Intellectual Virtues (by Focusing On Epistemic Function Of Religius Belief Acquiring Ability

Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

Comparison of Mula Sadra’s epistemology theory and virtual epistemology theories of Zagzebski and Platinga infers that the former’s theory can be categorized as a virtual epistemology. Platinga believes in virtue of forming faculties and Zagzebski believes in function of intellectual power in forming episteme. In fact, both of them believe is some aspects of the elements effective in formation and development of belief so that none of the theories are free of objection. Mula Sadra, on the other hand, believes in virtue of belief forming faculties, effect of moral faculties function on intellectual faculties, and their interactive function in forming belief and truth conductivity process. Plantinga argues that only belief forming faculties may form beliefs, while Zagzebski and Mula Sadra argue that moral faculties prepare the ground form formation of true beliefs and that belief formation is an attribute of belief forming faculties. In addition to belief forming and ground preparing faculties, Mula Sadra proposes reliability and truth conductivity processes of revelation and inspiration as two other processes that form reliable and true beliefs.
 
 
 

Keywords


  1. اسعدی، علیرضا (1393). بررسی فرایند استکمال نفس از دیدگاه ملاصدرا، معرفت فلسفی، شمارۀ 39: 91 - 114
  2. اکبری، رضا (1386). ایمان‌گروی: نظریات کیرکگور، ویتگنشتاین و پلانتینگا، قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
  3. اکبریان، رضا (1389). نسبت میان نظر و عمل از دیدگاه ملاصدرا، خردنامۀ صدرا، شمارۀ 62: 14 - 37
  4. پلانتینگا، آلوین (1380). علم آگوستینی یا دوئمی، ترجمۀ مرتضی محمدزاده، در جستارهایی در فلسفۀ دین، قم، دانشگاه قم.
  5. خادمی، عین‌الله و پوراکبر، لیلا (1393). علم انسان کامل از دیدگاه ملاصدرا، فصلنامۀ اندیشۀ دینی، دورۀ 14، شمارۀ 4: 103 - 138
  6. خزاعی، زهرا (1380). اخلاق فضیلت‌مدار، نامۀ مفید، شمارۀ 28: 41 - 64
  7. زگزبسکی، لیندا (1392)، معرفت‌شناسی، ترجمۀ کاوه بهبهانی، تهران، انتشارات نشر نی.
  8. سلیمانی، فاطمه (1389). نقش تهذیب نفس در کسب معرفت از نگاه ملاصدرا، خردنامۀ صدرا، شمارۀ 61: 65 - 80
  9. صدرالدین شیرازی، محمد‌بن ابراهیم (1390). مبدء و معاد، ترجمه و شرح جعفر شانظری، قم، انتشارات دانشگاه قم.
  10. صدرالدین شیرازی، محمد‌بن ابراهیم (1383). ترجمه و شرح اصول کافی، ترجمه و تعلیق محمد خواجوی، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
  11. صدرالدین شیرازی، محمد‌بن ابراهیم (1383). اسفار اربعه، به اشراف و مقدمۀ سید محمد خامنه‌ای و به ویراستاری مقصود محمدی، تهران، انتشارات بنیاد حکمت اسلامی.
  12. صدرالدین شیرازی، محمد‌بن ابراهیم (1366). ترجمه و شرح شواهد الربوبیه، ترجمۀ جواد مصلح، تهران، انتشارات سروش.
  13. صدرالدین شیرازی، محمد‌بن ابراهیم (1371). مفاتیح‌الغیب، ترجمۀ محمد خواجوی، تهران، انتشارات مولی.
  14. صدرالدین شیرازی، محمد‌بن ابراهیم (1384). شرح اصول کافی، به تصحیح آیت‌الله رضا استادی و اشراف آیت‌الله سید محمد خامنه‌ای، تهران،‌ انتشارات بنیاد حکمت اسلامی.
  15. کرمانی، طوبی (1390). فلسفۀ اخلاق متعالیه، جایگاه ملاصدرا در میان علمای اخلاق، خردنامۀ صدرا، شمارۀ 66: 13 - 26
  16. مؤمنی، ناصر (1392). روش‌شناسی نگرش صدرایی به فرایند ادراک‌های عقلی، خردنامۀ صدرا، شمارۀ 71: 5 - 18
  17. نهله غروی نایینی و عبدالله میراحمدی سلوکرونی (1390). جایگاه عقل در شرح اصول کافی صدرالمتألهین، خردنامۀ صدرا، شمارۀ 65: 83 - 106
    1. James, W. (1937), the Will to Belive and other Essays ,in Popular Philosophy, USA, Longman.
    2. Plantinga, A. (1993). Warrant And Proper Function, New York, Oxford University Press.
    3. Plantinga, A. (2000), Warranted Christian Belief, New York, Oxford, Oxford University Press.
    4. Plantinga, A. (1997), Reformed Epistemology, in P. l. Quinn & C. Taliaferro (ed), Acompanion To Philosophy Of Religion, Black Well.
    5. Zagzebski, L. (1993), Rational Faith, Catholic Resposes To Reformed Epistemology, Notre Dame, Indiana, University Of Notre Dame Press.
    6. Zagzebski, L. (2009), On Epistemology, Wadsworth, CanGage Learning.
    7. Zagzebski, L. (1996), Virtue Of The Mind, Cambridge University Press.