دانشگاه تهرانمجله علمی " فلسفه دین "2008-706391220120822Swinburne’s Answer to the Problem of Evilپاسخ سوئینبرن به مسئله شر5362943510.22059/jpht.2012.29435FAداودقرجالودانشآموخته کارشناسی ارشد فلسفه اسلامی دانشگاه زنجانمحسنجاهداستادیار گروه فلسفه دانشگاه زنجانJournal Article19700101The examination and explanation of Swinburne’s view about the “problem of evil” and his response to it, is the main approach of this paper. In his viewpoint, in contrast with this idea, we should appeal to “theory of theodicy”. His understanding of theodicy depends on “The greater goods” and according to which evils are necessary for attaining greater goods.
Moreover, in this paper we'll try from one hand to discuss about Swinburne's approach to moral and natural evils and the sufferings of animals; and from the other hand, we'll clarify the difficulties of his view and his answers toward these critiques.رویکرد اصلی نوشتار حاضر بررسی و تحلیل پاسخی است که ریچارد سوئینبرن، فیلسوف دین معاصر، درباره مسئلة شر ارایه میکند. به باور وی، در برابر مسئلة شر باید به نظری? عدل الهی روی آورد. نظری? عدل الهی مدنظر وی، مبتنی بر خیرهای برتر استکه با توجه به آن، شرور باید به وجود آیند تا از این راه، خیرهای برتری حاصل شوند. وی تأکید میکند شرط کارایی یک نظری? عدل الهی این است که "دفاع مبتنی بر اختیار" در کانون آن قرار گیرد. در نوشتار حاضر، به واکاوی نظری? عدل الهی مورد نظر این فیلسوف و دیدگاه وی درباره شرور اخلاقی و طبیعی و همچنین رنجی که به حیوانات میرسد، پرداختهایم و نیز به اشکالهایی که بر این دیدگاه وارد شده و نیز پاسخهای وی نظر داشتهایم و در پایان در مییابیم که پاسخهای سوئینبرن، مشابهتهایی نیز با پاسخ فیلسوفان مسلمان دارد.دانشگاه تهرانمجله علمی " فلسفه دین "2008-706391220120822Knowledge and its Relation with God in Plato's Thoughtحقیقت علم و رابطه آن با خدا در اندیشه افلاطون37602943610.22059/jpht.2012.29436FAمحمدکاظم علمیدانشیار گروه فلسفه، دانشگاه فردوسی مشهدزهرامحمدی محمدیهدانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article19700101The present article will study the nature of knowledge and its relation with God in Plato’s thought. Moreover, it will explain issues such as: what is the real knowledge? Is it an "Idea” and If so, what kind of problems may occur and what are Plato's answers to them?
According to Plato, knowledge is a kind of existential reality and from his viewpoint the knowledge that is acquired by the soul is for contributing to this reality. So this contribution at its highest level will occur within a philosopher as an intuition.
In order to explain some of the ambiguities of Plato's idea about the nature of the knowledge, the present study will presuppose this claim that the Idea of knowledge is identical with God's essence.هدف این پژوهش بررسی حقیقت علم و رابطه آن با خدا در فلسفه افلاطون است که ضمن آن به تبیین مسایلی نظیر علم حقیقی، ایده بودن علم و مشکلاتی که به تبع آن ظاهر میشود و پاسخ افلاطون به این مشکلات میپردازد.
افلاطون علم را به عنوان حقیقت وجودی مینگرد و علمی که توسط نفس کسب میشود، به سبب بهرهمندی از این حقیقت است و این بهرهمندی در بالاترین مرتبه به صورت شهود در فیلسوف محقق میگردد. این پژوهش در راستای تبیین برخی ابهامات موجود در بحث افلاطون درباره حقیقت علم این مدعا را مفروض میدارد که ایده علم با ذات خداوند وحدت دارد.دانشگاه تهرانمجله علمی " فلسفه دین "2008-706391220120822Analyzing and Etymologizing of Ghāzī Saīed’s Viewpoint about Semantics of God’s Names and Attributesتحلیل و ریشه یابی نظریه قاضی سعید قمی در معناشناسی اسما وصفات الهی61922943710.22059/jpht.2012.29437FAرضابرنجکاردانشیار گروه فلسفه، پردیس قم دانشگاه تهرانمحمدحسینمنتظریدانشجوی دکتری کلام امامیه، پردیس قم دانشگاه تهرانJournal Article19700101The problem of attributes and semantics of divine features and its relation with god’s real theism is one of the fundamental issues in theology and very often has been a sphere for representing of different believes of Islamic thinkers. Among them, Gh?sz? Sa?ed from Qom, one of the greatest Shiite thinkers at the time of Safavi dynasty, has had a special idea about existential and semantics of God’s names and attributes. His idea was totally differ from ordinary and famous views of Shiite thinkers.
The present article, with investigating of his works and process of his thought altering, will show that his central idea about semantics of God’s attributes is focused on negative theology and description of God according to his action attributes. His special idea about this issue is taken from Hadith.مسئله صفات و معناشناسی اوصاف الهی و ارتباط آن با توحید حقیقی پروردگار، از جمله مسائل بنیادین الهیاتی است که همواره میدانی برای ظهور باورهای مختلف اندیشمندان اسلامی بوده است. در این میان قاضی سعید قمی از اندیشمندان بزرگ امامیه در روزگار صفویه، در زمینه وجودشناسی و معناشناسی اسما و صفات الهی دارای دیدگاهی ویژه بوده است که با آرای رایـج و مشهور عالمان شیعه در این باب، اختلاف فراوانی دارد. نوشتهی پیش رو با بررسی آثار و سیر دگرگونیهای فکری قاضی سعید نشان میدهد که وی در باب معناشناسی اوصاف الهی به الاهیات سلبی و توصیف خداوند به اوصاف فعلی معتقد است و نظریه خاص او در این باب تحت تأثیر روایات شکل گرفته است.دانشگاه تهرانمجله علمی " فلسفه دین "2008-706391220120822Pluralistic Salvation and it’s Relation with the Truth from Viewpoint of Mūlla Sādraرستگاری کثرتگرا و رابطه آن با حقانیت از دیدگاه صدرالمتألهین931162943810.22059/jpht.2012.29438FAسیدمرتضیحسینی شاهرودیدانشیار، دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهدروح اللهزینلیدانشجوی دکتری مدرسی معارف، مبانی نظری دانشگاه فردوسی مشهد0000-0003-1395-0067Journal Article19700101The relationship between truth and salvation is one of the most debatable issues in religious pluralism. Some of the adherents of pluralism have concluded the truth of majority, with a tendency to this topic that most of the people will saved in gathering day. Their reason for this claim is some parts of M?lla S?dra’s writing and they claimed that he has been a pluralist in its ordinary sense; i.e. plurality of truth and salvation.
In this article, with explaining the viewpoints of M?lla S?dra in the fields of salvation and truth, we will show that although he believes that the majority of people will be saved; but, he did not concluded the truth of the majority from it.رابطه حقانیت و رستگاری از جمله مباحث مطرح در کثرتگرایی دینی است. برخی طرفداران کثرتگرایی با گرایش به اکثری بودن نجات، حقانیت اکثریت را از آن نتیجه گرفتهاند. آنها در تأیید دیدگاه خود، با استشهاد به بخشهایی از سخنان صدرالمتألهین، ادعا کردهاند که او نیز طرفدار کثرتگرایی در معنای رایج آن، یعنی تکثر حقانیت و رستگاری است. در این نوشتار با تبیین دیدگاه صدرالمتألهین در دو عرصه رستگاری و حقانیت، بیان میگردد که هرچند ملاصدرا در حوزه رستگاری، اکثریت انسانها را اهل نجات میداند اما حق بودن اکثریت را از آن نتیجه نگرفته است.دانشگاه تهرانمجله علمی " فلسفه دین "2008-706391220120822The Coordinates of Geometry of Endowment Wisdom in Sādra’s Philosophyمختصات هندسه حکمت موهبتی در فلسفه صدرایی1171442943910.22059/jpht.2012.29439FAاسحاقطاهریدانشیار گروه فلسفه، مجتمع آموزش عالی شهید محلاتیعلیرضامیرزاییکارشناس ارشد فلسفه، دانشآموخته حوزه علمیه قمJournal Article19700101S?dra’s system of philosophy is consist of deep reflection on the secrets of existence; mental ascesis and juridical j?h?d that in which the effort of the seeker and true-hearted sage who could reach to the level of V?lay?t, for completion of his mental and spiritual journey, continuously enjoys from God’s grace and confirmation.
M?lla S?dra believes in endowment wisdom and in some parts of his philosophical works clearly has emphasized on it. He also maintained that in attaining to the secrets of this kind of philosophy in some cases he was alone. According to his view, in discovering the secrets of the universe and attaining to God’s favor, we have no choice unless sincere servitude against our creator, purification of the soul, immaculacy the heart and humble request from God.
So it is clear that those aliens who call themselves as owners of wisdom, but has no relation with it, never would attain it.منظومه حکمت صدرایی متشکل از تأمل ژرف در اسرار هستی و ریاضت فکری و جهاد شرعی است که در آن کوشش حکیم پژوهشگر و پاک نهاد، پیوسته به مقام «ولایت»، از افاضهها و تأییدهای الهی و کشف و شهود برای تکمیل سلوک فکری بهرهمند میشود. صدرالمتألهین به وجود «حکمت موهبتی» قایل است و در بخشهایی از کتابهای حکمی خود بر آن صحه گذاشته است و در دستیابی به رموز حکمی، در مواردی خود را تک و تنها میداند. این «موهبت» در اثر خلوص در بندگی، تهذیب نفس، پاکی درون و عرض حاجت به مقام الوهی برای رمزگشایی از اسرار عالم ممکن است و نیاز به اهلیت و مسانخت دارد. به طور طبیعی گروهی از مدعیّان حکمت که از آنان به اغیار فاقد صلاحیّت نامبرده میشود، بهرهای از آن نخواهند داشت.دانشگاه تهرانمجله علمی " فلسفه دین "2008-706391220120822Concept of God in Western and Eastern Children’s Prayers (American and Iranian)مفهوم خدا در دعاهای کودکان غربی و شرقی (آمریکایی و ایرانی)1451662944010.22059/jpht.2012.29440FAسعیدرحیمیاندانشیار دانشکده فلسفه و حکمت اسلامی، دانشگاه شیرازسودابهشکراللهزادهدانشجوی کارشناسی زبان و ادبیات انگلسی، دانشگاه شیرازJournal Article19700101Prayer is an innate act and does not confine to human beings. Its semantic domain is very broad and in different cultures it has more or less the same meaning. One of these similarities is close and internal connection with God and asking only from him. It has also multiple degrees and goals, from asking God’s favor for solving our problems or curing our disease and …, to ascending us to a level higher than Angels.
In Islamic and Christian tradition Prayer has prominent point and both Holy Quran and Bible put special stress on it. In this way, also children play a good role and with their childlike language say something that is evidence for their relation with an eternal reality, I. e. God. This paper is a comparative study of eastern and western (Iranian and American) children’s prayers according to God’s Actions and Attributions. In a content analysis we will study six important sources that have been written in this line. Our study is presented in 2 parts:
1. Western and eastern Children’s prayers and the Names of God’s Action.
2. Western and eastern Children’s prayers and the Names of God’s Attributions.دعا امری فطری است و تنها به نوع بشر اختصاص ندارد. دعا حوزه معنایی گستردهای را دربرمیگیرد و در فرهنگهای مختلف، از معانی و مفاهیم کمابیش یکسانی برخوردار است. از معانی مشترک میتوان به ایجاد رابطه با خدا و درخواست نیازها از او اشاره کرد. دعا مراتب و اهداف گوناگونی دارد؛ گاهی برای رفع گرفتاری و خواستههای مادی است و گاهی به هدف والای خود، یعنی ارتباط و اتصال با دوست میرسد؛ به گونهای که انسان خود را فراموش میکند و خدا را تنها به واسطه خدا بودن و عشق او میخواهد. دعا در اسلام و مسیحیت جایگاه ویژهای دارد و قرآن و کتاب مقدس همواره مردم را به آن سفارش کردهاند؛ کودکان هم که از این قاعده مستثنا نیستند دعا و نیایش را میآموزند و به درگاه خداوند دعاهایی میکنند که بیانگر اعتقاد آنها به قادری مطلق است. هدف از پژوهش حاضر بررسی مفهوم خدا در دعاهای کودکان شرقی و غربی (ایرانی و آمریکایی)، بر اساس اسماء افعال و صفات خداوند است؛ از این رو، مقاله به شیوه تحلیل محتوای کیفی به بررسی شش منبع در این زمینه پرداخته است. دستاوردها نشان داد خدا در دعاهای کودکان شرقی، بیشتر با اسماء افعالش، مانند رازق، شافی و به طور کلی اسمایی که بیشتر دربردارنده جنبه درخواست و نیازهای مادی است معنا میشود؛ درحالی که در دعاهای کودکان غربی خواستههای مادی کمتر به چشم میخورد. در دعاهای کودکان غربی، خدا انسانوارتر است؛ ادبیاتی که آنها در گفتوگو با خداوند به کار میبرند دلیلی بر این ادعا است. ...دانشگاه تهرانمجله علمی " فلسفه دین "2008-706391220120822Entrepreneur Culture and it's Relation to Philosophy and Religion: Toward an Islamic Modelفرهنگ کارآفرین و ارتباط آن با فلسفه و دین: در تکاپوی مدلواره بومی1672062944110.22059/jpht.2012.29441FAحسینخنیفردانشیار، دانشکده مدیریت پردیس قم دانشگاه تهران0000-0003-1644-571Xسید محسناسلامی اردکانیدانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه اخلاق دانشگاه قمJournal Article19700101Researches have shown that some groups are more successful in entrepreneurship field than the others, but why? There are many causes for this prosperity but in this paper we are going to show that the fundamental philosophical-religious beliefs of individuals; i.e. the world-views play an essential role in this respect. For defending of this view, first of all we will analyze the concept of culture and its related issues, and then, we will study the idea of "priority of culture" and "Entrepreneur culture".
But in this respect, which elements are more important and influential in culture? Here we recognize nine factors that have influence on entrepreneurship: importance of this (material) world, financial sources, work, women role in society, individualism, free will (freedom), rationality, responsibility, and critical thinking. These elements directly or indirectly are impressed by individuals' philosophical and religious attitude.
At the end, we try according to Islamic- Iranian doctrines of culture suggest a good model for Iranian society.بررسیها نشان میدهد که بعضی گروهها و جوامع در کارآفرینی کامیابتر از دیگرانند. در این مقاله به چراییِ این امر میپردازیم. به نظر میرسد بخش چشمگیری از این تفاوتها در جهانبینی (باورهای بنیادین فلسفی و دینی) نهفته است. در دفاع از این مدعا، نخست مفهوم فرهنگ و مباحث مربوط به آن بررسی، و سپس ایده «اصالت فرهنگ» پیشنهاده میشود و بعد مراد از «فرهنگ کارآفرین» روشن میگردد.
در ادامه، آن دسته از موضوعات نهگانهای را که به نظر میرسد موضع جهانبینیِ فرد در قبال آنها مستقیماً بر وضع کارآفرینی در جامعه تأثیر میگذارد، مشخص میشوند. به سخن دیگر، این مؤلفهها تعیین میکنند که جهانبینی فرد به فرهنگ کارآفرین کمک کند یا ضد آن باشد. این موضوعات عبارتاند: اهمیت دنیا، منابع مالی، کار، زنان، فردگرایی، اختیار، عقلانیت، مسئولیتپذیری، و تفکر انتقادی. این موارد به طور مستقیم، متأثر از دو عنصر مهم هستند: دین و فلسفه. در پایان، کوشش شده است بر اساس آموزههای ایرانی-اسلامی فرهنگ خود، الگویی پیشنهادی برای جامعه ایرانی ارائه گردد.