The Comparison between Farabi's Concept of the Necessary Being with Plotinus’ One

Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD Student at Payam Noor University of Tehran

2 Assistance Professor of Philosophy and Theology at the Islamic Azad University, Payame Noor University

Abstract

In Plotinus’thought based on certain grounds like the infinity of Ahad, the denial of its immanence, the meta-existence nature of the interpretation of causality  in emanation, God is  the wholly other, neither nameable nor describable. Plotinus’s Ahad is not conceivable, neither by intellect nor by intuition. The only way to grasp him is to go beyond intuition, where the dichotomy between the observer and the observed becomes clear. Farabi, according to the Plotinian theory of grace, gives a description of the Necessary Being that despite some similarities that it has with the idea of the One in Plotinus, under the effect of the Islamic teachings and theories, namely the metaphysical distinction between being and essence, differs a lot from the Plotinian thought. Therefore he regards the Necessary Being as the being whose nature and essence are necessary, and that the assumption of their non-existence is impossible. He needs no other being to necessitate his being but is himself the cause of all beings. So, he is simple and non-composite. And because it is simple, it is not definable. Since God is simple in nature, his attributes are one with nature and the universe's creation was invented.

Keywords


. افلاطون (1351). تیمائوس، ترجمۀ دکتر محمد حسن لطفی، تهران: خوارزمی.
2. -------- (1380). دورۀ کامل آثار افلاطون، ترجمۀ محمد حسن لطفی، تهران: خوارزمی.
 3. افلوطین (1413).  اثولوجیا، عبدالرحمن بدوی، قم: نشر بیدار.
4. -------- (1378). تاسوعات افلوطین، تصحیح جهامی، جیرار، ترجمۀ فرید جبر، بیروت: مکتبه لبنان.
5. بریه، امیل (1374). تاریخ فلسفۀ ‌غرب، علی مراد داوودی، جلد 2، چ دوم، تهران: نشر دانشگاهی.
6. ژیلسون، اتین (1388). خدا و فلسفه، ترجمۀ شهرام پازوکی، تهران: حقیقت.
7. راسل، برتراند (1374). تاریخ فلسفۀ غرب، ترجمۀ نجف دریابندری، جلد 2، تهران: کتاب پرواز.
8. رحمانی، غلامرضا (1392). الهیات سلبی افلوطین، قم: بوستان کتاب.
9. رحیمیان، سعید )1381). فیضوفاعلیتوجودیازافلوطینتاملاصدرا، قم: بوستان کتاب .
10. فارابی، ابونصر محمدبن محمد (1349). آرای اهل مدینۀ فاضله، حیدرآباد دکن: چاب مطبعة مجلس الدایره المعارف العثمانیه.
11. ------------------- (1990).الحروف، تحقیق دکتر محسن مهدی، بیروت: دارالمشرق.
12. ------------------- (۱۳۷۱). سیاست مدنیه. ترجمۀ سید جعفر سجادی، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،
13. ------------------- (1405 ق).  فصوص الحکم، قم: انتشارت بیدار.
14. ------------------- (1406 ق).فصولالمنتزعه، تحقیق فوزی متری نجار، بی‌جا: انتشارات الزهرا.
15. ------------------- (1387). رسایل فلسفی فارابی، به کوشش سعید رحیمیان، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
16. فروغی، محمدعلی (1361). سیر حکمت در اروپا، تهران: انتشارات صفی‌علیشاه.
17. شریف، میان محمد(1365). تاریخ فلسفه در اسلام، جلد 1، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
18. علیپور، مهدی (1385). سیریدراندیشۀخدادردستگاهفلسفیافلوطین، خردنامۀ صدرا، شمارۀ 43.
19. غسان خالد (1963). افلوطین رائدالوحدانیة و منهل الفلاسفة العرب، بیروت: عویدات للنشر و الطباعه.
20. آرمسترانگ، کارن (۱۳۸۵). تاریخ خداباوری: ۴۰۰۰سال جست‌وجوی یهودیت، ترجمۀ بهاءالدین خرمشاهی و بهزاد سالکی، جلد 1، تهران: بی‌نا.
21. کاپلستون، فردریک (1380). تاریخ فلسفه، (یونان و روم)، سید جلال‌الدین مجتبوی، جلد 1، چ چهارم، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی و انتشارات سروش.
22. هاشمی، محمد منصور (۱۳۸۳). خدا به‌عنوانامر مطلق، نقد و نظر، سال ۹، شمارۀ ۳ و ۴.
23. یعقوب‌بن اسحاق کندی (1950). رسائل الکندیالفلسفیه، قاهره: چاپ محمد عبدالهادی ابوریده.
24. Armstrong, A. H. (editor) (1967), The Cambridge History of Late Greek and Early Medieval Philosophy, New York: Cambridge University press.
25. Gerson, Lioyad P. (1999). Plotinus, London & New York: Routledge
26. Plotinus (1966). Enneads, With an English Translation by A .H. Armstrong,
Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press, Vol. I&II
27. Plato (1997). Plato Complete Works. John M. Cooper. Hackett Publishing Company.
28. Stamatellos, Giannis (2007). Plotinus and Presocratics, New York: Suny.