Tabatabaee`s theological and Interpretative Bases In Predicative Attributions

Document Type : Research Paper

Authors

1 assistant prfessor of theoloji faculty religions martyr beheshti

2 master teaching educataion eslam

Abstract

Abstract
esmaeel darabkolahi 1. roohollah torabi*2
1. assistant prfessor of theoloji faculty religions martyr beheshti
2. master teaching educataion eslam
Eminent God Predicative qualities are among interpretation and discourse disputes that mentioned in Quran and Revayat. Predicative qualities are those that intellect does not have clear implication in them and because of attributing God in religious texts like Quran and Hadis, they can be referred to God. Accurate and precise identifying of predicative qualities and achievement of human to this wisdom leads to better understanding of God. Explanation of these qualities has long been quarreled among speakers and going to extremes in this regard have disruptive consequences for Islamic nation that history and Islamic branches express this fact.
. Concerning predicative qualities, there are four general ways:
1. The theory of proving predicative qualities with simile
2. The theory of stopping and resignation
3. The theory of proving predicative qualities stipulating quality-free
4. The theory of paraphrase.
With explanation of predicative qualities in the interpretation, it can be concluded that believing God’s corporeality has not been accepted by any of them. In this article we try to get the viewpoint of Shia major interpreter, Alame-Tabatabaii. He believes that with following Ahl-Beit and taking the root meaning and eliminating materials, we should get the serious and final meaning of God’s speech in predicative qualities verses, regarding all circumstances, such as praise verses and rational issues.
Key words: Tabatabaii, Al-mizan interpretation, predicative qualities, resignation,paraphrase,praise, principles, discourse
...........................
*. writer : tel: 09192510381

Keywords


  1. .اصفهانی، راغب، حسین بن محمد1412 ق ،المفرداتفیغریبالقرآن ، تحقیق : صفوان عدنان داوودی دارالمعلم و دارالشامیه، دمشق.
  2. .صابری، حسین ، 1385ش: صفات خبریه در ترجمه ها و تفسیرهای فارسی شیعی ، مجله دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه مشهد » بهار  (ویژه فلسفه) - شماره 71.
  3. جوادی آملی،1388ش، شمس الوحی تبریزی، ،سایت آیت الله جوادی آملی.
  4.  ابن‌خلدون،1359هـ. ش، المقدمه، ترجمه محمد پروین گنابادی، چاپ چهارم، بنگاه رجمةونشر کتاب.
  5. اسعدی، محمد،  1385 هـ.ش، سایه و لایه‌هایی معنایی، چاپ اول، مؤسسه بوستان کتاب، قم.
  6. الاشعری ابوالحسن علی بن اسماعیل ،1419ق، مقالات السلامیین، تحقیق محمد، محیی الدین عبدالحمید، بیروت، مکتبة العصریة.
  7.  _________،1340 هـ.قالابانة عن اصول الدیانة،، مکتبة الثقافة الدینیّة، قاهره، چاپ اوّل.
  8. رمضان عبدلله محمد،1986م،1365ه ش، الباقلانی وآراوة الکلامیه، مطبعه الامه.
  9. سبحانی،جعفر،1383ه ش،فرهنگ وعقائد و مذاهب اسلامی،4جلد، چاپ دوم، موسسه امام صادق،قم.
  10. شهرستانی، محمدبن عبد الکریم بن ابی‌بکر احمد،1387هـ. ق، ملل و نحل، تحقیق:محمد سیدکیلانی،نشر شرکة مکتبة و مطبعة مصطفی البای الحلبی و اولاده، مصر،1بی چا.
  11. طباطبائی،محمدحسین1370ش،رسائل توحیدی، ترجمه و تحقیق علی ایروانی،انتشارات الزهراء، چاپ اول.
  12. ___________، 1417ه.ق ،المیزان فی تفسیر القرآن،انتشارات جامعه مدرسین،قم،چاپ پنجم.
  13. _______ ،1388ه ش ،قرآن در اسلام، به کوشش سید هادی خسرو شاهی،1جلد،موسسه بوستان کتاب،چاپ سوم،قم.
  14.  عبدالقاهر بغدادی،1408ه ق ، الفرق بین الفرق وبیان  الفرقه الناجیه منهم،1جلد نشر دارالجیل – دارالاجال،چاپ بیروت.
  15. فیض کاشانی ، 1415ه ق، تفسیر صافی،تحقیق  حسین اعلمی، چاپ دوم، انتشارات الصدر،تهران.
  16. معرفت، محمدهادی،1396ق.،التمهیدفیعلومالقرآن ، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ اول.