Revelation experience and the argument of imagination according to Ibn-Al-Arabi

Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor of Quran Knowledge and Ahl -al -Bait Department in Esfahan University

2 Associate Professor of Department of Philosophy in Esfahan University

Abstract

According to Ibn-Al-Arabi, the bound world or detached imagination is a divine graded excellency in which both the abstract and material world are exemplified. Perception of such manifestation is possible through formal discovery; because the creatures that appear in this realm, have both the delicacy of abstraction and the ability to be tangible like material things. Perception of these creatures depends on the one’s proven talent and requirements. Nevertheless, such realism is not distorted by what was already believed or possessed and it is free. This opinion is against other opinions that either support pure abstraction of truth (such as Schleiermacher’s view) or pure mentality (such as Gadamer’s view). Therefore, the question of perception by example or imagination is subjected to recognizing and believing a realm of existence in which paradoxes come together and despite the success between subjectivity and objectivity, benefits from complete objectivity.

Keywords


  1. قرآن کریم.
  2. کتاب مقدس، شامل عهد عقیق و عهد جدید.
  3. ابن عربی، محیی‌الدین (1420). الفتوحات المکیه، 9 جلدی، بیروت: دارالکتاب العلمیه.
  4. التهانوی، محمدعلی (1996م). کشاف اصطلاحات الفنون و العلوم، بیروت: لبنان.
  5.  پرادفوت، وین (1377). تجربة دینی، ترجمۀ عباس یزدانی، تهران: مؤسسۀ فرهنگی طه.
  6. پورحسن، قاسم (1384). هرمنوتیک تطبیقی، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
  7. جامی، عبدالرحمن ابن احمد (1381). نقد النصوص فی شرح نقش الفصوص، به تصحیح ویلیام چیتیک، تهران: مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران.
  8. حسن‌زاده آملی، حسن (1375). نصوص الحکم بر فصوص الحکم، تهران: مرکز نشر فرهنگی رجاء.
  9. خوارزمی، تاج‌الدین حسین (1387). شرح فصوص‌الحکم، به تحقیق حسن حسن‌زادة آملی، تهران: بوستان کتاب.

10. رحیمیان، سعید (1384). مبانی عرفانی نظری، تهران: انتشارات سمت.

11. سهروردی، شیخ شهاب‌الدین (1381). مجموعۀ مصنفات، ج 2، تهران: انجمن حکمت و فلسفه.

12. شیروانی، علی (1388). مبانی نظری تجربة دینی، تهران: بوستان کتاب.

13. طباطبایی، محمدحسین (1376). تفسیر المیزان، ج 13، ترجمۀ سید محمدباقر موسوی همدانی، تهران: بنیاد علمی و فکری علامه طباطبایی.

14. کاکایی، قاسم (1381). وحدت وجود به روایت ابن‌عربی و مایستر اکمارت، تهران: هرمس.

  1. 15.  واعظی، احمد (1393). درآمدی بر هرمنوتیک، چ هفتم، تهران: انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه.

16. Chittick, William; 1988, The Self Disclousure of God, State University of New York Press, New York.

17. Katzt, Stevent; Languge, 1983, Epistemology and Mysticism, in <Mysticism and Philosophical Analysis> Oxford University Press.

18. ____________; 1978, Mysticism and Philosophy Analysis, Oxford, Oxford University Press.