The Mulla Sadar's principals in proving the different stage in knowledge of GOD.

Document Type : Research Paper

Authors

1 Ph.D Researcher In Islamic research foundation of Astane Qodse Razavi

2 Ph.D Assistant Professor In Ferdowsi University Of Mashhah.

Abstract

One of the issues raised in the discussion knowledge of God, is the existence of different stage in this Regard. Despite the unity and simplicity of God and apparent similarity of knowers in existence, however, it is a question that why this plurality exist? Mulla Sadra, according to his philosophical principles like copulative existing of caused to cause, ontological approach to knowledge and intensified movement of soul, believe that the all creatures and soul in all their levels know God. According to these principals, it can prove that the humans have an understanding of GOD in that levels they are. This understanding involves a wide range of knowledge as acquaintance and intuitive. This idea encountered with some problems that will be investigate in this article.
 

Keywords


  1. ابن‏سینا، حسین (1375). الإشارات و التنبیهات، چ اول، قم، نشر البلاغه.

    1. --------- (1379). النجاة من الغرق فى بحر الضلالات‏، تصحیح محمدتقی دانش‏پژوه، چ دوم، تهران: دانشگاه تهران.
    2. ---------(1494). الشفا، تصحیح سعید زاید، قم: مکتبة آیة‌الله مرعش النجفی.
    3. اکبریان، رضا، محمدی، حسین‏علی (1387). وجود رابط از دیدگاه ملاصدرا و علامه طباطبایی، آینۀ معرفت، شمارۀ 14: 27 - 48.
    4. جوادی آملی، عبدالله (1382). رحیق مختوم، چ دوم، قم: مرکز نشر اسراء.
    5. جوادی آملی، عبدالله (1368). شرح حکمت متعالیه، چ اول، تهران: انتشارات الزهراء.
    6. خسروپناه، عبدالحسین؛ آزادپناهی، حسن (1388). نظام معرفت‏شناسی صدرایی، چ اول، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی.
    7. خسروپناه، عبدالحسین (1389). هستی‌شناسی معرفت، چ اول، تهران: امیرکبیر.
    8. رازی، فخرالدین محمد (1411). المباحث المشرقیة، چ دوم، قم، انتشارات بیدار.
    9. ------------ (1407). المطالب العالیة، تحقیق احمد حجازی السقا، چ اول، بیروت: دارالکتب العربی.
    10. ------------ (1404). شرح الإشارات، (شرحی الإشارات)، قم: مکتبة آیة‌الله مرعشی النجفی.
    11. سبزواری، هادی (1360). شرح غرر الفوائد، تهران: مؤسسۀ مطالعات اسلامی دانشگاه مک‌گیل شعبۀ تهران.
    12. سهروردی، یحی‏ابن حبش (1375). مصنفات شیخ اشراق، تحقیق هانری کربن و سید حسین نصر و نجفقلی حبیبی، چ دوم، تهران: مؤسسۀ مطالعات فرهنگی.
    13. شکر، عبدالعلی (1382). نظریۀ وجود رابط و مستقل نزد فیلسوفان قبل از صدرالمتألهین، مقالات و بررسی‌ها، دفتر 74: 139 - 160.
    14. صدرالدین شیرازی (1981). الأسفار الأربعة، چ سوم، بیروت: دارالاحیاء التراث.
    15. ------------(1360). اسرار الآیات، تصحیح محمد خواجوی، تهران: انجمن حکمت و فلسفۀ ایران.
    16. ------------ (1387). المظاهر الالهیة فى اسرار العلوم الکمالیة، تصحیح سید محمد خامنه‏ای، چ اول، تهران: بنیاد حکمت صدرا.
    17. ----------- (1354). المبدأ و المعاد، تصحیح سید جلال‌الدین آشتیانی، تهران: انجمن حکمت و فلسفه.
    18. ------------ (1363). المشاعر، به اهتمام هانری کربن، چ دوم، تهران: کتابخانۀ طهوری.
    19. ------------ (1360). شواهد الربوبیة، تصحیح سید جلال‌الدین آشتیانی، چ دوم، مشهد: المرکز الجامعی للنشر.
    20. ------------ (1363). مفاتیح الغیب، تصحیح محمد خواجوی، چ اول، تهران: مؤسسۀ تحقیقات فرهنگی.
    21. ------------ (1405).تفسیر قرآن‏کریم، ترجمۀ محمد خواجوی، چ اول، تهران: انتشارات مولی.
    22. فرقانی، کاظم (1386). مسائل فلسفۀ اسلامی و نوآوری‏های ملاصدرا، تهران: دانشگاه امام صادق (ع).
    23. معلمی، حسن (1389). نگاهی به معرفت‏شناسی در فلسفۀ اسلامی، چ دوم، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی.
    24. مطهری، مرتضی (1388). مجموعه آثار، چ سیزدهم، تهران: صدرا.
    25. م م شریف (1365). تاریخ فلسفه در اسلام، چ اول، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.