Study the Problem of Evil nonexistenc in Philosophical Approach based on the Viewpoint of Mulla Sadra

Document Type : Research Paper

Author

Abstract

Study the Problem of Evil Nonexistenc in Philosophical Approach based on the Viewpoint of Mulla Sadra
Gorbanali karimzadeh

Abstract
The problem of evil is considered as one of the fundamental problems in the systems of theology and in Islamic philosophy in particular. The problem of evil sometimes proposed as the evidence to reject the God and at other times as incompatible issue with some of the attributes of God such as justice, benevolence, omnipotence. Most of the philosophers and rhetoricians have endeavored to find a solution to the different aspects of evil. One of the approaches is the ontological analysis in which the evil is perceived as either general non-existential issue of lack of essence or lack of perfection of essence (Evil Nihilism view). Among scholars, there are many advocates and oppositions towards this view. Sadr al-Motaahelin has proposed two positions towards the view. In early philosophical works, in especially the book “Asfar”, he defended the views of evil nihilism and regarded it as discursive and has benefited from analyzing and answering to the some of the philosophical and rhetorical issues such as the relation of evil problem with the attributes of God, perfect system, fate and fortune, and perceptual evil. From the interpretation of the book “Usul-e-Kafi” which is the latest writings of Sadra, it is concluded that he has deviated from his theory. Explaining,, and oppositions towards this view are the findings of the present paper.



Professor Assistant, Department of Islamic Philosophy and Theology, Tabriz University
g.karimzadeh@tabrizu.ac.ir

Keywords


  1. ابن‌سینا، حسین‌بن عبدالله (1376). الهیات شفا، با تحقیق و تعلیق آیت‌الله حسن‌زاده آملی، قم: دفتر تبلیغات اسلامی.
  2. ----------------- (1375). شرح اشارات و التنبیهات، قم: نشر البلاغه.
  3. ابن‌منظور (1408ق). لسان العرب، بیروت: دارالاحیاء التراث العربی.
  4. اندلسی «ابن‌میمون»، موسی (1972). دلالة الحائرین، با تحقیق حسین آقای: دانشگاه آنقره.

 

  1. بهمنیار، ابن المرزبان (1375) التحصیل، با تصحیح و تعلیق شهید مطهری، تهران: دانشگاه تهران.
  2. جعفری، محمد تقی (1352). جبر و اختیار، قم: دارالتبلیغ اسلامی.
  3. جوادی آملی، عبدالله (1372). ده مقاله پیرامون مبدأ و معاد، قم: انتشارات الزهراء.
  4. جوهری، اسماعیل‌بن حمّار (1376). الصّحاح (تاج اللغة و صحاح العربیّه)، تحقیق احمد عبدالغفور، بیروت: دارالعلم.
  5. خواجوی، محمد (1366). مقدمۀ کتاب شرح اصول کافی صدرالمتألهین، ج 1، تهران: مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگی.

10. حلی، حسن‌بن یوسف (بی‌تا). کشف المراد فی شرّح تجرید الاعتقاد، با تصحیح استاد حسن‌زاده آملی، قم: انتشارات جامعة المدرسین.

11. راغب اصفهانى، حسین‌بن محمد (1412ق). المفردات فی غریب القرآن، چاپ 1، بیروت: دارالعلم‏.

12. رازی، محمد‌بن عمر فخر (1403ق). شرح اشارات خواجه النصیرالدین طوسی با حواشی فخر رازی، ج 2، قم: کتابخانۀ آیت‌الله مرعشی نجفی.

 

13. سبزواری، ملاهادی (1372). شرح الاسماء، با تحقیق نجفقلی حبیبی، تهران: دانشگاه تهران.

14. سبزواری، ملاهادی (1396). شرح منظومه، با شرح و تعلیق آیت‌الله حسن‌زاده عاملی، تهران: نشر ناب.

15. سبحانی، جعفر (1390). مدخل مسائل جدید در علم کلام، قم: انتشارات امام صادق (ع).

16. سهروردی، یحیی (1373). حکمۀ الاشراق، به تصحیح هانری کربن، تهران: مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگی.

17. صدرالمتألهین، محمد (1981). الحکمۀ المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعۀ، بیروت: دارالاحیاء التراث العربی.

18. -------------- (1384). مفاتیح الغیب، با ترجمه و تعلیق محمد خواجوی و مقدمۀ علی عابدی شاهرودی، تهران: مولی.

19. -------------- (1363). مفاتیح الغیب، تهران: مؤسسۀ تحقیقات فرهنگى.

20. -------------- (بی‌‌تا). الحاشیه علی الهیات الشفاء، قم: بیدار.

21. --------------- (1366). تفسیر القرآن الکریم، ج 6، با تصحیح محمد خواجوی، قم: بیدار.

22. --------------- (1383). شرح اصول کافی، با تصحیح محمد خواجوی، ج 1، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.

23. طباطبایی، محمد حسین (1393). المیزان فی تفسیر القرآن، ج 13، بیروت: مؤسسۀ الاعلی للمطبوعات.

24. ----------------- (1981). تعلیقه بر کتاب اسفار صدرالمتألهین، ج 7، بیروت: دار الاحیاء التراث العربی

  1. 25.  ---------------- (1362). نهایه الحکمه، قم: جامعۀ المدرسین.

26. عبودیت، عبدالرسول (1385). درآمدی به نظام حکمت صدرایی، ج 1، تهران: سمت.

27. قطب‌الدین شیرازی، محمود (1379). شرح حکمۀ الاشراق سهروردی، به اهتمام عبدالله نوری ـ مهدی محقق، تهران: دانشگاه تهران.

28. فارابی، ابونصر (1408). التعلیقات، با تحقیق و مقدمه و پاورقی جعفر آل‌یاسین، بیروت: دارالمناهل.

29. فرامرز قراملکی، احد (1388). روششناختی فلسفۀ ملاصدرا، تهران: بنیاد حکمت صدرا.

30. قدردان قراملکی، محمد حسن (1377). ‌خدا و مسئلۀ شر؛ قم: انتشارات دفتر تبلیغات.

  1. محمدرضایی، موسوی راد (1393). نقد و بررسی دیدگاه عدمیانگارانة شرور، مجلة فلسفة دین، سال یازدهم، شمارة 2.

32. میرداماد، محمد (1347). القبسات، به اهتمام مهدی محقق، تهران: دانشگاه تهران.

33. مطهری، مرتضی (1379). مجموعۀ آثار: صدرا.

34. ---------- (1385). یادداشت‌ها، تهران: صدرا.