per
دانشگاه تهران
مجله علمی " فلسفه دین "
2008-7063
2423-6233
2017-03-21
14
1
1
20
10.22059/jpht.2017.62416
62416
Research Paper
رویکرد فخر رازی به تحلیل معناییِ «معرفت» و واژگان مرتبط با آن در متون دینی
Fakhr Razi's approach to the semantic analysis of "knowledge" and related words in religious text
کیهان سلطانیان
kihan_234@yahoo.com
1
رضا اکبری
rezaa.akbari@gmail.com
2
محمد حسین مهدوی نژاد
h_mahdavinejad@yahoo.com
3
علیرضا پارسا
azhdar@pnu.ac.ir
4
دانشجوی دکتری رشتۀ فلسفۀ دین، دانشگاه پیام نور، ایران، تهران
استاد دانشگاه امام صادق (ع)، ایران، تهران، گروه فلسفه و کلام اسلامی
دانشیار دانشگاه پیام نور، ایران، تهران، گروه فلسفه و کلام اسلامی
دانشیار دانشگاه پیام نور، ایران، تهران، گروه فلسفه و کلام اسلامی
رازی با تحلیل واژگان مرتبط با مفهوم معرفت از جمله شعور، ادراک، فقه، فهم و ... که از متون دینی استخراج کرده است، نتایجی معرفتشناختی را در اختیار ما قرار میدهد. از جمله نتایج بهدستآمده آن بوده که کسب معرفت برای انسان امری ممکن است و در عین حال انسان محدودیتهای معرفتی دارد؛ معرفت امری مشکک است؛ افراد بر اساس استعداد خویش در یکی از مراتب معرفت قرار میگیرند و اینگونه نیست که تمام باورهای انسان موجه باشند؛ همچنین اینکه معارفی مانند علم لدنی، علم حدسی و فراست را نمیتوان توجیه عقلانی کرد. تحلیل فخر از واژگان مرتبط با معرفت نشان میدهد که معرفت با سایر ابعاد وجودی انسان دارای تأثیر متقابل است. همچنین تحلیل وی زمینهساز استخراج نکاتی بود که امکان تعریفی دینی از معرفت را در اختیار ما قرار میدهد. در این تعریف، علاوه بر مؤلفههای باور و صدق، به تنوع کمّی و کیفی قوای معرفتی انسانها و نقش اعتماد به دیگران (بهویژه پیامبران) نیز توجه شده است. این تعریف، برونگرایانه است و نشان میدهد که اموری چون رفتار و عوامل ماورایی بر معرفت با محوریت باور مدخلیت دارند. بنابراین تفاوت نحوۀ ارتباط انسانها با ماوراء سبب تشکیک در معرفت است. بر این اساس هدف این مقاله ارائۀ تعریف جدیدی از معرفت در فضای مباحث معرفتشناختی با استفاده از مطالب ارائهشده توسط فخر رازی است و برای این هدف از روش توصیفی - تحلیلی بهره بردهایم.
By analyses of vocabulary related to the concept of knowledge, such as consciousness (shuʻ ūr), perception (ʼidrāk), understanding (fiqh), comprehension (fahm) and so on, that has been extracted from religious texts Razi provides us some epistemological consequences. Among the findings is that human knowledge is possible and yet limited; knowledge is gradated; people on the basis of their talents are in one of the levels of knowledge; it is not the case that all human beliefs are justified; knowledge by divine gift (‘ilm ladunnī), knowledge through guess (‘ilm ḥadsī), foresight (‘ilm farasah) cannot be rationally justified. Fakhr’s analysis shows that knowledge has interaction with other aspects of human existence. Furthermore, his analysis helps us to withdraw important points to have a religious definition of knowledge. This definition, in addition to belief and truth, reveals the important role of qualitative and quantitative variety of human cognitive powers and the role of trust in others, especially the prophets. This definition is externalistic and shows that issues such as behavior and supernatural factors have effects on knowledge especially on its belief part. The aim of this paper is to offer a new definition of knowledge in the epistemological debates over the use of the content offered by Razi and we used descriptive and analytical methods for this purpose.
https://jpht.ut.ac.ir/article_62416_85fdf4b2eb6c6acd0853cc1a4225646d.pdf
تحلیل دینی معرفت
فخر رازی
کارکرد معرفتی دین
“Religious Analysis of Knowledge”
“Fakhr Razi”
“Epistemic Function of Religion”
per
دانشگاه تهران
مجله علمی " فلسفه دین "
2008-7063
2423-6233
2017-03-21
14
1
21
48
10.22059/jpht.2017.62417
62417
Research Paper
خدا، از مفهوم تا مدل های معرفتی (تمایز و ارتباط مفهوم، تصور و تصویر خدا و نقش روششناختی مدل ها در ادراک خدا)
God, From Concept to Models
(On the distinction between the Concept, Conceptions and Images of God and the methodological Functions of Models)
سیده زهرا حسینی
z.hosseini87@gmail.com
1
احد فرامرز قراملکی
akhlagh_85@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری فلسفه و حکمت اسلامی، دانشگاه تهران
استاد گروه فلسفه و حکمت اسلامی، دانشگاه تهران
با توجه به اینکه در پژوهشهای مختلف، در اطلاق بر «برداشتهای ذهنی از خدا» سه تعبیر «مفهوم خدا»، «تصور خدا» و «تصویر خدا» اغلب به یک معنا استفاده شده است، در این نوشتار درصددیم تا با بیان تمایز این تعابیر به نقش روششناختی توجه به تمایز و پیوند آنها بپردازد. برداشت ما از خدا به اعتبارهای گوناگون نامهای مختلفی به خود میگیرد. تنها یک «مفهوم خدا» وجود دارد که انسانها آن را بهگونۀ متفاوتی از همدیگر ادراک میکنند؛ بنابراین نمیتوان ادراکهای مختلف را مفهومهای خداوند نامید. اما واژۀ تصور، معنای عامی را دارد که در عین اینکه نقش فاعل شناسا را بیشتر نشان میدهد، از محدودیتهای مترتب بر مفهوم و تصویر نیز فارغ است؛ زیرا تعبیر «تصویر خدا» نیز بهطور ضمنی دال بر وجود عناصر خیال از قبیل استعارهها و اسطورههاست، پس پژوهش را به جهت خاصی مقید میکند. در این میان، مدل خدا تعبیر مهم اما کمتر شناختهشدهای است که با ایجاد یک شبکۀ زبانی، نقشی روششناختی در تصور ما از خدا و معرفت دینی بهمثابۀ دنیای ناشناختۀ تحقیق دارد. مدلهای خدا استعارههای قدرتمندی هستند و رابطهای تمثیلی با مفهوم دارند؛ از اینرو بهلحاظ معرفتی بر مبنای رئالیسم عینگرا ارزیابیشدنی نیستند؛ اما در آزمون انسجام و تناسب، بهطور جدی مورد توجه انسجامگرایان و عملگرایان قرار دارند.
The Starting point in this article is the distinction among three main terms “Concept of God”, “Conception of God” and “Image of God” that most of researches have not paid attention to it. In addition to semantic difference, each of these phrases belongs to an aspect of “God in our mind” differs from others; however, considering to this point could be so productive in a systematic research. There is only one “concept of God” that everybody conceives it in different ways; however “Conception of God” is a comprehensive phrase which includes all kinds of perceptions, without any limitation. Whenever we employ the phrase “image of God” implies imaginative elements such as metaphors, symbols and so on. In a systematic imaginative thought, some metaphors convert to the models that have allegorical relation to the concept of God, but they suggest new ways of understanding and conceiving God. Models of God could be evaluated according to pragmatism and coherentism, but not depending on objectivism.
https://jpht.ut.ac.ir/article_62417_7042dc6142b111a5c24991824008e32b.pdf
استعاره
تصور خدا
تصویر خدا
مدل
مفهوم خدا
god
Concept
Conception
Image
Metaphor
Model
per
دانشگاه تهران
مجله علمی " فلسفه دین "
2008-7063
2423-6233
2017-03-21
14
1
49
73
10.22059/jpht.2017.62419
62419
Research Paper
ویژگی های حیات معقول به عنوان هدف متعالی انسان و راه های وصول به آن در اندیشه علامه محمدتقی جعفری
Allameh Muhammad Taqi Jafari on the Characteristics of Intelligible Life as Human Transcendent Goal and the Ways Leading to It
فاطمه زارع
zare.fateme65@gmail.com
1
جعفر شانظری
jshanazari@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری حکمت متعالیه، دانشگاه اصفهان
دانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه اصفهان
غایتانگاری و آیندهنگری بهعنوان امری فطری، همواره انسان را به پژوهش در کشف اسرار و رموز پدیدههای عالم، نظام هستی و وجود خود وادار کرده است. اگر پرسشگری در ساختار ذهن انسان نبود و اگر ذهن انسان، در طلب هدف و غایت نبود، گره از هیچ مشکلی در سراسر عالم انسانی گشوده نمیشد. علامه جعفری با ارائۀ الگوی «حیات معقول» بهعنوان هدف متعالی جامعۀ بشری، فلسفۀ هستی انسان را، انتقال از حیات معمول به حیات معقول میداند. حیات معقول، حیات آگاهانهای است که نیروها و فعالیتهای جبری و جبرنمای حیات طبیعی را با برخورداری از آزادی اختیار، در مسیر اهداف تکاملی نسبی تنظیم میکند و شخصیت انسانی را که بهتدریج در این گذرگاه ساخته میشود، وارد هدف اعلای حیات خواهد کرد. این هدف متعالی، شرکت در آهنگ کلی هستی وابسته به کمال برین است. جلوۀ عالی حقیقت رو به کمال، حیات آگاه نسبت به حقایق والای هستی، رهیدن از دام کمیتها و ورود به آستانۀ ابدیت از ویژگیهای حیات معقول هستند. هدف این نوشته، تحلیل هدف متعالی انسان و راههای وصول به آن در اندیشۀ این متفکر است.
As primordial human instincts, teleology and foresight have always persuaded man to investigate on the secrets of the phenomena of the world, cosmos and his own existence. If man was not a questioner by his nature and human mind was not of a teleological bent no problem would ever be solved. By proposing the pattern of intelligible life as the ideal human life, Allameh Muhammad Taqi Jafari interprets the philosophy of human existence based on a fundamental shift from the ordinary life to an intelligible life. Intelligible life is a conscious life which canalizes deterministic and pseudo-deterministic forces and activities of natural life into the course of relative evolutionary goals through the development of liberty which flourishes in human will as it would assist human self, which is gradually developed in this process, to realize the Ultimate Telos of Life, i.e. participation in general cosmic movement toward Supreme Perfection. Perfectionism, consciousness of the noble truths of existence, breaking the reign of quantity and entering the sphere of eternity are among the key characteristics of intelligible life. This article seeks to depict Jafari's view of the transcendent goal of human life and the ways leading to it.
https://jpht.ut.ac.ir/article_62419_28f15e71dad61d4dfbd7107bc53b6a04.pdf
انسان
تعهد برین
حیات معقول
دین
هدف متعالی
human being
Transcendent Commitment
Intelligible Life
Religion
Transcendent Goal
per
دانشگاه تهران
مجله علمی " فلسفه دین "
2008-7063
2423-6233
2017-03-21
14
1
75
95
10.22059/jpht.2017.62420
62420
Research Paper
دیدگاه های کیهان شناختی در هستی شناسی جینی
A Survey on Cosmological Ideas in Jain Ontology
محسن شرفایی مرغکی
sharfa3700@yahoo.com
1
ابوالفضل محمودی
amahmoodi5364@gmail.com
2
دانشجوی دکتری رشتۀ ادیان و عرفان، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
دانشیار گروه ادیان و عرفان تطبیقی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
موضوع نوشتار حاضر تبیین کیهانشناسی آیین جین است. گرچه در این آیین برای جهان خالقی متصور نیست، با وجود این، تبیینی منحصر بهفرد و آکنده از مفاهیم فلسفی دارد. در تفکر جین، جهان ازلی و بدون آغاز است که علاوه بر لُکه(جهان مادی و محسوس) شامل اِلُکه (جهان نامحسوس) هم میشود. در آیین جین، موجودات جهان به دو دستة «چیتنه» یا «شعورمند» و «اِچیتنه» یا «غیرشعورمند» تقسیم میشوند و موجودات گوناگونی در ذیل هر یک قرار دارند. در جهانشناسی جینی، جهان مادی سه بعد دارد و از چهار طبقه تشکیل شده است که در هر کدام از طبقات آن موجودات خاصی سکونت دارند. از مهمترین مفاهیم جهانشناختی جینی «درَوْیَه» یا «جوهر» است که نه بهطور مطلق، ثابت و نه پیوسته در حال تغییر است؛ بلکه هر دو را دربر میگیرد.
This research deals with the Jain cosmological ideas. According to Jainism there is no creator for cosmos, but Jain ideas consist philosophical conceptions and have exceptional character. The world is eternal and has no beginning in Jainism, which consists both "Loka" (sensible and physical world) and "Aloka" (unseen world). Jainism emphasizes there are two kinds of beings: "Cetana" or "consciousness" and "Acetana" or "unconsciousness" and each of them contain different beings. According to Jain cosmology, the physical world is three dimensional and constructed by four categories, and in each of them dwell particular beings. The "Dravya" or "substance" is fundamental idea of Jain cosmological concept which is neither mutable nor immutable but is both of them.
https://jpht.ut.ac.ir/article_62420_f93aa2459268a249a55fcb3829941de2.pdf
آیین جین
اِلُکه
جوهر
کیهانشناسی جینی
لُکه
Jainism
Jain cosmology
Loka
Aloka
Dravya
per
دانشگاه تهران
مجله علمی " فلسفه دین "
2008-7063
2423-6233
2017-03-21
14
1
95
119
10.22059/jpht.2017.62422
62422
Research Paper
انحای استمداد از اولیای الهی و وجوه اختلاف در آن
Various forms on invocation and their differences
مهدی فرمانیان کاشانی
1
محمد معینی فر
moeinifar92@yahoo.com
2
دانشیار پژوهشکدۀ دانشگاه ادیان و مذاهب
سطح خارج حوزۀ علمیۀ قم و دکتری مذاهب کلامی دانشگاه ادیان و مذاهب
مسئلۀ استمداد از اولیای الهی از جملۀ مسائل کلامی است که بین مسلمانان از اهمیت خاصی برخوردار است. اصل این آموزه هرچند مسلّم و پذیرفتنی است، در برخی از اقسام و نحوۀ آن اختلافاتی بین مذاهب اسلامی وجود دارد. در یک نگاه کلی، توسل، شفاعت و استغاثه که از اقسام استمداد محسوب میشوند، سه حکم را در اسلام بهدنبال میآورند. حکم اول، عدم اشکال و جایز بودن همۀ آنهاست؛ حکم دوم، تحریم کلی اقسام آن است و حکم سوم تفصیل دارد. یعنی برخی از این اقسام محل اشکال و برخی دیگر جایز هستند. وهابیها از جملۀ کسانی هستند که در زمینۀ توسل، شفاعت و استغاثه، نظر بسیار تند و تکفیری دارند؛ بهگونهای که بسیاری از مسلمانان را با حربۀ تکفیر و تهمت شرک از دایرۀ اسلام بیرون میدانند و قتل آنها را نیز جایز میشمارند. در پژوهش حاضر با کاویدن زوایای مختلف استمداد از اولیای الهی در قالب توسل، شفاعت و استغاثه، اقسامی شانزدهگانه را برای موارد مذکور ترسیم و محل نزاع با مخالفان را تقریر میکنیم. گفتنی است که از این اقسام، پنج قسم به توسل مربوط است که در یک حالت از آن، بین شیعه و وهابیت اختلاف وجود دارد. پنج قسم دیگر به شفاعت ارتباط دارد که در یک قسمت آن اختلاف است. شش قسم دیگر هم به استغاثه مربوط است. در نهایت با این تقریر، خوانندۀ گرامی متوجه میشود که صرفاً برداشتی نادرست و غیرعلمی و نداشتن توجه کافی به اقسام مسئله، سبب برداشت نادرستی از این مبحث شده است. زیرا در بیشتر این اقسام نظر وهابیت با نظر شیعه همسان است و آنها نیز این موارد را قبول دارند.
Invocation from devoted friends of Allah is of the theological issues enjoying supreme significance among Muslims. Although it is agreed upon as a certain issue, some differences exist in its forms and methods among Islamic Sects. In a general view, Tawassul, Shafa'ah, and Istaghathah, three forms of invocation, bring about three verdicts in Islam. According to the first verdict, three of them are permissible. The second verdict forbids all of them, while the third one requires some explanation, meaning some of them are problematic while others are allowed. Wahhabis ,applying Takfir and polytheism, hold such radical views regarding Tawassul, Shafa'ah, and Istaghathah that they exclude large number of Muslims from Islam and consider their murder permitted. Investigating various aspects of invocation from devoted friends of Allah as Tawassul, Shafa'ah, and Istaghathah, this study lists 16 types for the fore-mentioned issues and clarifies the areas of dispute with the opponents. It ought to be mentioned that, out of the 16 forms, five are related to Tawassul, upon one of which Shi'as and Wahhabis do not agree. Five other concern Shafa'ah with one of them being the area of difference. The other six forms are associated with Istaghathah. Studying this illustration, the reader with eventually figure out that the misunderstanding in this concept has been merely caused by not having accurate view towards various forms of this issue. That is because in most of the cases Wahhabis and Shias share views.
https://jpht.ut.ac.ir/article_62422_c871155aadf0e64355f70afe118133e2.pdf
ابنتیمیه
استغاثه
استمداد
توسل
شفاعت
وهابیت
invocation
Tawassul
Shafa'ah
Istaghathah
Ibn Taymiyyah
Wahhabism
per
دانشگاه تهران
مجله علمی " فلسفه دین "
2008-7063
2423-6233
2017-03-21
14
1
121
144
10.22059/jpht.2017.62423
62423
Research Paper
بررسی انتقادی چیستی لذّت درفلسفه اسلامی
Criticism examination of the nature of pleasure in Islamic philosophy
سید عبدالرحیم حسینی
abd.hosseini@ut.ac.ir
1
عضو هیئت علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران
لذت بهعنوان محوریترین کیفیت نفسانی که غالب حالتها و ملکات درونی و تحرکات جوانحی و افعال جوارحی آدمی را متأثر میسازد و زیرساختی برای بسیاری از خواستهها وتمایلات او بهشمار میآید، فیلسوفان مسلمان را بر آن داشته تا ماهیت و عناصر شکلدهندة آن را مورد کاوش نظری و تأمل عقلانی و تجربی قرار دهند، نظر به تفاوت برجستهترین دیدگاههای ارائهشده و اهمیت موضوع در انسانشناسی فلسفی بر آن شدیم ضمن تجزیه و تحلیل آرای مطرح، به مقارنه و مقایسۀ آنها بپردازیم. از میان این نظریات سه دیدگاه علمی بنیانی برای دیگر آرای مطرحشده محسوب میشوند، نظریة بازگشتانگاری به حالت طبیعی که برای نخستین بارتوسط محمدبن زکریای رازی عنوان شد؛ نظریة آسایشانگاری اخوان الصفّا و نظریة سازگاری ادراکی لذت با موقعیت و شرایط نفسانی طبیعی انسان که از سوی مشهور فیلسوفان مسلمان طرح شده است. با انتقاد از دو دیدگاه نخست، نظریة سوم را نزدیک به واقعیت یافتهایم، لیکن آن را نیازمند تکمیل دیدهایم.
Pleasure as one of The most pivotal sensual quality that affected the inner habits and states, movements and acts of the human and is considered as the foundation for most of his desires and demands. It made Muslim philosophers for theoretical examination and Rational and empirical reflection of its nature and compound elements. According to the most eminent opinions proposed and the importance of the issue in philosophical anthropology we decided to compare them in addition to analyzing the expressed opinion. Amongst these theories, three scientific views are basic for the expressed opinions. The theory of returnism to natural state which is proposed by Mohammad Ibn Zakarya Razi for the first time, the theory of comfortism propose by Akhvan Alsafa, compatibility perception of pleasures with success and sensual conditions of human which is proposed by famous Muslim philosophers. By criticism to the first two theories, the third theory is close to reality therefore I decided to elaborate on it.
https://jpht.ut.ac.ir/article_62423_5d3fe0647620e503a6b9e8b5b1e7f949.pdf
ادراک
حالت طبیعی
سازگاری
کمال
لذت
Pleasure
natural state
perception
Compatibility
Perfection
per
دانشگاه تهران
مجله علمی " فلسفه دین "
2008-7063
2423-6233
2017-03-21
14
1
145
177
10.22059/jpht.2017.62424
62424
Research Paper
ابوریحان بیرونی: پدیدارشناسی، روش شناسی و انسان شناسی دین
Al-Biruni’s: phenomenology, methodology and anthropology of religion
الله کرم کرمی پور
karamip49@gmail.com
1
ولی الله نصیری
vh.nasiri@yahoo.com
2
استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب قم
دانشجوی دکتری دینپژوهی دانشگاه ادیان و مذاهب قم
واکاوی اندیشههای اندیشمندان ایرانی یکی از مهمترین وظایف دانشگاهیان و حوزویان است. در این مقاله به بررسی اندیشههای ابوریحان بیرونی در حوزههای پدیدارشناسی، روششناسی و انسانشناسی پرداخته خواهد شد. ابوریحان دانشمندی با سبک و روش ویژه در علوم بود، بهنحوی که هر عملی را با روش خاص آن علم دنبال میکرد. ایشان با ورود به دیار هندوستان توانست افق جدیدی در علوم انسانی بگشاید و مسئلۀ مردمشناسی و انسانشناسی را با سبک و شیوۀ امروزی دنبال کند. از نظر بیرونی برای رسیدن به هدف به لوازمی همچون دانش زبان، بازدید میدانی، مشاهدۀ مشارکتی، زندگی در بین مردمان مورد مطالعه و غیره نیاز است. البته در گفتهها و کتابهای وی چنین بیان نشده، اما شیوه و روش ایشان بر پایۀ همین لوازم و اندیشهها به بار نشسته است. ابوریحان بیرونی از هرگونه پیشداوری و ارزشگذاری در انعکاس آرا، عقاید، دین و رسوم هندوان خودداری کرده و تنها به انعکاس آنچه خود آنها بیان میکردند، بسنده کرده و عقایدش را در تحقیق دخالت نداده است. حال این مقاله به بررسی ابعاد روششناسی، پدیدارشناسی و انسانشناسی از دیدگاه ابوریحان اختصاص یافته است.
Exploring the ideas of Iranian thinkers is one of the most important tasks for the scholars of university and seminary. In this article the ideas of Al-Biruni’ in the fields of phenomenology, methodology and anthropology will be discussed. Al-Biruni’ was a scientist with especial scientific method, so that every action was followed by its own method. By going to India could open a new horizon in the humanities and follow the anthropology and anthropology with a modern method. According to Al-Biruni, to achieve the goal we need to means such as language skills, field surveys, participant observation, living among the people studied, etc. Of course, there is no mention of this in his words, but his method is based on these instruments and ideas. Al-Biruni’ has avoided any prejudice and evaluation in representing the Indian opinions, beliefs, religion, customs, etc. and only sought to reflect what they were saying, and not what was in accordance with his beliefs. Now, this article discusses the methodological phenomenological and anthropological dimensions in Al-Biruni’ perspective.
https://jpht.ut.ac.ir/article_62424_53a31335da943c42b84a18743b147ad1.pdf
ابوریحان بیرونی
انسانشناسی دین
پدیدارشناسی
روششناسی
Al-Biruni’
phenomenology
methodology
Anthropology of Religion
per
دانشگاه تهران
مجله علمی " فلسفه دین "
2008-7063
2423-6233
2017-03-21
14
1
179
191
10.22059/jpht.2017.62425
62425
Research Paper
تأثیر متقابل باورها و کردارها از دیدگاه علم سلوک
The interplay of beliefs and practices from the perspective of Conduct
علی فضلی
a.fazli@iict.ac.ir
1
استادیار گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی
از مسائل کلیدی که باید در عرصۀ بسیاری از علوم انسانی به گونۀ عام و در عرصۀ دانش سلوک به گونۀ خاص، به آن پرداخت و از بعد انسانشناسی سلوکی آن را بررسی کرد، تأثیر متقابل باورها و کردارها بر یکدیگر است که در گسترۀ حقیقت انسانیه رخ میدهد و در چهار ساحت امکان بررسی دارد: تأثیر علوم قلبی بر اعمال بدنی، تأثیر اعمال قلبی بر اعمال بدنی، تأثیر اعمال بدنی بر اعمال قلبی و تأثیر اعمال بدنی و قلبی بر علوم قلبی. چون تصدیقات پایۀ اعمال هستند، پس بر اعمال مؤثرند و از آنرو که اعمال بدنی از آثار ملکات قلبی هستند و ملکات قلبی از اعمال قلبی بهشمار میآیند، بر اعمال قلبی مؤثرند و چون تکرار اعمال بدنی موجب ایجاد هیأت راسخ و صورت جوهری در حقیقت انسانی میشوند و ملکات قلبی را بهوجود میآورند، بر اعمال قلبی مؤثرند و اعمال، چه قلبی و چه بدنی نیز به تناسب، موجب فعلیت خصایص کرداری هر یک از دو قوۀ عقل و جهل هستند و فعلیت هر یک از آن خصایص، به ضعف و قوّت هر یک از دو قوۀ عقل و جهل منجر میشود که این ضعف و قوّت تصدیق و تکذیب معارف و علوم قلبی را در پی دارد، لذا بر این علوم تأثیرگذارند.
.
gist
Of the key issues in humanities and practicable mysticism must pay Mutual influence on each other's beliefs and practices that occurs in range of human truth. This effect can be studied in four aspects: the effect of Cardiac Sciences on physical actions, the effect of physical actions on the Cardiac actions, the effects of physical actions on the Cardiac actions and the effect of physical actions and Cardiac actions of Cardiac Sciences. Since the affirmations are basis of actions, thus affecting on the actions And because the physical actions of the Cardiac habits and Cardiac habits of Cardiac actions are thus affecting on the Cardiac actions And because the repeated acts of physical causes firm status in the human truth and Cardiac habits creates, thus affecting on the Cardiac actions And Cardiac actions and physical actions in proportion to the characteristics of each of the two branches of wisdom and ignorance dehiscent carry And dehiscent of each of those characteristics to the strengths and weaknesses of each of the two the wisdom and ignorance, which leads the strengths and weaknesses, affirmations and disproval Cardiac Sciences, thus affecting on the SciencesTop of Form
Bottom of Form
https://jpht.ut.ac.ir/article_62425_c9673f6c49eb1c85fa4cbfecb59643fa.pdf
اعمال بدنی
اعمال قلبی
علوم قلبی
Cardiac Sciences
physical actions
Cardiac actions
per
دانشگاه تهران
مجله علمی " فلسفه دین "
2008-7063
2423-6233
2017-03-21
14
1
193
222
10.22059/jpht.2017.62426
62426
Research Paper
در هم کنش زبان هنری و تجربه دینی از چشم انداز هرمنوتیکی هانس-گئورگ گادامر
The interaction of artistic language and religious experience in Hans-Georg Gadamer's hermeneutic veiw
علیرضا رازقی
alireza537@gmail.com
1
دکتری فلسفۀ هنر، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
تجربۀ دینی، تجربۀ منحصر بهفردی در میان تجارب وجودی انسانی است و این مسئله بهواسطۀ رابطۀ والایی است که از حقیقتی فرازمینی و غیرمادی سرچشمه میگیرد. مسئلۀ اساسی در اینجا چگونگی رابطۀ میان تجربۀ دینی و تجربۀ زیباییشناختی(هنری) است. زبان هنری بهعنوان زبانی ملموس، عینی و قابل فهم برای هر انسانی، چگونه در درون تجربۀ زیباییشناختی به کمک تجربۀ دینی میآید؟ حقیقت دینی، امری وجودی است و لذا زبان آن آشکارکنندۀ وجود است. از آنجاکه حقیقت دینی به زبانی رمزی بیان میشود، برای همۀ انسانها فهمشدنی نیست. فرض هرمنوتیک گادامر برآن است که حقیقت در قاب تصویر یا بر روی صحنۀ نمایش و دیگر نمونههای هنری بهصورت عریان و فارغ از پیچیدگیهای زبانی (زبان مکتوب) برای مخاطب عرضه میشود و فهم عمیقی به شکل ساده و عریانی بهدست میآید. لذا،آنجا که زبان پیچیده و رمزی دین سنگین بهنظر میرسد، زبان هنری (شعر و ادبیات، تئاتر، موسیقی، تصویرسازی و ...) این نقیصه را جبران میکند و مسیر انتقال مفاهیم دینی را هموار خواهد کرد. حال آنکه اثر هنری نیز با محتوای دینی، غنا و عمق دیگری میگیرد و لذا تجربۀ دینی و زیباییشناختی در ساحت هرمنوتیک، در همکنشی متقابل برقرار میکنند که به بسط وجودی منجر میشود.
Religious experience is the most distinctive experience among human existential experiences, and this is due to a transcendental relation which has its origin in an extraterrestrial and immaterial truth. The main problem here is how the relationship between religious experience and aesthetic experience (Artistic). Artistic language as a visible and understandable language to every human being, therefore, it how can within the aesthetic experience help to religious experience? Religious truth is an existential phenomenon; thus, its language is Revealing of Being. Since religious truth is expressed in coded language, not understandable for all human beings. Gadamer assume that truth is represented for audience in a pictorial frame or on display Scene and other artistic examples in a naked form regardless of linguistic complexities (written language) and the deepest and broadest range of understanding is achieved accordingly. So, Where complex and symbolic language of religion become heavy, artistic language (poetry, literature, theater, music, imaging, etc.) compensate that loss and paved the way for transferring religious concepts. The work of art receives richness and depth by religious content and therefor, the religious and aesthetic experience in the field of hermeneutics, establishes mutual interactivity that leads to an extension of existance.
https://jpht.ut.ac.ir/article_62426_64f484632ce179d3ef93eefabed92d32.pdf
تجربۀ دینی
تجربۀ زیباییشناختی
زبان هنری
هانس-گئورگ گادامر
هرمنوتیک فلسفی
artistic language
Religious experience
aesthetic experience
Philosophical Hermeneutics
Hans-Georg Gadamer