ORIGINAL_ARTICLE
The True Indication Argument from the Viewpoint of Allameh Tabataba'i
From the viewpoint of Allameh Tabataba'i, the existence of God is a primary self-evidence and all arguments for the existence of God are different readings of the True Indication argument. One of these arguments is the one known as the proof of the righteous that has been used by previous philosophers to prove the existence of God. However, Allameh Tabataba'i has taken a new route and has introduced it as a reading of the True Indication argument. In the article at hand, it has been tried to comprehensively analyze this argument for its indicative quality. As this argument is found not to fully include the criterion of the True Indication argument, a new reading of the True Indication argument should be achieved that fully involves this aspect or on which is at a higher level. In the article at hand, these readings are extracted from the works of Allameh Tabataba'i and explained based on the analysis of genesis and analysis of annihilation.
https://jpht.ut.ac.ir/article_68829_dc5cdd535e4d016c606195d4ddc9a332.pdf
2018-09-23
565
584
10.22059/jpht.2018.243930.1005517
Allameh Tabatab'i
True Indication argument
Necessary being
genesis
Annihilation
Maryam
Barooti
barooti1719@yahoo.com
1
PhD Holder, Tarbiat Modares University
LEAD_AUTHOR
Reza
Akbaryan
dr.r.akbarian@gmail.com
2
Professor, Tarbiat Modares University
AUTHOR
* قرآن کریم.
1
1. ابراهیمی دینانی، غلامحسین (1389). قواعد کلی فلسفی در فلسفۀ اسلامی، جلد 1، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
2
2. جوادی آملی، عبدالله (1368). شرح حکمت متعالیه، بخش اول از جلد ششم، بیجا: الزهرا (س).
3
3. _________ (1386). تبیین براهین اثبات خدا، قم: اسراء.
4
4. _________ (1372). تحریر تمهید القواعد، بیجا: الزهراء.
5
5. حرانی، حسنبن شعبه (1404 ق). تحف العقول، قم: جامعه المدرسین.
6
6. سلیمانی امیری، عسکری (1395). برهان صدیقین علامه طباطبایی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
7
7. شبستری، شیخ محمود (1389). گلشن راز (متن و شرح، بر اساس قدیمترین و مهمترین شروح گلشن راز): شرح نسائم گلشن، به کوشش کاظم دزفولیان، تهران: طلایه.
8
8. شیخ الصدوق (1398). التوحید، قم: جامعه المدرسین.
9
9. صدرالمتألهین (1981). الاسفار الاربعه، جلد 3 و 6، بیروت: دارالاحیاء التراث.
10
10. طباطبایی، محمد حسین (1388الف). اصول و فلسفه و روش رئالیسم (از مجموعه آثار شهید مطهری (6)، جلد 2 و 5، قم: صدرا.
11
11. _______________ (1388ب). رساله در اثبات واجبالوجود، از مجموعه رسائل (1)، ترجمۀ محمد محمدی گیلانی، قم: بوستان کتاب.
12
12. ______________ (1388ج). تعالیم اسلام، قم: بوستان کتاب.
13
13. _______________ (1981). تعلیقه بر اسفار، جلد 1 و 6، بیروت: دارالاحیاء التراث.
14
14. _______________ (بیتاالف). نهایه الحکمه، قم: مؤسسه النشر الاسلامی التابعه لجماعه المدرسین.
15
15. _______________ (بیتاب). حاشیه الکفایه، جلد 1، قم: بنیاد علمی و فکری علامه طباطبایی.
16
16. _______________ (1403 ق). تعلیقه بر بحارالانوار (محمد باقر مجلسی)، جلد 3، بیروت: دارالاحیاء التراث.
17
17. _______________ (1429 ق). مهر تابان، تألیف محمد حسین حسینی تهرانی، مشهد: انتشارات علامه طباطبایی.
18
18. _______________ (1383). شیعه در اسلام، قم: دفتر انتشارات اسلامی.
19
19._______________ (1428الف). توحید علمی و عینی در مکاتیب حکمی و عرفانی (تذییلات علامه طباطبایی)، مشهد: علامه طباطبایی.
20
20. __________ (1428ب). علی (ع) و الفلسفه الالهیه (الانسان و العقیده)، قم: الباقیات.
21
21. __________ (1427الف). رساله التوحید (الرسائل التوحیدیه)، قم: مؤسسة النشر الاسلامی.
22
22. __________ (1427ب). رساله اوسائط (الرسائل التوحیدیه)، قم: مؤسسة النشر الاسلامی.
23
23. _______(1417 ق). المیزان فی تفسیرالقرآن، جلد 1، 5، 6، 7، 8، 9، 10، 11، 12، 13، 14، 15، 16، 17، 18، 19، 20، قم: دفتر انتشارات اسلامی.
24
24. ________(1387الف). برهان، ترجمه، تصحیح و تعلیق: مهدی قوام صفری، قم: بوستان کتاب.
25
25. _________(1387ب). شیعه (مجموعه مذاکرات با پرفسور هانری کربن)، قم: بوستان کتاب.
26
26. _______________ (1382). اصول عقاید و دستورهای دینی (جلد 1 - 2)، اهتمام: اصغر اردتی، قم: دفتر تنظیم و نشر آثار علامه طباطبایی.
27
27. _______________ (1393). رساله الولایه، جلد 2، قم: پژوهشکدۀ علوم عقلی.
28
28. عبودیت، عبدالرسول (1386). درآمدی به نظام حکمت صدرایی، جلد 2، تهران: سمت؛ قم: مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
29
29. فیاضی، غلامرضا (1388). نهایه الحکمه (تعلیقات)، جلد 1، قم: مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
30
30. قوام صفری، مهدی (1387). ترجمه، تصحیح و تعلیق رسالۀ برهان (از علامه طباطبایی)، قم: بوستان کتاب.
31
31. المظفر، محمد رضا (1408 ق). المنطق، قم: فیروزآبادی.
32
ORIGINAL_ARTICLE
The Divine Theology in Avicenna's Viewpoint
In this article, the ontological, epistemological, and linguistic aspects of negative theology has been examined in the works of Avicenna based on reasons such as the difference between the creator and the creature, the emphasis on the true unity and the simplicity of the essence of the sublime God, nonexistence of any similar being to Him, His freedom from limitations and quiddity, His absoluteness and infiniteness, human inability to comprehend the sublime Allah, the unfathomability of His sublimity and being to human intellect, the imperfection of the caused compared to the cause, and the human's limited perceptive power. The examination of Avicenna's theological system leads us to the point that Avicennan ontology emphasizes the huge gap that exists between the absolute being (i.e. God) and other beings. He is the cause of creatures, but does not have any generic similarity to them. In the epistemology sphere, Avicenna has rejected the possibility of the existence of a human positive knowledge that is congruent with reality. In the linguistic realm, the negative theology reasons that exist in his theory are in line with the ontological and epistemological dimensions of his viewpoint, i.e. it is natural that if something cannot be known and found, it cannot be expressed, either.
https://jpht.ut.ac.ir/article_68830_29b76875db3e337e8614f52e5fd3a1ba.pdf
2018-09-23
585
605
10.22059/jpht.2018.241459.1005506
Negative theology
Necessary being
Denial of likeness
Avicenna
Mahnaz
Tabaraei
mahnaz.tabarai@yahoo.com
1
PhD Student, Payame Noor University of Tehran
LEAD_AUTHOR
Mohammad Ali
Abbasian Chaleshtari
abasian@pnu.ac.ir
2
Associate Professor of Islamic Philosophy and Theology, Payame Noor University of Tehran
AUTHOR
Seyyed Ali
Alamolhoda
3
Associate Professor of Islamic Philosophy and Theology, Payame Noor University of Tehran
AUTHOR
Naser
Mohammadi
49167887
4
Associate Professor of Islamic Philosophy and Theology, Payame Noor University of Tehran
AUTHOR
1. ابنسینا (1363). المبدأ و المعاد، به اهتمام عبدالله نورانی، تهران: مؤسسۀ مطالعات اسلامی دانشگاه مکگیل با همکاری دانشگاه تهران.
1
2. ــــــــــــــــــــ (1385). الهیات من کتاب الشفاء، تحقیق حسنزاده آملی، چ اول، قم: مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزۀ علمیه.
2
3. ــــــــــــــــــــ (1380 ق). الطبیعیات (شفا)، تحقیق الاب قنواتی و سعید زاید، قاهره: جامعة القاهره.
3
4. ــــــــــــــــــــ (1388). التعلیقات، قم: مکتب الاعلام الاسلامی فی الحوزة العلمیه.
4
5. ـــــــــــــــــــ (1403 ق). الاشارات و التنبیهات، شرح نصیرالدین طوسی، شرح الشرح قطبالدین رازی، قم: انتشارات بلاغة.
5
6. ـــــــــــــــــــ (1394). دانشنامۀ علایی، انتشارات مولی، تهران.
6
7. ــــــــــــــــــــ (بیتاالف). النجاة، به اهتمام مصطفی افندی المکاوی و الشیخ محیالدین الصبری، قاهره: جامعة القاهره.
7
8. ــــــــــــــــــــ (1980). عیون الحکمه، تحقیق عبدالرحمن بدوی، چ دوم، بیروت: دارالعلم.
8
9. ــــــــــــــــــــ (1413 ق). المباحثات، تحقیق و تعلیق محسن بیدارفر، قم: انتشارات بیدار.
9
10. ابراهیمی دینانی، غلامحسین (1395). قواعد کلی فلسفی در فلسفۀ اسلامی، جلد 1، تهران: انجمن حکمت اسلامی.
10
11. افلاطون (1380). دورۀ آثار افلاطون، جلد ۱، ترجمۀ محمد حسن لطفی و رضا کاویانی، تهران: بینا.
11
12. افلوطین (1413 ق). اثولوجیا، عبدالرحمن بدوی، قم: نشر بیدار.
12
13. ـــــــ (1380). دورۀ کامل آثار افلاطون، ترجمۀ محمد حسن لطفی، تهران: شرکت سهامی انتشارات خوارزمی.
13
14. استیس، والتر ترنس (1361). عرفانوفلسفه، ترجمۀ بهاءالدین خرمشاهی، تهران: سروش.
14
15. بریه، امیل (1382). مفهومخدادراندیشهوفلسفۀ فیلون، ترجمۀ سعید رحیمیان، پژوهشهای فلسفی و کلامی، شمارۀ 15 و 16.
15
16. ــــــــ (1380). تاریخفلسفۀقرونوسطیودورۀتجدد، ترجمۀ یحیی مهدوی، تهران: خوارزمی.
16
17. توکلی، غلامحسین (1386). الهیات سلبی، فصلنامۀ نامۀ حکمت، سال پنجم، شمارۀ 1.
17
18. شهرستانی، محمدبن عبدالکریم (1967). المللو النحل، چاپ محمد سیدکیلانی، قاهره.
18
19. فنایی اشکوری، محمد (1380). نگاهیگذرابهنقشاسلامدرتمدنغربی، ماهنامۀ معرفت، سال هجدهم، شمارۀ ۴۰.
19
20. قمی، قاضی سعید (1373). شرحتوحیدصدوق، تصحیح و تعلیق نجفقلی حبیبی، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
20
21. کاکایی، قاسم (1381). وحدت وجود به روایت ابنعربی و مایستر اکهارت، تهران: هرمس.
21
22. کاکایی، قاسم و بحرانی، اشکان (1387). مبانینظریالهیاتسلبی، نامۀ مفید، سال چهاردهم، شمارۀ 68.
22
23. مجتهدی، کریم (1375). فلسفهدرقرونوسطی، چ اول، تهران: امیرکبیر.
23
24. نصر، سید حسین و اولیور لیمن (1386). تاریخ فلسفۀ اسلامی، تهران: حکمت.
24
25. نصر، سید حسین (1345). سه حکیم مسلمان، ترجمۀ احمد آرام، تهران: امیرکبیر.
25
26. ولفنسون، اسرائیل (1936). موسیبن میمون؛ حیاته و مصنفاته، بیجا: قاهره.
26
27. هاشمی، محمد منصور (۱۳۸۳). خدا بهعنوانامر مطلق، نقد و نظر، سال ۹، شمارۀ ۳ و ۴.
27
ORIGINAL_ARTICLE
Fat Ego: Murdoch's Interpretation of the Human Representation in Modern Ethics
In this article, Iris Murdoch's – the Irish philosopher of ethics – viewpoint toward modern moral philosophy is examined. In her opinion, ethics is the most important act of the human, which is required to satisfy two demands: it should be realistic and it should answer this question that how we can morally improve ourselves. Based on these two requisitions, she criticizes the ethical discussions of the modern philosophies. She believes that in modern moral philosophies, the scope of human volition is so expanded that it seems as if moral choice is something arbitrary, and is related to personal will. Too much emphasis on the human volition not only does not offer any help to the moral life, but also makes more difficult the selection of the moral choice and the conduction of the moral act. Extreme emphasis on human volition brings about two outcomes: distancing human from moral realism and deluding him. That is to say, it creates a fat ego entangled with a deluded image that distances the human from moral act, since self-centeredness is the main obstacle to moral act.
https://jpht.ut.ac.ir/article_68832_9cca35f176cbeaa0ee5db2848b3800c8.pdf
2018-09-23
607
624
10.22059/jpht.2018.250398.1005535
Existentialism
free will
Fat ego
Moral philosophy
Moral act
Seyed Mohamad Ali
Dibaji
dibaji@ut.ac.ir
1
Associate Professor, Farabi Campus, University of Tehran, Qom, Iran
LEAD_AUTHOR
Asiyeh
Haji Mohamadjafar
asiyeh.jafary@gmail.com
2
PhD Student, Farabi Campus, University of Tehran, Qom, Iran
AUTHOR
مرداک، آیریس (1387). سیطرة خیر، مترجم شیرین طالقانی، تهران: نشر شور.
1
ملکیان، مصطفی (1387). مقدمهای بر سیطرة خیر، تهران: نشر شور.
2
مور، جورج ادوارد (1388). مبانی اخلاق، مترجمان غلامحسین توکلی، علی عسگری یزدی، تهران: انتشارات سمت.
3
Bove, C. K. (1993). Understanding Iris Murdoch. The University of South Carolina Press, South Carolina.
4
Diamond, C. (1996). We are Perpetually Moralists: Iris Murdoch, fact and value in M. Antonaccio and W. Schweiker (eds.), Iris Murdoch: The Search for Human Goodness, University of Chicago Press, Chicago.
5
Murdoch, I. (2014). Sovereignty of Good. Rutledge Great Minds, New York.
6
ــــــــــــــــــــــــــــ (1992), Metaphysics as a guide to Morals. Vintage, London.
7
Murdoch, I., Hepburn, R. W. (1956). Vision and Choice in Morality, Aristotelian Society Supplementary, 30, 14-58
8
O’Conner, P. J. (1996). To Love the Good: The Moral Philosophy of Iris Murdoch, Peter Lang, New York.
9
10. Ruokonen, F. (2002) Good, self and unselfing- reflections on Iris Murdoch`s moral philosophy. Austrian Ludwig Wittgenstein Society
10
ORIGINAL_ARTICLE
Theologians' Viewpoints toward the Origination of the World and Criticisms about Them
There are two different viewpoints among theologians about the origination and eternality of the world, i.e. eternality and non-eternality. The author of the present article first states the problem and presents the related discussions and concepts, and then goes on to explain five intellectual approaches (limiting the abstract being to God, considering the origination as a requirement for the principle of volition and will, transformation of anything other than the eternal, the origination of the created as being a reason for the pause and expiration of the eternal past, and the introduction of a startpoint for the previous creations requiring the existence of a startpoint for the whole) along with the qur’ānic and narrative evidences of the proponents of origination. Finally, the author analyzes and assesses their reasons and rejects their argument for the origination theory.
https://jpht.ut.ac.ir/article_68833_840f4a8668f0031e7cbdad6781785973.pdf
2018-09-23
625
651
10.22059/jpht.2018.244954.1005519
Universe
Origination
Eternity
Eternality
time
Theologians
Mohammad Hassan
Qadrdan Qarmaleki
ghadrdang@yahoo.com
1
Associate Professor of Islamic Thought and Culture, Islamic Research Institute for Culture and Thought
LEAD_AUTHOR
ابراهیمی دینانی، غلامحسین (1358). قواعد کلی فلسفی، تهران: انجمن فلسفۀ ایران.
1
ابنخلدون (1425 ق). لباب المحصل فی أصول الدین، بیروت: دارالکتب العلمیة.
2
ابنسینا (1405 ق). التعلیقات، قم: دفتر تبلیغات اسلامی.
3
ـــــــ (1379). النجاة، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
4
ـــــــ (1404 ق). المنطق منالشفا، قم: انتشارات کتابخانۀ آیتالله نجفی مرعشی.
5
ـــــــ (بیتا). الهیات شفا، با مقدمه و تعلیقات ابراهیم مدکور: بیروت.
6
ابنمنظور (1405 ق). لسان العرب، قم: نشر ادب الحوزة.
7
استرآبادی، محمد جعفر (1363). البراهین القاطعة، قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی.
8
اشراق(سهروردی)، شیخ (1372). مجموعه مصنفات، تهران: مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
9
آمدی، سیفالدین (2003). ابکار الافکار فی اصول الدین، بیروت: دارالکتب العلمیة.
10
ـــــــــــــــــ (2004). غایة المرام فی علم الکلام، بیروت: دارالکتب العلمیة.
11
بهمنیار، مرزبان (1349). التحصیل، با تصحیح مرتضی مطهری، تهران: دانشگاه تهران.
12
بیضاوی (1410 ق). تفسیر البیضاوی، بیروت: مؤسسه الأعلمی للمطبوعات.
13
تفتازانی، سعدالدین (1409 ق). شرح المقاصد، قم: انتشارات شریف رضی.
14
جرجانی، سید شریف (1415 ق). شرح المواقف، قم: انتشارات رضی.
15
جرجانی، علیبن محمد (1417 ق). التعریفات، بیروت: دارالکتاب العربی.
16
جوادی آملی، عبدالله (1386). رحیق مختوم، ج 1 – 3، قم: بینا.
17
حلی، علامه (1363). انوار الملکوت فی شرح الیاقوت، قم: انتشارات شریف رضی.
18
ــــــــــ (1430 ق). معارج الفهم، مشهد: مجمع البحوث الاسلامیه.
19
ــــــــــ (1419 ق). نهایه المرام فی علم الکلام، قم: مؤسسۀ امام صادق (ع).
20
خرمشاهی، بهاءالدین (انتخاب و ترجمه) (1370). خدا در فلسفه، تهران: مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
21
راغب اصفهانی (1404 ق). المفردات، بیجا: دفتر نشر کتاب.
22
سبزواری، ملا هادی (1383 ق). اسرار الحکم، قم: انتشارات مطبوعات دینی.
23
شهرستانی، عبدالکریم (بیتا). نهایه الاقدام فی علم الکلام، قاهره: مکتبة المتنبی.
24
صدر المتألهین، محمد (1422 ق). شرح الهدایة الاثیریة، مؤسسة التاریخ العربی.
25
ـــــــــــــــــــــ (1378). رسالة فی الحدوث، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
26
ـــــــــــــــــــــ (1419 ق). اسفار، بیروت: دارالاحیاءالتراث العربی.
27
صدوق، شیخ (1398 ق). التوحید، قم: انتشارات اسلامی.
28
طباطبایی، سید محمد حسین (بیتا). نهایه الحکمه، قم: انتشارات اسلامی.
29
طوسی، خواجهنصیرالدین (1405 ق). رسائل، بیروت: دارالأضواء، ضمیمۀ تلخیص المحصل.
30
ـــــــــــــــــــــ (1985). تلخیص المحصل، بیروت: دارالأضواء.
31
ـــــــــــــــــــــ (1413 ق). قواعد العقائد، لبنان: دارالغربة.
32
ـــــــــــــــــــــ (1406 ق). الاقتصاد فیمایتعلق بالاعتقاد، بیروت: دارالأضواء.
33
غزالی، امام محمد (1409 ق). الاقتصاد فی الاعتقادات، بیروت: دارالکتب العلمیة.
34
ـــــــــــــــــــــ (2002). تهافت الفلاسفه، بیروت: دار و مکتبة الهلال.
35
ـــــــــــــــــــــ (1416 ق). مجموعه رسائل الغزالی، بیروت: دارالفکر.
36
فاضل مقداد (1405 ق). ارشاد الطالبین الی نهج المسترشدین، قم: کتابخانۀ آیتاللَّه مرعشی.
37
ـــــــــــــــــــــ (1380). اللوامعالالهیه، با تحقیق و تصحیح شهید قاضی طباطبایی، قم: دفتر تبلیغات اسلامی.
38
فخر رازی (1411 ق). المباحث المشرقیه، قم: انتشارات بیدار.
39
ـــــــــ (1404 ق). شرح الاشارات، قم: انتشارات کتابخانۀ آیتالله نجفی.
40
ـــــــــ (1986). الاربعین فی أصول الدین، قاهره: مکتبة الکلیات الأزهریة.
41
ـــــــــ (1407 ق). المطالب العالیه، قم: انتشارات رضی.
42
ـــــــــ (1373). شرح عیون الحکمه، قم: مؤسسه الصادق.
43
ـــــــــ (1396 ق). لوامع البینات، قم: مکتبه الکلیات الازهریه.
44
فیض کاشانی، محسن (1368). قره العیون فی اعز الفنون، تهران: دارالکتاب الاسلامی.
45
قرطبی، محمد (1364). الجامع لأحکام القرآن، تهران: ناصر خسرو.
46
کلینی (1365). الکافی، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
47
لاهیجی، فیاض (بیتا). شوارق الالهام، چاپ سنگی، اصفهان: انتشارات مهدوی.
48
مجلسی، محمد باقر (بیتا). حق الیقین، تهران: انتشارات اسلامیه.
49
ــــــــــــــــــ (1403 ق). بحار، بیروت: مؤسسة الوفاء.
50
ــــــــــــــــــ (1363). مرآة العقول، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
51
مصباح یزدی، محمد تقی (1378). آموزش فلسفه، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی.
52
میرداماد، محمد باقر (1374). القبسات، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
53
ORIGINAL_ARTICLE
Religious and Mystic Meanings of Freedom
One of the main concepts of mysticism that is known as a quality of human perfection and virtue and is attained only at the high levels of servitude and spiritual conduct is spiritual freedom. Unlike the concept of liberty in the political and social discourses, this quality can be achieved through pure servitude to God and rejection of servitude to non-God. The human can attain spiritual freedom only when he goes through the highest levels of spiritual conduct and gets completely free from the chains of the appetitive self and the material attachments. In this article, we aim at studying this concept from the religious and mystic viewpoints and expressing its semantic scope and spiritual value in mysticism using the words of Gnostics. To this end, after the introduction of the issue, the denotative and terminological meanings of freedom are presented. Then, its relationship with other concepts such as servitude and Perfect Man is examined. In this part, the words of the master of the free humans, Imam Ali (a), are used to explicate the foregoing relationships. Moreover, the opinions of some notables of mysticism and great mystic thinkers are used in this regard. At the end, the results of this study are presented to the seekers of religious knowledge, freedom seekers, and free servants of God.
https://jpht.ut.ac.ir/article_68834_af0fef883515cf69dd5d548f08fa34c5.pdf
2018-09-23
653
675
10.22059/jpht.2018.245202.1005521
Freedom
Servitude
Free servant
Free Perfect Man
Ismail
Soleimani
hekmat_215@yahoo.com
1
PhD Holder in Adaptive Religions and Mysticism, Researcher and instructor at the University of Tehran, Tehran, Iran
LEAD_AUTHOR
Mojgan
Mollamohammadi
moji.m1353@gmail.com
2
Master's Holder in Adaptive Religions and Mysticism, University of Tehran, Tehran, Iran
AUTHOR
نهجالبلاغه (1373). ترجمة سید جعفر شهیدی، تهران: انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی.
1
لغتنامۀ دهخدا.
2
ابنعربی، محیالدین (1387). اصطلاحات صوفیه، ترجمۀ گل بابا سفیدی، تهران: انتشارات شفیعی.
3
ــــــــــــــــــــ (1388). فتوحات مکیه، مصحح محمد خواجوی، تهران: انتشارات مولی.
4
افلاکی العارفی، شمسالدین (1961). مناقبالعارفین، مصحح تحسین یازیجی: انتشارات انجمن تاریخ ترک.
5
امام جعفر صادق (ع) (منسوب) (1377). مصباح الشریعه، ترجمۀ عبدالرزاق گیلانی، تهران: پیام حق.
6
انصاری، خواجه عبدالله (1379). شرح منازل السائرین، مصحح علی شیروانی، تهران: انتشارات الزهرا.
7
بقلی، روزبهان (1349). شرح شطحیات، ترجمۀ جواد نوربخش، تهران: انتشارات طهوری.
8
پورجوادی، نصرالله (1372). مجموعه آثار ابوعبدالرحمن سلمی، کتاب الفتوه. جلد 2: مرکز نشر دانشگاهی.
9
جرجانی، علیبن محمد (1370). تعریفات، تهران: ناصر خسرو.
10
رحمتی، انشاالله (1386). تأویل روحانی و ولادت ثانی، ماهنامۀ پژوهشی اطلاعات حکمت و معرفت، سال دوم، شمارۀ 80، تهران: انتشارات اطلاعات.
11
رشّاد، علی اکبر (1391). حریت و مدارات، تهران: انتشارات امیرکبیر.
12
روزنتال، فرانس (1379). مفهوم آزادی از دیدگاه مسلمانان، ترجمۀ منصور میراحمد، قم: مرکز انتشارات حوزۀ علمیه.
13
سراج، ابونصر (1382). اللمع فی التصوف، ترجمۀ مهدی مجتبی، تهران: انتشارات اساطیر.
14
سلمی، عبدالرحمن (1372). طبقات الصوفیه، محقق نورالدین شریبه: انتشارات جماعت الازهر للنشر والتألیف، دارالکتب العربی بمصر محمد حلمی المنیاوی.
15
غنی، قاسم (1369). تاریخ تصوف اسلام، جلد 2، چ پنجم، تهران: انتشارات زوّار.
16
قشیری، ابوالقاسم (1393). شرح رسالۀ قشیریه، ترجمۀ حسین شهبازی، تهران: انتشارات زوّار.
17
کاکایی، قاسم (1382). وحدت وجود به روایت ابنعربی، اکهارت، چ دوم، تهران: انتشارات هرمس.
18
گوهرین، سید صادق (1368). شرح اصطلاحات تصوف، جلد 4، تهران: انتشارات زوّار.
19
لاهیجی، شمسالدین محمد (1378). مفاتیح الاعجاز فی شرح گلشن راز، چ سوم، تهران: انتشارات زوّار.
20
مجلسی، محمد باقر (1320). بحارالانوار، جلد 64، تهران: مؤسسه دارالکتب الاسلامیه.
21
مطهری، مرتضی (1353). انسان کامل، تهران: انتشارات صدرا.
22
ــــــــــــــــ (1356). گفتارهای معنوی، تهران: انتشارات صدرا.
23
نسفی، عزیزالدین (1379). کتاب الانسان الکامل، با تصحیح و مقدمۀ ماریژان موله و پیشگفتارهای هانری کربن، تهران: انتشارات طهوری.
24
ـــــــــــــــــ (1359). کشف الحقایق: انتشارات بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
25
همدانی، عینالقضات (1387). التمهیدات، ترجمۀ علی جهانپور، تهران: سپهر دانش.
26
ORIGINAL_ARTICLE
Act of God in the World from the Viewpoint of Barbour
The article at hand aims at conducting an analytical investigation of Barbour's process-based viewpoint toward act of God in the world. Following the contemporary scientific viewpoints, Ian Barbour believes that the natural world is run by natural laws. However, he believes in the act of God in the natural world, too, since he is of the belief that these two happen at two different levels. The natural laws express the effects of the physical variables of a phenomenon, while the act of God represents the effectiveness of God from within. In the world depicted by Barbour, natural variables and human volition bring about the future of the world, and even God does not know about the future of the world. Act of God in the world is limited to offering suggestions and introducing facilities to the creatures. In fact, God is represented as a variable in line with other variables. However, such a God is so weak and needy, and is not worthy of being worshipped.
https://jpht.ut.ac.ir/article_68835_1e1dfce308788f54252c7be89b902b57.pdf
2018-09-23
677
693
10.22059/jpht.2018.240082.1005495
Process theology
god
Act of God
Barbour
Whitehead
Aliasghr
Sareminik
aliasghar.saremi@ut.ac.ir
1
PhD Holder in Philosophy of Religion; Farabi Campus, University of Tehran, Qom, Iran
LEAD_AUTHOR
Mansour
Nasiri
nasirimansour3@gmail.com
2
Assistant Professor, Farabi Campus, University of Tehran, Qom, Iran
AUTHOR
باربور، ایان (1362). علم و دین، ترجمۀ بهاءالدین خرمشاهی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
1
ــــــــــ (1392). دین و علم، ترجمۀ پیروز فطورچی، چ اول، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی.
2
رستمی، یدالله و نصیری، منصور (زمستان 1394). بررسی و نقد مسئلۀ شر از نظر الهیات پویشی با تأکید بر هارتسهورن، حکمت اسراء، سال هفتم. شمارۀ چهارم. پیاپی 26: 75 ـ 82.
3
Barbour I. (2002). Nature Human nature and God. London. Great Britain
4
Barbour I. (1990). Religion in an age of Science. Harper San Francisco.
5
Culb J. (2008). Panentheism. Metaphysics Research Lab, Stanford University.
6
Frankenberry N. (2008). Some problems in Process Theodicy. Dartmouth College. University Press Cambridge. Rel. Stud. I7, pp. 179-197).)
7
Hustwit J. R. Process Philosophy. Methodist University.Internet encyclopedia of philosophy
8
Viney D. (2004). Process Theism: Metaphysics Research Lab, Standford University. Retrievd 2012
9
ORIGINAL_ARTICLE
Reforming the Religious Thought Based on Master Motahhari's Opinions
Reason and science have provided the yardsticks needed for the identification of truth and attainment of responses to the ambiguities of human life in the modern era. Accordingly, some people have proposed that religion is not a necessary component in the mosaic of human life, and so, they have abandoned religious teachings because they are allegedly inconsistent with intellectual and scientific solutions. It is an obligation to respond to these accusations, raise the flag of religion, and defend the intellectual and scholarly aspect of religion. Understanding this necessity, Master Motahhari has embarked upon explicating the importance of reason and science and their interrelation with religion in a coherent set of scientific inquiries. He deems that the comprehensiveness of religion is not in offering each and every detail, but in providing a mechanism to extract the details in all eras. Based on this mechanism and process – which is nothing but the intellect- and principle-based Free Investigation – A Muslim Jurist can bring about balance between religious comprehensiveness and religious flexibility and changeability. He agrees with reason's priority in understanding the religious propositions and considers it to be beneficial to legislation. On the other hand, he believes that Islam has not rejected empiricism and science but deems them as subordinate to religion. Therefore, reason and science are certainly interrelated to religious law but considering the priority in terms of rank, reason is prior to science and religious law.
https://jpht.ut.ac.ir/article_68836_97266f73a8f394bf0993ba29638b2842.pdf
2018-09-23
695
718
10.22059/jpht.2018.243871.1005516
Master Motahhari
Religious rationality
Science
Religion
reason
Free Investigation
Seyed Ali
Pourmanouchari
ali_poormanuchehri@yahoo.com
1
Assistant Professor, Islamic Azad University, Tehran, Iran
AUTHOR
Mohammad Reza
Farsian
rahill1393@gmail.com
2
PhD Student of Jurisprudence and law and thought of Imam Khomeini, Islamic Azad University, Tehran, Iran
LEAD_AUTHOR
*قرآن کریم.
1
1. آژینی، محسن (1369). التقاط و تحجر از دیدگاه شهید مطهری، تهران: مرکز چاپ و نشر سازمان تبلیغات اسلامی.
2
2. اسلامی، سید حسن (1385). امام اخلاق و سیاست، تهران: نشر عروج.
3
3. اردبیلی، سید عبدالغنی (1381). تقریرات فلسفۀ امام خمینی، تهران: مؤسسۀ تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
4
4. پوردهکردی، سیما (1379). دیدگاه و آرای شهید مطهری دربارۀ دین و عقل، مجلۀ رشد و آموزش معارف اسلامی، سال یازدهم، شمارۀ 41: 40 – 45.
5
5. پورمنوچهری، سید علی؛ فارسیان، محمد رضا (1397). نقد و بررسی ادلۀ قرآن بسندگان (با رویکردی بر نقد آرای میرزا یوسف شعار)، فصلنامۀ تخصصی قرآن و حدیث سفینه، سال 15، شمارۀ 58: 84 – 105.
6
6. حسنی، محمد حسن (1378). نوسازی جامعه از دیدگاه امام خمینی، تهران: نشر عروج.
7
7. خامهگر، محمد (1387). جایگاه عقل در قرآن کریم از منظر استاد شهید مطهری، فصلنامۀ مکاتبۀ اندیشه، شمارۀ 31: 18 – 32.
8
8. خدارضا، کامران (1390). رابطۀ عقل و ایمان، تهران: ایران جام.
9
9. خسروپناه، عبدالحسین (1390). رویکرد استاد مطهری به علم و دین، قم: دفتر نشر معارف.
10
10. مطهری، مرتضی (1361). شناخت در قرآن، تهران: سپاه پاسداران.
11
11. _____________ (1365). اسلام و مقتضیات زمان، جلد 1، چ دوم، تهران: صدرا.
12
12. _____________ (1370). بیست گفتار، چ هفتم، تهران: صدرا.
13
13. _____________(1370). اسلام و مقتضیات زمان، جلد 1 و 2، تهران: صدرا.
14
14. _____________ (1370). ختم نبوت، چ ششم، تهران: صدرا.
15
15. _____________ (1370). مجموعه آثار، جلد 21، تهران: صدرا.
16
16. _____________ (1371). انسان و ایمان، چ هشتم، تهران: صدرا.
17
17. _____________ (1374). آشنایی با قرآن، جلد 1 و 2، تهران: صدرا.
18
18. _____________ (1374). حق و باطل به ضمیمۀ احیای تفکر اسلامی، چ پانزدهم، تهران: صدرا.
19
19. _____________ (1374). مجموعه آثار، مقالات فلسفی، نقدی بر مارکسیسم، جلد 13، تهران: صدرا.
20
20. _____________ (1375). مجموعه آثار، جلد 3 و 6، تهران: صدرا.
21
21. _____________ (1374). مجموعه آثار، جلد 3، تهران: صدرا.
22
22. _____________ (1377). مجموعه آثار، جلد 4، تهران: صدرا.
23
23. _____________ (1381). مجموعه آثار، جلد 21، چ اول، تهران: صدرا.
24
24. _____________ (1378). یادداشتهای شهید مطهری، تهران: صدرا.
25
25. _____________ (1378). مجموعه آثار، نظام حقوق زن در اسلام، تهران: صدرا.
26
26. _____________ (1380). سیری در نهجالبلاغه، تهران: صدرا.
27
27. _____________ (1380). یادداشتهای استاد مطهری، جلد 4، تهران: صدرا.
28
28. _____________ (1381). فلسفۀ اخلاق، تهران: صدرا.
29
29. _____________ (1381). نظام حقوق زن در اسلام، جلد 2، چ سیویکم، تهران: صدرا.
30
30. _____________ (1381). مجموعه آثار، اسلام و نیازهای زمان، جلد 1 و 2، تهران: صدرا.
31
31. _____________ (1381). مجموعه آثار، اسلام و نیازهای جهان امروز، جلد 21، تهران: صدرا.
32
32. _____________ (1383). وحی و نبوت، مجموعه آثار، چ یازدهم، تهران: صدرا.
33
33. _____________ (1385ب). مجموعه آثار، جلد 3، تهران: صدرا.
34
34. _____________ (بیتا). ده گفتار، تهران: صدرا.
35
35. _____________ (1387). مجموعه آثار، جلد 25، تهران: صدرا.
36
ORIGINAL_ARTICLE
The Ethical Theory of the Divine Command: The Examination and Criticism of Duns Scotus' Stance
Abstract:
The ethical theory of the divine command explores the basis of the ethical values in the divine decrees that exist in the sacred texts. Duns Scotus – whose theological opinions have emphasized the free volition and the absolute power of God – has been among the adherents of this theory. In line with considering the origin of the ethical obligation to be the divine volition, he presents a balanced ontological exposition for this theory. Ignoring to separate the divine volition from divine command and lacking a clear criterion for the identification of the divine volition, having internal inconsistency and self-contradiction, ruling for the permissibility of nonbelievers not believing in the ethical principles, and lacking a fixed ethical criterion for judging the moral correctness or incorrectness of different affairs are among the main challenges that troubles him in adopting a balanced exposition of the ethical theory of the divine command. Using an analytical-citation analysis method, this article first explains the theory of divine command and different readings of it, and then evaluates the reading offered by Scotus.
https://jpht.ut.ac.ir/article_68837_63c6d0ea447804567c0eb5b9ad923285.pdf
2018-09-23
719
738
10.22059/jpht.2018.245778.1005524
Divine command
Divine volition
god
Ethics
Scotus
Rahim
Dehghan Simakani
r.dehghan88@yahoo.com
1
Assistant Professor, Faculty of Theology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
LEAD_AUTHOR
Maryam
Khoshdel Rohani
mk_rohani@yahoo.com
2
Assistant Professor, Faculty of Theology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
AUTHOR
اسفراینی، ابواسحاق (1983). التبصیر فی الدین و تمییز الفرقه الناجیه عن الفرق الهالکین، بیروت: انتشارات عالم الکتب.
1
2. افلاطون (1375). دورۀ آثار افلاطون، جلد 2، ترجمۀ محمدحسن لطفی و رضا کاویانی، تهران: انتشارات خوارزمی.
2
3. پترسون، مایکل و دیگران (1379). عقل و اعتقاد دینی، ترجمۀ احمد نراقی و ابراهیم سلطانی، تهران: طرح نو.
3
4. تفتازانی، مسعودبن عمر (1989). شرح المقاصد، جلد 4، تصحیح عبدالرحمن عمیره، بیروت: الشریف الرضی.
4
5. جوادی آملی، عبدالله (1379)،مبادی اخلاق در قرآن (جلد 10 تفسیر موضوعی)، چ سوم، قم: اسراء.
5
6. جرجانی، میر سید شریف (1373). شرح المواقف، جلد 8، قم: الشریف الرضی.
6
7. جوینی، ابوالمعالی (1369 ق). الارشاد الی قواطع الادله فی اصول الاعتقاد، تحقیق محمد یوسف موسی، مصر: مکتبه الخانجی.
7
8. دهقان سیمکانی، رحیم (1389). نظریۀ امر الهی از دیدگاه ویلیام اکام، فصلنامۀ تأملات فلسفی، شمارۀ 7 - 8، دانشگاه زنجان.
8
9. سبحانی، جعفر (1377). حسن و قبح عقلی یا پایههای اخلاق جاودان، به کوشش علی ربانی گلپایگانی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی.
9
10. فرانکنا، ویلیام کی (1383). فلسفۀ اخلاق، ترجمۀ هادی صادقی، قم: کتاب طه.
10
11. کاپلستون، فردریک (1388). تاریخ فلسفه، جلد 2، ترجمۀ ابراهیم دادجو، تهران: انتشارات علمی فرهنگی.
11
12. لین، تونی (1386). تاریخ تفکر مسیحی، روبرت آسریان، چ سوم، تهران: نشر و پژوهش فرزان روز.
12
13. Austin, John, (1998), the province of jurisprudence determined on the uses of the study of jurisprudence, Indianapolis, Hacket.
13
14. Adams, Robert, (spring 1979a), Divine Command Metaethics Modified Again’. Journal of Religious Ethics 7:1, Reprinted in The Virtue of Faith. New York: Oxford University Press, 1987.
14
15. Adams, Robert Merrihew, finite and infinite goods, New York, Oxford University Press, 2002.
15
16. Berg, Jonathan (1991); How Could Ethics Depend on Religion? In: Peter Singer (ed), A Companion to Ethics, Oxford, Blackwell, pp 525 – 533.
16
17. Copleston frederick (1953), A History of Philosophy, vol.3, Tunbridge Wells: Search Press.
17
18. Duns Scotus, (1998), "On the Will and morality" selected and translation with Wolter, Allan B, Washington: Catolic university of America press, new edition.
18
19. Duns Scotus, John, (1975), “God and Creatures: The Quadlibetal Questions" Alluntis, Felix and Wolter, Allan B., Princeton University Press, First published, Princeton and London.
19
20. Duns Scotus, John (1987), Philosophy Writings: A Selection" Wolter, Allan, Hackett publishing Company, first published, Indiana.
20
21. Duns Scotus, John (2017) Selected Writings on Ethics, Edited and Translated by Thomas Williams, Oxford University Press.
21
22. Michael J. Harris (2003), Divine Command Ethics; Jewish and Christian perspectives, London, RoutledgeCurzon.
22
23. Idziak, Janine M. (ed.), (1979), Divine Command Morality: Historical and Contemporary Readings, New York: The Edwin Mellen Press.
23
24. Meynell, Hugo (1972), The Euthyphro dilemma, proceedings of the Aristotelian Society, Supplementary Vol. XLVI.
24
25. Mitchell, Basil (2000); Morality: Religious and secular; The Dilemma of the Traditional Conscience, Oxford, Clarendon press.
25
26. Murphy, Mark C. (1998), ‘Divine Command, Divine Will and Moral Obligation’. Faith and Philosophy, Volume 15, Issue 1, pp 3- 27.
26
27. Owen, H. P (1965), The moral argument for Christian theism, Australia, George Allen and Unwin Ltd, p 49.
27
28. Quinn, Phillip, I. and Taliaferro, Charles, (1997), A Companion to Philosophy of Religion, Black well Pub rishers Ltd.
28
29. Quinn, Phillip (1979), ‘Divine Command Ethics: A Causal Theory’. In Janine M. Idziak (ed.), Divine Command Morality: Historical and Contemporary Readings, New York: The Edwin Mellen Press.
29
30. Sagi and Statman (1955), Religion and Morality. Amsterdam-Atlanta: Rodopi.
30
31. Wierenga, Edward, (1983) ‘A Defensible Divine Command Theory’. Noûs 17.
31
32. Wainwright, William (2005), Religion and morality, Great Britain, Ashgate Publishing Company.
32
33. William Paley, (1819), Principles of Moral and Political Philosophy, 4th American ed. Boston: John West.
33
34. Zagzebski, Linda Trinkaus (2004), Divine Motivation theory, Cambridge, Cambridge University Press.
34
35. Wolter, Allen B (1969), a Treatise on God as First Principle by John Duns Scotus; Review by: Frederick C. Copleston in: Religious Studies, Cambridge University Press, Vol. 5, No. 2, pp. 266-268.
35
36. Severino, Sally K (2012), Free Will According to john Duns Scotus and Neuroscience, in: Zygon, vol. 47, no. 1 (March 2012), Publication Board of Zygon. ISSN 0591-2385.
36
ORIGINAL_ARTICLE
Purpose and Purposefulness as a Meaning-making Factor in the Ashura Event
Ashura is one of the main events of the history that has received great attention from researchers. Despite this point, this event has been ignored by the researchers of the philosophy of religion and meaning of life. This study is a meaning-oriented endeavor on the Ashura event that examines the role of meaning in the Ashura event. It mentions the purposes and motivations that Imam Hussein (a) had in Karbala. Purposes such as awakening the Prophet's nation from ignorance and neglect, saving them from materialism, bringing about justice, correction of affairs rather than participation in war, etc. are highly rich and unique in meaning. In this event, the divine purpose and the personal purpose were combined to bring about a novel meaning.
https://jpht.ut.ac.ir/article_68839_24d8ba178f1644fe37ff410882de8372.pdf
2018-09-23
739
756
10.22059/jpht.2018.211142.1005468
Ashura
Imam Hussein (a)
Meaning of life
Purpose
Divine purpose
Personal purpose
Abdollah
Nasri
nasri@atu.ac.ir
1
Assistant Professor of Philosophy, Allameh Tabataba'i University
AUTHOR
Zahra
Karimi
entezar.zk12@yahoo.com
2
Master's Holder in Philosophy, Allameh Tabataba'i University
LEAD_AUTHOR
* قرآن کریم.
1
نهجالبلاغه.
2
آیتاللهی، حمید رضا (1392). سنجههایی در دینپژوهی معاصر، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
3
بیات، محمد رضا (1394). دین و معنای زندگی در فلسفۀ تحلیلی، تهران: دانشگاه ادیان و مذاهب.
4
جعفری تبریزی، محمد تقی (1387). امام حسین شهید فرهنگ پیشرو انسانیت، تهران: مرکز نشر آثار علامه جعفری (الکترونیکی).
5
رحمانی اصل، محمد رضا (1389). تحلیل و بررسی ابعاد گوناگون معنای زندگی، معرفت: 153 ـ 162.
6
رحیمپور ازغدی، حسن (1385). حسین (ع)؛ عقل سرخ، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
7
سنگری، محمد رضا (1388). آیینه در کربلاست، پژوهش و نگارشی نو در بازشناخت نهضت عاشورا، تهران: قدیانی.
8
سید ابنطاووس (1383). لهوف، ترجمۀ علیرضا رجالی تهرانی، قم: انتشارات نبوغ.
9
.شهیدی، سید جعفر (1359). پس از پنجاه سال، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
10
10. شیخ صدوق. ابوجعفر محمدبن علی (1392). امالی، ترجمۀ حسین عابدی، جلد 1، تهران: آدینۀ سبز.
11
11. شیخ مفید، محمدبن محمدبن نعمان (1384). الارشاد فی معرفه حجج الله علی العباد، ترجمه و شرح سید هاشم رسولی محلاتی، جلد 2، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
12
12. طباطبایی، محمد حسین (1388). بررسیهای اسلامی، جلد 1 و 2، قم: بوستان کتاب.
13
13. علیزمانی، امیر عباس؛ دریانی اصل، مریم (1389). الهیات تطبیقی، ادیان و مذاهب 1: 97 ـ 108.
14
14. کریمی قدوسی، زینب؛ علیزمانی، امیرعباس (1390). بررسی دیدگاه تدئوس متز در باب خدا و معنای زندگی و نقد آن از دیدگاه علامه طباطبایی (ره)، فلسفه و کلام اسلامی، شمارۀ 1: 63 ـ 92.
15
15. کریمی، زهرا (1396). همدرد دردائل «پژوهشی معنامحورانه پیرامون حادثۀ عاشورا»، تهران: شاپرک سرخ.
16
16. کونگ، هانس (1389). خدا در اندیشۀ فیلسوفان غرب، ترجمۀ حسن قنبری، ج 1، تهران: ادیان و مذاهب.
17
17. مجموع نویسندگان. (1386). فرات حیات، قم: معارف.
18
18. مطهری، مرتضی (1381). حماسۀ حسینی، جلد 2، تهران: انتشارات صدرا.
19
19. مهاجرانی، سید عطاءالله (1378). پیامآور عاشورا، تهران: انتشارات اطلاعات.
20
20. مهدوی آزادبنی، رمضان (1386). معنای زندگی انسان و نقش خلاقیتزایی دین، اندیشۀ نوین دینی، شمارۀ 9: 53 ـ 72.
21
21. نصری، عبدالله (1396). آریگویی به زندگی، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
22
ORIGINAL_ARTICLE
The Methodology of the Determination of the Epistemological Value of the Shī‘a Religious Claims
The epistemological value is the same as the conformity with reality. In the discussion of the epistemological value of the Shī‘a religious claims, all religious teachings that are used as the positive criteria in the determination of the correctness or incorrectness of knowledge regard the conformity of the claims with reality. In this method, all religious teachings originate from the sublime God and whatever He says are realities that exist in the world, and His words all conform to reality. Therefore, the epistemological value of these teachings proves their issuance by God. The discussion on the epistemological value of religious teachings in this method has been examined via two perspectives. The first one regards how people ascertain the conformity of the religious teachings with reality, which includes discussions such as reason, narrating from and introducing the previous prophets, and miracle. The second perspective regards the way a prophet ascertains the conformity of the religious teachings with reality, which entails topics such as the role of infallibility in receiving and delivering the religious teachings, the role of Holy Spirit in the epistemological value of the religious teachings, and the role of prophets' way of being authenticated in their knowledge about religious teachings. In the religious epistemology, knowledge is attained through God's inspiration and revelation and these two ways have the highest value, while reason and narrations follow revelation and become a source of religious epistemological source in the light of it.
https://jpht.ut.ac.ir/article_68840_40ba80e942eba1090ffbb62f2b44c94a.pdf
2018-09-23
757
770
10.22059/jpht.2018.241903.1005508
Epistemological value of religious teachings
Holy Spirit
Infallibility
Miracle
Seyed Ali
Mousavi
s.alimosavi53@yahoo.com
1
Assistant Professor, Department of Islamic Knowledge, University of Maragheh, Maragheh, Iran
LEAD_AUTHOR
* قرآن کریم.
1
* نهجالبلاغه.
2
1. ابنبابویه، محمدبن علی (1403 ق). معانی الاخبار، قم: دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعۀ مدرسین.
3
2. استامپ، النر و دیگران (1380). جستارهایی در فلسفۀ دین، ترجمۀ مرتضی فتحیزاده، قم: دانشگاه قم.
4
3. الکلینی، محمدبن یعقوب (1356). اصول کافی، مترجم سید جواد مصطفوی و سید هاشم رسولی محلاتی، تهران: انتشارات علمیه اسلامیه.
5
4. برقی، احمدبن محمد (1371 ق). المحاسن، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
6
5. جوادی آملی، عبدالله (1381). انتظار بشر از دین، قم: اسراء. .
7
6. حرانی، ابومحمد حسن (1380). تحف العقول، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
8
7. شیخ طبرسی، احمد (1403 ق). الاحتجاج، قم: نشر مرتضی.
9
8. صدوق، محمد (1382). اعتقادات شیخ صدوق در مجموعۀ آثار شیخ صدوق، قم: انتشارات مجلسی.
10
9. ـــــــــــــ (1402). خصال، قم: جامعۀ مدرسین.
11
10. ــــــــــــــ (1382). التوحید، قم: انتشارات مجلسی.
12
11. ــــــــــــــ (1382). علل الشرایع، قم: انتشارات مجلسی.
13
12. ـــــــــــــ (1413). من لایحضره الفقیه، قم: جامعۀ مدرسین.
14
13. صفار، محمدبن حسن (1404 ق). بصائر الدرجات، قم: مکتبه آیتالله مرعشی.
15
14. علی اکبریان، حسنعلی (1377). درآمدی بر قلمرو دین، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی.
16
15. عیاشی، محمدبن مسعود (1380 ق). تفسیر عیاشی، قم: نشر چاپخانۀ علمیه.
17
16. قائمینیا، علیرضا (1381). تجربۀ دینی و گوهر دین، قم: بوستان کتاب.
18
17. مجلسی، محمد باقر (1404 ق). بحارالانوار، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
19
18. ــــــــــــــــ (1380). حق الیقین، اصفهان: انتشارات کانون پژوهش.
20
19. ــــــــــــ (1378). حیات القلوب، جلد 1، تحقیق سید علی امامیان، قم: انتشارات سرور.
21