Foundations of the Historicity of the Holy Qur’an and the Analysis of Its Revelationological Principles

Document Type : Research Paper

Author

Faculty member at "Islamic Research institute for Culture and Thought" (IICT)

Abstract

The relationship between the objective realities during the time of the revelation of the Qur’an, and the impressionability or non-impressionability of the revelation by those realities are of the most important issues that raised many doubts and debates in the recent century. Undoubtedly, accepting the impressionability of the Holy Qur’an from the realities of the time could be considered as one of the fundamentals of the theory of historicity; the theory that would lead to the possibility of criticizing and denying the Holy Qur’an and considering a human origin for it or some of its teachings. It may also raise questions about the only undistorted heavenly book. In this article, after referring to the other foundations of the historicity of the Holy Qur’an, its revelationological principles are discussed and criticized; then the position held by the author is introduced, speculating on the relationship between the Holy Qur’an and the objective realities during  the time of the revelation.

Keywords


  1. قرآن کریم.

    1. ابن‌جزی غرناطی، محمدبن احمد (1416ق). کتاب التسهیل لعلوم التنزیل، بیروت: دارالارقم بن ابی‌ارقم.
    2. ابوزید، نصر حامد (1380). معنای متن، ترجمۀ مرتضی کریمی‌نیا، تهران: انتشارات طرح نو.
    3. -------------- (1383). نقد گفتمان دینی، ترجمۀ حسن یوسفی اشکوری و محمد جواهرکلام، تهران: انتشارات یادآوران.
    4. جوادی آملی، عبدالله (1387). الوحی و النبوة، قم: دارالاسراء للنشر.
    5. حجتی، محمدباقر (1382). اسباب النزول، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
    6. رشاد، علی‌اکبر (1385). فلسفۀ دین: تهران، سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی.
    7. سروش، عبدالکریم (1378). بسط تجربۀ نبوی، تهران: مؤسسۀ فرهنگی صراط.
    8. ------------ (1386). طوطى و زنبور، روزنامۀ صداى عدالت، 23/12/86، صفحۀ 6 و قابل دسترس در:www.drsoroush.com ، 12/3/88
    9.  
    10. السیوطی، جلال‌الدین (1380). الاتقان فی علوم القرآن، قم: فخر دین.
    11. صادقی تهرانی، محمد (1365). الفرقان فی تفسیر القرآن بالقرآن و السنة، قم: انتشارات فرهنگ اسلامی.
    12. طباطبایی، محمدحسین (1417ق). المیزان فی تفسیر القرآن، قم: انتشارات جامعۀ مدرسین.
    13.      الطعان، احمد ادریس (1428ق). العلمانیون و القرآن الکریم، دمشق، دار ابن‌حزم للنشر و التوزیع.
    14. عرب‌صالحی، محمد (1387). گادامر و تاریخمندی‌ فهم، فصلنامۀ قبسات، ش49: 137 – 162.
    15. --------------- (1389). فهم در دام تاریخی‌نگری‌، تهران: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی.
    16. -------------- (1391). تاریخی‌نگری و دین، تهران: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی.
    17. -------------- (1392). دلالت متن از نگاه نواعتزالیان، فصلنامۀ ذهن، ش55: 21 – 38.
    18. مجلسى، محمدباقر (1404ق). بحارالانوار، بیروت: مؤسسة الوفا.
    19. معرفت، محمدهادی (1386). التمهید فی علوم القرآن، قم: مؤسسه التمهید.
    20. مکارم شیرازی، ناصر (1374). تفسیر نمونه، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
    21. جان هیک (1376). فلسفۀ دین، ترجمۀ بهزاد سالکى، تهران: انتشارات بین‏المللى هدى.
    22. ملکیان، مصطفی (1385). مشتاقی و مهجوری، تهران: نشر نگاه معاصر.
      1.           Carl Page(1995), Philosophical  Historicism And the Betrayal of First philosophy, Pennsylvania  State University Press
      2. Heidegger, Martin (1962), Being and Time, Translated by John Macquarrie and Edward Robinson, Harpersan Francisco