما، به‌ویژه در تکوین و تکامل تمدن نوین اسلامی است. عرفان اجتماعی در معارف عرفانی مبتنی بر کتاب و سنت، نه‌تنها در برابر عرفان فردی نیست، بلکه سالک سفر اول سلوکی (سفر از خلق به حق) و سفر دوم سلوکی (سفر از حق در حق به حق) را به سفر سوم سلوکی (سفر از حق به خلق با حق) یکی پس از دیگری پشت سر می‌گذارد تا به سفر چهارم سلوکی (سفر در خلق به خلق با حق) نائل ‌شود و در حقیقت، بعد از «استکمال وجودی»، مسئولیت «اکمال» و «تکمیل» خلق و دستگیری مردم را بر عهده می‌گیرد که در سه عنصر: 1. هدایت فکری؛ 2. تربیت اخلاقی - روحی و 3. عدالت اجتماعی امکان بیان و تبیین دارد که انسان کامل مکمل معصوم، در درجۀ اول و انسان متکامل در درجۀ دوم، مسئولیت یادشده را بر عهده می‌گیرند. بنابراین پرسش اصلی نوشتار حاضر این است که عرفان اجتماعی با تکیه بر مؤلفۀ انسان کامل دارای چه ماهیتی و شأنی از منظر امام خمینی است؟ در این مقاله با روش نقلی – عقلی، چیستی عرفان اجتماعی را معطوف به جایگاه انسان کامل در هستی و شأن اجتماعی یا ولایت اجتماعی – سیاسی عارف ربانی، تحلیل و تعلیل کرده‌ایم.}, keywords_fa = {Social mysticism,Perfect Man,Four mystic journeys,Social guardianship,Justice,Theoretical and practical mysticism}, url = {https://jpht.ut.ac.ir/article_69989.html}, eprint = {https://jpht.ut.ac.ir/article_69989_d497f0be87f36dbec3b39200574cadd1.pdf} }