Value Art and Non-value Art from the Perspective of Plato

Document Type : Research Paper

Author

PhD student in Philosophy of Art Bu Ali Sina University

Abstract

Since Plato is regarded as the first philosopher who started writing on aesthetics and impacted upon artistic aesthetics following him, a review of his perspective on artistic aesthetic is of crucial importance. Although fine arts in its current form have not existed at the time of Plato, his ideas could be discovered from what he has sporadically expressed on fine arts. There are two viewpoints on Plato's perspective on fine arts. Some believe he has been for arts and have tried to justify his explicit objections to art. Some others have known him against art. This study reviews Plato's ideas on art irrespective of the views of his opponents and proponents. The findings show he is neither an absolute proponent nor an absolute opponent of fine arts. That is, Plato believes in two types of art: Value art and non-value art. He expresses some features for each type and regards absolute aesthetic (i.e. having a divine origin) as the most distinctive feature differentiating these two types of art.
 
 
 
 

Keywords


- احمدی، بابک (1385). حقیقت و زیبایی، تهران، نشر مرکز.
- افلاطون (1380). رسالۀ ایون (دورۀ کامل آثار افلاطون)، ترجمۀ محمدحسن لطفی، تهران، خوارزمی.
-   _____    (1380). رسالۀ تیمائوس (دورۀ کامل آثار افلاطون)، ترجمۀ محمدحسن لطفی، تهران، خوارزمی.
- _____ (1380). رسالۀ جمهوری (دورۀ کامل آثار افلاطون)، ترجمۀ محمدحسن لطفی، تهران، خوارزمی.
-_____(1380) رسالۀ جمهوری (دورۀ کامل آثار افلاطون)، ترجمۀ محمدحسن لطفی، تهران، خوارزمی.
- _____ (1380). رسالۀ فایدون (دورۀ کامل آثار افلاطون)، ترجمۀ محمدحسن لطفی و رضا کاویانی، تهران، خوارزمی.
- _____ (1380). رسالۀ قوانین (دورۀ کامل آثار افلاطون)، ترجمۀ محمدحسن لطفی، تهران، خوارزمی.
- _____ (1380). رسالۀ مهمانی (دورۀ کامل آثار افلاطون)، ترجمۀ محمدحسن لطفی و رضا کاویانی، تهران، خوارزمی.
- _____ (1380). رسالۀ هیپیاس (دورۀ کامل آثار افلاطون)، ترجمۀ محمدحسن لطفی، تهران، خوارزمی.
- اتینگهاوزن، ریچارد و دیگران (1374).تاریخچۀ زیبایی‌شناسی و نقد هنر، ترجمۀ یعقوب آژند، تهران، مولی.
- بلخاری، حسن (1386). ابداعات فارابی در مفهوم و کارکرد تخیل، فصلنامۀ پژوهشنامۀ علوم انسانی، شمارۀ 54: 75 - 90.
- _____ (1389). سادرشیا و میمسیس: بررسی تطبیقی حکمت هنر هندی و فلسفة هنر یونانی با تکیه بر آرای فلوطین، فصلنامۀ حکمت و فلسفه، شمارۀ دوم، سال ششم: 35 - 54.
- بینای مطلق، سعید (1390). هنر در نزد افلاطون، تهران، مؤسسۀ تألیف، ترجمه و نشر آثار.
- پتروپولوس، جان سی (1382). مترجم، منصور ابراهیمی، مقاله: آرای هومر و هزیود و گورگیاس در باب اصول نظری و عملی هنر، فصلنامۀ خیال، شمارۀ 7: 74 - 101.
- راهیل قوامی، فاطمه (1386). فرم و محتوا در دنیای افلاطون با توجه به هنر و اثر هنری، به‌ویژه نقاشی، فصلنامۀ خیال، شمارۀ 21 و 22: 118 - 163.
- زرین‌کوب، عبدالحسین (1369). نقد ادبی، تهران، امیرکبیر.
- سلیمانی، بلقیس (1379). هنر و زیبایی از دیدگاه افلاطون، تهران، گوهر منظوم.
- سید غلامی موسوی، زینت‌السادات (1387). موسیقی در فلسفۀ افلاطون، فصلنامۀ هنر، شمارۀ 75: 241 - 256.
- ضیمران، محمد (1377). جستارهای پدیدارشناسانه پیرامون هنر و زیبایی، تهران، کانون.
- طاهری، محمد (1391). بررسی آرای افلاطون و ارسطو در نقد محاکات و هنر شاعری، فصلنامة علمی پژوهشی کاوشنامه، شمارۀ 24: 9 – 42.
- علمی سولا، محمد کاظم (1391). پیوند عشق حقیقی و زیبایی مطلق از دیدگاه افلاطون و ملاصدرا، فصلنامۀ قبسات، شمارۀ 66: 53 - 82.
- کاپلستون، فردریک (1368). تاریخ فلسفه (یونان و روم)، ترجمۀ سید جلال‌الدین مجتبوی، تهران، سروش.
- مرادی، علی (1378). هنر از دیدگاه افلاطون، فصلنامۀ هنر دینی، شمارۀ 2: 79 - 87.
- نجفی افرا، مهدی (1375). مثل از افلاطون تا علامه، کیهان اندیشه، شمارۀ 68: 3 - 12.
- ووادیسواف، تاتارکیویچ (1390). مقاله: زیبایی‌شناسی افلاطون، ماهنامۀ علمی و تخصصی اطلاعات حکمت و معرفت، ترجمۀ سید جواد فندرسکی، شمارۀ 65: 42 - 46.
-http:// Zalta , Edward N. (ed.), plato.stanford.edu/entries/episteme- techne