The problem of defining religion and the meaning of Aqalli (minimal) and Aksari (maximal) in religion

Document Type : Research Paper

Author

Abstract

What is religion? This question can be answered from two approaches; intra-religious approach and extra-religious approach. First view defines a true religion based on an intra-religious criterion which such definition does not include everyone. However, based on second approach, the definition of religion should be universal and proper, and an all-inclusive definition. Since it is difficult to find something common to all religions, some have benefited from family resemblance to define religion which such definition is not an all-inclusive definition. The aim of this article is to prove that a conceptual definition of religion is possible not a substantive one. Since the religion is in opposite of atheism, so with an intra-religious definition, religion can be defined as "belief in a better world" or according to the Qur'an as" belief in world of Unseen ". Since existing religions' modus are unique and confined to their kinds; for example, Islam can be defined according to the theological definition as "God's plan for man's salvation." The relationship between these two definitions is such as the relationship between minimal and maximal or the relationship between imperfect right and perfect right.

Keywords


  1. قرآن مجید.

    1. الیاده، میرچا (1375). دین‌پژوهی، دفتر اول، ترجمۀ بهاء‌الدین خرمشاهی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
    2. پالس، دانیل (1385). هفت نظریه در باب دین، ترجمۀ محمدعزیز بختیاری، قم: مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
    3. پترسون، مایکل و دیگران (1387). عقل و اعتقاد دینی، ترجمۀ احمد نراقی و...، تهران: طرح نو.
    4. تالیافرّو، چارلز (1382). فلسفۀ دین در قرن بیستم، ترجمۀ انشاءالله رحمتی، تهران: سهروردی.
    5. جعفری، محمد تقی (1378).  فلسفۀ دین، قم: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی.
    6. جوادی آملی، عبدالله (1380). انتظار بشر از دین، قم: اسراء.
    7. ---------------- (1390). دینشناسی، قم: اسراء.
    8. ----------------- (1378). شریعت در آینۀ معرفت، قم: اسراء
    9. درّاز، محمد عبدالله (1376). مدخلی بر کاوش در تاریخ ادیان، ترجمۀ سید محمد باقر حجتی، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
    10. شایگان، داریوش (1375). ادیان و مکتبهای فلسفی هند، ج 1، تهران: امیرکبیر.
    11. طباطبایی، محمد حسین (1383). شیعه در اسلام، قم: دفتر انتشارات اسلامی.
    12. ------------- (1360). قرآن در اسلام، قم: هجرت.
    13. مصباح یزدی، محمد تقی (1382). آموزش عقاید، تهران: مرکز چاپ و نشر سازمان تبلیغات اسلامی.
    14. همیلتون، ملکم (1389). جامعهشناسی دین، ترجمۀ محسن ثلاثی: نشر ثالث.
    15. هیک، جان (1372).  فلسفۀ دین، ترجمۀ بهرام راد، تهران: انتشارات بین‌المللی، الهدی.
    16. Aalston, William, “Religion” in : Paul Edeards (ed.), (1972), The Encyclopedia of Philosophy, New York, Macmillan.
    17. ER.ME., Eliade, Mircea, (1987), The Encyclopedia of Religion, V.1, Macmillan Publishing Company, New York.
    18. Hopfe, M. Lewis, (1983), Religions of The World, Macmillan Publishing Company, New York.
    19. Smart, Ninian, (1991), The Religious Experience, Macmillan Publishing Company, New York.
    20. Smart, Ninian, (1998), The World’s Religions, Cambridge University Press.