ORIGINAL_ARTICLE
سه نظریه دربارۀ زبان دین و شش مفسر قرآن
هدف این مقاله بررسی و ارزیابی دیدگاه تفسیری شش مفسر مشهور، با پیشزمینههای فکری مختلف، امینالاسلام طبرسی، جاراللّه زَمَخْشَری، فخر رازی، ابوالقاسم قشیری، رشیدالدین میبدی و علامه طباطبایی است تا دریابیم از دیدگاه آنان، در تفسیر آیات متشابه قرآن، وزن هر کدام از سه نظریۀ مطرح دربارۀ چیستی زبان دین، یعنی اشتراک معنوی، اشتراک لفظی، و تمثیلی، چیست. برای رسیدن به این هدف، ابتدا، این سه نظریه را بررسی و به اختصار نقد خواهیم کرد. سپس آرای شش مفسر مشهور در تفسیر چند آیه از آیات متشابه کلامالله مجید بررسی خواهد شد. در پایان نشان میدهیم همۀ این مفسران کمترین استقبال را از نظریة اشتراک لفظی کردهاند و اصل را بر اشتراک معنوی واژهها و عبارتها گذاشتهاند. در مقام بعد و بسیار نزدیک به نظریۀ اشتراک معنوی، نظریۀ تمثیلی قرار گرفته است. بهعلاوه، تمایل به نظریۀ اشتراک لفظی در بین مفسران دارای دیدگاه صوفیانه - عارفانه بیشتر است. اما عارفی شیعی مثل علامه طباطبایی، به این نظریه تمایلی ندارد. بالأخره، میتوان گفت که نظریۀ تمثیلی شاید فصل مشترک دیدگاههای مفسران مختلف با پیشزمینههای فکری گوناگون باشد و این مزیت دیگری برای این نظریه است.
https://jpht.ut.ac.ir/article_52842_c4318184cfef0a4961204b9c70cb8f73.pdf
2014-10-23
393
428
10.22059/jpht.2014.52842
اشتراک لفظی
اشتراک معنوی
تمثیلی
زبان دین
قرآن
میرسعید
موسویکریمی
mmkarimi@sharif.edu
1
دانشیار دانشگاه مفید، قم
AUTHOR
حمیده
طهرانی حائری
2
دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات تهران
LEAD_AUTHOR
پترسون، مایکل و دیگران (١٣٨٩) عقل و اعتقادات دینى. مترجم/ مصحح: احمد نراقی و ابراهیم سلطانی. تهران: طرح نو.
1
جوادى، محسن (١٣٧٥) "آﻧﺎﻟﻮژی: دﻳﺪﮔﺎه آﻛﻮﻳﻨﺎس در ﻣﻌﻨﺎﺷﻨﺎﺳﻲ اوﺻﺎف اﻟﻬﻲ"، ﻣﻌﺮﻓﺖ، ١٩، ص ٦٩-٦٤.
2
رازى، فخرالدین محمدبنعمر (1415هـ.ق/1995م) التفسیرالکبیر، 32 جلد (در 11 مجلد). بیروت: دار احیاءالتراث العربی.
3
زمخشرى، جاراللّه ابوالقاسم محمودبنعمربنمحمدخوارَزمی (1389) الکشاف عن حقایق غوامضالتنزیل و عیونالأقاویل فی وجوهالتأویل، ترجمه مسعود انصاری، 4 جلد. تهران: انتشارات ققنوس.
4
علیزمانى، امیرعبّاس (1381) خدا، زبان و معنا. تهران: ﻧﺸﺮ آﻳﺖ ﻋﺸﻖ.
5
علیزمانى، امیرعبّاس (1387) سخن گفتن از خدا. تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
6
القشیری، عبدالکریم بن هوازن بن عبدالملک بن طلحه ابوالقاسم (1981) لطائفالاشارات، 3 جلد، قدم له و حققه و علق علیه: ابراهیم بسیونی. مصر: مرکز التحقیق التراث.
7
طباطبایی، علامه محمدحسین (1417هـ/1997م) المیزان فی تفسیرالقرآن، 20 جلد (در 10 مجلد). بیروت: موسسه الاعلمی للمطبوعات.
8
الطبرسی، امینالاسلام ابوعلیالفضلبنالحسن (1415/1995م) مجمعالبیان فی تفسیرالقرآن، 10جلد (در 5 مجلد). بیروت: موسسهالاعلمیللمطبوعات.
9
ملاصدرا، صدرالدین محمّدبنابراهیم شیرازى (١٩٨١) الحکمةالمتعالیة فى الاسفارالعقلیةالاربعة (9-1). بیروت: دار احیاءالتراثالعربی.
10
میبدی، ابوالفضل رشیدالدین (1361) کشفالاسرار و عدهالابرار معروف به تفسیر خواجهعبدالله انصاری،10 جلد، به سعی و اهتمام: علیاصغر حکمت. تهران: انتشارات امیرکبیر.
11
Alston, William P. (1989) “Functionalism and Theological Language.” In Divine Nature and Human Language: Essays in Philosophical Theology. Ithaca: Cornell University Press.
12
Aquinas, Saint Thomas (1948) Summa Theologiae. Trans. By: Fathers of the English Dominican Province. New York: Benziger Bros.
13
Ashworth, E. Jennifer, (2013) "Medieval Theories of Analogy", The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Winter 2013 Edition), Edward N. Zalta (ed.), URL = <http://plato.stanford.edu/archives/win2013/entries/analogy-medieval/>.
14
Carabine, Deirdre (1995) The Unknown God: Negative Theology in the Platonic Tradition: Plato to Eriugena. Belgium: William B. Eerdmans Publishing Company.
15
Hasse, Dag Nikolaus (2008) “Influence of Arabic and Islamic Philosophy on the Latin West”, The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Sep. 2008 Edition), Edward N. Zalta (ed.), URL = <http://plato.stanford.edu/entries/arabic-islamic-influence/>.
16
Maimonides, Moses (1963) The Guide of the Perplexed. 2 vols., Trans. Shlomo Pines. Chicago: University of Chicago Press.
17
Schlick, M. (1996) “Positivism and Realism”, in: R. Boyd, Philip Gasper, J. D. Trout (eds.), The Philosophy of Science, translated by Peter Heath. Cambridge: MIT Press; first published as "Positivismus und Realismus" in Erkenntnis, 3, 1932.
18
Seeskin, Kenneth (2000) Searching for a Distant God: The Legacy of Maimonides. Oxford: OUP.
19
Seeskin, Kenneth (2010) “Maimonides”, Stanford Encyclopedia of Philosophy. Available at: http://plato.stanford.edu/entries/maimonides/#GodViaNeg.
20
Tillich, Paul (1957) Dynamics of Faith. New York: Harper & Row.
21
Tillich, Paul (1973) Systematic Theology, Volume 1. Chicago: University of Chicago Press.
22
Weed, Jennifer Hart (2007) “Religious Language” in: Internet Encyclopedia of Philosophy, avail. at: http://www.iep.utm.edu/rel-lang/print.
23
Wittgenstein, L. (1961) Tractatus Logico-Philosophicus, Translated by D. F. Pears and B. F. McGuinness. London: Routledge & Kegan Paul.
24
Wittgenstein, L. (2001[1953]) Philosophical Investigation, tr. G. E. M. Anscombe (3rd ed.). Oxford: Blackwell.
25
Wolfson, Harry A. (1973-77) Studies in the History of Philosophy and Religion, 2 Vols., Twersky and G. H. Williams (eds). Cambridge: Harvard University Press.
26
ORIGINAL_ARTICLE
امکانسنجی تطبیق انسانشناسی صدرایی و انسان در فلسفههای اگزیستانس (با تأکید بر اندیشههای یاسپرس و سارتر)
«وجود» و «تقدم وجود بر ماهیت» عباراتی کلیدی در فلسفۀ صدرایی و فلسفههای اگزیستانس هستند که در نظر اول امکان بررسی تطبیقی و برقراری برخی تشابهات در زمینۀ انسانشناسی را به ذهن متبادر میکنند. صحت این فرضیه در بررسی دقیقتر واژههای «انسان»، «وجود انسانی» و نیز ملاحظۀ روش در فلسفۀ اگزیستانسیالیسم ملحدانه (به نمایندگی سارتر) و خداباور (به نمایندگی یاسپرس) پیگیری میشود و طرح هرگونه تطبیق در تحلیل مفهوم، روش، غایت، مبانی و خاستگاههای این دو مشرب فلسفی سنجش خواهد شد. این در حالی است که خصیصۀ اصلی اگزیستانسیالیسم که انسان بهعنوان محور و حتی غایت در آن مطرح شده، ارجاع به امور عینی با کاربست شیوۀ پدیدارشناسانه است که در واقع نوعی واکنش به فلسفههای انتزاعی بهشمار میآید. در حالیکه در انسانشناسی صدرایی، محوریت انسان به سمت غایت قرب الهی جهتگیری شده و در تبیین سازوکار فلسفی این انسانشناسی، شیوۀ انتزاعی مبتنی بر مبناگرایی و وزن دادن به دادههای انتزاعی ذهن بهعنوان پیشفرض پذیرفته شده است. در انسانشناسی عرفانی که ملاصدرا متأثر از آن بوده، انسان محور عالم است و عالم در خدمت اوست. اما با این تفاوت عمده با مکاتب اگزیستانس که محور بودن انسان و شأن و منزلت او، بهواسطۀ ارتباط او با حق تعالی است.
https://jpht.ut.ac.ir/article_52843_20be724a12b2ae2077c7a71c22a134d5.pdf
2014-10-23
429
462
10.22059/jpht.2014.52843
اگزیستانسیالیسم
انسانشناسی
سارتر
ملاصدرا
یاسپرس
محمد مهدی
گرجیان عربی
mm.gorjian@yahoo.com
1
دانشیار فلسفه و کلام دانشگاه باقرالعلوم (ع)
LEAD_AUTHOR
معصومه سادات
سالک
m.salek@whc.ir
2
دانشجوی دکتری فلسفه و کلام دانشگاه باقرالعلوم (ع)
AUTHOR
. ابن عربی, محی الدین(1367).رسائل حقیقه الحقایق. مقدمه،تصحیح وتعلیق مایل هروی، تهران : انتشارات مولی.
1
2. ابن عربی، محی الدین(1407).الفتوحات المکیه.ج13، تحقیق عثمان یحیی،قاهره:انتشارات الهئیه المصریه العامه الکتاب.
2
3. جهانگیری, محسن(1383).محی الدین ابن عربی چهره برجسته عرفان اسلامی. چاپ پنجم. تهران : انتشارات دانشگاه تهران.
3
4. حسن زاده آملی, حسن (1404).دروس اتحاد عاقل به معقول. تهران : حکمت.
4
5.سارتر(1380).اگزیستانسیالیسم و اصالت بشر. ترجمه مصطفی رحیمی ، تهران : نیلوفر.
5
6. شیرازی, صدرالدین محمد(1362).مبدا و معاد. ترجمه احمدبن محمدالحسینی اردکانی، تهران : مرکز نشر دانشگاهی.
6
7.شیرازی, صدرالمتالهین(1363).مفاتیح الغیب.ترجمه محمد خواجوی، تهران : مولی.
7
8.الشیرازی, صدرالدین محمد(1380).المظاهرالالهیه فی اسرارالعلوم الکمالیه. تهران : بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
8
9.شیرازی, صدر الدین محمد(1382).الشواهد الربوبیه فی المناهج السلوکیه . تهران : انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
9
10. الشیرازی, صدرالدین محمد(1366).تفسیرالقرآن الکریم.جلد3، قم : انتشارات بیدار.
10
11.الشیرازی, صدرالدین محمد(1410).الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه.جلد3، بیروت : انتشارات دارالحیاءالتراث العربی.
11
12.الشیرازی, صدرالدین(1382).الشواهد الربوبیه. التعلیق و تصحیح سید جلال الدین آشتیانی،قم : انتشارات مطبوعات دینی.
12
13.الشیرازی, صدرالدین محمد(1420).کتاب المشاعر. تعلیق و تصحیح فاتن محمد خلیل اللبون، بیروت : موسسه التاریخ العربی. 14.عبودیت, عبدالرسول(1389).درآمدی به نظام حکمت صدرایی.ج1،تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهی.
13
15.فرغانی, سعیدالدین سعید(1375).مشارق الدراری. قم : انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی.
14
16.القیصری, داود بن محمد(1363).شرح علی فصوص الحکم. قم : انتشارات بیدار.
15
17. قیصریرومی, داود ابن محمد (1380).شرح فصوص الحکم. به کوشش سید جلال الدین آشتیانی، تهران : انتشارات علمی و فرهنگی.
16
18.کاپلستون, فردیک(1361).فلسفه معاصر بررسی هایی در پوزیتویسم منطقی و اگزیستانسیالیسم. ترجمه علی حلبی، بی جا : کتابفروشی زوار.
17
19.کاپلستون, فردریک(1388).تاریخ فلسفه غرب. جلد 9، ترجمه عبدالحسین آذرنگ و سید محمود یوسف ثانی، تهران : انتشارات علمی و فرهنگی.
18
20. کهون, لارنس(1381).متن هایی برگزیده از مدرنیسم تا پست مدرنیسم. ترجمه عبدالکریم رشیدیان، تهران : نشر نی.
19
21.نوالی, محمود (1374).فلسفه¬های اگزیستانس و اگزیستانسیالیسم تطبیقی. تبریز : دانشگاه تبریز.
20
22.یاسپرس, کارل(1378).کوره راه خرد درآمدی به فلسفه. ترجمه مهبد ایرانی طلب، تهران : نشر خط.
21
ORIGINAL_ARTICLE
نیازمندی به تأمل و استدلال در دو مرحلۀ تصور و اثبات خدای متعال
اثبات یا تصدیق به وجود یک شیء، بسان هر عمل اختیاری، از تصور آن آغاز میشود . تصور عبارت است از حاضر کردن در ذهن آنچه را که حقیقت یک شیء را تشکیل میدهد. بهمنظور تصدیق وجود خدا ابتدا باید حقیقت این مفهوم را در ذهن حاضر کرد و آنگاه به تصدیق او مبادرت ورزید. در میان مفاهیم برخی بدیهی هستند (مانند مفهوم وجود) ولی برخی مفاهیم نظری و نیازمند به تأمل و دقت. مفهوم خدا یا مبدأ هستی از آن دسته مفاهیمی است که در مرحلۀ تصور به فکر و دقت نیاز دارد و مفهومی بدیهی نیست. خداشناسی در مرحلۀ تصدیق یا اثبات وجود خارجی نیز به فکر و استدلال نیازمند است و بدیهیانگاری در این مبحث اشتباه است و از عدم غور کافی در مباحث مبدأشناسی ناشی میشود.
https://jpht.ut.ac.ir/article_52844_103bc5589f4e52f60087c6d779c40b37.pdf
2014-10-23
463
484
10.22059/jpht.2014.52844
اثبات
استدلال
بدیهی
تصدیق
تصور
نیازمندی
محمد رسول
آهنگران
ahangaran@ut.ac.ir
1
دانشیار پردیس فارابی دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
قران کریم
1
1 . گیسلر نورسون، مایکل و همکاران او(1376ش). عقل و اعتقاد دین ، ترجمه احمد نراقی و ابراهیم سلطانی ، تهران، انتشارات نشرنو .
2
4- جوادی آملی، عبدالله(بی تا ) ، تبیین براهین اثبات خدا، ، قم ، انتشارات اسرا .
3
5- جوادی آملی، عبدالله(1370ش )، شناخت شناسی در قرآن، ، قم ، انتشارات اهل بیت .
4
6- هیک، جان ، فلسفه دین (بی تا )، ترجمه بهزاد سالکی ، تهران ، انتشارات الهدی .
5
7-حسینی زبیدی(1974 م )، محمد مرتضی، تاج العروس من جواهر القاموس، بیروت ، انتشارات دار احیاء التراث العربی .
6
8- حر عاملی، محمد(، بی تا ) ، اثبات الهداه ، بی جا.
7
9ـ دکارت ، رنه (1361 ش) ، تاملات در فلسفه اولی ، ترجمه احمد احمدی ، تهران ،انتشارات مرکز نشر دانشگاهی .
8
10- ربانی گلپایگانی، علی(1378 ش) ، هدایت و معرف فطری در احادیث اسلامی، مجله کیهان اندیشه، شماره 84-84 .
9
11– ساوی ، عمر(1316 ق) ، البصائر النصیریه فی علم المنطق ، مصر ، انتشارات امیریه .
10
12– سبزواری ، هادی (1369 ش) ، شرح المنظومه ، تهران ، انتشارات نشر ناب .
11
13-سبحانی، جعفر(1379 ش )، عقاید اسلامی، قم ، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی.
12
14-سبحانی ،جعفر(1376ش) ، منشور عقاید امامیه ، قم ،انتشارات مؤسسه امام صادق (ع) .
13
15- صدوق، محمد(1362 ش) ، خصال، قم ، انتشارات جامعه مدرسین .
14
16-صدوق ، محمد(1398ق) ، التوحید ، قم ،انتشارات جامعه مدرسین .
15
17-طعیمه ، صابر(1978م ) ، العقیده و الفطره فی الاسلام ، بیروت ،انتشارات دارالجیل .
16
18- طوسی ، محمد (1367 ش) اساس الاقتباس ، تهران، انتشارات دانشگاه تهران .
17
19-عبدالغنی ، الدقر (1410ق) ، معجم القواعد العربیه، قم ، انتشارات حمید .
18
20- عباس ، حسن(1367 ش )، النحو الوافی، تهران ، انتشارات احمدی .
19
21ـ فولکیه، پل(1370 ش) ، فلسفه عمومی ، ترجمه یحیی مهدوی ، تهران ، انتشارات دانشگاه تهران .
20
22-فیومی، احمد(1929م)، المصباح المنیر، بی جا .
21
23-فوری شرتونی، سعید(بی تا) ، اقرب الموارد، بی جا.
22
24- فیض کاشانی، محسن(بی تا)، علم الیقین فی اصول الدین، قم ، انتشارات بیدار .
23
25- کانت ، ایمانوئل(ش1362) ،سنجش خردناب، ترجمه میرشمس الدین ادیب سلطانی ، تهران ،انتشارات امیرکبیر .
24
26ـ کانت ، ایمانوئل(1370ش) ، تمهیدات، ترجمه غلامعلی حداد عادل ، تهران ، انتشارات مرکز نشر دانشگاهی .
25
27-کلینی ، محمد (1388ق)، الاصول من الکافی ، تهران ، انتشارات اسلامیه .
26
28-مطهری، مرتضی (1372ش)، فطرت، تهران ، انتشارات صدرا .
27
29- مظفر، محمدرضا(1377ش) ، المنطق، قم ، انتشارات اسماعیلیان .
28
30- مصباح یزدی، محمد تقی(1380ش)، آموزش عقاید ، تهران ، انتشارات شرکت چاپ و نشر بین الملل .
29
31- مصباح یزدی، محمد تقی(1378ش)، معارف قرآن، قم ، انتشارات مؤسسه امام خمینی .
30
32ـ مطهری ، مرتضی (1372ش) ، مجموعه آثار ( علل گرایش به مادیگری) تهران ، انتشارات صدرا .
31
33-یسوعی، لویس معلوف(1375ش) ، المنجد، ترجمه محمد بندرریگی، تهران ، انتشارات ایران .
32
ORIGINAL_ARTICLE
نقد دینپژوهی مبتنی بر نظریۀ عملگرای صدق
نظریۀ عملگرای صدق، از جمله نظریههای مهم در بابِ مفهوم صدق است. بر اساس این نظریه، «گزارۀ P صادق است، اگر و تنها اگر، گزارۀ P در عمل سودمند باشد». اخذ این نظریه در مطالعۀ دینی، فضای فکری مستقل و متفاوتی را در گسترههای گوناگونِ دینپژوهی پدید میآورد. در این نوع دینپژوهی، بهجای بررسی مطابقت یا عدمِ مطابقتِ تعالیم و گزارههای دینی با واقعیت، آثار محسوس و نتایج عملی آنها سنجش و ارزیابی میشود. حقانیتِ آموزهها و گزارههای دینی را نه مطابقتِ آنها با واقعیت، که نتایجِ عملی و پیامدهای عینی آنها تعیین میکند. این رهیافت، علاوه بر اشکالهای معرفتشناختی، با فضای فکریِ حاکم بر ادیان آسمانی ناسازگار و متعارض است و انتقادهای متعددی به آن وارد شده است: نسبیتگرایی معرفتی، انسانمَداری و حذف خدامحوری، به فراموشی سپردنِ «واقعیت خدا» و نشاندنِ «تصور خدا» به جای آن، بیتوجهی به پیاموارگیِ ادیان آسمانی، تحویلینگری در بابِ دین و تقلیل آن به آثار و نتایج عملی، ترویجِ نگرشِ سودانگارانه و ابزارپندارانه به دین، عدمِ توجه به مرگآگاهی و آخرتاندیشیِ ادیان آسمانی، ناتوانی در فهمِ حقیقتِ خالصِ دین و...
https://jpht.ut.ac.ir/article_52845_515c1589318cfa76c917cfc03d67e9a3.pdf
2014-10-23
485
510
10.22059/jpht.2014.52845
انسانمَداری
دینپژوهی
روششناسی مطالعات دینی
نظریۀ عملگرای صدق
ویلیام جیمز
احمد
عبادی
ebadiabc@gmail.com
1
استادیار دانشگاه اصفهان
LEAD_AUTHOR
ارسطو (1385ش)، مابعدالطبیعه، ترجمهی محمدحسن لطفی تبریزی، تهران، انتشارات طرح نو.
1
اسپینوزا (1364ش)، اخلاق، ترجمهی محسن جهانگیری، تهران، مرکز نشر دانشگاهی.
2
اسکفلر، اسرائیل (1366ش)، چهار پراگماتیست، ترجمهی محسن حکیمی، تهران، نشر مرکز.
3
افلاطون (1382ش)، «رسالهی تئوتتوس» در: چهار رساله، ترجمهی محمود صناعی، تهران، هرمس.
4
پویمن، لوئیس پی. (1387ش)، معرفتشناسی (مقدمهای بر نظریهی شناخت)، ترجمهی رضا محمدزاده، تهران، انتشارات دانشگاه امام صادق(ع).
5
جیمز، ویلیام (1372ش)، دین و روان، ترجمهی مهدی قائنی، تهران، انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی (شرکت سهامی)، تهران.
6
حسینزاده، محمد (1390ش)، پژوهشی تطبیقی در معرفتشناسی معاصر، قم، مرکز انتشارات مؤسسهی آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
7
خسروپناه، عبدالحسین (1382ش)، آسیبشناسی دینپژوهی معاصر، قبسات، ش28، ص131- 160.
8
خندان، اصغر (1388ش)، مغالطات، قم، بوستان کتاب قم.
9
راسل، برتراند (1365ش)، تاریخ فلسفه غرب، ج2، ترجمهی نجف دریابندری، تهران، نشر پرواز.
10
شمس، منصور (1387ش)، آشنایی با معرفتشناسی، تهران، انتشارات طرح نو.
11
طباطبائی، محمدحسین (1421ق)، المیزان فی تفسیر القرآن، ج15، قم، انتشارات جامعهی مدرسین حوزهی علمیّهی قم.
12
فرامرز قراملکی، احد (1385ش)، اصول و فنون پژوهش در گسترهی دینپژوهی، قم، انتشارات مرکز مدیریت حوزهی علمیّهی قم.
13
ــــــــــ (1388ش)، روششناسی مطالعات دینی، مشهد، انتشارات دانشگاه علوم اسلامی رضوی.
14
فعالی، محمدتقی (1379ش)، درآمدی بر معرفتشناسی دینی و معاصر، قم، انتشارات معارف.
15
محمدرضایی، محمد (1382ش)، نگاهی به دینپژوهی، قبسات، ش27، ص39- 71.
16
17. مککویری، جان (1375ش)، تفکر دینی در قرن بیستم، ترجمهی عباس شیخشعاعی و محمد محمدرضایی، قم، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزهی علمیّهی قم.
17
ویلم، ژان پل (1377ش)، جامعهشناسی ادیان، ترجمهی عبدالرحیم گواهی، تهران، مؤسسهی فرهنگی انتشاراتی تبیان.
18
همیلتون، ملکم (1377ش)، جامعهشناسی دین، محسن ثلاثی، تهران، مؤسسهی فرهنگی انتشاراتی تبیان.
19
Pojman, Louis, P. (2000), What Can We Know?, Wadsworthe.
20
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل مبنای سمانتیکی ابنتیمیه در مفهوم سلف با توجه به صفات خبریه
ابنتیمیه برای بیان مطالب جدید و فتواهای بحثبرانگیز خود، مجبور بود مفهوم برخی از الفاظ را تغییر دهد و معانی آنها را چنان تعریف کند که از دل این مفاهیم، فتواهای دلخواهش را بر اساس اجتهاد خویش صادر کند. مهمترین لفظی که مفهوم آن توسط ابنتیمیه تغییر یافت، عبارت است از: تضییق مفهوم سلف، که طبق مبنای او، سلف فقط شامل افرادی است که نزدیک به قرن پیامبر بودند. طبق این نظریه، فقها، علما و دانشمندان خلف پس از سلف، از دایرۀ فهم متون دینی و کتاب مقدس، خارج میشوند و باید طبق فهم سلف، فهم خویش را تصحیح کنند؛ چرا که سلف دارای فهم برترند. در این پژوهش با استناداتی که در ادامه ارائه خواهد شد، اساس مبنایی ابنتیمیه در مفهوم مذکور را به سنجۀ تحلیل میکشانیم و نشان میدهیم که فهم علمای اسلام از این لفظ در طول تاریخ اسلام، دقیقتر از فهم ابنتیمیه بوده و برداشتی که او از این لفظ داشته، ناصواب و بلکه تصرف نادرستی در معناست.
https://jpht.ut.ac.ir/article_52846_e3ced9d6db2e0a6a2599e7d87ee0ad27.pdf
2014-10-23
511
532
10.22059/jpht.2014.52846
انتقاد
صفات خبریه
مبنای ابنتیمیه
مفهوم سلف
مهدی
فرمانیان کاشانی
1
استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب قم
AUTHOR
محمد
معینی فر
moeinifar92@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری دانشگاه ادیان و مذاهب قم
LEAD_AUTHOR
قرآن کریم (خط عثمان طه).
1
ابنابیحاتم، عبدالرحمن محمد بنادریس الرازی، (1424)، تفسیر القرآن العظیم مسندا عن رسول الله و الصحابه و التابعین، تحقیق اسعد محمد الطیب، الطبعة الثالثه، بیروت، المکتبة العصریة.
2
ابنتیمیه، احمد بنعبدالحلیم، (1401)، مجموع فتوی ابنتیمیه، جمع و ترتیب عبدالرحمن بنمحمد بنقاسم و ابنه، الطبعة الثانیة، رباط (مغرب)، مکتبة المعارف.
3
-----، (1425)، شرح العقیدة الاصفهانیة، ضبطه محمد بن ریاض الاحمد، الطبعة الاولی، بیروت، المکتبة العصریة.
4
-----، (بیتا)، الفتوی الحمویه الکبری، بیچا، بیروت، دارالکتب العلمیة.
5
-----، (1426)، الفتوی الحمویه الکبری، تحقیق محمد بنریاض الاحمد الاثری، الطبعة الاولی، بیروت، عالم الکتب.
6
ابنحبان الخرسانی، ابیحاتم محمد، (1425)، الاحسان فی تقریب صحیح ابنحبان، خرج احادیثه خلیل بنمامون شیحا، الطبعة الاولی، بیروت، دارالمعرفة.
7
ابنحجر عسقلانی، احمد بنعلی، (1424)، فتح الباری شرح صحیح البخاری، تحقیق عبدالعزیز بنعبدالله بنباز و محمد فؤاد عبدالباقی، الطبعة الجدیدة، بیروت، المکتبة العصریة.
8
ابنحزم اندلسی م 456ق، (1416)، الفصل فی الملل و الاهواء و النحل، تعلیق احمد شمس الدین، الطبعة الاولی، بیروت، دارالکتب العلمیة
9
ابنخزیمه، محمد بناسحاق، (1412)، کتاب التوحید و اثبات صفات الرب عزّ و جلّ، علق علیه محمد خلیل هراس، بیچا، بیروت، دارالکتب العلمیة.
10
ابنخلدون، عبدالرحمن، (1382)، مقدمه، ترجمه محمد پروین گنابادی، چاپ دهم، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی.
11
ابنراهویه 161-238ق، اسحاق ، (1423)، مسند، تحقیق محمد مختار ضرار المفتی، الطبعة الاولی، بیروت، دارالکتاب العربی.
12
ابنعساکر 499-571ق، ابیالقاسم علی بنالحسن الشافعی، (1418)، تاریخ مدینة دمشق، تحقیق علی شیری، الطبعة الاولی، بیروت، دارالفکر (دوره 80 جلدی).
13
ابنکثیر دمشقی، اسماعیل بنعمرو، (1419)، تفسیر القرآن العظیم (ابنکثیر)، تحقیق محمد حسین شمس الدین، الطبعة الاولی، بیروت، دارالکتب العلمی منشورات محمد علی بیضون.
14
ابونعیم اصفهانی 336-430ق، احمد بنعبدالله، (1377ش)، ذکر اخبار اصفهان، ترجمه نورالله کسائی، چاپ اول، تهران، سروش انتشارات صدا و سیما.
15
-----، (1407)، حلیة الاولیاء و طبقاة الاصفیاء، الطبعة الخامسة، بیروت و القاهره، دارالریان للتراث و دارالکتاب العربی.
16
ابوصلاح حلبی م 447ق، تقیبننجم، (1404ق)، تقریب المعارف، محقق و مصحح تبریزیان (الحسون) فارس، چاپ اول، قم، نشر الهادی.
17
ابیسعید عثمان بنسعید دارمی، (1418)، نقض الامام ابیسعید عثمان بنسعید علی المریسی الجهمی العنید، تحقیق رشید بنحسن الالمعی و مقدمه عبدالعزیز بنعبدالله الراجحی، الطبعة الاولی، الریاض، مکتبة الرشد.
18
احمد بنحنبل، (1414)، المسند، علق علیه صدقی محمد جمیل العطار، الطبعة الثانیة، بیروت، دارالفکر.
19
احمدی، عبدالله بنسلمان، (1416)، المسائل و الرسائل المرویة عن الامام احمد بنحنبل فی العقیدة، الطبعه الثانیة، ریاض، دار طیبة.
20
اسفراینی م 471ق، ابوالمظفر، (1359ق)، التبصیر فی الدین، مقدمه محمد زاهد کوثری، الطبعة الاولی، قاهره، المکتبة الازهریة للتراث.
21
اشعری م 330ق، ابوالحسن اشعری، (1400)، مقالات الاسلامیین و اختلاف المصلین، الطبعة الثالثة، آلمان ویسبادن، انتشارات فرانس شتاینر.
22
آلوسی، سید محمود، (1415)، روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم، تحقیق علی عبدالباری عطیة، الطبعة الاولی، بیروت، دارالکتب العلمی.
23
بخاری، محمد بناسماعیل، صحیح (الجامع الصحیح)، ضبط شیخ محمد علی القطب و شیخ هشام البخاری، بیچا، بیروت، المکتبة العصریة.
24
بغدادی م 429، عبدالقاهر، (2003)، اصول الایمان (اصول الدین)، تحقیق ابراهیم محمد رمضان، بیچا، بیروت، دار و مکتبة الهلال.
25
-----، (1408)، الفرق بین الفرق و بیان الفرقة الناجیة منهم، بیچا، بیروت، دارالجیل دارالآفاق.
26
البغوی، حسین بنمسعود، (1403)، شرح السنه، تحقیق زهیر الشاویش و شعیب الارناؤط، بیروت، المکتب الاسلامی.
27
البیهقی، ابوبکر، (1405)، دلائل النبوة، تحقیق قلعجی، الطبعة الاولی، بیروت، دارالکتب العلمیه.
28
پاکتچی، احمد، (1385ش)، مکاتب فقه امامی ایران پس از شیخ طوسی تا پایگیری مکتب حله، چاپ اول، تهران، دانشگاه امام صادق علیه السلام.
29
معینی فر، محمد، (1390ش)، مقاله معرفی مکاتب فقه امامی ایران، مجله میثاق امین، ش 18 و 19، سال ششم، بهار و تابستان، قم.
30
الترمذی، محمد بنعیسی بنسوره، (1426)، سنن، راجعه محمد بربر، الطبعة الاولی، بیروت، المکتبة العصریة.
31
ثعالبی نیشابوری، ابواسحاق احمد بنابراهیم، (1422)، الکشف و البیان عن تفسیر القرآن، الطبعة الاولی، بیروت، داراحیاء التراث العربی.
32
جان ل. اسپوزیتو، (1391ش)، دایرة المعارف جهان نوین اسلام، ترجمه حسن طارمی و محمد دشتی و مهدی دشتی، چاپ اول، تهران، نشر کتاب مرجع و نشر کنگره.
33
الجرجانی 277-365ق، ابیاحمد عبدالله بنعدی، (1409)، الکامل فی ضعفاء الرجال، تحقیق یحی مختار غزاوی، الطبعة الثالثة (الطبعة الرابعة 1424)، بیروت، دارالفکر.
34
حاکم نیشابوری م450ق، حافظ ابوعبدالله محمد بنعبدالله، (1422)، المستدرک علی الصحیحین، تحقیق محمود مطرجی و بهامش الذهبی م 748ق و المستدرک علی التلخیص ابنالملقن م 768ق، الطبعة الاولی، بیروت، دارالفکر.
35
خطیب بغدادی م 463ق، ابیبکر احمد بنعلی، (1407)، تاریخ بغداد او مدینة السلام منذ تأسیسها حتی سنة 463ق، بیچا (دوره 19 جلدی)، بیروت، دارالکتب العلمی.
36
دارمی م 280ق، ابوسعید، (1416)، الرد علی الجهمیة، تحقیق بدر بنعبدالله، الطبعة الثانیة، کویت، دار ابنالاثیر.
37
الذهبی م 748ق، شمسالدین محمد، (1417)، سیر اعلام النبلاء، تحقیق محب الدین ابیسعید عمر العمروی، بیروت، دارالفکر.
38
-----، (1417)، تاریخ الاسلام و وفیات المشاهیر و الاعلام، تحقیق عمر عبدالسلام تدمری، الطبعة الثانیة، بیروت، دارالکتاب العربی.
39
سیوطی، جلالالدین، (1404)، الدر المنثور فی تفسیر المأثور، بیچا، قم، کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی.
40
شهرستانی م 548ق، محمد بنعبدالکریم، (1364ش)، الملل و النحل، تحقیق محمد بدران، الطبعة الثالثة، قم، انتشارات الشریف الرضی.
41
الطبرانی م 360ق، ابیالقاسم سلیمان بناحمد، (1420)، المعجم الاوسط، تحقیق محمد حسن محمد حسن اسماعیل الشافعی، الطبعة الاولی، عمان (اردن)، دارالفکر.
42
طبری، محمد بنجریر، (1412)، جامع البیان فی تفسیر القرآن، الطبعة الاولی، بیروت، دارالمعرفة.
43
-----، (1423)، جامع البیان عن تأویل آی القرآن (تفسیر طبری)، تصحیح مکتب التحقیق و الاعداد العملی فی دارالاعلام، الطبعة الاولی، اردن (عمان)، دارالاعلام.
44
عثمان بنعلی حسن، (1415)، منهج الاستدلال علی مسائل الاعتقاد عند اهل السنه و الجماعة، الطبعة الخامسة، الریاض، مکتبة الرشد.
45
غزالی، ابوحامد، (1409)، الاقتصاد فی الاعتقاد، الطبعة الاولی، بیروت، دارالکتب العلمیة.
46
فخرالدین رازی م 606 ق، ابوعبدالله محمد بنعمر، (1420)، مفاتیح الغیب، الطبعة الثالثة، بیروت، داراحیاء التراث العربی.
47
-----، (1411)، المحصل، تحقیق اتای، الطبعة الاولی، عمان، دارالرازی.
48
-----، (1993)، اساس التقدیس فی علم الکلام، مقدمه محمد العریبی، الطبعة الاولی، بیروت، دارالفکر اللبنانی.
49
قرضاوی، یوسف، (2008)، الصحوة الاسلامیة من المراهقة الی الرشد، الطبعة الثالثة، مدینه نصر (مصر)، دارالشروق.
50
قرطبی، محمد بناحمد، (1364ش)، الجامع لاحکام القرآن، چاپ اول، تهران، انتشارات ناصر خسرو.
51
مسلم بنالحجاج القشیری النیسابوری 206-261ق، ابیالحسین، (1420)، صحیح، الطبعة الاولی، بیروت، داراحیاء التراث العربی.
52
ORIGINAL_ARTICLE
تبیین و نقد نظریۀ نمادین پل تیلیش در زبان
پل تیلیش (1886 - 1965) متکلم مسیحی آلمانی است که زبان دین را نمادین میداند. به این معنا که حوزۀ دین سرشار از نمادهای دینی استو نماد دینی را نمادی میداند که بیانگر دلبستگی واپسین باشد. از دیدگاه تیلیش، تمام گزارههای دینی نمادین هستند مگر یک گزاره که «خدا خودِ هستی است» و هر چیز دیگری غیر از این گزاره دربارۀ او بگوییم، نمادین است. تیلیش معتقد است خدا یک وجود در میان سایر وجودات نیست، بلکه خدا خودِ وجود است و نمیتوان او را در کنار سایر موجودات، موجود دیگری شمرد، چرا که لازمة موجود بودن خدا در میان سایر موجودات، محدودیت و متناهی بودن اوست. نگارندگان در این مقاله، ضمن تبیین این نظریه آن را نقد میکنند و نتیجه میگیرند که شاید بتوان گفت بیان نمادین در دین و به تبع آن در قرآن وجود دارد، اما نه اینکه کل زبان دین، نمادین باشد. چرا که علاوه بر اشکالهای وارد شده بر نظریۀ تیلیش و نقض نظریههای خودش در عمل، هدف ارسال رُسل و انزال کُتب، هدایت همگانی مردم است و این صورت نمیگیرد مگر اینکه عموم مردم توان فهم سخن خداوند را داشته باشند. از اینرو حکمت حدوث دین اقتضا میکند زبان هدایت، زبان فراگیر، آشکار و فهم شدنی برای عموم باشد.
https://jpht.ut.ac.ir/article_52847_1d9beb5bd1d0d8752b26ca3eb2d75bba.pdf
2014-10-23
533
566
10.22059/jpht.2014.52847
بهرهمندی
پل تیلیش
دلبستگی واپسین
زبان نمادین
سلب و ایجاب
نمادهای دینی
علی
عسگری یزدی
asgariyazdi@ut.ac.ir
1
استادیار دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
مسلم
احمدی
asgariyazdi@yahoo.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تهران
AUTHOR
ایلخانی، محمد، میرهاشمی اسفهلان، مهدی، زبان نمادین از دیدگاه پل تیلیش، نشریۀ دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز، سال52، بهار و تابستان 88.
1
تیلیش، پل(1384)، شجاعت بودن، ترجمۀ مراد فرهاد پور،انتشارات علمی و فرهنگی.
2
ـــــــــــ(1376)، الهیات فرهنگ، ترجمۀ مراد فرهاد پور/فضل الله پاکزاد، انتشارات طرح نو.
3
جان هیک(1372)، فلسفۀ دین، ترجمه بهرام راد، ویراستۀ بهاء الدین خرمشاهی، انتشارات بین المللی الهدی
4
دان استیور(1384)، ترجمه ابوالفضل ساجدی، قم: مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب، نشر ادیان.
5
طباطبایی، محمد حسین(ق1392)، المیزان فی تفسیر القرآن، قم، دارالکتاب الاسلامیه.
6
عباسی، ولی الله(1386)، نقدو بررسی نظریۀ نمادین در باب زبان وحی، مجله تخصصی الهیات و حقوق، شمارۀ 25
7
علی زمانی، امیر عباس(1375)، زبان دین، قم: مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزۀ علمیه قم.
8
محمد رضایی، محمد(1380)، «خاستگاه اصلاحات دینی در ایران»، قبسات، ش22.
9
واحد دوست، مهوش(1381)، رویکردهای علمی به اسطوره شناسی، انتشارات سروش.
10
هادوی تهرانی، مهدی(1377)، مبانی کلامی اجتهاد، قم، موسسه فرهنگی خانه خرد.
11
هوردرن، ویلیام(1367)، راهنمای الهیّات پروتستان، ترجمه طاطه وس میکاییلیان، انتشارات علمی و فرهنگی.
12
13. Ford, Lewis S., (1966), "The Three Strands of Tillich’s Theory of Religious Symbols", The Journal of Religion, VO,. 46, no. I, Part 2, Pub. By the University of Chicago Press.
13
14. Tillich, Paul, (1957), "Dynamics of faith", New York university press.
14
15. _________, ( 1951),Systematic Theology, University of Chicago Press, vol. 1
15
16. _________, (1961),The meaning and justification of Religious Symbols, in Sidney Hook ed "Religious Experience and Truth", New York university.
16
17.William P. Alston,( 1961), "Tillich’s conception of a Religious Symbol" in Religious Experience and Truth, ed. Sidney Hook (New York University Press).
17
ORIGINAL_ARTICLE
مبانی تفسیری - کلامی علامه طباطبایی در صفات خبری
صفات خبری خداوند متعال، از جملۀ مباحث کلامی و تفسیری است که در قرآن و روایات آمده است. صفات خبری آن دسته از صفات خداوند هستند که عقل بر آنها دلالت روشنی ندارد و تنها به آن سبب که در متن دینی (اعم از قرآن و حدیث) بهخداوند نسبت داده شدهاند، میتوان آنها را به خداوند نسبت داد. شناخت صحیح و دقیق صفات خبری و دستیابی انسان به این معرفت، به درک بهتری از باریتعالی منجر میشود. تفسیر این صفات از دیرباز مورد نزاع متکلمان بوده و بدون تردید دیدگاههای افراطی وتفریطی کلامی در این موضوع پیامدهای زیانباری را برای امت اسلامی در پی داشته که تاریخ فرقهها و گروههای اسلامی گویای این مطلب است. آیات صفات خبری خدا از جملۀ آیات متشابهی است که برای فهم بشر سنگین بوده و زمینهساز بهوجود آمدن فرقههای مختلف در میان مسلمانان شده است.
درباب صفات خبری چهار شیوة کلی وجود دارد:
1. نظریۀ اثبات صفات خبری همراه با تشبیه؛
2. نظریۀ توقف و تفویض؛
3. نظریۀ اثبات صفات خبری با قید بدون کیفیت؛
4. نظریۀ تأویل.
با تبیین صفات خبری در تفسیر، میتوان به این نتیجه رسید که اعتقاد به تجسیم خداوند موردپذیرش هیچیک از آنها نیست، در این مقاله میکوشیم دیدگاه مفسر بزرگ شیعه، علامه طباطبایی را بهدست آوریم؛ ایشان معتقد است با پیروی از اهل بیت و گرفتن اصل معنا با حذف لوازم، باید معنای نهایی و جدی کلام خداوند، در آیات صفات خبری را پس از در نظرگرفتن تمامی قراین، از جمله آیات تنزیه و مسائل عقلی، بهدست آورد.
https://jpht.ut.ac.ir/article_52848_e234fe08814e629d686a5f25c06d5508.pdf
2014-10-23
567
592
10.22059/jpht.2014.52848
تأویل
تفویض
صفات خبری
مبانی
اسماعیل
دارابکلایی
e_darabkolai@sbu.ac.ir
1
استادیار دانشکدۀ الهیات وادیان شهید بهشتی
AUTHOR
روح الله
ترابی
torabi82@yahoo.com
2
کارشناس ارشد مدرسی معارف اسلامی
LEAD_AUTHOR
.اصفهانی، راغب، حسین بن محمد1412 ق ،المفرداتفیغریبالقرآن ، تحقیق : صفوان عدنان داوودی دارالمعلم و دارالشامیه، دمشق.
1
.صابری، حسین ، 1385ش: صفات خبریه در ترجمه ها و تفسیرهای فارسی شیعی ، مجله دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه مشهد » بهار (ویژه فلسفه) - شماره 71.
2
جوادی آملی،1388ش، شمس الوحی تبریزی، ،سایت آیت الله جوادی آملی.
3
ابنخلدون،1359هـ. ش، المقدمه، ترجمه محمد پروین گنابادی، چاپ چهارم، بنگاه رجمةونشر کتاب.
4
اسعدی، محمد، 1385 هـ.ش، سایه و لایههایی معنایی، چاپ اول، مؤسسه بوستان کتاب، قم.
5
الاشعری ابوالحسن علی بن اسماعیل ،1419ق، مقالات السلامیین، تحقیق محمد، محیی الدین عبدالحمید، بیروت، مکتبة العصریة.
6
_________،1340 هـ.قالابانة عن اصول الدیانة،، مکتبة الثقافة الدینیّة، قاهره، چاپ اوّل.
7
رمضان عبدلله محمد،1986م،1365ه ش، الباقلانی وآراوة الکلامیه، مطبعه الامه.
8
سبحانی،جعفر،1383ه ش،فرهنگ وعقائد و مذاهب اسلامی،4جلد، چاپ دوم، موسسه امام صادق،قم.
9
شهرستانی، محمدبن عبد الکریم بن ابیبکر احمد،1387هـ. ق، ملل و نحل، تحقیق:محمد سیدکیلانی،نشر شرکة مکتبة و مطبعة مصطفی البای الحلبی و اولاده، مصر،1بی چا.
10
طباطبائی،محمدحسین1370ش،رسائل توحیدی، ترجمه و تحقیق علی ایروانی،انتشارات الزهراء، چاپ اول.
11
___________، 1417ه.ق ،المیزان فی تفسیر القرآن،انتشارات جامعه مدرسین،قم،چاپ پنجم.
12
_______ ،1388ه ش ،قرآن در اسلام، به کوشش سید هادی خسرو شاهی،1جلد،موسسه بوستان کتاب،چاپ سوم،قم.
13
عبدالقاهر بغدادی،1408ه ق ، الفرق بین الفرق وبیان الفرقه الناجیه منهم،1جلد نشر دارالجیل – دارالاجال،چاپ بیروت.
14
فیض کاشانی ، 1415ه ق، تفسیر صافی،تحقیق حسین اعلمی، چاپ دوم، انتشارات الصدر،تهران.
15
معرفت، محمدهادی،1396ق.،التمهیدفیعلومالقرآن ، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ اول.
16
ORIGINAL_ARTICLE
حرکت جوهری انسان و خودبرونافکنی دازاین در فلسفۀ ملاصدرا و هایدگر
از مهمترین مباحث فلسفۀ دین، مباحث انسانشناختی است، چون انسان هم گیرندۀ دین و هم مخاطب آن است. از رهگذر نگاه ما به انسان، نگاه ما به دین نیز شاید تغییر کند. مقالۀ حاضر نگاه دو فیلسوف، یکی از شرق و دیگری از غرب را در مورد انسان مقایسه میکند. ملاصدرا با طرح حرکت جوهری در مرکز فلسفۀ خود، به تبیین انسان و جهان و نسبت میان آنها پرداخته است. این طرح که بر اصالت وجود مبتنی است، حرکت اشتدادی انسان در مراتب هستی را بنیان نهاده است و پیدایش انسان در طبیعت، زندگی دنیوی و در نهایت مرگ او را به تفصیل تبیین میکند. برخلاف ملاصدرا که به زبان فلسفۀ کلاسیک سخن میگوید، هایدگر در تلاش برای خلق زبان فلسفی جدیدی است، چراکه زبان فلسفی کلاسیک را برای تفسیر هستیشناسی جدید ناکافی میداند. فلسفۀ او نیز بر اصالت وجود مبتنی است و شباهتهای بسیاری میان اندیشههای او با صدرا وجود دارد. هایدگر نیز انسان- دازاین - را پیوسته در حال شدن و صیرورت میداند که همواره در حال برونشدن از خود است و رو به آینده دارد. این جستار بر آن است تا با تبیین حرکت جوهری ملاصدرا در انسان و سیر اشتدادی انسان در مراتب هستی و همچنین بررسی خودبرونافکنی دازاین و نسبت دازاین با عالم در فلسفۀ هایدگر، شباهتها و مفارقتهای اندیشۀ دو فیلسوف را واکاوی کند.
https://jpht.ut.ac.ir/article_52849_72b5364cac503b34d0367aba81b722ed.pdf
2014-10-23
593
618
10.22059/jpht.2014.52849
انسان
حرکت جوهری
خودبرونافکنی
دازاین
ملاصدرا
هایدگر
محمدعلی
روزبهانی
toobamail@gmail.com
1
دانشجوی دکتری فلسفۀ علم و فناوری، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تهران
LEAD_AUTHOR
محمد
عرب صالحی
salehnasrabad@yahoo.com
2
دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی
AUTHOR
مهدی
صدفی
mahdi.sadafi@gmail.com
3
دانشجوی دکتری فلسفۀ اسلامی - حکمت متعالیه، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تهران
AUTHOR
- ابراهیمی دینانی، غلامحسین.(1379)، ماجرای فکر فلسفی در جهان اسلام، تهران: طرح نو.
1
- اسدی، محمدرضا. (1386)، حدیث آرزومندی بررسی آرای انسانشناسانه هیدگر و ملاصدرا، تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
2
- بیمل، والتر. (1381)، بررسی روشنگرانه اندیشههای مارتین هایدگر، ترجمه بیژن عبدالکریمی، تهران: سروش.
3
- حسنزاده آملی، حسن. (1366)، دروس اتّحاد عاقل به معقول، چ دوّم، تهران: حکمت.
4
- زمانیها، حسین. (1391)، بررسی تطبیقی رابطه وجودی انسان با عالم از دیدگاه هایدگر و ملاصدرا، انسانپژوهشی دینی، دوره 9، شماره 27، تابستان.
5
- سروش، عبدالکریم. (1386)، نهاد ناآرام جهان، چ دوم، تهران: مؤسسه فرهنگی صراط.
6
- شیرازی، سید رضی. (1387)، درسهای شرح منظومه حکیم سبزواری، تهران: حکمت.
7
- صدرالدین شیرازی. (1383)، الشواهد الربوبیه، ترجمه جواد مصلح، تهران: سروش.
8
- عبودیت، عبدالرسول، (1391)، درآمدی به نظام حکمت صدرایی، تهران: سمت.
9
- ملاصدرا. (1363)، مفاتیح الغیب، تصحیح محمد خواجوی، چ 1، تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
10
- ملاصدرا. (1375)، مجموعه رسائل فلسفی، تصحیح حامد ناجی، چ 1، تهران: حکمت.
11
- ملاصدرا. (1383)، الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة العقلیة، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
12
- هایدگر، مارتین. (1387)، هستی و زمان، ترجمه سیاوش جمادی، تهران: ققنوس.
13
- هایدگر، مارتین. (1389)، هستی و زمان، ترجمه عبدالکریم رشیدیان، تهران: نشر نی.
14
- هایدگر، مارتین. (1390)، وجود و زمان، ترجمه محمود نوالی، تبریز: دانشگاه تبریز.
15
ORIGINAL_ARTICLE
چکیده های انگلیسی
https://jpht.ut.ac.ir/article_53640_5dae2436a69b939e533c2952c55da824.pdf
2014-10-23
1
8
10.22059/jpht.2014.53640