ORIGINAL_ARTICLE
A Comparative Study between Aristotelian Theory of “moderation” and the Ethical Theory of Islam
Since the third and fourth centuries AH, “The theory of Moderation” which has Greek origination and is based on Aristotle's ideas in ethics, gradually entered Islamic ethical literature and many scholars, such as IbnMiskawayhand KhawajehNasir al-Din Tusi, found their ethical works on this Idea. According to this theory, the virtue is complying with “the mean” in every action and avoiding the excess and deficiency which are considered as vices. In this study, by examining this theory and comparing it with the Islam's ethical theory – which is expressed in Islam's main texts, i.e the Qura'n and hadith – I will try to set forth an accurate and inclusive view in this regard. At last, the result of this try is showing the incompleteness of the basis of the Aristotelian theory of “Moderation” and also proving that according to reliable religious texts, the criterion for the “happiness” is “the intimacy to God” that encompass all excellencesand on the opposite side, “wretchedness” is avoiding every deed that approximates the person to the almighty God.
https://jpht.ut.ac.ir/article_53515_288a2cb886e33458a02e7135e63dbc96.pdf
2015-01-21
619
644
10.22059/jpht.2015.53515
The Theory of Moderation
Islamic ethics
Aristotle
Happiness
wretchedness
Virtue
Intimacy to God
Ahmad
Abedi
karimiiran@yahoo.com
1
دانشیار دانشگاه قم
AUTHOR
Raziye
Tabrizizade
d.sfahani@gmail.com
2
دانشجوی دکتری دانشکده اصول الدین قم
LEAD_AUTHOR
قرآن کریم
1
1.ابن ابیجمهور، محمد بن زینالدین (1405). عوالی اللئالی العزیزیة فی الأحادیث الدینیة، قم، دار سیدالشهداء للنشر، چاپ اول.
2
2. ابن شعبه حرانى، حسن بن على (1404/1363). تحف العقول عن آل الرسول صلى الله علیه و آله، قم، جامعۀ مدرسین، جلد 1، چاپ دوم.
3
3 . ابن مسکویه (1381). تهذیبالاخلاق و تطهیرالاعراق ،ترجمه و توضیح علیاصغر حلبی، تهران، مکتبه الثقافه، اساطیر.
4
4. ارسطو (1385). اخلاق نیکوماخوس، ترجمة محمدحسن لطفی تبریزی، تهران، انتشارات طرح نو .
5
5. بدوی، عبدالرحمان (1376). الاخلاقالنظریه، جلد 1، بیچا، کویت، انتشارات وکالة المطبوعات.
6
6. برتراند راسل (1373). تاریخ فلسفۀ غرب، ترجمة نجف دریابندری، تهران، انتشارات کتاب پرواز.
7
7. الجابری، محمدعابد (2001). العقل الاخلاقی العربی، بیروت، مرکز دراسات الوحده العربیه.
8
8. جوادی آملی، عبدالله (1380). تحریر تمهیدالقواعد، قم، انتشارات اسراء، چاپ اول.
9
9. جوادی آملی، عبدالله (1388). تسنیم، قم، مؤسسۀ اسراء، چاپ هشتم.
10
12. دیلمى، حسنبن محمد (1412). إرشاد القلوب إلى الصواب (للدیلمی)، قم، الشریف الرضی، جلد 2، چاپ اول.
11
13. راغب اصفهانی، حسینبن محمد (1412). مفردات الفاظ قرآن، جلد 1، بیروت، دارالقلم الدارالشامیة.
12
14. ژان برن (1373). ارسطو و حکمت مشاء، ترجمة سید ابوالقاسم پورحسینی، تهران، انتشارات امیرکبیر.
13
15. ژکس (1355). فلسفة اخلاق (حکمت عملی)، ترجمة ابوالقاسم پورحسینی، تهران، انتشارات امیرکبیر، چاپ اول.
14
16. فروغی، محمدعلی (1372). سیر حمت در اروپا، تهران، انتشارات زوار، چاپ سوم.
15
17. فیومی، احمدبن محمد (1414). المصباحالمنیر فی غریب الشرحالکبیر، قم، مؤسسۀ دارالهجرة، چاپ دوم.
16
18.عابدی، احمد (1386). آلاداب الدینیه للخزانة المعینیّه، قم، انتشارات زائر، چاپ دوم.
17
19.ــــــــــــ(بیتا). فلسفة اخلاق، جزوۀ درسی مرکز تخصصی تبلیغ و معارف اسلامی.
18
20. عامری، محمد (1336). السعادة و الاسعاد، بیروت، داراحیاء التراث.
19
21. طباطبائی، محمدحسین (1417). المیزان فی تفسیرالقرآن، قم، دفتر انتشارات اسلامی جامعۀ مدرسینحوزۀعلمیه، چاپ پنجم.
20
22. کلینى، محمدبن یعقوببن اسحاق (1407). الکافی (ط - الإسلامیة)، تهران، دارالکتب الإسلامیة، چاپ چهارم.
21
23. مجلسی، محمدباقر (1403). بحارالانوار، ج 67،بیروت، دارالإحیاء التراث العربی، جلد 110.
22
24. مصباح یزدی، محمدتقی(1387). نقد مکاتب اخلاقی، قم، انتشارات آموزشی و پژوهشی.
23
25. مصطفوى، حسن (1360). التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج 9، تهران، بنگاه ترجمه و نشرکتاب.
24
26. مظاهری، حسین (1387). دراسات فی الاخلاق و شئونالحکمة العملیّة، ج 1، اصفهان، مؤسسۀ فرهنگى مطالعاتى الزهرا.
25
27. نراقی، مهدی (1383). جامع السعادات، ج 1، تهران، مؤسسۀ مطبوعاتی اسماعیلیان.
26
28.نصیرالدین طوسی، محمد (1360). اخلاق ناصری، تهران، انتشارات خوارزمی، چاپ دوم.
27
29.The Doctrine of MEAN IN western Ethics, Robert L Arrigtics.p:74
28
29. Aristotle on Ethics . Gerard j.Hughes:Routlege and New York.
29
30. Western Ethics, Robert L.Arrigtion publisher: Black Well 1998.
30
History of Western Ethics: Classical Greek jhonM.Cooper in Encyclopedia of.31 Ethics .edLawrence C.Becker.
31
ORIGINAL_ARTICLE
a comparison between hermeneutical views of Schleiermacher and olama-i Osoul-e Fiqh
Both Olama-i- Osoul-e- Fiqh and Schleiermacher have the same hermeneutical object, that is, achieving the intention of author. Schleiermacher plans to achieve this object by two phases of grammatical and technical interpretation and explains them. But exposing notional and assertional significance, Olama-i- Osoul have dealt with assertional significance which is the intention of author, by means of several literal, rational and common sensual rules which are common between all rational humans. Comparing these two views on hermeneutics and explaining similarities and dissimilarities, we conclude that Olama-i- Osoul’s theory is preferred to Schleiermacher’s and leaves no room for anomalous gestures.
https://jpht.ut.ac.ir/article_53516_314987adce4a12f4de63e3e9e525c191.pdf
2015-01-21
645
664
10.22059/jpht.2015.53516
Schleiermacher
Osoul-e- Fiqh
intention of author
grammatical interpretation
technical interpretation
Mahdi
Zakeri
zaker@ut.ac.ir
1
استاد یار پردیس فارابی دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
Jaber
Moosavi
mousavirad@atu.ac.ir
2
دانشجوی دکتری فلسفۀ دین پردیس فارابی دانشگاه تهران
AUTHOR
1- استیور، دان، فلسفۀ زبان دینی، ابوالفضل ساجدی، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب، قم، 1384.
1
2- پالمر، ریچارد، علم هرمنوتیک، محمدسعید حنایی کاشانی، هرمس، تهران، هفتم، 1391.
2
3- پیلین، دیوید، مبانی فلسفۀ دین، گروه مترجمان، ویراستۀ سید محمود موسوی، بوستان کتاب، قم، اول، 1383.
3
4- حائری، عبدالکریم، بیتا، دررالفوائد، مکتبه 22 بهمن، قم.
4
5- خراسانی، محمد کاظم، 1429، کفایهالاصول، مؤسسۀ آلالبیت، قم، پنجم.
5
6- خوئی، سید ابوالقاسم، 1417، المحاضرات، محمد اسحاق فیاضی، انتشارات انصاریان، چهارم.
6
7- ریکور، پل، 1385، «رسالت هرمنوتیک»، در: مراد فرهادپور، حلقۀ انتقادی، انتشارت روشنگران و مطالعات زنان، تهران، سوم.
7
8- سبحانی، جعفر، 1382، تهذیبالاصول، دارالفکر، قم، اول.
8
9- سبحانی، جعفر، 1383، الموجز فی اصولالفقه، مؤسسۀ امام صادق، قم، یازدهم.
9
10- مظفر، محمدرضا، 1430، اصولالفقه، مؤسسۀ النشرالاسلامی، قم، پنجم.
10
11- مکارم شیرازی، ناصر، 1428 ه. ق، انوارالاصول، احمد قدسی، قم، انتشارات مدرسۀ امام علیبن ابیطالب، دوم.
11
12- نایینی، محمدحسین، 1376، فوائدالاصول، جامعۀ مدرسین، قم، اول.
12
13- واعظی، احمد، 1389، درآمدی بر هرمنوتیک، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی، تهران، ششم.
13
14- Gadamer, Hans-Georg, and David Edward Linge, 2004, Philosophical Hermeneutics. Berkeley, Calif, London: University of California Press.
14
15- Schleiermacher, Friedrich, 1998,Hermeneutics and criticism and other writing, Andrew Bowie, Cambridge, united kingdom.
15
16- ___________________, 2006,general theory and art of interpretation, in: the hermeneutics reader, Kurt Mueller, continuum, New York.
16
ORIGINAL_ARTICLE
An investigation and the criticism of Faith from the perspective of the Morjeeh
The present study attempts to define the meaning of faith according to the views of Morjeeh since this definition distinguishes this sect from the other sects of the era and the belief in this definition of faith is the common point among all the branches of Morjeeh. Finally, this study criticizes their view on the basis of the Quran and the traditions (Hadiths) of the Shiite Imams (Peace be Upon Them).This sect believed that they adopted their name from the verses of the Quran. The views of the Morjeeh were the following regarding the definition of faith:1- Shahadatain is enough to become a believer.2- There is on need to distinguish between Islam and faith.3- Committing great sins has no effect upon one's faith.4- There is no relationship between faith and deeds. These strange views affected the thoughts of the Muslim public at that era and deviated the Muslim society from the right path which was delineated by the prophet for the salvation of mankind in this world and the hereafter (next world). This paper criticizes the views of this sect and proves that on the basis of the views of Imamieh (the twelve – Imam shiite sect) faith means oral confession, true belief and comes next to believing in Islam which comes from Shahadatain.Therefore, great sins or very bad deeds affect directly the faith of a Muslim and one can never deny the relationship between faith and deeds.
https://jpht.ut.ac.ir/article_53518_dafc1a5ee2fae394268b3caea38c5931.pdf
2015-01-21
665
690
10.22059/jpht.2015.53518
Criticism
Morjeeh
Shiism
Faith
Islam and deeds
Seyed Mohammadreza
Hoseini
mreza_hoseini@yahoo.com
1
استادیار گروه تاریخ تشیع دانشگاه پیام نور
LEAD_AUTHOR
ابراهیم حسن، حسن، 1360، تاریخ سیاسی اسلام،ترجمه ابوالقاسم پاینده، چاپ چهارم، انتشارات جاویدان.
1
ابن فارس، احمد ،1389، معجم مقاییس اللغه، تحقیق عبد السلام محمد هارون ، مصر مطبعه المصطفی و اولاده .
2
ابن منظور، محمد بن مکرم،۱۴۱۴، لسانالعرب، چاپ سوم، بیروت ، انتشارات دار صادر.
3
ابن میثم بحرانی، کمالالدین، 1406، قواعد المرام فی علم الکلام ، تحقیق سید احمد حسینی، قم، کتابخانه آیتالله مرعشی نجفی .
4
ابوالمعالی حسینی، محمد، بیتا ، بیان الادیان، چاپ اول ، تهران، موقوفات دکتر محمد افشار یزدی .
5
اسرار مصطفی، 1372، دانستنیهای قرآن، تهران، انتشارات فلق.
6
اسفراینی، محمدبن محمد، التبصیر فی الدین، تحقیق، یوسف کمال، مصر ، انتشارات کوثری.
7
ـــــــــــــــــ، بیتا ، التبصر فی الدین، مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی.
8
اشعری، ابوالحسن علیبن اسماعیل،1362، مقالات الاسلامیین، محسن مؤیدی، تهران، انتشارات امیرکبیر.
9
العاملی ،زین الدین علیبن احمد، بیتا ، حقایقالایمان ، تحقیق سید مهدی رجائی، قم، کتابخانه آیتالله مرعشی نجفی.
10
الله بهداشتی، علی ،1392، توحید و صفات الهی، قم، انتشارات دانشکاه قم .
11
بغدادی، ابومنصور عبدالقاهر ، 1358، الفرق بین الفرق، مترجم محمدجواد مشکور، چاپ سوم، تهران ، انتشارات اشراقی.
12
جعفریان، رسول، 1371، مرجئه، تاریخ و اندیشه، چاپ اول، بهار، قم، نشر خرم .
13
حرانی، حسنبن شعب ، 1400، تحف العقول عن آل الرسول، تصحیح علی اکبر غفاری، تهران، کتابفروشی اسلامیه .
14
راغب اصفهانى، محمد، 1404. المفردات فى غریبالقرآن، چاپ دوم ، تهران، دفتر نشر الکتاب .
15
ـــــــــــــــــ، 1404، المفردات فى غریبالقرآن ،چاپ دوم، دفتر نشر الکتاب .
16
ریشهری، محمدی، محمد ، 1403، میزانالحکمه، مکتب الاعلام الاسلامی .
17
شهرستانی، محمدبن عبدالکریم، 1373، توضیحالملل(ترجمۀ الملل و نحل)، محمدرضا جلالی نایینی، چاپ چهارم، انتشارات اقبال .
18
ـــــــــــــــــ، 1421 ، الملل و النحل، الطبعه الثامنه ، بیروت، لبنان، دارالمعرفه .
19
شیخ مفید، 1388، اوائل المقالات فی المذاهب و المختارات، سجاد واعظی، چاپ اول، نشر آدینه گل مهر.
20
صابری، حسین، 1383، تاریخ فرق اسلامی جلد 2 - 1 ، تهران، انتشارات سمت .
21
صدوق، محمدبن علی ، 1361، معانیالاخبار.تصحیح علی اکبر غفاری، قم، جامعۀ مدرسین قم .
22
طباطبایی، محمد حسین، بیتا، تفسیر المیزان، مترجم محمد باقر موسوی همدانی، جامعۀ مدرسین. قم .
23
ـــــــــــــــــ، بیتا ، فرازهایی از اسلام. جمعآوری مهدی آیتاللهی، تهران، انتشارات جهان آراء .
24
طبرسی، فضلبن حسن ، 1379، مجمعالبیان فی تفسیرالقرآن، تصحیح هاشم رسولی محلاتی، بیروت ، دار احیاء التراث العربی.
25
عبدالباقی، محمد فؤاد ، 1374 ، المعجم المفهرس لالفاظ القرآن الکریم ، قم، انتشارات اسلامی .
26
علامه حلی، جمالالدین ابومنصور حسن، 1415، منهاجالیقین فی اصولالدین ، تحقیق یعقوب جعفری، قم ، انتشارات اسوه .
27
فضلبن شاذان، نیشابوری، الایضاح ،1363 ، تهران .
28
فلوتن، فان، 1325، تاریخ شیعه و علل سقوط بنیامیه، مترجم سید مرتضی حائری هاشمی، تهران، انتشارات اقبال.
29
فیضالاسلام، علی نقی، 1375 ، ترجمه و شرح نهجالبلاغه، تهران ، انتشارات فیضالاسلام.
30
کلینی، 1407، کافی، تهران، انتشارات دار الکتب الإسلامیه .
31
لواء، حسن صادق، 1414، جذورالفتنه فی الفرقالاسلامیه، چاپ دوم، القاهره، مکتبه مدلوبی .
32
مادلونگ، ویلفر،1377، فرقههای اسلامی، ترجمۀ ابوالقاسم سری، چاپ اول، تهران، انتشارات اساطیر.
33
مشکور، محمدجواد، بیتا ، فرهنگ فرق اسلامی، مشهد، آستان قدس رضوی .
34
ـــــــــــــــــ، 1368، شیعه و فرقههای اسلام تا قرن چهارم، چاپ ششم، تهران، انتشارات اشراقی .
35
نوبختی، حسنبن موسی، بیتا ، فرقالشیعه،مترجم محمد جواد مشکور، مرکز انتشارات علمی و فرهنگی.
36
وحیدی مهرجهردی، شهابالدین، ساختار سیاسی، کلامی و اجتماعی مرجئه، فصلنامۀ میثاق امین، شمارۀ 16، سال چهارم.
37
ORIGINAL_ARTICLE
Reason and faith from GHAZALI and MULLA SADRA'S point of view.
The relationship between wisdom and belief from Ghazli and the ReverendAbstract Wisdom is one of the ranks of human through which it acquires knowledge and functions and belief is a heart acknowledgement which reaches human the confidence and inner relief. How are they relevant? Can we be self – contained of one of them if we have the other one? This present writing has investigated this issue from two thinkers’ point of view in one of whom the propensity to belief is prominent but in the other one the wisdom Ghazali thinks that belief is more important than wisdom he assents to the subjective wisdom but he consider it unable to understand and fathom the religion and because of this he prefers the belief of ordinary people to the philosophical wisdom but Molla Sadra although mentions the wisdom’s restrictions, pays a great attention to the intellectual issues in the domain of religion. He thinks that belief not only isn’t contradict with wisom but also it’s a kind of knowledge and achnowledgment this present research , after elaborating on these two view, has compared and contrasted them correspondently Keywords: wisdom, belief, intellectualism subjective wisdom, objective wisdom, doubt, Ghazali, Molla Sadra
https://jpht.ut.ac.ir/article_53520_7f8d3173e8acf8fe8ab4b25c9e31c26f.pdf
2015-01-21
691
714
10.22059/jpht.2015.53520
Keywords: wisdom
belief
intellectualism subjective wisdom
objective wisdom
doubt
Ghazali
Molla Sadra
Rohollah
Shakeri zavardehi
shaker.r@ut.ac.ir
1
استادیار پردیس فارابی دانشگاه تهران
AUTHOR
Malihe
Mahmoodi bayat
a3a456@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری پردیس فارابی دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
* قرآن کریم.
1
آمدی، عبدالواحد (1360ش)، غررالحکم و دررالکلم، شرح جمال الدین خوانساری، تحقیق: سید جلال الدین محدث ارموی، تهران: دانشگاه تهران.
2
ابراهیمی دینانی، غلامحسین (1370). منطق و معرفت در نظر غزالی، تهران: امیرکبیر.
3
ابن ابیالحدید، عزالدین(1385ق)، شرح نهج البلاغه، تحقیق: محمد ابوالفضل ابراهیم، بیروت: دار احیاء التراث.
4
ابن فارس، احمد(1404ق)، معجم مقاییس اللغة، تحقیق: عبدالسلام محمد هارون، مصر: مطبعة المصطفی و اولاده، 1389ق، قم: مکتب الاعلام الاسلامی.
5
ابن منظور، محمدابن مکرم(1408هـ.ق)، لسانالعرب، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
6
جوهری، اسماعیلبن حماد(1990م)، الصحاح، تحقیق: احمد عبدالعزیز عطار، بیروت: دارالعلم للملأیین.
7
الحائری الطهرانی، میرسیدعلی(1327ش)، مقتضیا الدرر، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
8
دیلمی، حسنبن محمد(1408ق)، ارشاد القلوب، بیروت: اعلمی، 1398ق، قم: مؤسسة آل البیت:.
9
راغب اصفهانی، حسینبن محمد(1413ق)، مفردات الفاظ القرآن، تحقیق: صفوان عدنان داوودی، دمشق: دارالقلم.
10
زبیدی، مرتضی(1965م)، تاج العروس، دار الهدایه.
11
سمیع، دغیم (1386)، موسوعه مصطلحات فلسفی صدر الدین شیرازی، قم: بیجا.
12
شیدان شید، حسین علی(1388)، عقل در اخلاق از نظرگاه غزالی و هیوم، تهران: نشر پژوهشکدۀ حوزه و دانشگاه.
13
شیرازی، صدرالدین محمد(1385ش)، اسرار الایات، تحقیق: سید محمد موسوی، تهران: حکمت.
14
ــــــــــــــــــــــــــ (1410ق)، الحکمة المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
15
ــــــــــــــــــــــــــ (1360ش)، الشواهد الربوبیه فی المناهج السلوکیه، با تحقیق، تعلیقات و مقدمه سید جلالالدین آشتیانی، بیروت: المرکز الجامعی للنشر.
16
ــــــــــــــــــــــــــ (1378ش)، سه رسالۀ فلسفی، تصحیح سید جلالالدین آشتیانی، قم: دفتر تبلیغات اسلامی.
17
ــــــــــــــــــــــــــ (1391ق)، شرح اصول الکافی، تهران: مکتبة المحمودی.
18
ــــــــــــــــــــــــــ (1366)، تفسیر قرآن کریم، قم: نشر بیدار.
19
طباطبایی، سید محمد حسین(1397)، المیزان، تهران: دارالکتب الاسلامیه، چاپ سوم.
20
طبرسی، علیبن حسن (1385ق)، مشکاة الانوار، نجف: حیدریة.
21
طوسی، ابوجعفر محمدبن حسن(1409ق)، التبیان، به کوشش احمد حبیب قصیر عاملی، قم: مکتب الاعلام الاسلامی، چاپ اول.
22
ــــــــــــــــــــــــــــــ (1385)، تمهید الاصول، تهران: انجمن اسلامی حکمت و فلسفة ایران.
23
الغزالی، ابوحامد محمد بن محمد (بیتا). احیاء علوم الدین، ج 1، بیروت: دارالفکر،.
24
ــــــــــــــــــــــــــــــ (1415ق)، الاقتصاد فی الاعتقاد، بیروت: دارالکتب العلمیه، 1409.
25
ــــــــــــــــــــــــــــــ (1414ق)، روضةالطالبین و عمدةالسالکین، مجموعه رسائل، بیروت: دارالکتب العلمیه.
26
ــــــــــــــــــــــــــــــ (1416هـ.ق/1996م)، مشکوۀالانوار، مجموعه رسائل الامام الغزالی، بیروت: دارالفکر.
27
ــــــــــــــــــــــــــــــ (1421هـ.ق/2000م)، معیار العلم، با مقدمه و تعلیقه و شرح دکتر علی بوملحم، بیروت: دارالمکتبه الهلال.
28
ــــــــــــــــــــــــــــــ (1362)، المنقذ من الضلال، (شک و شناخت)، ترجمه صادق آئینه وند، تهران،.
29
ــــــــــــــــــــــــــــــ (بیتا)، الاربعین فی اصول الدین، بیروت: دارالکتب العلمیه.
30
ــــــــــــــــــــــــــــــ (1943م)،محکّ النّظر فیالمنطق، تصحیح محمد حلبی نعسانی، قاهره: المطبعه الادبیه.
31
ــــــــــــــــــــــــــــــ (1993م)،تهافتالفلاسفه، بیروت: دارالفکر.
32
القشیری النیسابوری،أبو الحسین مسلم بن الحجاج (بیتا). صحیح مسلم، بشرح النووی، تحقیق، لصبابطی و زملاؤه، دار ابی حیان.
33
کلینی، محمدبن یعقوب (1388ق)، الکافی، تحقیق: علی اکبر غفاری، تهران: دارالکتب الاسلامیة.
34
مجلسی، محمد باقر (1403ق). بحار الانوار، بیروت: دار احیاء التراث.
35
مصطفوی، حسن (1374)، التحقیق فی کلمات القرآن، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
36
ORIGINAL_ARTICLE
Traditionalism and Religious pluralism
Traditionalism is a novel school of thought of the twentieth century which in the conflict between tradition and modernity that emerged in the Age of Enlightenment and flourished, it advocates the tradition. Beliefs of this school such as perennial philosophy, which is located in the heart of every tradition, has caused to believe legitimacy of all deep-rooted traditions and consequently, the legitimacy and saving all great religious traditions, i.e. the religious pluralism. This paper reviews the fundamentals of pluralism of this school of thought. This article claims that the most fundamental belief of traditionalism, which leads to accept religious pluralism, i.e. the validity and sanctity of all historical traditions, is flawed and dismissed.
https://jpht.ut.ac.ir/article_53525_9e7df9fdef21d832c98e7bf0632bf810.pdf
2015-01-21
715
740
10.22059/jpht.2015.53525
traditionalism
Tradition
perennial philosophy
transcendental unity of religions
Pluralism
Abdalrahim
Soleimani
soleimani38@gmail.com
1
استادیار دانشگاه مفید قم
LEAD_AUTHOR
قرآن مجید.
1
کتاب مقدس، انتشارات ایلام.
2
اُ.گریدی، جوان، مسیحیت و بدعتها، ترجمۀ عبدالرحیم سلیمانی اردستانی، قم، مؤسسۀ فرهنگی طه، 1377.
3
اصلان، عدنان، پلورالیسم دینی، ترجمۀ انشاءالله رحمتی، تهران، انتشارات نقش جهان، 1375.
4
آیتالله سبحانی، مسائل جدید کلامی، قم، مؤسسۀ امام صادق(ع)، 1387.
5
برلین، ایزایا، عصر روشنگری، ترجمۀ پرویز داریوش، تهران، سپهر، 1345.
6
بی.ناس، جان، تاریخ جامع ادیان، ترجمه علی اصغر حکمت، تهران، انتشارات آموزش انقلاب اسلامی، 1372.
7
الدمدو، کنت، سنتگرایی، دین در پرتو فلسفۀ جاویدان، ترجمه رضا کورنگ بهشتی، تهران، حکمت، 1389.
8
دورانت، ویل، تاریخ تمدن (قیصر و مسیح)، ج 3، ترجمۀ حمید عنایت و...، تهران، سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی، 1366.
9
راجرسون، جان، «عهد قدیم: مطالعۀ تاریخی و نقشهای جدید»، ترجمۀ عبدالرحیم سلیمانی، در مجموعه مقالات الهیات جدید مسیحی (دفتر نخست)، قم، دانشگاه ادیان و مذاهب، 1388.
10
ساشادینا، دکتر عبدالعزیز، مبانی همزیستی اجتماعی در اسلام، دکتر سید محمدرضا هاشمی، قم، نشر ادیان، 1386.
11
سروش، عبدالکریم، صراطهای مستقیم، تهران، مؤسسۀ فرهنگی صراط، 1380.
12
شایگان، داریوش، ادیان و مکتبهای فلسفی هند، ج 1، تهران، امیرکبیر، 1380.
13
شوان، فریتیوف، اسلام و حکمت خالده، ترجمۀ فروزان راسخی، تهران، هرمس، 1383.
14
کاتسینگر، جیمز اس. ، تفرج در باغ حکمت، ترجمۀ سید محمد حسین صالحی، قم، دانشگاه ادیان و مذاهب، 1388.
15
کیبل، برایان، «انندا کی. کوماراسوامی، محقق عرصۀ روح»، در نقد و نظر، ش 3 و4، 1374.
16
کیوپیت، دان، دریای ایمان، ترجمۀ حسن کامشاد، تهران، طرح نو، 1376.
17
لین، تونی، تاریخ تفکر مسیحی، ترجمۀ روبرت آسریان، تهران، فروزان، 1380.
18
لینگز، مارتین، «رنه گنون»، ترجمۀ م. هدایتی، در نقد و نظر، ش 3 و4، 1374.
19
مجتهد شبستری، محمد، هرمنوتیک، کتاب و سنت، تهران، طرح نو، 1375.
20
نجمه، الیاس، یسوع المسیح، بیروت، 1962.
21
نصر، سید حسین، «زندگینامۀ فریتیوف شوان»، در نقد و نظر، ش 3 و4، 1374.
22
نصر، سید حسین، معرفت و معنویت، ترجمۀ انشاءالله رحمتی، تهران، دفتر نشر پژوهش و نشر سهرودی، 1381.
23
هیک، جان، مباحث پلورالیسم دینی، ترجمۀ عبدالرحیم گواهی، تهران، مؤسسۀ انتشاراتی تبیان، 1378.
24
Eliade, Mircea, The Encyclopedia of Religion, Macmillan Publishing Company, New York, 1987.
25
Hastings, James, Encyclopedia of Religion and Ethic, New York, Charles Scribner's sons.
26
ORIGINAL_ARTICLE
God and the problem of evil
.یکی از مهمترین مسائل کلام و فلسفه دین، مسأله شر (درد و رنج) و ارتباط آن با خدا و صفات او است . به این صورت که چرا از سویی، خداوند قادرمطلق، عالم مطلق و خیرخواه علی الاطلاق وجود دارد و از سویی دیگر، در جهان شر (درد و رنج ) وجود دارد. در این نوشته ، به یک رویکرد( پاسخ) مهم و مشهور که از جانب فلاسفه و متکلمان مطرح شده است، پرداخته شده است. این که : شرور لازمه خیرات هستند و بدون شر خیر یا متحقق نمی شود یا در صورت تحقق قابل درک نیست. برای پدیدآمدن خیر ، شر ضرورن دارد یعنی شر اهمیتش به گونه ای است که اگر از بین رفت، خیر را هم با خودش می برد و از این نظر است که خدا خیر و شر را با هم آفریده است یعنی برای وجود خیر، وجود شر ضروری است.
https://jpht.ut.ac.ir/article_53526_dbbc265099db751cc5f4ae63346874f2.pdf
2015-01-21
741
758
10.22059/jpht.2015.53526
کلید واژه ها: خداوند
صفات خداوند( علم
قدرت و خیرخواهی)
خیر و شر
Yadallah
Rostami
rostami17@yahoo.com
1
مربی گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه پیام نور
LEAD_AUTHOR
قرآن کریم
1
1- آلوین پلانتینجا (1376) خدا، اختیار و شر، ترجمة محمد سعیدی مهر، قم، مؤسسه فرهنگی طه.
2
2- ابوالمعالی عبداللهبن محمد میانجی همدانی (عین القضات) (1341). تمهیدات، با مقدمه و تصحیح و تحشیه و تعلیق عفیف عسیران، چاپ دوم، کتابخانۀ منوچهری.
3
3- افلاطون (1380). مجموعه آثار، ج 3، ترجمۀ محمد حسن لطفی،تهران، نشر خوارزمی.
4
4- برایان دیویس(1386). درآمدی بر فلسفۀ دین، ترجمۀ ملیحه صابری، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
5
5- جی. ال. مکی (1370). شر و قدرت مطلق، ترجمۀ محمدرضا صالح نژاد، مجلۀ کیان، شمارۀ 3، دی و بهمن.
6
6- چالرز تالیافرو(1382). فلسفۀ دین در قرن بیستم، ترجمۀ انشاءالله رحمتی، تهران، دفتر پژوهش و نشر سهروردی.
7
7- دبلیو. کی. سی. گاتری (1378). هراکلیتوس، مهدی قوام صفری، تهران، فکر روز.
8
8- غزالی، محمدبن محمد (1351). احیاء علوم الدین، ترجمۀ مؤیدالدین محمد خوارزمی، به کوشش حسین خدیو جم، انتشارات علمی و فرهنگی.
9
9- کاپلستون(1388). تاریخ فلسفه، ج 8، ترجمۀ بهاءالدین خرمشاهی، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
10
10-کاپلستون، (1380). تاریخ فلسفه، ج 1، ترجمۀ جلالالدین مجتبوی، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
11
11-نورمن گیسلر (1384). فلسفه دین،ترجمه حمید رضا آیت الهی، تهران، انتشارات حکمت.
12
12-Carson.D.A. (2006) How long a lord? Reflection on suffering and Evil Baker Academic.
13
13- Feinberg Johns .(2004) The Many faces of Evil؛Theological systems and the problem of Evil crossway Books.
14
14- Finch Thomas.(2006) Unmapped Darkness؛ Finding God path Through suffering. Moody publishers.
15
15- Hick John.(2000) Review of Richard Swinburne. Providence and the problem of evil international journal for philosophy of religion.
16
16- kung hans .(1976) on being a Christian trans E quinn garden city NY: doubledar.
17
17- Michael pererson(1998) God and Evil . An introduction to the issues. Asbury college .copyright By westview press Amember of Perseus Books Group.
18
18- Oesteich George washintin (1944). The suffering of Believers under Grace Th.M.Thesis Dallas Theoligocal seminary.
19
19-Reichanbach Bruse R.(1995) Evil and Good God usa:Fordham university press.
20
20- Richard Swinburne(1990) Providence and the problem of Evil, CLARENDON Press Oxford.
21
21--Richard Swinburne(1996) some major strands of theodicy in Daniel Howard snyder (ed) the evidential argument from evil indiana university press.
22
22- Rood.Rick.(2003) How can a Good God Allow Evil?Zondervan.
23
23- Rood Rick.(2000) The problem of Evil: introduction probe ministries.
24
24- Sproul.R.C (1996) The invisible Hand do All thing Really work for Good Dallas word.
25
25- William Rowe (2001)God and the problem of Evil , Blackwell publishers it.
26
26- William Rowe(2007) Philosophy of religion an introduction, Purue university.
27
ORIGINAL_ARTICLE
The effects of religiosity
With emphasis on psychological views of al-Ghazali in Ihya ‘Ulum al-Din
Al-Ghazali was one of the Islamic scholars who was concerned to revival of religious teachings. In Ihya’ ‘Ulum al-Din, he tried to provide a pattern in this regard for the believers of his time. In this article, authors Attempt to discuss effects of religiosity with emphasis on psychological views of al-Ghazali. For this purpose, al-Ghazali’s ideas which has been expressed in four parts of Ihya’ ‘ulum al-din as ‘Ibadiyyat, ‘Adat, Munjiyat and Muhlikat has been debated under the titles of epistemic, spiritual, emotional, moral and social effects of religiosity. Knowleldge based religiosity, depends on the answers to existential and Interpretative questions. For Believers, Saviors of religion (Munjiyat), In addition to the elimination of evils (Muhlikat), help to create positive emotional feelings. Ethics has a crucial role in religiosity. Believers in their lives, must try to acquire moral virtues and avoid moral vices. In al-Ghazali’s thoughts, religion provides happiness for believers both in this world and in hereafter.
https://jpht.ut.ac.ir/article_53527_e0aa6260db423c0faf0d0c9f6554962f.pdf
2015-01-21
759
788
10.22059/jpht.2015.53527
Religion
Religiosity
Al-Ghazali
Ihya’ ‘ulum al-din
the benefits of religion
Psychology of Religion
Human expectation from religion
Mohammadamin
Khansari
ma.khansari@gmail.com
1
دانشجوی دکتری دینپژوهی دانشگاه ادیان و مذاهب، پژوهشگر پژوهشگاه قرآن و حدیث
LEAD_AUTHOR
Masood
Azarbayjani
mazarbayejani@rihu.ac.ir
2
دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
AUTHOR
بدوی، عبدالرحمن (1977)، مؤلفات الغزالی، کویت، وکاله المطبوعات
1
حسینی دشتی، مصطفی (1385). معارف ومعاریف دایرةالمعارف جامع اسلامی، جلد دوم، ویراست چهارم، تهران، مؤسسۀ فرهنگی آرایه
2
زرینکوب عبدالحسین (1388). فرار از مدرسه دربارۀ زندگی و اندیشۀ ابوحامد غزالی، تهران، امیرکبیر
3
عثمان، عبدالکریم(1387). روانشناسی از دیدگاه غزالی و دیگر دانشمندان اسلامی، ترجمۀ محمد باقر حجتی، تهران، نشر فرهنگ اسلامی
4
غزالی، ابوحامد(بیتا) إحیاء علومالدین، بیروت، دارالکتاب العربى
5
غزالی، ابوحامد (1390). کیمیای سعادت، تهران، حکمت
6
غزالی، ابوحامد (1416). مجموعة رسائل الامام الغزالى، دارالفکر، بیروت
7
شریف، میان محمد (1389). تاریخ فلسفه در اسلام، جلد اول، زیر نظر نصرالله پورجوادی، تهران، مرکز نشر دانشگاهی
8
صفایی، مهشید (1387). سیر تهذیبنگاری احیاء علومالدین در تمدن اسلامی، کتاب ماه دین، ش 128 و 129: 62 - 70
9
فلسفی، محبوبه (1387). بازتابهای مکتوب احیاء علومالدین،،کتاب ماه دین، ش 128 و 129: 46 - 52
10
موسوی بجنوردی، محمدکاظم (1385). دایرةالمعارف بزرگ اسلامی، جلد نهم، تهران، مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی
11
نصر، سید حسین، لیمن، الیور (1383). تاریخ فلسفۀ اسلامی، جلد اول، ترجمۀ جمعی از استادان فلسفه، تهران، حکمت
12
همایی، جلال الدین (1387). غزالینامه، ویراست دوم، تهران، هما
13
ORIGINAL_ARTICLE
neurotheology and religious experiences; challenges
Neurotheology is a modern field that seek to justify religious experiences. neurotheology consist of to main fields: neuroscience and theology. this two fields mixed together and became new field. in contrast, other sientists opposed with neurothology and it's issues. they utilize neuroscience and prove that religious experiences are false and fiction. Here at first we describe neurotheology and religious experiences and then conclude whether Neurotheology can prove legitimacy of religious experiences or not.
https://jpht.ut.ac.ir/article_53528_03189ae5fddce03b96105eea49b49999.pdf
2015-01-21
789
818
10.22059/jpht.2015.53528
Theology
Religious experience
neuroscience
neurotheology
mohamad
ahmady
ms.ahmady@yahoo.com
1
researcher at URD
LEAD_AUTHOR
ali
shahbazi
ashahbazi2@gmail.com
2
researcher at URD
AUTHOR
آلستون، ویلیام (۱۳۸۳). "تجربۀ دینی" ترجمۀ مالک حسینی، در النور استامپ و دیگران، دربارۀ دین. گروه مترجمان. تهران، هرمس.
1
ابن سینا، ابوعلی حسینبن عبدالله، الاشارات و التنبیهات، قم، نشرالبلاغه، 1375، ج 3.
2
پترسون، مایکل و دیگران (1393). عقل و اعتقاد دینی. ترجمۀ احمد نراقی و دیگران، تهران، طرح نو.
3
فایرابند، پل (1375). بر ضد روش. ترجمۀ مهدی قوام صفری، تهران، فکر روز.
4
کونگ، هانس (1386). متفکرانبزرگمسیحی، گروه مترجمان، قم، انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب.
5
مورفی، ننسی (1391). چیستی سرشت انسان، ترجمۀ علی شهبازی و سید محسن اسلامی، قم، انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب.
6
نصیری، محمود (1383). روششناسی علم و الهیات، قم، انتشارات مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
7
هینلز، جان ار (1386). فرهنگ ادیان جهان، ویراست دوم، ویراست عین پاشایی، قم، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.
8
هیک، جان (1389). "مرز نوین علم و دین: تجربۀ دینی، علم عصبشناسی و امر متعال"، هفت آسمان، شمارۀ 48: 173 - 192.
9
9. Newberg, Andrew B. 2010, Principles of Neurotheology, USA: Ashgate.
10
10. Ashbrook J. Sept. 1984, Neurotheology: the working brain and the work of theology, Zygon,19 , pp331-350.
11
11. Bear, D.M. (1979). Temporal lobe epilepsy: A syndrome of sensory limbic hyperconnection, Cortex, 3, pp.357-384.
12
12. Beard, A.W. (1963). The Schizophrenia like psychoses of epilepsy: ii. Physical aspects. British Journal of Psychiatry, 109, pp.95-112.
13
13. Boyer P. 2008, Religion: bound to believe?, Nature. 455: October, pp.1038-1039.
14
14. Collins, Francis, (2006), The language of God: a scientist present evidence for belief , (New York: Free press)
15
15. Feit JS. 2003, Probing neurotheology’s brain, or critiquing an emerging quasi-science. The Annual Convention of the American Academy of Religion in Atlanta, Georgia, USA. 2003, November, pp. 22-25.
16
16. Gallagher, Shaun. “The Practice of Mind: Theory, simulation, or primary interaction?” Journal of Consciousness Studies 8, no. 5–7 (2001): 83–108. Freeman.
17
17. Geisler, Norman L. and Brook, Ronald M., (1990), come, let us reason: an introduction to logical thinking, (Baker Book House Company)
18
18. Gould SJ, Lewontin RC. 1979, The spandrels of San Marco and the Panglossian Paradigm: a critique of the daptationist programme. Royal Society of London.
19
19. Hick, John, 2006, The new frontier of Religion and Science, Palgrave Macmillan, NY.
20
20. Jeeves M. 1998, Brain, mind, and behavior. In: Brown WS, Murphy N, Malony NH, editors. Whatever happened to the soul? Scientific and theological portraits of human nature. Minneapolis: Fortress.
21
21. Jerome Groopman, 2001, God on the Brain, The New Yorker, (September 17, 2001)
22
22. José M. Musacchio, 2012, Contradictions: Neuroscience and Religion, NY: Springer.
23
23. bernd olaf kuppers, “understanding complexity”, in Robert john Russell, Nancy Murphy, and Arthur R. Peacocke, eds., Chaos and Complexity: Scientific perspective on divine Action, Vatican City state and Berkeley, CA: Vatican Observatory and the Center for Theology and the Natural Sciences, 1995.
24
24. N. P. Azari et al., (2001), Neural Correlates of Religious Experience, European Journal of Neuroscience, 13, issue 8, pp. 1649-1652.
25
25. Newberg Andrew B, D’Aquili Eugene G, Rause Vince. 2002, Why God Won’t Go Away: Brain Science and the Biology of Belief. New York: Ballantine Books.
26
26. Edited by Marcus E. Raichle, 2009, Cognitive and neural foundations of religious belief, Washington University School of Medicine, Pnas, vol.106, March 2009, pp. 4876-4881.
27
27. Patrick McNamara, 2009, The Neuroscience of Religious Experience, Cambridge University Press; 1st edition.
28
28. Patrick McNamara, 2006, Where God and Science Meet: The neurology of religious experience, vol.2, Greenwood Publishing Group.
29
29. Persinger M.A. 2001, the neuropsychiatry of paranormal experiences, Journal of Neuropsychiatry and Clinical Neuroscience, 13, pp.515-524.
30
30. Robert Hooper, 1817, a New Medical Dictionary: Containing an Explanation of the Terms…, London: pub by E. & R. Parker, M. Carey & Son, and Benjamin Warner. Griggs & Co. Printer.
31
31. Ruse, Michael, (2008), Evolution and religion: a dialogue, (New York; Rowman and Littlefield)
32
32. Volney P. Gay, 2009, Neuroscience and Religion: Brain, Mind, Self, and Soul, UK: Lexington Books.
33
33. Sweetman, Brendon, (2010), Religion and science: an introduction, (New York: Cotinuum)
34
34. Walter, Kerry, (2010), Atheism: a guide for the perplexed (London: Continuum)
35
35. Walton, Douglas, (2008), Informal logici A pragmatic approach, second ed. (Cambridge university press)
36
36. Wayne D. Norman and Malcolm A. Jeeves, 2010, Neurotheology: Avoiding a Reinvented Phrenology, Perspectives on Science & Christian Faith; Dec2010, Vol. 62 Issue 4.
37
37. Whitehouse H. 2008, Cognitive evolution and religion: explaining recurrent features of religion. issues in Ethnology and Anthropology. 2008; 3(3): pp. 35–47.
38