Allamma Tabatabaee and Alvin Plantinga on the basic proposition “God exists”

Document Type : Research Paper

Authors

1 M.A. of Islamic Philosophy, Tarbiat Modares Univers

2 Professor, Tarbiat Modares University.

3 Associate Professor, Tarbiat Modares University

Abstract

Belief in the existence of God has always been attacked by opponents. One of them is the so called evidentalism challenge. In this paper, the opinions of Allama Muhammad Hussain Tabataba, and Alvin Plantinga about the above mentioned challenge are discussed and compared. Although both believe that belief in God does’nt need to be proved and arguments just support the faith but, belonging to a tradition of reformed epistemology, Plantinga critiques the theory of traditional foundationalism and introduces “God exists” as a basic propositions for theist in specific conditions but does’nt account it in self-evident ones. On the other hand, Allama Tabatabaee that belongs to traditional foundationalism school, to prove God existence utilize a principle about which there is no uncertainty among philosophers and epistemologists: the reality and non-reality could’nt come together.so that proposition must be self-evident.
 

Keywords


  1.  

    1. ابن‌سینا، حسین‌بن عبدالله (۱۳۶۴). النجاة من الغرق فی بحر الضلالات، تهران: محمد تقی دانش‌پژوه
      1. Dancy, Jonathan(1986), An Introduction to contemporary Epistemology, New York: Basil Blackwell
      2. Planting, Alvin(1983), Nicholas Wolterstorf, Faith and Rationality: Reason and Belief in God. Notre Dame: University of Notre Dame Press
      3. Planting, Alvin(1996), The Reformed objection to Natural theology, Micheal Peterson New York: Oxford, Universitypress
    1. اکبری، رضا (۱۳۹۰). «الگوهای خداباوری در دوران معاصر و ظرفیت‌های فلسفۀ اسلامی»، حکمت معاصر، سال دوم بهار و تابستان، ش ۱
    2. پلانتینگا، آلوین (۱۳۷۴). آیا اعتقاد به خدا واقعاً پایه است؟، احمد نراقی، ابراهیم سلطانی، تهران: صراط
    3. پلانتینگا، آلوین (۱۳۸۴). فلسفۀ دین خدا، اختیار و شر، محمد سعیدی‌مهر، قم: مؤسسۀ فرهنگی طه
    4. پلانتینگا، آلوین (۱۳۸۱). عقل و ایمان، بهناز صفری میان رشیدی، تهران: اشراق
    5. تالیا فرو، چارلز، فلسفۀ دین در قرن بیستم، انشاءالله رحمتی، تهران: دفتر پژوهش و نشر سهروردی
    6. جوادی آملی، عبدالله (۱۳۷۲). شناخت‌شناسی در قرآن، قم: مرکز نشر فرهنگی رجاء
    7. سهروردی، شهاب‌الدین (۱۳۷۲). شرح حکمت اشراق، حسین ضیائی تربتی، تهران، پژوهشگاه
    8. صدرالدین شیرازی, محمد (۱۳۸۹ه.ق.). الحکمة المتعالیة فی الأسفار العقلیة الأربعة، قم: مکتبه المصطفوی، ج ۶.
    9. طباطبایی، سید محمد حسین (۱۳۶۰ه. ق.). رسالة الولایة، تهران: قسم الدراسات الاسلامیه
    10. طباطبایی، سید محمد حسین (۱۳۸۶). نهایة الحکمة ،قم: مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی
    11. مجلسی، محمد باقر (۱۳۶۶). بحارالانوار، تهران: دارالکتب اسلامیه
    12. مطهری، مرتضی (۱۳۷۱). مجموعه آثار (اصول فلسفه و روش رئالیسم)، قم: صدرا، ج ۲
    13. نظرنژاد، نرگس (۱۳۸۲). آیا اعتقاد به خدا عقلانی است؟، تهران: دانشگاه الزهرا (س)
    14. ون هوک، جی. ام (۱۳۷۹). «علم، باور و معرفت‏شناسی اصلاح‌شده»، سید حسین عظیمی‏دخت، حوزه و دانشگاه، سال ششم، ش 22
    15. ویرنگا، ادوارد (۱۳۸۱). «فلسفۀ دین»، علی حقی، اندیشۀ حوزه، مرداد – شهریور، مهر – آبان ش 35 و 36