A Reflection on the Position of Religion in the Evolutions of Political Ethics in the West

Document Type : Research Paper

Authors

1 Associate Professor, Faculty of Public Law, College of Farabi , University of Tehran, Iran

2 Ph.D., Public Law, College of Farabi, University of Tehran, Iran

Abstract

Religion as one of the most  important components of a good life performs a special role in targeting in human life and modifying the present situation in order to  achieve a better situation .Yet the role of social contexts in human life caused the thinkers to focus on the relation between society and the good life, and political ethics has classically had a responsibility in this issue and presented a result on  the relationship between the state and the good life. This paper  surveys the evolution of political ethics in the west, and after analyzing the Christianity's changes  from medieval to contemporary era , will study  the dominant political idea named neutrality of  religion in regard to the  state, and finally will study the critical approach called  perfectionism that was revived by some Western perfectionists in the late twentieth century.  This approach criticizes  the plurality of ethics in the west and demands  the revival of religion as a source of ethical norms and emphasizes the state's responsibility in regard to the good life.

Keywords


  1. ارسطو (1371). سیاست، ترجمۀ حمید عنایت، تهران: شرکت سهامی انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی.
  2. براتعلی‌پور، مهدی (1384). شهروندی و سیاست نوفضیلتگرا، تهران: انتشارات تمدن ایرانی.
  3. برلین، آیزایا (1368). چهار مقاله دربارۀ آزادی، ترجمۀ محمد علی موحد، تهران: شرکت سهامی انتشارات خوارزمی.
  4. تِیلور، چارلز (1393). زندگی فضیلتمند در عصر سکولار، ترجمۀ فرهنگ رجایی، تهران: آگاه.
  5. خاتمی، محمود (1387). زمینۀ تاریخی مدرنیته، تهران: نشر علم.
  6. راسخ، محمد (1386). مدرنیته و حقوق دینی، نامۀ حقوقی، شمارۀ دوم: 3 – 26.
  7. راسخ، محمد؛ محمد رضا، رفیعی (1389). نسبت حکومت با زندگی مطلوب، نگرشی به رویکرد بیطرفی، دوفصلنامۀ فقه و حقوق اسلامی، سال اول، شمارۀ اول.
  8. رحمت الهی، حسین (1388). تحول قدرت، دولت و حاکمیت از سپیدهدمان تاریخ تا عصر جهانی شدن، تهران: میزان.
  9. راولز، جان (1392). لیبرالیسم سیاسی، ترجمۀ موسی اکرمی، تهران: ثالث.
  10. رهنمایی، سید احمد (1380). غربشناسی، سیری در تحولات فرهنگی - سیاسی غرب از یونان باستان تا پایان هزارۀ دوم، قم: مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
  11. سالیوان، راجر (1380). اخلاق در فلسفۀ کانت، ترجمۀ عزت‌الله فولادوند، تهران: طرح نو.
  12. سندل، مایکل (1374). لیبرالیسم و منتقدان آن، ترجمۀ احمد تدین، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
  13. شجاعی زند، علیرضا (1383). عرفی شدن در غرب مسیحی و شرق اسلامی، تهران: شرکت چاپ و نشر بین‌الملل وابسته به انتشارات امیرکبیر.
  14. --------------- (1394). دین در زمانه و زمینۀ مدرن، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
  15. قاری سیدفاطمی، سید محمد (1381). نظریات اخلاقی در آیینۀ حقوق، فصلنامۀ نامۀ مفید، شمارۀ 29: 23 – 42.
  16. کِی فرانکنا، ویلیام (1376). فلسفۀ اخلاق، ترجمۀ هادی صادقی، قم، کتاب طه.
  17. کیکس، جان (1392). علیه لیبرالیسم، ترجمۀ محمد رضا طاهری، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
  18. لاگلین، مارتین (1388). مبانی حقوق عمومی، ترجمۀ محمد راسخ، تهران، نشر نی.
  19. لیدمان، سون اریک (1381). تاریخ عقاید سیاسی، ترجمۀ سعید مقدم، تهران: نشر اختران.
  20. محمودی، سید علی (1393). درخشش‌های دموکراسی، تأملاتی در اخلاق سیاسی، دین و دموکراسی لیبرال، تهران: نشر نگاه معاصر.
  21. مک اینتایر، اَلِسدر (1379). تاریخچۀ فلسفۀ اخلاق، ترجمۀ انشاءالله رحمتی، تهران: حکمت.
  22. مِندوس، سوزان (1395). بیطرفی در فلسفۀ اخلاق و فلسفۀ سیاسی، ترجمۀ فاطمه سادات حسینی، قم: کتاب طه.
  23. Galston, William (1991). Liberal purposes ,goods, virtues and diversity in the liberal state , Cambridge university press, first edition
  24. Raz, Joseph (1986). The morality of freedom ,Clarendon press, Oxford, First published
  25. Macintyre, Alasdair (2007). After virtue ,A study in moral theory, University of Notre Dame press, Indiana, Third edition