TY - JOUR ID - 83063 TI - مبنای هنر دینی نزد صدرالمتألهین و بورکهارت JO - مجله علمی " فلسفه دین " JA - JPHT LA - fa SN - 2008-7063 AU - لاریجانی, علی AD - استادیار گروه فلسفة دانشگاه تهران، تهران، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 18 IS - 3 SP - 339 EP - 362 KW - بورکهارت KW - زیبایی KW - صدرالمتألهین KW - وجود KW - وحدت در کثرت DO - 10.22059/jpht.2021.322013.1005823 N2 - درباره هنر دینی و به‌ویژه هنر اسلامی سؤالات متعددی در کانون هنرپژوهی معاصر قرار دارد. یکی از این سؤالات دربارة چیستی مبانی هنر دینی است. این سؤال از آن حیث مهم است که با وجود برخی نوشته‌های معاصر که معتقدند این مسئله در نزد متفکران مسلمان در سده‌های پیش مطرح نبوده است، دیرینه‌ای قوتمند دارد. مقاله در پی پاسخگویی به این پرسش دو منظر مختلف را مقایسه کرده است: دیدگاه ملاصدرا به‌عنوان بزرگ‌ترین فیلسوف مسلمان در سده‌های اخیر و بورکهارت، فیلسوف معاصر غربی، که با علاقه و جدیت به هنرپژوهی فلسفی در هنر اسلامی پرداخته است. حاصل این مقایسه چنانکه خواهیم دید، نتایج مشترک در نگاه توحیدی و تمرکز بر حیث وجودی هنر، با دو روش‌شناسی متفاوت است: روش پدیدارشناسی در بورکهارت، که آشکارگی وجود را به‌مثابة چیستی هنر در لابه‌لای جلوه‌ها، رنگ‌ها و مقدارها در آثار هنر اسلامی گزارش می‌کند؛ و روش سلوک حکمی صدرا که مساوقت وجود و زیبایی را در نگاه هنرمند و ناظر هنر اسلامی تحلیل می‌کند. UR - https://jpht.ut.ac.ir/article_83063.html L1 - https://jpht.ut.ac.ir/article_83063_4a59ce993e85c51ce8daf7b2c4f8a20d.pdf ER -