دانشگاه تهرانمجله علمی " فلسفه دین "2008-70637820110121“Al-Vahed” Axiom and the Absolute Power of the Almightyقاعده الواحد و قدرت مطلق خداوند52723750FAحسنعاشوری لنگرودیعضو هیئت علمی دانشگاه تربیت معلمJournal Article19700101Philosophers From one hand take the “al-vahed” axiom for granted, and on the other hand, they assume that the Almighty to be of absolute power. Now the question is whether: this is at odds with the “al- vahed” axiom? How can we accept at the same time the absolute power of the Almighty and the “al-vahed” axiom?
We should say here:
Majority of philosophers, mystics and Kalam specialists have claimed that this axiom is essentially baseless.
The “al-vahed” axiom is supported by cognation between cause and effect.
According to the cognation rule, it is not reasonable that from a cause that possess only one perfection, several effects come to existence; but there would be no contradiction if it has several perfections. ...از سویی حکما، قاعده «الواحد» (از یکی جز یکی صادر نگردد) را بدیهی میدانند و از سوی دیگر معتقداند خداوند یکتا، قادر مطلق است.
لازمه قدرت مطلق خداوند، صدور کثیر از خدای یکتاست، آیا این، با قاعده الواحد متعارض است؟ چگونه میتوان همزمان، قاعده الواحد و قدرت مطلق خداوند را پذیرفت؟
در این مسئله میگوییم:
در پذیرش این قاعده، وفاق حکیمان، عارفان و متکلمان ادعا شده است که اساسی نداشته، پشتوانه قاعده الواحد، سنخیت علّی و معلولی است. به مقتضای قاعده «سنخیت»، عقل نمیپذیرد از علت دارنده یک کمال، بیشاز یک معلول پدید آید؛ اما اگر علتی، چند کمال داشته باشد، پیدایش چند معلول از آن محال نیست؛ ازاینرو، قاعده مزبور درباره خدا جاری نمیگردد؛ زیرا خداوند بسیط الوجود است و بسیط الوجود کلّ الاشیا؛ و صدور کثرات از او نافی قانون سنخیت نیست.
بنابراین، قاعده مزبور، تضادی با قدرت مطلق خداوند ندارد.https://jpht.ut.ac.ir/article_23750_bd777800d67e81f076ae36b7a4a285c1.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی " فلسفه دین "2008-70637820110121Difficulty of Definition of Religion and Approachesدشواری تعریف دین و رهیافتها294623751FAعباسیزدانیاستادیار گروه فلسفه دانشگاه زنجانJournal Article19700101As we know, at the course of history of thought the definition of religion has been always a significant dilemma and each thinker or philosopher of religion had inclination to present an accurate definition of religion. In spite of these attempts, there has been no consentaneous definition of religion up to now.
Difficulty of the definition of religion has several reasons that in this article some of them are mentioned. In addition, in spite of improbability of definition of Religion, in this paper we will present a definition which presumably there would be a common agreement on it.
Among these common approaches to the definition of Religion, the theory of family resemblance, which belongs to Wittgenstein, and Alston’s approach are notable. These approaches although are not perfect formulas; but in comparison with other approaches can be more plausible.یکی از مباحث مهم فلسفه دین، بحث درباره تعریف واژه دین است. در طـول تاریخِ حضـور دین در زندگی انسان، همـواره اندیشمندان و دیـنپژوهان درصدد ارائه تعریف صحیح دین بودهاند. اما بهرغم این تلاشها، تاکنون تعریفی ارائه نشده است که همه دینپژوهان بر آن اتفاق نظر داشته باشند. دشواری تعریف دین علل خاصی دارد که در این مقاله به آنها پرداختـه خواهد شد. در این نوشتـار ضمن بررسی مهمترین رهیافتهای ارائهشده ازسوی دینپژوهان در تعریف دین، ادعا میشود که ارائه تعریف واحدی که همه اندیشمندان دینپژوه در آن اجماع داشته باشند؛ امکانپذیر نیست. اما باوجوداین، میتوان از روشهایی در تعریف دین بهره برد که معقولتر به نظر می رسند. از مهم ترین این رهیافت ها می توان به روش ویلیام آلستون از طریق شناسایی مشخصههای دینساز و رهیافت لودویک ویتگنشتاین مبتنی بر نظریه شباهت خانوادگی در تعریف دین اشاره نمود. هرچند این دو رهیافت نیز، خالی از اشکال نیستند، ...https://jpht.ut.ac.ir/article_23751_616c613108215333d2f6a3ca7a156292.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی " فلسفه دین "2008-70637820110121Justification of Religious Believe According to Their Psychological Application in Quranتوجیه باورهای دینی براساس کارکرد روان شناختی آنها در قرآن کریم476623752FAنرگسنظرنژاداستادیار گروه فلسفه، دانشکده الهیات دانشگاه الزهرالیلاشرف تادوانیکارشناس ارشد الهیات، فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه الزهراJournal Article19700101In modern world, there is a strong need and necessity for defending of religion in different ways. One of the defenses that Nowadays is accepted by some people is pragmatic defense which is going to show the positive effects of religion in people's life. The present study is a pragmatic defense of religion which relies essentially on psychological function of religion.
For this reason at the beginning we investigated five significant psychological needs, i.e. the need for solving solitude feeling, controlling of the fear of death, finding a meaning for life, living in justice and peacefully, and finally attaining the hope for enduring the sufferings of life.
This study with investigating of the Qur'anic verses about these essential needs and evaluating of its commentaries according to a psychological approach and in a-posteriori manner will show that religion can suply much of human physical and spiritual needs.دفاع از دین یکی از نیازهای ضروری جامعه امروز است؛ امروزه یکی از شیوههای پذیرفته شده دفاع از دین، دفاع عملگرایانه است؛ دفاعی که درصدد است، نشان دهد دین در زندگی مردم مشکلگشاست. مقاله حاضر با رویکردی عملگرایانه درصدد بررسی کارکرد روانشناختی دین است، بدین منظور نخست به توضیح پنج نیاز مهم روانشناختی، یعنی نیاز به رفع احساس تنهایی، نیاز به غلبه بر ترس از مرگ، نیاز به معناجویی برای زندگی، نیاز به اجرای عدالت و نیاز به امیدی که بتوان درد و رنج حاصل از زندگی را تحمل کرد، میپردازد. سپس با رجوع به قرآن، به طرح و بررسی تفسیری آیاتی میپردازد که به این نیازها اشاره کردهاند. و در نهایت، بهنحو پیشین، و با رویکردی عملگرایانه بیانگر این مطلب است که براساس موضع قرآن درخصوص نیازهای روانشناختی انسان، میتوان به این نتیجه رسید که دینداران به استناد آثار مثبت التزام به باورهای دینی، عقلاً مجازاند آنها را بپذیرند.https://jpht.ut.ac.ir/article_23752_acf45132aeb9767861defd2bc5f6c091.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی " فلسفه دین "2008-70637820110121Philosophical Hermeneutics and Epistemological Foundations of Historyهرمنوتیک فلسفی و بنیادهای معرفتی تاریخ679423753FAسید ابوالفضلرضویاستادیار گروه تاریخ دانشگاه لرستانسید علاءالدینشاهرخیاستادیار گروه تاریخ دانشگاه لرستانJournal Article19700101The effective and efficient understanding of the past, which is useful for present time, will transform the history into a dynamic science when it becomes an essential concern for historians.
History, as a science, is the result of historian’s insights and perceptions; and philosophical hermeneutics with emphasizing on ontology of understanding and especially on importance of interpretation, has coordination with subjective approach in history.
So in the light of certain theories of scientist that accepted this hermeneutical method, one can improve cognitive aspects of history and make use of it in epistemological interpretation and historical methodology. For this reason, Philosophical hermeneutics can as certain knowledge of history, improves the cognitive aspects of history.
In this way, present research with considering the process of philosophical hermeneutics changes will clarify the rate of effectiveness of this approach.چنانچه فهم مؤثر و کارآمد درباره گذشته، فهمی که معطوف به زمان حال و برای شرایط موجود جامعه مفید باشد به دغدغه اصلی مورخین تبدیل شود، تاریخ را به علمی پویا تبدیل میکند که در بهتر شدن شرایط اجتماعی و معرفتی جامعه مؤثر است. علم تاریخ حاصل بینش و نگرش مورخین است و هرمنوتیک فلسفی با تأکید بر هستیشناسی فهم و مهمتر از آن مفسرمحوری در تحقق فهم، با برداشتهای سوبجکتیویستی در تاریخ همخوانی زیادی دارد. در پرتو نظریهپردازیهای خاص اندیشمندان این رهیافت هرمنوتیکی، میتوان شئون معرفتی تاریخ را بالا برد و در تبیین هستیشناسی و روششناسی تاریخی از آن بهره برد. ازاینروی، هرمنوتیک فلسفی میتواند بهمنزله دانش معین تاریخ، موجب غنیتر شدن جنبههای معرفتی تاریخ شود. مقاله حاضر با توجه به سیر تحول هرمنوتیک فلسفی میکوشد به بررسی تأثیر این رهیافت بر چگونگی تحقق معرفت تاریخی بپردازد.https://jpht.ut.ac.ir/article_23753_7a7d4e90d3e3dbfaf0eda8aa266cdfff.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی " فلسفه دین "2008-70637820110121The Prophecy of “Raj'at” at the End of Time, in Quran and the Bible Viewپیشگویی رجعت در آخرالزمان در تورات، انجیل و قرآن9513123754FAرضابرنجکاردانشیار دانشکده فقه و فلسفه پردیس قم، دانشگاه تهرانمحمدمقدادامیریدانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث، دانشکده الهیات دانشگاه تهرانJournal Article19700101The issue of “Raj'at” (the return) is one of the important prophecies about the end of time that exist both in Islamic and Judaic - Christian prophecies. According to the predictions of these religions, “Raj'at” at the time of the advent of “the promised person” (Al-Mahdi in Islam and Jesus Christ in Christianity and Messiah in Judaism) will occur.
This research is going to discuss these predictions about “Raj'at” in Torah and the other books of the Old Testament and in Gospels and the other books and Epistles of the New Testament and in Quran. In addition, we will try to show the similarities and differences between the three religions. This research shows that “Raj'at” is not only belong to Islamic sources, especially shi’ite; but also it is mentioned in Jewish and Christian sources. So “Raj'at” is one of the important prophecies of the divine religions.رجعت یکی از پیشگوییهای مهم آخرالزمان است که افزون بر اسلام، در آیین مسیح و یهود نیز، به آن اشاره شده است و براساس پیشگویی هرسه آیین، در زمان ظهور موعود آخرالزمان روی خواهد داد. تحقیق حاضر به بررسی پیشگوییهای موجود در تورات و سایر کتابهای عهد عتیق و نیز، انجیلهای چهارگانه و سایر کتابهای عهد جدید و پیشگوییهای قرآن درباره رجعت و بازگشت دستهای از مردگان به دنیا، تفسیر آن و بیان اختلافها دراینباره، پرداخته است.
این تحقیق مشخص خواهد کرد، اعتقاد به رجعت در آخرالزمان اختصاص به اسلام، بهخصوص مذهب شیعه نداشته، در منابع مقدس آیین یهود و مسیح نیز، آمده است؛ بنابراین، رجعت یکی از اعتقادات مهم ادیان آسمانی است.https://jpht.ut.ac.ir/article_23754_a9bc062b5e98be0eb56ab96b48d79fd8.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی " فلسفه دین "2008-70637820110121Childish Concept of God in Contemporary Iranian and American Poetryمفهوم کودکانة خدا در شعر معاصر ایران و آمریکا13316023755FAسعیدرحیمیاندانشیار فلسفه و حکمت اسلامی، دانشگاه شیرازعظیمجبارهدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شیرازسودابهشکراللهزادهدانشجوی کارشناسی زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه شیرازJournal Article19700101Awareness of the concept of God is very important for human beings especially when he is only a child. Because this notion can change his attitude toward God when he is younger and leads him to a kind of religiosity. If his concept of God in earlier ages were a positive attitude and take him as a beneficent, omnipotent and almighty, the conclusion would be essentially different.
This article is a comparative study about concept of God in Iranian and American children’s literature from theological, Philosophical and psychological point of view. Due to the fact that children cannot understand abstract ideas, in both literatures we attempted to demonstrate God in concrete phenomena such as nature. This paper will answers to three basic questions:...در این جستار کوشش شده است با رجوع به نمونههای برجسته از ادبیات کودک، به بررسی تطبیقی مفهوم خدا در ادبیات کودک ایران و آمریکا در ابعاد دینی، روانشناختی و فلسفی پرداخته شود. ازآنجاکه کودک قادر به درک مفاهیم انتزاعی نیست، در هر دو ادبیات سعی شده خدا بهصورت عینی تداعی شود؛ ازاینرو، از پدیدههای عینی مانند طبیعت استفاده شده است. در هر دو ادبیات، خدا با صفات جمال و جلال معرفی میشود و در مواردی خدا با پاسخ پرسشها و تصور خود کودک ارائه می شود؛ هرچند، در ادبیات کودک ایران بر جنبههای تنزیهی خداوند نیز، تأکید شده است. البته این پاسخها حاصل رشد فکری دوره بزرگسالی و درک مفاهیم انتزاعی است که به کودک القا میشود. این مقاله در پی پاسخ به سه پرسش بنیادی است که عبارتاند از: ...https://jpht.ut.ac.ir/article_23755_dfd7e15a8d5607492a4685e596ae2710.pdfدانشگاه تهرانمجله علمی " فلسفه دین "2008-70637820110121The Coincidence of Immanence with Transcendent in Whitehead’s Process Philosophyجمع میان حلول و تعالی در فلسفه پویشی وایتهد16118323756FAرستمشامحمدیاستادیار گروه ادیان و عرفان دانشگاه سمنانJournal Article19700101For analyzing the issue of coincidence of immanence with transcendence in Whitehead’s process philosophy, the present paper attempts at the beginning to show that in this process system, especially in the framework of inclusive and comprehensive categories, entities should be interweave and have organic interrelation; because all the actual entities have reaction against each other. So the prerequisite of permanent reactional relation of the world and its transformation into a web is a mutual interaction between God and world.
According to mutual interaction of God and world, in second step we try to extract the metaphysical basics of compatibility between immanence and transcendence in process philosophy. In the third step we deal with quality and circumstances of coincidence of immanence and transcendence in God and world; i.e. how God and world, from one hand, are caused transcendence and, from the other hand, immanent in each other. ...نوشتار حاضر در جهت تحلیل جمع حلول و تعالی در فلسفه پویشی وایتهد، میکوشد در گام نخست نشان دهد که درهمتنیدگی و پیوند انداموار هستیها در این نظام پویشی، آن هم در چارچوب مقولاتی عام و فراگیر، ایجاب میکند تا جهان به شبکهای تبدیل شود که همه هستیهای بالفعل در کنش و واکنش دائمی باشند. این کنش و واکنش پیوسته و دائمی ایجاب مینماید که رابطه خدا و جهان از حالت یکسویه (تأثیر خدا بر جهان) خارج شده، به تعامل دوجانبه (تأثیر متقابل خدا و جهان بر یکدیگر) تبدیل شود.
در گام دوم با توجه به تعامل دو جانبه خدا و جهان، مبانی مابعدالطبیعی سازگاری میان حلول و تعالی در فلسفه پویشی استخراج میگردد.
در گام سوم به چگونگی جمع میان حلول و تعالی در خدا و جهان میپردازم؛ به این معنا که چگونه خدا و جهان از یکسو موجب تعالی یکدیگر شده و از دیگر سو در یکدیگر ...https://jpht.ut.ac.ir/article_23756_35222f5229ec740e89616d1dc49e7ae1.pdf