The Relation of the First Emanation with the Creation of the Universe from Sheikh Eshraq’s Perspective with an Emphasis on the Correspondence of the Physical and Metaphysical Concepts of Light

Document Type : Research Paper

Authors

1 Associate Professor of Ferdowsi University of Mashhad

2 PhD student of Transcendent Wisdom at Ferdowsi University of Mashhad

Abstract

No doubt Sheikh Eshraq is the most prominent Illuminationist figure in the Islamic thought. Based on his deep understanding of the Qur'an and the light of wisdom of ancient Persia, as well as the influence of the Neo-Platonic philosophers Hihkmat al-Mashriqayn and big scholars such as Ibn Sina, he built a very coherent and profound system of light, left in the history of Islamic philosophy as his legacy which has no likeness neither before him nor after him. This article is focused on the First Emanation in Sheikh Eshraq’s intellectual system of Illumination, first studying the correspondence between the physical and metaphysical concepts of light. The main concern of the article is to bridge the gap between the sensible and the intelligible, or the sensible light and intelligible light. That is why he tried to begin his discussion with the physics of light. In fact, this is to mean that the inward is not the opposite of the outward in the Illuminationist Wisdom. Physics is not at odds with the metaphysics but is the last level wherethe metaphysical reality or the inward appears.

Keywords


  1. قرآن مبین (1387). ترجمۀ الهی قمشه‌ای، مؤسسۀ فرهنگی المقربون، تهران: شمارۀ ثبت 14014.
  2. انصاری، محمدباقر (1384). خطابۀ غدیر، تهران: انتشارات تک.
  3. سهروردی، شهاب‌الدین یحیی (1372). مجموعۀ مصنفات شیخ ‌اشراق، جلد 2، بخش حکمه‌الاشراق، مصحح نجفقلی حبیبی، تهران: نشر پژوهشگاه.
  4. _________ (1358). انواریه، ترجمه و شرح محمد شریف نظام‌الدین احمدبن الهروی، تهران: امیرکبیر.
  5. _________ (1383). شرح اعتقادالحکماء از سهروردی، به کوشش فریدالدین رادمهر، تهران: نشرو پژوهش‌فرزان روز.
  6. _________ (1379). هیاکل النور، شرح فارسی عهد آلب‌مظفر، تصحیح محمد کریم زنجانی اصل، تهران: نشر نقطه.
  7. _________ (1382). لغت موران، تهران: انتشارات مولی.
  8. _________ (1358). حکمه‌الاشراق، شرح هروی، تهران: امیرکبیر.
  9. کربن، هانری (1382). روابطِ حکمت اشراق و فلسفۀ ایران باستان، گزارش احمد فردید و عبدالحمید گلشن، تهران: مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران.
  10. _________ (1384). بن‌مایه‌های آیین زرتشت در اندیشه‌های سهروردی، ترجمۀ محمود بهفروزی، تهران: جامی.
  11. _________ (1374). چشم‌اندازهای معنوی و فلسفی اسلام ایرانی، تحقیق و ترجمه بر پایۀ متن فرانسوی دکتر انشاءالله رحمتی.
  12. یثربی، یحیی (1386). حکمت اشراق سهروردی، چ دوم، قم: مؤسسۀ بوستان کتاب، مرکز چاپ و نشر دفتر تبلیغات اسلامی حوزۀ علمیه.