@article { author = {Montazery, Sayyed Saeid Reza}, title = {A Phenomenological Analysis of the Relationship between Human and God in Zoroastrianism}, journal = {Philosophy of Religion}, volume = {16}, number = {1}, pages = {133-156}, year = {2019}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-7063}, eissn = {2423-6233}, doi = {10.22059/jpht.2019.256594.1005558}, abstract = {One of the important issues in the domain of religious studies is the determination of the nature and quality of the relationship between human and God, particularly because in many religions, the ultimate human salvation has been conditioned to the establishment of a sound relationship with God. Zoroastrianism – with its specific approach to God, system of being, ontological status of human, and ethics – has adopted a complex view in this regard and has addressed various aspects of the relationship between human and God. The study at hand aims at the investigation and analysis of the relationship between human and Ahura Mazda based on Avesta and Middle Persian texts in order to clarify the nature and qualities of this relationship. To this end, this study has adopted a descriptive-analytical approach and library research method. With regard to the findings of the study, it might be asserted that in Zoroastrian teachings, the main type of relationship between God and human is the ontological/existential one. It is within such a relationship that human should strengthen its epistemic ties with God, completely follow worshipping God and live based on the true rules of religion – i.e. Zoroastrian religiosity – so as to be able to connect with God in a way that is verified by Aŝa (the true and divine system of being), put an end to the evil spirit, and attain the otherworldly salvation. Consequently, it can be said that in Zoroastrian teachings – as represented in the Avesta and Middle Persian texts – the legislative and salvation-oriented/eschatological relationship between human and God is meaningful only under the ontological/existential relationship. }, keywords = {Ahura Mazda,Human,Evil spirit,phenomenology,god}, title_fa = {تحلیل رابطۀ انسان و خدا در دین زرتشتی بر اساس رویکرد پدیدارشناسی}, abstract_fa = {یکی از مسائل مهم در حوزۀ تحقیقات دینی، تبیین ماهیت و کیفیت رابطۀ انسان و خداست، به‌ویژه که در بسیاری از ادیان، سعادت نهایی انسان در گرو برقراری ارتباط صحیح با خداوند دانسته می‌شود. در این زمینه، آیین زرتشتی با رویکرد خاصی که به خدا، نظم عالم، جایگاه هستی‌شناختی انسان و اخلاقیات دارد، دیدگاه پیچیده‌ای در این خصوص دارد و به جوانب مختلفی دربارۀ رابطۀ انسان و خدا پرداخته است. این پژوهش با هدف بررسی و تحلیل رابطۀ بین انسان و اهوره‌مزدا و با تأکید بر متون اوستایی و پهلوی در صدد پاسخگویی به چیستی و چگونگی این رابطه است. از این جنبه، پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی - تحلیلی و با مطالعۀ کتابخانه‌ای سامان یافته است. با توجه به یافته‌های پژوهش، می‌توان گفت که در آموزه‌های زرتشتی، مهم‌ترین نوع رابطۀ بین انسان و خدا، رابطۀ وجودشناختی و تکوینی محسوب می‌شود. در بستر چنین رابطه‌ای است که انسان باید نسبت معرفتی خود با خدا را قوام بخشد و در چارچوب دیانت زرتشتی، پرستش خداوند و زیستن بر طبق قواعد راستین دین را سرلوحۀ زندگی خود قرار دهد تا بتواند آن‌گونه نسبتی را با خداوند برقرار کند که هم مؤید اَشه/aŝa (نظم راستین و اهورایی عالم) هم سبب زوال اهریمن و هم موجب سعادت اخروی فرد مؤمن باشد. بنابراین، می‌توان گفت که در آموزه‌های آیین زرتشتی آن‌گونه که در متون اوستایی و پهلوی ظهور و بروز یافته است، رابطۀ تشریعی و سعادت‌شناختی/ فرجام‌شناختی انسان با خدا، در ذیل رابطۀ وجودشناختی/ تکوینی معنا پیدا می‌کند.}, keywords_fa = {Ahura Mazda,Human,Evil spirit,phenomenology,god}, url = {https://jpht.ut.ac.ir/article_71348.html}, eprint = {https://jpht.ut.ac.ir/article_71348_cf8d0e546b78551e85c0afb7cd8592d1.pdf} }