Maimonides and QaziSaeidQomi’s Negative Theology: A Consideration

Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

Maimonides and QaziSaeidQomi’s Negative Theology: A Consideration
Abstract
Problems like our knowledge of God, speaking of It, the ways to gain access to It, and its names and attributes have been generally matters of controversy. This leads some to positive theology and some others to negative theology. Those who support negative theology believe that we can talk about God’s acts and attributes just negatively. Maimonides considers the negative descriptions as the true and perfect descriptions of God. Therefore he says that God is absolutely perfect; It is neither like creatures nor It has any partners. Also is QaziSaeid whostrongly disagrees on ascribing names and attributes to God’s essence. He believes in pure transcendence of God. But immoderation in transcendence and purifying, and reliance on negative attitude makes it impossible to talk about God in a real and meaningful way.
Keywords: Negative Theology, Maimonides, QaziSaeidQomi, purify, liken

Keywords


. ابن‌میمون، موسی (بی‌تا). دلاله الحائرین، تحقیق حسین آتای، آنکارا: مکتبة الثقافة الدینیه.
2. ابراهیمی دینانی، غلامحسین (1377). ماجرای فکر فلسفی در جهان اسلام، تهران: قیام.
3. اشعری، ابوالحسن علی‌بن اسماعیل (بی‌تا). مقالات الاسلامیین و اختلاف المصلین، ترجمۀ دکتر محسن مؤیدی، تهران: امیرکبیر.
4. افلوطین (1366). دورۀ آثار افلوطین، ترجمۀ محمد حسن لطفی، ج 1، تهران: خوارزمی.
5. افلاطون (1380). دورۀ آثار افلاطون، ترجمۀ محمد حسن لطفی، ج 3، تهران: خوارزمی.
6. الدرز، لئوجی (1381). الهیات فلسفی توماس آکوئیناس، ترجمۀ شهاب‌الدین عباسی، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
7. بدوی، عبدالرحمن (1374). تاریخ اندیشههای کلامی در اسلام، ترجمۀ حسین صابری، مشهد، آستان قدس رضوی
8. توکلی، غلامحسین (1386). الهیات سلبی، نامۀ حکمت، شمارۀ 1: 91 ـ 118.
9. رازی، فخرالدین محمدبن عمر (1976). اسماءالله الحسنی، قاهره: مکتبة الکلیات الازهریه.
10. سجستانی، ابویعقوب (1949). کشفالمحجوب، به تصحیح هانری کربن: کتابخانۀ طهوری.
11. طباطبایی، سید محمد حسین (1367). اصول فلسفه و روش رئالیسم، پاورقی مطهری، ج 5، قم: صدرا.
12. ------------------------ (1370). نهایةالحکمه، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
13. قمی، قاضی سعید (1362). کلید بهشت، با مقدمه و تصحیح محمد مشکات، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
14. --------------- (1377). شرح توحیدالصدوق، تصحیح و تعلیق دکتر نجفقلی حبیبی، چاپ 1، تهران: انتشارات وزارت ارشاد (مؤسسه الطباعة و النشر).
15. علی‌زمانی، امیر عباس (1383). سلب یا سکوت بررسی و نقد الهیات سلبی فلوطین، اندیشۀ دینی، شمارۀ 12.
16. کربن، هانری (1384). مقالات هانری کربن (مجموعه مقالات)، گردآوری و تدوین محمد امین شاهجویی، تهران: حقیقت.
17. معروف الحسنی، هاشم (1371). شیعه در برابر معتزله، ترجمۀ محمد صادق عارف، مشهد: آستان قدس رضوی.
18. ولفسون، هری استرین (1368). فلسفۀ علم کلام، ترجمۀ احمد آرام، چاپ 1، تهران: انتشارات الهدی.
19. یاسپرس، کارل (1363). آگوستین، ترجمۀ محمد حسن لطفی، تهران: خوارزمی.
 

 

20.Turner, D., (1999). The Darkness of God and the Eucharistic Presence , Modern Theology, 15:2, pp 143-158.
21.Cited: Burrell, pp. 62- 63,(2001).
22. Kenney, J.P., (1998). "Patristic Philosophy", in: Routledge Encyclopedia of Philosophy, vol.7.
23.Pany, S.,(1998). "Mistisism", in: Routledge Encyclopedia of Philosophy, vol. 6.
24.Pojman, L.,(1994).  Philosophy of  Religion, Wadworth Publishing Company, California.
25.Routledge, (1998). Encyclopedia of philosophy, Londan and New York: Routledge.
26.Runia, D.,(1997). "Philo of Alexandria" in: Routledge Encyclapedia of Philosophy, vol.7.
27.Ross, J., (1993). Religious Language in: An introduction  to the philosophy of  Religion, Ed by Brian Davies, Oxford university press.
28.Stiver, D.R., (1996). The philosophy of  Religious language, Blackwell, Oxford.
29.William, L.R,(1996). Dictionary of philosophy and Religion, New Jersey, Humanities Press.