ORIGINAL_ARTICLE
A comparative study of innate knowledge of God from the perspective of Ayatollah Mohammad Baqer Maleki Mianji and John Calvin
According to Ayatollah Maleki Mianji, In monotheistic religions, the knowledge of the nature of God is not suspect and the unknown; Rather the knowledge of God in the hearts and lives has been entrusted. On the other hand, according to the theology of Calvin lot of effort to reject and repudiate the existence of God and living without him, is the witness to Desire and inclination to God. Ayatollah Mohammad Baqer Maleki Mianji and John Calvin Emphasize on the existence of innate knowledge of God in human nature . In this article we have tried to examine the similarities and differences of these two views.
https://jpht.ut.ac.ir/article_55255_03f4086f3a071dd7f67eee7f3d5643d5.pdf
2015-07-23
197
226
10.22059/jpht.2015.55255
Ayatollah Maleki Mianji
John Calvin
heart knowledge
extensive knowledge
a sense of divine
nature
Reza
Berenjkar
berenjkar@ut.ac.ir
1
doctoral student in Teaching the Islamic M’arif, Islamic M’arif Univesity
LEAD_AUTHOR
Mehdi
Fadaee
mahde.fadaee@yahoo.com
2
Professor from the University of Tehran
AUTHOR
قرآن کریم.
1
1. نهجالبلاغه.
2
2. برنجکار، رضا (1374). معرفت فطری خدا، تهران: نبأ.
3
3. پلانتینگا، آلوین (1380). عقل و ایمان، ترجمۀ بهناز صفری، مقابله و تصحیح حمید بخشنده، قم: دانشگاه قم، انتشارات اشراق.
4
4. حکیمی، محمدرضا (1373). مکتب تفکیک، قم: مرکز بررسیهای اسلامی.
5
5. شیخ صدوق (1398 ق). التوحید، قم: جامعۀ مدرسین.
6
6. عظیمیدخت، سید حسین (1379). «آلوین پلانتینگا و معرفتشناسی اصلاح شده»، حوزه و دانشگاه، ش 25 - 24، پاییز و زمستان.
7
7. کاپلستون، فردریک (1375). تاریخ کاپلستون، سید جلالالدین مجتبوی، تهران: علمی و فرهنگی و سروش.
8
8. کلینی (1362). محمدبن یعقوب، اصول الکافی، تهران، نشر اسلامیه.
9
9. مجلسی، محمدباقر (1403ق). بحارالانوار، بیروت: داراحیاء التراث العربی.
10
10. ملکی میانجی، محمدباقر (1414ق). مناهجالبیان فی تفسیرالقرآن، تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
11
11. --------------- (1373). ترجمۀ توحید الامامیة، ترجمۀ محمد بیابانی اسکویی و سید بهلول سجادی مرندی. تهران: نبأ .
12
12. Calvin, John, (1960). Institutes of the Christian Religion, Edited by John McNeill and translated by Ford Lewis Battles, Westminster Press.
13
13. Plantinga, Alvin (1983a). ‘ Reason and Belief in God ’, in Faith and Rationality : Reason and Belief in God, eds. Alvin Plantinga and Nicholas Wolterstorff Grand Rapids, Michigan : William B. Eerdmans.
14
14. Plantinga, Alvin (1983 b). ‘ The Reformed Objection to Natural Theology ’, in Rationality in the Calvinian Tradition, eds. Hendrick Hart, Johan Van Der Hoeven, Nicholas Wolterstorff, 363–385. Lanham, MD : University Press of America.
15
15. Plantinga, Alvin, (1993 a). Warrant : The Current Debate, New York , Oxford University Press.
16
16. Plantinga, Alvin, (1993 b). Warrant and Proper Function, New York , Oxford University Press.
17
17. Plantinga, Alvin,(2000), Warranted Christian Belief, New York , Oxford University Press.
18
18. Jeffreys, Derek S.,1997,” How Reformed is Reformed Epistemology? Alvin Plantinga and Calvin’s ‘sensus divinitatis”, Cambridge University Press.
19
ORIGINAL_ARTICLE
Shi'a Mysticism and its attributes
Revealed Mysticism or Shia and Ahl al-Bayt[1]mysticism is a collection of introversive and innate knowledge which is explored and produced directly and independently from the holy book (Quran) and Islamic tradition, based on a specific logic.
The main problem here is that, what is Shi'a Mysticism?
In this article we hold that revelation in the form of Quran and hadith (Thaqalayn[2] knowledge) have the capacity to produce theoretical and practical mysticism in the realm of knowledge-attitude, method-tendency and behavior-action.
This mysticism is the production and outcome of "the perfect intuition of Prophet Muhammad (SAWA)" (al-kashf al-tamm al-Muhammadi) and Shi'a Mysticism is based and founded on the perfect intuition of Prophet Muhammad (SAWA) which has many attributes. In this we referred and addressed to four central attributes.
[1]Ahl al-Bayt is an Arabic phrase meaning, literally, "Family of the House". Within the Islamic tradition, the term refers to the family of the holy prophet Muhammad (SAWA).
[2]Literally means "the two weighty things." In Hadith al-Thaqalaynholy prophet Muhammad (SAWA) referred to the Qur'an and Ahl al-Baytas the two weighty things
https://jpht.ut.ac.ir/article_55256_5229d3e3421913619af70bfe942aef21.pdf
2015-07-23
227
258
10.22059/jpht.2015.55256
Shi'a
Shi'a mysticism
the holy book (Quran)
Tradition
Tawhid (oneness of God)
Wilayah (authority)
Shari'a (Islamic Law)
Rationality
Moderation
Mohamad Javad
Roodgar
dr.mjr345@yahoo.com
1
Associate Professor at "Islamic Research Institute for Culture and Thought" (IICT)
LEAD_AUTHOR
قرآن
1
نهج البلاغه
2
صحیفۀ سجادیه
3
ابن عربی، محی الدین، فتوحات مکیه (دورة چهار جلدی)؛ بیروت: دار احیاءالتزاث، 1418ق، 1998م.
4
ابوعلی سینا، حسین، الاشارات و التنبیهات با شرح خواجه نصیر الدین طوسی و قطب الدین رازی، مطبوعات دینی، چاپ اول، 1374 ش، قم.
5
آمدی، عبدالواحد؛ غررالحکم؛ شرح جمالالدین محمد خوانساری؛ تهران: انتشارات دانشگاه تهران: 1373.
6
آملی، سید حیدر، انوار الحقیقه و اطوار الطریقه و اسرار الشریعه، تحقیق و تعلیق و مقدمۀ سید محسن موسوی تبریزی، 1382، قم، انتشارات نور علی نور
7
امین(بیگم)، نصرت، سیروسلوک، 1381، قم، انتشارات آیت اشراق.
8
بهاری همدانی، محمد، تذکره المتقین، 1384ش، مجمع البحوث الاسلامی، مشهد.
9
جوادی آملی، عبدالله، تحریر تمهید القواعد مرکز نشر اسراء، چ اول، 1372 ش، تهران.
10
جوادی آملی، عبدالله، تفسیر موضوعی قرآن مجید، ج 13، 1379، قم.
11
جوادی آملی، عبدالله، تفسیرموضوعی قرآن مجید، ج 11، مرکز نشر اسراء،چ سوم، 1379 ش،قم.
12
جوادی آملی، عبدالله، تفسیرموضوعی قرآن مجید، ج10، مرکز نشر اسراء، چ دوم، 1379 ش، قم.
13
جوادی آملی، عبدالله، تفسیرموضوعی قرآن مجید، ج9، مرکز نشر اسراء،چ اول، 1381 ش، قم.
14
جوادی آملی، عبدالله، دینشناسی، مرکز نشر اسراء، چ اول، 1381 ش، قم.
15
جوادی آملی، عبدالله، سرچشمۀ اندیشه، ج 5، مرکز نشر اسراء، چ اول، 1383 ش، قم.
16
جوادی آملی، عبدالله، نسیم اندیشه، دفتر یکم، چ اول، 1377، قم.
17
جوادی آملی، عبدالله: عین نضاخ؛ ج 3، قم: اسراء، 1387.
18
جوادی آملی، عبدالله، بیان مرصوص، مرکز نشر اسراء، چاپ دوم، 1378 ش، قم
19
جوادی آملی، عبدالله، تفسیر انسان به انسان، مرکز نشر اسراء، چاپ اول، 1384 ش، قم.
20
جوادی آملی، عبدالله، تفسیر موضوعی قرآن مجید، ج 16، مرکز نشر اسراء، چاپ اول، 1383 ش، قم
21
جوادی آملی، عبدالله، حماسه و عرفان، مرکز نشر اسراء، چاپ اول، 1377 ش، قم.
22
جوادی آملی، عبدالله، تفسیر موضوعی قرآن مجید، ج 8، مرکز نشر اسراء، چ دوم، 1379ش، قم.
23
حافظ شیراز، شمسالدین محمد، دیوان حافظ، نسخۀ قزوینی- غنی، نشر طلوع، بیتا، بیجا.
24
حرّ عاملی، محمدبن الحسن، وسائل الشیعه الی تحصیل مسائل الشریعه، بیروت، احیاء التراث العربی، 1412 ق.
25
حرّانی، ابومحمد الحسنبن علیبن الحسینبن شعیه، تحف العقول عن آل الرسول الله، جامعۀ مدرسین، چهارم 1416 ق، قم
26
حسن بن سلیمان حسنی، مختصرالبصائر، ترجمۀ محمد جواد تبریزی, 1390، مرکز اسناد آستان قدس رضوی، مشهد مقدس.
27
حسینی استرآبادی، سید شرفالدین علی، تآویل الآیات الظاهره، 1409، انتشارات اسلامی، قم
28
حسینی تهرانی، محمدحسین، اللهشناسی، ج 1، 1423، مشهد، انتشارات علامه طباطبایی
29
حسینی تهرانی، محمدحسین، اللهشناسی، ج 2، 1418، مشهد، انتشارات علامه طباطبایی
30
حکیمی، محمدرضا، الحیاة، ج1، 1388، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، تهران
31
خلیلبن احمد، کتاب العین، چاپ مهدی مخزومی و ابراهیم سامرایی، قم 1409
32
خمینی، روحالله، صحیفه نور، 1364، نشر مرکز مدارک فرهنگی تهران
33
خمینی، روح الله، شرح چهل حدیث، مؤسسۀ نشر و تنظیم آثار امام خمینی (رض)، چ چهارم، 1373 ش، تهران
34
رخشاد، محمد حسین، در محضر علامه طباطبایی، 1384، قم، انتشارات نهاوندی
35
رسائل قیصری، انجمن حکمت و فلسفه، چ اول، 1357ش، تهران
36
سهروردی، یحییابن حبش، مجموعه مصنفات شیخ اشراق، با مقدمه هانری کربن، 1380، تهران
37
سهروردی، یحییبن حبش، مجموعه مصنفات شیخ اشراق، مصحح سید حسین نصر، با مقدمۀ هانری کربن، 1380، تهران
38
صدرای شیرازی، الاسفار الاربعه بیروت، داراحیاء التراث العربی، 1423ق.
39
صدوق، محمدبن علی، خصال، تصحیح علی اکبر غفاری، 1414، قم، نشر اسلامی
40
صدوق، محمدبن علی، شرح توحید صدوق، قاضی سعید محمدبن محمد مفید القمی، تصحیح و تعلیق نجفقلی حبیبی، 1415ق، تهران، وزارت ارشاد اسلامی
41
طباطبایی، محمد حسین، تفسیر المیزان، معرب، مؤسسۀ مطبوعات اسماعیلیان، 1412 ق
42
طباطبایی، محمد حسین: شیعه (مجموعه مکاتبات و مراسلات علامه طباطبایی با هانری کربن)، 1382، تهران، مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
43
طباطبایی، محمد حسین، تفسیر المیزان؛ ترجمة محمد باقر همدانی، قم، انتشارات اسلامی، 1383
44
طباطبایی، محمد حسین، المیزان فی تفسیرالقرآن، مؤسسه اعلمی للمطبوعات، بیروت
45
طبرسی، حسنبن الفضل، مجمع البیان، 1406، بیروت، داراحیاء التراث العربیه
46
طبرسی، حسنبن الفضل، مکارم الاخلاق، بیروت، مؤسسه الاعلمی للمطبوعات، 1411 ق
47
طوسی، خواجه نصیرالدین، اوصافالاشراف، مشهد، انتشارات امام، 1361 ش
48
طوسی، محمدبن حسین، امالی، التحقیق: قم الدارسات الاسلامیه، مؤسسه البعثة، دارالثقافة، الطبعه الاولی، 1414 ق
49
طه حسین، آئینۀ اسلام، ترجمۀ محمد آیتی، شرکت انتشارات، بیتا، تهران
50
عروسی الحویزی، عبد علیبن جمعه، 1411ق / 1991م، تفسیر نورالثقلین، ج 1، تحقیق: سیدهاشم رسولی محلاتی، بیروت مؤسسة الاعلمی للمطبوعات، چ اول
51
فراهیدی، خلیلبن احمد، کتاب العین، تحقیق و تصحیح: مهدی مخزومی و ابراهیم سامرائی، قم، نشر هجرت، 1410 ق
52
قمی، شیخ عباس، 1359ش، مفاتیح الجنان
53
قمی، شیخ عباس، مفاتیحالجنان، 1382، قم، فاطمه الزهرا
54
کلینی، محمدبن یعقوب، الکافی، انتشارات دارالکتب الاسلامیه، تهران، 1365 ش
55
کلینی، اصول کافی، دارالصعب، دارالتعارف، بیروت، چهارم 1401 ق.
56
کلینی، محمدبن یعقوب، اصول کافی، دار الصعب، دارالتعارف، بیروت، چهارم 1401 ق
57
مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، بیروت، مؤسسة الوفاء، 1404 ق
58
محمدی ریشهری، محمد؛ میزانالحکمه؛ ترجمة حمیدرضا شیخ؛ قم، دارالحدیث، 1381
59
محمدی ریشهری، محمد، میزانالحکمه، چ اول، دفترتبلیغات اسلامی، 1403 - 1405ق، قم
60
مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، ج 10، 1378، تهران، انتشارات صدرا
61
مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، ج 18، 1378، تهران، انتشارات صدرا
62
مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، ج 2 ، انتشارات صدرا، چ هشتم، 1380 ش، تهران
63
مطهری، مرتضی، آشنایی با قرآن، ج 1، انتشارات صدرا، چاپ هجدهم، 1382ش، تهران.
64
مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، ج 3، چ هفتم، انتشارات صدرا، 1378ش، تهران
65
مطهری، مرتضی، مجموعة آثار، ج 16، انتشارات صدرا، تهران، 1378 ش
66
مطهری، مرتضی، مجموعة آثار، ج 2، انتشارات صدرا، تهران
67
مطهری، مرتضی، مجموعة آثار، ج 22، انتشارات صدرا، تهران، 1383 ش.
68
مطهری، مرتضی، مجموعة آثار، ج 23، انتشارات صدرا، تهران، 1383 ش.
69
مطهری، مرتضی، مجموعة آثار، ج 4، انتشارات صدرا، تهران، 1378 ش.
70
معاونت فرهنگی ستاد بزرگداشت حضرت امام خمینی، آیینۀ جمال، با مقدمه خانم دکتر طباطبایی، چ اول،1387، انتشارات عادیات، تهران.
71
مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، 1382ش، دارالکتب الاسلامیه، تهران.
72
موحد ابطحی اصفهانی، سید محمد باقر، الصحیفه الجامعه لادعیة، سیدة نساءالعالمین فاطمهالزهرا، قم، مؤسسه الامام المهدی علیهالسلام، چ اول، 1379.
73
نوری طبرسی، حسین محمد تقی، مستدرکالوسائل و مستنبطالمسائل، تحقیق مؤسسه آل البیت، 1408ق، بیروت، مؤسسه آلالبیت
74
ورام ابن ابیفراس، ابوالحسن، مجموعۀ ورام در اخلاق و آداب اسلامی، ترجمۀ محمد رضا عطائی، 1390، بنیاد پژوهشهای اسلامی، مشهد مقدس
75
ORIGINAL_ARTICLE
Semantic considerations in explaining the unity or difference of concepts of attributes of God from the perspective of Avicenna and Mulla Sadra
Avicenna argued that the concept of God's attributes are identical, and Mulla Sadra stresses on the unity of attributes in concept and difference of them in real and rejected the perspective of the Avicenna. This article is trying to begin with the two competing views can be explained by on the base of some of the topics in the semantic and then analyzed its foundation, and results. Avicenna's theory on the meaning of the words stresses on use. However, for Sadra the meanings of words when enacted is more important. According to the descriptive theory of meaning the theory of unity of divine attributes can be meant to correcting our vision about characteristics of the Self-existent. With separating primary meaning of the words and their applications with emphasis on Alston’s functionalism we could pass from primary meanings of words provides a flexible way to change language and ultimately unite the meanings of God's attributes. In addition, to abandon the extreme views of the deniers and supporters of Synonymy and choose the middle path of unity difference (sequence) to maintain the concept of the divine attributes. Thus Avicenna's view is a corrective theory about the semantics of Divine Attributes that enhance the knowledge of the divine decree in determining the meaning of words but Mulla Sadra's theory is descriptive theory that with attention to difference of concepts of Attributes stresses on correcting attribution and usefulness of it.
https://jpht.ut.ac.ir/article_55257_201ad3b411784d4ea1c2b54f208d5042.pdf
2015-07-23
259
290
10.22059/jpht.2015.55257
Semantic
conceptual unity
conceptual difference
attributes of God
Mulla sadra
Ibn Sina
Mehdi
Zamani
zamani108@gmail.com
1
Associate Prof., Payame Noor University
LEAD_AUTHOR
-قران کریم
1
-نهج البلاغه
2
- آخوند خراسانی، محمد کاظمبن حسین(1329ق). کفایةالاصول، قم، مؤسسۀ آل البیت (ع).
3
-آلستون، پی. ویلیام (1381). فلسفۀ زبان، ترجمۀ احمد ایرانمنش و رضا جلیلی، تهران، سهروردی.
4
ـ ابنسینا، حسین (1363). المبدأ و المعاد، به اهتمام عبدالله نورانی، تهران، مؤسسۀ مطالعات اسلامی دانشگاه مک گیل.
5
ـ ابنسینا، حسینبن عبدالله (1326). رسائل فی الحکمه و الطبیعیات، قاهره، دارالعرب.
6
ـ ابنسینا، حسینبن عبدالله (1364). النجاة من الغرق فی بحر الضلالات، تهران، مرتضوی.
7
ـ ابنسینا، حسینبن عبدالله (1404 ق). التعلیقات، بیروت، مکتبه الاعلام الاسلامی.
8
ـ ابنسینا، حسینبن عبدالله (1404 ق). الشفاء (الالهیات) تصحیح سعید زاید، قم، مکتبه آیتالله مرعشی نجفی.
9
-اصفهانی، محمد حسین (1429ق). نهایة الدرایه فی شرح الکفایه، چاپ دوم، بیروت، مؤسسه آل البیت (ع) لاحیاء التراث.
10
-بغدادی، عبدالقاهر (1408ق). الفرق بین الفرق، بیروت، دارالجیل و دارالافاق.
11
-حلی، جمالالدین حسنبن یوسف(1351) کشفالمراد فی شرح تجریدالاعتقاد، ترجمۀ ابوالحسن شهرانی، تهران، اسلامیه.
12
- خمینی، روحالله (1378). مصباح الهدایه الی الخلافه والولایه، قم، مؤسسۀ تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
13
-خمینی و صادقی، سید حسن و سید محمود (1392). حقیقت استعمال با رویکردی بر آرا و اندیشههای شهید صدر و امام خمینی، «پژوهشنامۀ متین»، سال 15، شمارۀ 61، زمستان 1392
14
ـ ذبیحی، محمد (1383). اتحاد مفهومی و مصداقی ذات و صفات واجب تعالی از دیدگاه ابنسینا، فصلنامۀ اندیشۀ دینی، زمستان 1383، شمارۀ 13: 29 تا 46.
15
-سبحانی، جعفر (1412ق). الالهیات علی هدی الکتاب و السنه و العقل، 4 ج، قم، المرکز العالمی للدراسات الاسلامیه.
16
-سبحانی، جعفر (1381). الانصاف فی مسائل دام فیها الخلاف، قم، مؤسسه الامام الصادق (ع)
17
ـ سبزواری، ملا هادی (1375). شرح المنظومه، ج 5، تهران، نشر ناب.
18
ـ سرل، جان (1385). افعال گفتاری، ترجمۀ محمد علی عبداللهی، تهران، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
19
ـ شبستری، شیخ محمود (1382). گلشن راز، تصحیح محمد حماصیان، کرمان، خدمات فرهنگی کرمان.
20
- شهرستانی، ابوالفتح محمد(1395ق). الملل والنحل، بیروت، دارالمعرفه.
21
-شهرستانی، محمدبن عبدالکریم (1425ق). نهایه الاقدام فی علم الکلام، بیروت، دارالکتب العلمیه.
22
ـ شهیدی، سعیده سادات (1389). مفهومشناسی اوصاف الهی در فلسفۀ ابنسینا، پژوهشنامۀ فلسفۀ دین (نامۀ حکمت)، سال هشتم، شمارۀ دوم ـ پاییز و زمستان 1389: 31 تا 55.
23
ـ صادقی، مرضیه (1388). طرح آشتی ترادف سینوی و عینیت صدرایی در باب صفات الهی، خردنامۀ صدرا، تابستان 88، شمارۀ 56: 45 تا 55.
24
-صدر، سید محمد باقر (1417ق). بحوث فی علم الاصول، تقریرات حسن عبدالساتر، بیروت، الدار الاسلامیه.
25
ـ صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم (1387). المظاهر الالهیه فی اسرار العلوم الکمالیه، تهران، بنیاد حکمت صدرا.
26
ـ صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم (1981 م). الحکمة المتعالیة فی الاسفار العقلیة الاربعه، چاپ سوم، ج 9، بیروت، دار الاحیاء التراث.
27
ـ صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم (1363). مفاتیح الغیب، تصحیح محمد خواجوی، تهران، تحقیقات فرهنگی
28
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم (1360). اسرار الآیات، تصحیح محمد خواجوی، تهران، انجمن حکمت و فلسفه
29
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم (1366). تفسیر القرآن الکریم، ج 5، قم، بیدار.
30
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم (1354). المبدأ و المعاد، تصحیح سید جلال آشتیانی، تهران، انجمن حکمت و فلسفۀ ایران.
31
- طباطبایی (1393ق) المیزان فی تفسیرالقرآن، بیروت، مؤسسه الاعلی للمطبوعات.
32
-طباطبایی، سید محمد حسین (1402ق). حاشیه الکفایه، قم، بنیاد علمی و فکری علامه طباطبایی.
33
-علوی، سید محمد کاظم (1378). بررسی معناشناسی صفات خدا در کلام امامیه، فصلنامۀ اندیشۀ نوین دینی، شمارۀ 14، پاییز 1378.
34
ـ علیزمانی و نقوی، امیرعباس و حسین (1386). نظریۀ کارکردگرایی آلستون و معناداری اوصاف الهی، فصلنامۀ پژوهشهای فلسفی کلامی، سال نهم، شمارۀ سوم.
35
ـ فعالی، محمد تقی (1380). ملاک معناداری، کتاب نقد، سال دوم، شمارۀ 5 و 6.
36
ـ فناری، شمسالدین محمد حمزه (1374). مصباح الانس بین المعقول و المشهود، تصحیح محمد خواجوی، تهران، مولی.
37
ـ فیض کاشانی، ملا محسن (1375). اصول المعارف، چاپ سوم، قم، بوستان کتاب.
38
ـ کاپلستن، فردریک (1361). فلسفۀ معاصر، ترجمۀ علی اصغر حلبی، تهران، زوار.
39
ـ لاهیجی، عبدالرزاق (1383). گوهر ناب، قم، سایه.
40
-مفید، محمد (1358). النکت الاعتقادیه، ضمیمۀ ترجمه الفرق بین الفرق، محمد جواد مشکور، تهران، ساقی.
41
ـ مولانا، جلالالدین محمد (1375). مثنوی معنوی، تحقیق مهدی آذریزدی، تهران، پژوهش.
42
ـ مهدوی نژاد، محمد حسین (1384). ویتگنشتاین: معنا، کاربرد و باور دینی، مجلۀ نامۀ حکمت، شمارۀ 5، بهار و تابستان 1384.
43
ـ نقوی، حسین (1389). کارکردگرایی و معناشناسی اوصاف الهی از دیدگاه علامه طباطبایی و ویلیام آلستون، سال اول، شمارۀ اول، بهار 1389.
44
ـ نکونام، جعفر (1384). ترادف در قرآن کریم، مجلۀ پژوهش دینی، شمارۀ دوازدهم، زمستان 1384.
45
ـ واله، حسین (1388). نظریۀ معناداری صدرالمتألهین شیرازی، دو فصلنامۀ فلسفی شناخت، پاییز و زمستان 1388: 147 - 174.
46
-Alston, P. William (1996) Speaking Literary of God, in Michael Peterson and others, Philosophy of Religion, Oxford University Press.
47
-Stumpf, Samuel E. (1987) Elements Of Philosophy, New York, McGraw- Hill Book Company.
48
- Wittgenstein, Ludwig (1973) Philosophical Investigations, ed. G.E.M. Anscombe and R. Rhees trans. GEM. Anscombe, Oxford: Blackwell.
49
-Wolfson, Harry Austryn (1976) The Philosophy of The Kalam, Harvard University Press.
50
ORIGINAL_ARTICLE
The ShahidSani` view about nature of faith(according to "HaghaeghAl`iman" book)
The respected author believes that true faith is actually a logical assertion of faith [within] or entrenched certainty towards the objects of faith. Naturally this logical assertion can only be considered as faith while it doesn’t accompany denial of the objects of faith. He believes that the freedom to choose faith is related to the freedom to choose when faith first comes about and whether it lasts. In his view the lexical definition of faith is the logical assertion that the religious definition of faith is more specific than its lexical definition. After analyzing and critiquing this theory we arrive at the conclusion that the reality of faith, whether it be its lexical definition or its religious definition, is a kind of nonscientific acceptance or submission that is predicated upon confidence or `urfi certainty. Also, the faith of one who follows others qualifies as faith.
https://jpht.ut.ac.ir/article_55258_84d1a4dcc45b4099efae27202cdcda88.pdf
2015-07-23
291
316
10.22059/jpht.2015.55258
Faith
faith of follower
Islam
action
assurance
amir
divani
divani.mofiduni@gmail.com
1
Associate professor of philosophy department in Mofiduniversity
AUTHOR
mojtaba
ghorbani
mojtabaghorbani62@msn.com
2
M.A Student of philosophy and Islamic theology in Mofid university
LEAD_AUTHOR
قرآن کریم
1
ابنتیمیه (بیتا). الایمان، تصحیح زکریا علی یوسف، بیروت، دارالتضامن
2
ابنمنظور، محمدبن مکرم (1414ق). لسان العرب، بیروت، دار صادر
3
ایزوتسو، توشی هیکو (1380ش). مفهوم ایمان در کلام اسلامی، ترجمۀ زهرا پورسینا،تهران، سروش
4
جوادی، محسن (1376ش). نظریۀ ایمان در عرصۀ کلام و قرآن، قم، معاونت امور اساتید و دروس معارف اسلامی
5
راغب اصفهانى، حسینبن محمد (1412ق). المفردات فی غریب القرآن، تحقیق صفوان عدنان داودى، دمشق- بیروت، دارالعلم- الدارالشامیه
6
شهرستانی، ابیالفتح محمد عبدالکریم (1422ق). الملل و النحل، بیروت، دارالفکر
7
طباطبایی، سید محمد حسین (1417ق). المیزان فی تفسیرالقرآن، قم، دفترانتشارات اسلامى جامعه مدرسین حوزۀ علمیۀ قم
8
طبرسی، فضلبن حسن (1372ش). مجمع البیان فى تفسیرالقرآن، با مقدمه محمد جواد بلاغى، تهران، انتشارات ناصر خسرو
9
طبرسی، فضلبن حسن (1377ش). جوامع الجامع، تصحیح و تعلیق ابوالقاسم گرجی، تهران، انتشارات دانشگاه تهران و مدیریت حوزۀ علمیۀ قم
10
طریحی، فخرالدین (1375ش). مجمعالبحرین، تحقیق سید احمد حسینى، تهران، کتابفروشى مرتضوى
11
عاملی، زینالدینبن علی (شهید ثانی) (1380ش). المصنفات الاربعه (حقیقهالایمان)، تحقیق محمد حسون، قم، بوستان کتاب قم
12
فراهیدی، خلیلبن احمد (1410ق). کتابالعین، قم، انتشارات هجرت
13
قرشی، سید على اکبر (1371ش). قاموس قرآن، تهران، دارالکتب الاسلامیه
14
مجلسی،علامه محمد باقر (بیتا). بحارالأنوار الجامعه لدرر أخبار الأئمه الأطهار، بیروت، مؤسسه الوفاء
15
مختاری، رضا (1388ش). حقیقه الایمان شهید ثانی یا ایضاحالبیان زینالدینبن محسن عاملی، مجموعه مقالات کنگرۀ بینالمللی شهیدین (قرآن، حدیث، کتابشناسی)، قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
16
واحدی، علىبن احمد (1411ق). اسباب نزول القرآن، تحقیق کمال بسیونى زغلول، بیروت، دارالکتب العلمیه
17
ORIGINAL_ARTICLE
Criticism of Functional Approach in Religious Study
Religious study and propagation has different methods. One of these methods which accepted by educational and cultural institutions in recent years is religious functionalism. This approach which has developed by sociologists follows the practical results of religious beliefs. Functional approach is accepted by educational and cultural institutions because of simplification of religious beliefs, charisma of citation to scientific findings and evidences and managing of religious institutions by graduates of sciences. Functional religious education is very harmful and weakens the religiosity of society. Critiques of functional religious education are this approach is based on unacceptable pragmatic theory of truth, possibility of unreliability of religious beliefs if an alternative has been found, forming a secular value system in the believers' minds and formation an antireligious ideology for believers. Correct and appropriate model in religious education is finding of functions instead of functionalism. Functionalism is exclusive in practical results but in model of "finding of functions" believers learn the rightfulness of religion by rational and traditional approaches then search to functions of religious teachings. Also learn that the fundamental basis of religious beliefs is rational principles and discovered functions have no influence in determine of validity of religion.
https://jpht.ut.ac.ir/article_55259_214e17470c9575567d8db0053b7e5f6c.pdf
2015-07-23
317
340
10.22059/jpht.2015.55259
religious study
Functionalism
functions of religion
expectation for religion
religious propositions
Ahmad
Ebadi
ebadiabc@gmail.com
1
assistant professor of university of Isfahan
LEAD_AUTHOR
اسکفلر، اسرائیل (1366). چهار پراگماتیست، ترجمۀ محسن حکیمی، تهران، نشر مرکز.
1
اسکیدمور، ویلیام (1372). تفکر نظری در جامعهشناسی، ترجمۀ فصل پنجم: سعید سبزیان، تهران، نشر سفیر.
2
الیاده، میرچا (1373). دینپژوهی، ج 2، ترجمۀ بهاءالدین خرمشاهی، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
3
باتومور، تی. بی (1370). جامعهشناسی، ترجمۀ سید حسن منصور و سید حسن حسین کلجاهی، تهران، مؤسسۀ انتشارات امیرکبیر.
4
بودون، ریمون (1373). روشهای جامعهشناسی، ترجمۀ عبدالحسین نیکگهر، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
5
پویمن، لوئیس پی (1378). معرفتشناسی (مقدمهای بر نظریۀ شناخت)، ترجمۀ رضا محمدزاده، تهران، انتشارات دانشگاه امام صادق (ع).
6
توسلی، غلامعباس (1380ش). جامعهشناسی دینی، تهران، انتشارات سخن.
7
خسروپناه، عبدالحسین (1386). انتظارات بشر از دین، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی.
8
خسروپناه، عبدالحسین (1382). آسیبشناسی دینپژوهی، قبسات، ش 28: 131- 160.
9
راسل، برتراند (1365). تاریخ فلسفۀ غرب، ج 2، ترجمۀ نجف دریابندری، تهران، نشر پرواز.
10
سروش، عبدالکریم (1388). فربهتر از ایدئولوژی، تهران، انتشارات صراط.
11
شمس، منصور (1387). آشنایی با معرفتشناسی، تهران، انتشارات طرح نو.
12
گیدنز، آنتونی (1389). جامعهشناسی. ترجمۀ حسن چاوشیان. تهران: نشر نی.
13
محمدرضایی، محمد (1382). نگاهی به دینپژوهی، قبسات، ش 27: 39 - 71.
14
مصباح یزدی، محمد تقی (1387). آموزش عقاید، تهران، شرکت چاپ و نشر بینالملل.
15
مککویری، جان (1375). تفکر دینی در قرن بیستم، ترجمۀ عباس شیخشعاعی و محمد محمدرضایی، قم، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزۀ علمیۀ قم.
16
ویلم، ژان پل (1377). جامعهشناسی ادیان، ترجمۀ عبدالرحیم گواهی، تهران، مؤسسۀ فرهنگی انتشاراتی تبیان.
17
همیلتون، ملکم (1377). جامعهشناسی دین. ترجمۀ محسن ثلاثی، تهران، مؤسسۀ فرهنگی انتشاراتی تبیان.
18
Pojman, Louis P. (2000),What Can We Know?, Wadsworth.
19
ORIGINAL_ARTICLE
Examining the secular ethics philosophy and the methodology of its contrariety with the religious ethics
Secular ethics – which is known as the de-religionized, human, or conventional ethics – contrasts the religious and divine ethics. Its roots are in humanistic thought that adapts itself to the needs and the direction of the society. Therefore, the contraction and dilation of secular ethics will be unstable, gradual, and accidental. Moreover, it is not possible to expect this thought system to present mysteriousness, divine worldview, and generality.
In the discussion about the two foregoing thoughts, the objective is to criticize the foundations of the secular thought through the Muslim open-minded thinkers’ ideas in a case study and particular affirmative proposition manner based on our society’s present day ethical harms, and then, to present the epistemic principles of the religious ethics.
In the direct discussion between these two approaches, first the secular ethics arguments will be presented through the Iranian open-minded scholars’ words in some theme-based categories, and then, they will be criticized briefly in a case study manner. Next, a more general confrontation regarding the principles and factors of the secular ethics will be provided.
https://jpht.ut.ac.ir/article_55260_f8264d723d38f8356a46673c4677ae1f.pdf
2015-07-23
341
374
10.22059/jpht.2015.55260
Religious Ethics
secular ethics
Religion
Ethics
the relationship between religion and ethics
Moslem
Mohamadi
mo.mohammadi@ut.ac.ir
1
Assistant Professor University of Tehran
LEAD_AUTHOR
قرآن کریم
1
نهج البلاغه
2
ابنسینا،حسینبن عبدالله (1381). الاشارات والتنبیهات، قم، بوستان کتاب.
3
---،--- (بیتا). الهیات شفا، مقدمه ابراهیم مذکور، بیروت.
4
------ (1353). رسالةالسعادة، ضمن، مجموعه رسائل ابنسینا، درآباد، دائرةالمعارف العثمانیة.
5
اتکینسون، آر.اف (1370). درآمدی به فلسفۀ اخلاق، ترجمۀ سهراب علوینیا، تهران، مرکز ترجمه و نشر کتاب.
6
احمدی، بابک (1374). کتاب تردید، تهران، مرکز.
7
ادواردرز، پل (1378). فلسفۀ اخلاق، ترجمۀ انشاءالله رحمتی، تهران، تبیان.
8
افلاطون (1380). دورۀ آثار، ترجمۀ محمد حسن لطفی و رضا کاویانی، ج1، چ دوم ،تهران، خوارزمی.
9
امید، مسعود (1381). درآمدی بر فلسفۀ اخلاق ازدیدگاه متفکران مسلمان معاصر ایران، تبریز، مؤسسۀ تحقیقاتی علوم اسلامی - انسانی دانشگاه تبریز.
10
بلخی، جلال الدین محمد (1373). مثنوی معنوی، نگاه، تهران.
11
پییتر، آندره (1360). مارکس و مارکسیسم، ترجمۀ شجاعالدین ضیاییان، تهران، دانشگاه تهران.
12
حائری یزدی، مهدی (بیتا). کاوشهای عقل عملی، تهران، مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
13
خزائی، زهرا (1373). پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه قم.
14
دیلمی، احمد و آذربایجانی، مسعود (1384). اخلاق اسلامی (ویراست دوم)، قم، معارف، چ سی و یکم.
15
سروش، عبدالکریم (1374). خدمات و حسنات دین، مجلۀ کیان، سال پنجم، شمارۀ 27.
16
سروش، عبدالکریم (1372). مدارا و مدیریت، تهران، صراط.
17
سروش، عبدالکریم (1380). اخلاق خدایان، طرح نو، تهران.
18
سروش، عبدالکریم (1360). دانش و ارزش، تهران، یاران، چ هفتم.
19
شیخ صدوق، ابوجعفربن محمد (1363). عیون اخبار الرضا، ج 1، تصحیح سید مهدی حسینی لاجوردی، قم، کتابفروشی طوس.
20
شیروانی، علی و همکاران (1391). مباحثی در کلام جدید، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
21
صدرالمتألهین، محمدبن ابراهیم شیرازی (1363). مفاتیح الغیب، مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگى، تهران.
22
------ (1375) مجموعۀ رسائل فلسفى، انتشارات حکمت، تهران.
23
طوسی، خواجه نصیرالدین (1407). تجریدالاعتقاد، بوستان کتاب، قم.
24
فارابی، ابونصر (1980). آراءاهلالمدینة الفاضلة، المطبعةالکائولیکیة، بیروت، طاوّل.
25
فتحعلی، محمود (1378). تساهل وتسامح، قم، طه.
26
فرانکنا، و یلیام کی(1380). فلسفۀ اخلاق، ترجمۀ ان شاءالله رحمتی، تهران، حکمت.
27
فنایی اشکوری، ابو القاسم (1384). دین در ترازوی اخلاق، تهران، صراط.
28
فیض کاشانی، محمد (1384). المحجه البیضا، تهران، حسنین.
29
قمی، حاج شیخ عباس (1422ق). سفینه البحار، تهران، اسوه.
30
کاپلستون، فردریک (1382). تاریخ فلسفه، ج 7، ترجمۀ داریوش آشوری، تهران، سروش.
31
کاپلستون، فردریک (1371). نیچه فیلسوف فرهنگ، ترجمۀ علیرضا بهبهانی و علی اصغر حلبی، تهران، بینا.
32
کاجی، حسین (1384). اخلاق شناسی سروش، تهران، روزنه.
33
32. کییرکگور، سورن (1380). ترس و لرز، ترجمۀ عبدالکریم رشیدیان، تهران، نی.
34
گروهی ازنویسندگان (1385). فلسفۀ اخلاق، قم، معارف.
35
لاوین، ت. ز (1384). از سقراط تا سارتر، ترجمۀ پرویز بابایی، تهران، نگاه، چ دوم.
36
لگن هاوسن، محمد (1377). تأملی در مفهوم خیر اخلاقی، مجله نقد و نظر، قم، شمارۀ 14.
37
مجلسی، محمد باقر (1404ق). بحارالانوار، بیروت، مؤسسه الوفا.
38
محمدی، مسلم (1389). پرستش اصل بنیادین فلسفۀ اخلاق استاد مطهری، مجلۀ آینه معرفت، تهران، ش25.
39
مریجی، شمسالله (1382). سکولاریسم و عوامل شکلگیری آن در ایران، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
40
مصباح یزدی (1381). محمد تقی، فلسفۀ اخلاق، تحقیق و نگارش احمد حسین شریفی، تهران، بینالملل.
41
مصباح، مجتبی (1382). بنیاد اخلاق، قم، مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
42
مصباح یزدی، محمد تقی (1392). رابطۀ علم و دین، قم، مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
43
مصباح یزدی، محمد تقی (1370). درسهایی از فلسفۀ اخلاق، اطلاعات، قم.
44
مطهری، مرتضی (1362). نقدی بر مارکسیسم، تهران، صدرا.
45
مطهری، مرتضی (بیتا). مجموعۀ آثار، تهران، صدرا.
46
مطهری، مرتضی (1372). فلسفۀ اخلاق، تهران، صدرا.
47
مطهری، مرتضی (1377). تعلیم و تربیت در اسلام، تهران، صدرا.
48
مطهری، مرتضی (1368). اصول فلسفه و روش رئالیسم، ج 3، تهران، صدرا، چ ششم.
49
ملکیان، مصطفی (بیتا). جزوۀ تقابل اخلاق دینی و اخلاق سکولار، بیجا، بینا.
50
مولوی، جلال الدین محمد (1373). مثنوی معنوی، نگاه، تهران.
51
نصری، عبدالله (1380). یقین گمشده، تهران، سروش.
52
نصیری، محمد (1384). تاریخ تحلیلی صدر اسلام، قم، معارف.
53
نیچه، فردریش (1352). دجال، ترجمۀ عبدالعلی دستغیب، تهران، آگاه.
54
ویلیامز، برنارد (1383). فلسفۀ اخلاق، ترجمه و تعلیق زهرا امیرجلالی، قم، معارف.
55
هاسپرز، جان (بیتا). فلسفۀ دین، ترجمۀ گروه مترجمان، قم، دفتر تبلیغات اسلامی.
56
هولمز، رابرت ال (1382). مبانی فلسفۀ اخلاق، ترجمۀ مسعود علیا، تهران، ققنوس.
57
ORIGINAL_ARTICLE
The relationship between intellect and faith as viewed by Mulla Sadra with emphasis on Sharh osool Kafi and Mafatih ul ghayb
Intellect and faith are of the most important issues in the field of philosophy of religion which can solve many other philosophical problems. Hence, investigating the relationship between intellect and faith and understanding their conflict or compatibility require a careful consideration. We, in this study, investigate the relationship between intellect and faith to identify their harmony or disharmony. But first of all we have to mention two important notes which help us:
First: the conflict between intellect and faith appear just when the intellect exceed its defined limits and enter the area of unseen world (ghaib) which is the area of faith, because the unseen world can be attached by faith and when the intellect itself understand its own limitations. Then intellect feels the need to faith and put aside perspective faculty and known information as Imam Ali says: ‘the admission of ignorance is the perfection of wisdom’
Second: the conflict is in theoretical beliefs not in practical provisions. Because, Islamic practical provisions is in the area of unseen world (ghaib) where the perception of intellect has no authority. Intellect just can infer religious statements indirectly.
https://jpht.ut.ac.ir/article_55261_0fee8e35141a5e093262011243eb5f41.pdf
2015-07-23
375
412
10.22059/jpht.2015.55261
Mulla sadra
Faith
Unseen World (Ghaib)
Intellect
Practical reason
Theoretical Reason
Shahaboddin
Vahidi Mehrjardi
vahidishahab@yahoo.com
1
Professor of the university of Ayatollah Haeri, maybod
LEAD_AUTHOR
منابع
1
قرآن کریم
2
صدرالدین شیرازی، محمد ابراهیم، اسرار الآیات، تصحیح محمد خواجوی، تهران، انجمن حکمت و فلسفه ایران، 1360.
3
ـــــــــــــــــ ، الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه العربیه، بیروت، لبنان، دار احیاء الاتراث العربی، المطبعه الثالثه، 1981م، 9 جلد.
4
ـــــــــــــــــ ، المبدأ والمعاد، مترجم احمدبن الحسینی اردکانی، بهکوشش عبدالله نورانی، تهران، مرکز نشر دانشگاهی، 1362.
5
ـــــــــــــــــ ، تفسیر القرآن، قم، بیدار، 1363، جلد 7.
6
ـــــــــــــــــ ، تفسیر آیة مبارکة نور، با ترجمه و تعلیق محمد خواجوی، تهران، مولی، چاپ اول، 1362.
7
ـــــــــــــــــ ، تفسیر سورة جمعه، ترجمه و تعلیق محمد خواجوی، تهران، مولی، چاپ اول، 1363.
8
ـــــــــــــــــ ، تفسیر سورة واقعه، ترجمه و تعلیق محمد خواجوی، تهران، مولی، چاپ اول، 1363.
9
ـــــــــــــــــ ، رسائل فلسفی، با تعلیق و تصحیح و مقدمة سیدجلالالدین آشتیانی، قم، دفتر تبلیغات اسلامی، چاپ دوم.
10
ـــــــــــــــــ ، رسالة سه اصل، مصحح حسین نصر، تهران، مولی، 1340.
11
ـــــــــــــــــ ، شرح اصول الکافی، تصحیح محمد خواجوی، تهران، مؤسسة مطالعات و تحقیقات فرهنگی،1367، جلد 3.
12
ـــــــــــــــــ ، شرح اصول الکافی، افست از روی چاپ سنگی، تهران، مکتبة المحمودی، 1391ق.
13
ـــــــــــــــــ ، شرح هدایه اثیریه، چاپ سنگی، تهران، 1313.
14
ـــــــــــــــــ صدرالدین شیرازی، محمد ابراهیم، شواهد الربوبیه، ترجمه و تفسیر دکتر جواد مصلح، تهران، سروش، 1375.
15
ـــــــــــــــــ ، مجموع رسائل فلسفی، تحقیق حامد ناجی اصفهانی، تهران، حکمت، چاپ اول، 1375.
16
ـــــــــــــــــ ، مفاتیح الغیب، صحه و قدمله محمد خواجوی، تهران، مؤسسة مطالعات و تحقیقات نشر دانشگاهی، 1362.
17
ـــــــــــــــــ ، المبدأ والمعاد، مترجم احمدبن الحسینی اردکانی، بهکوشش عبدالله نورانی، تهران، مرکز نشر دانشگاهی، 1362.
18
ـــــــــــــــــ ، عرشیه، تصحیح متن و ترجمه غلامحسین آهنی، تهران، مولی، 1341.
19
ـــــــــــــــــ ، شواهد الربوبیه، ترجمۀ عبدالله نورانی، تهران، سروش، 1375.
20
فارابی، ابونصر محمد. سیاست مدینة فاضله، ترجمه و تحشیه از سید جعفر سجادی، تهران، انجمن فلسفۀ ایران، 1358.
21
ORIGINAL_ARTICLE
Philosophy of Parapsychology from viewpoint of Avesina
Parapsychology, in the eighteenth and nineteenth centuries, have considered, by physicists and philosophers,by institutes which formed ,and In the twentieth century, especially during the post-modern age, as means of critic and break the materialistic and physicalistic view of modernity, is more important. Review this subject ,in the Islamic culture,breasting our with researches of Avesina that with tow experiencial and philosophical approaches has studed the parapsychological matters .In his discussion, in the framework of the active and passive corporeal and animated causation and correlation with various types, precognition ,psychokiknesis ,efficiency of Celestial bodys in the things and the subject of death and next life encountered in the analysis of avesina from this subgects,is separating the non-natural from supernatural,non-divine and divin supernatural, unrepeatable and repeatable divine prophetic supernatural. And the human soul with elements such, constitution and acquisition, , can be considered as the main cause of this subjects.the matters of parapsychology in the philosophy of Avesina , over which such discussions of postmodern as tool to prove the supernatural and spiritual,is philosophical and spiritual part of a system that based on a system of knowledge ,that finding itself philosophical explanation .
https://jpht.ut.ac.ir/article_55262_341ab385f63579401c827b90428c42b3.pdf
2015-07-23
413
440
10.22059/jpht.2015.55262
philosophy of Parapsychology
Avesina
Parapsychology
MOHAMMAD HASAN
YAGHOOBIAN
mohammadyaghoobian@yahoo.com
1
Assistant professor of university of Quran and Etrat,Isfahan
LEAD_AUTHOR
منابع
1
- آیزنک، هانس یورگن و دیگران (1376). روح و دانش جدید، ترجمۀ محمد رضا غفاری، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
2
- ارسطو (1384). متافیزیک، ترجمۀ شرفالدین خراسانی، تهران، انتشارات حکمت.
3
- ........ (1389). سماع طبیعی، ترجمۀ محمد حسن لطفی، تهران، انتشارات طرح نو.
4
- افلاطون (1380). مجموعه آثار، ترجمۀ محمد حسن لطفی، تهران، انتشارات خوارزمی.
5
- ابنسینا، حسین (1332). مبدأ و معاد، ترجمة محمود شهابی، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.
6
- ............. (1365). معراجنامه، تصحیح نجیب مایل هروی، مشهد، بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی، چاپ دوم.
7
- .............(1379). التعلیقات، قم، مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، چاپ چهارم.
8
- .............(1384). الاشارات و التنبیهات، تحقیق کریم فیضی، تهران، مؤسسۀ مطبوعات دینی، چاپ اول.
9
- ............. (1385). الالهیات من کتاب الشفا، المحقق حسن حسنزاده آملی، قم، انتشارات بوستان کتاب.
10
- .............(1385). النفس من کتاب الشفا، المحقق حسن حسنزاده آملی، قم، انتشارات بوستان کتاب.
11
- .............،(1388). مجموعه رسائل، تصحیح و توضیح محمود طاهری، قم، انتشارات آیت اشراق.
12
- اکبری، رضا (1382). جاودانگی، قم، انتشارت بوستان کتاب، چاپ اول.
13
- تیموتی و فرگ،گندی و پیتر (1384). هرمتیکا، ترجمۀ فریدالدین رادمهر، تهران، نشر مرکز.
14
- راین، جی بی (1371). درآمدی بر فراروانشناسی، ترجمۀ امیر راسترو، تهران، انتشارات فراروان، چاپ اول.
15
- سهروردی، شهابالدین یحیی (1396ق). مجموعه مصنفات، ج 1، تصحیح هنری کربن، تهران، انجمن ایران.
16
- طاهری محمد (1388). انسان از منظری دیگر، نشر بیژن، چاپ هفتم.
17
- غزالی، محمد (1406ق). احیاء علوم الدین، بیروت، دارالکتاب العلمیه، چاپ اول، لبنان.
18
- فرشاد، محسن (1372). انسان و جهان فراآگاهی، تهران، دفتر فرهنگ نشر اسلامی، چاپ اول.
19
- لائو،کوان (1390). فنگشویی برای امروز، ترجمۀ محمد قراچهداغی، تهران، نشر آسیم.
20
- لاهیجی، عبدالرزاق (1364). گوهرمراد، به اهتمام صمد موحد، تهران، چاپ گلشن، چاپ اول.
21
- لوبک ،والتر و دیگران (1385). روح ریکی، ترجمۀ شایان معین و مهنوش امینیان، نشر آسیم.
22
- صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم (1382). الشواهد الربوبیه، تهران، مؤسسۀ مطبوعات دینی، چاپ اول.
23
- ...................................... (1362). مبدأ و معاد، ترجمۀ احمدبن محمد الحسینی، تهران، مرکز نشر دانشگاهی.
24
- مودی، ریمون (1372). زندگی پس از زندگی، ترجمۀ شهناز انوشیروانی، بیجا، مؤسسۀ فرهنگی رسا.
25
- نصر، سید حسین (1385). دین و نظم طبیعت، ترجمۀ انشاءالله رحمتی، تهران، نشر نی.
26
- Griffin.david(1997) ray.parapsychology,philosophy,and spirituality a postmodern xploration. Albany .published by stste university of new york press.
27
- Melton.gordon,(2001),Encyclopedia of occultism and parapsychology,gale group staff,united states of america.
28
- Andrade,gabriel,internet encyclopedia of philosophy(lep).parapsychology.
29