Thinking about Death and the Meaning of Life in Heidegger

Document Type : Research Paper

Authors

1 Associate Professor, University of Tehran, Iran

2 PhD Student, University of Tehran, Iran

Abstract

According to Heidegger, thinking about death and its influence on the meaning of life arose from the relationship of man with his being and being to his death. Heidegger considers death  to be original to Dasein and considers an authentic life as a meaningful life. He considers the thought of death as a force to break the absurdity of the daily routines of life. Facing nothingness and struggle in the face of death, Dasein gains  insight into the reality of the world, freedom and authentication of his life, and as a result, gives  meaning and direction to his life. Preserving personal identity, discovering Dasein’s existential possibilities in this world, conscious choice and thoughtful life, and responsibility for themselves and others are  the consequences of an authentic and meaningful life. A person who does not die has an inalienable life. And there is this kind of fear and escape from deathand the routines. Such a human being lives in refuge from the fear and anxiety caused by the thought of death, and lives in the will of the community. But, he does not have a real sense of security and the other decision-makers will determine his destiny. Such a person does not have a clear understanding of the goals pursued by  his behaviors, since he does not own  his life and thus feels confused and finds his life meaningless.

Keywords


  1. آزاده، محمد (1390). فلسفهومعنایزندگی(مجموعه مقالات: گزینشوبرگردان(، تهران: نگاه معاصر.
  2. احمدی، بابک  .(1382)هایدگروپرسشبنیادین، تهران: نشر مرکز.
  3. رابرتز ای ونز (بهار و پاییز 1367). مرگ و جاودانگی در اندیشۀ هایدگر و عرفان اسلامی، ترجمۀ شهین اعوانی، فصلنامۀ فرهنگ، شمارۀ 3 و 2: 209 - 246.
  4. ژان، وال؛ روژه، ورنو (1372). پدیدارشناسیوفلسفه‌هایهستبودن، ترجمۀ یحیی مهدوی، تهران: خوارزمی.
  5. طباطبایی، سید محمد حسین (1391 ق). المیزان فی تفسیر القرآن، الطبعه الثالثه، قم: مؤسسۀ مطبوعاتی اسماعیلیان.
  6. فدایی مهربان، عباس (1391).ایستادندرآنسویمرگ (پاسخ‌هایکربنبههایدگرازمنظرفلسفۀشیعی)، تهران: نشر نی.
  7. فرانکل، ویکتور (1368). انسان در جست‌وجوی معنا. ترجمۀ نهضت صالحیان و مهین میلانی، چ چهارم، بی‌جا: شرکت نشر و پخش ویس.
  8. کالینز، جف (1384). هایدگر،ترجمۀ صالح نجفی، تهران: نشر شیرازه.
  9. کراوس، پیتر (بهار و تابستان1384). مرگ و مابعدالطبیعه؛ نیستی و معنای هستی در فلسفۀ هایدگر، مجلۀ ارغنون. ترجمۀ محمد سعید حنایی کاشانی، شمارۀ 26 و 27: 273 - 294.
  10. کرمی‌پور، محمد رضا (1386). اصولوفلسفۀآموزشوپرورش، تهران: سایه‌گستر.
  11. کوروز، موریس‌ (1376). فلسفۀ هایدگر، ترجمۀ محمود نوالی، تهران: حکمت.
  12. گنجی، محمد حسین (1392). کلیاتفلسفه، تهران: سمت.
  13. گوتک، جرالد (1390).مکاتبفلسفیوآرای تربیتی،ترجمۀ محمد جعفر پاک‌سرشت، تهران: سمت.
  14. متز، تدِئوس (بهار و تابستان1382). «آثار جدید دربارۀ معنای زندگی»، ترجمۀ محسن جوادی، نقد و نظر، سال هشتم، شمارۀ 29 - 30: 266 - 313.
  15. مطهری، مرتضی (1372). مجموعه آثار، چ سوم، تهران: صدرا.
  16. معین، محمد (1378). فرهنگ فارسی، جلد سوم، تهران: ا امیرکبیر.
  17. مک‌کواری، جان (1376). مارتین هایدگر، ترجمۀ مـحمد سـعید حنایی کاشانی، تهران: گروس.
  18. مگی، براین (1374). مردان اندیشه: پدیدآورندگان فلسفۀ معاصر، ترجمۀ عزت‌الله فولادوند، بی‌جا، طرح نو.
  19. موسوی، سیده معصومه (1389). مقایسۀنسبتمرگو معنایزندگیدرهیدگروسارتر، پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی.
  20. موفق، علیرضا (1388). معنای زندگی: تأملی بر دیدگاه دین و مکاتب بشری، تهران: کانون اندیشۀ جوان.
  21. نظری، حمید رضا (1373). اندیشه‌های مارتین هایدگر. کیهان اندیشه، شمارۀ 57: 26 - 36.
  22. نقی‌‌زاده جلالی، میرعبدالحسین (1387). نگاهیبهنگرش‌هایفلسفیسدۀ بیستم، تهران: کتابخانۀ طهوری.
  23. نیگل، توماس (1382). «مقالۀ پوچی»، ترجمۀ حمید شهریاری، مجلۀ نقد و نظر، شمارۀ 29 - 30: 92 - 107.
  24. هایدگر، مارتین (1384). انسان در جست‌وجوی معنا، چ چهارم، ترجمۀ نهضت صالحیان و مهین میلانی، بی‌جا، شرکت نشر و پخش ویس.
  25. یالوم، آروین (1390). خیرهبهخورشید، ترجمۀ مهدی غبرایی، تهران: نیکو نشر.
  26. ــــــــــــ (1390).روان‌درمانیاگزیستانسیال، ترجمۀ سپیده حبیب، تهران: نی.
  27. ــــــــــــ (1391).مامانومعنایزندگی، ترجمۀ سپیده حبیب، تهران: قطره.
  28. یانگ، جولیان (بهار و تابستان1384). مرگ و اصالت، مترجم محمد سعید حنایی کاشانی، مجلۀ ارغنون، شمارۀ 26 و 27: 295 - 306.
  29. ــــــــــــ (1390). «مرگ، خدا و معنای زندگی». ترجمۀ م. آزاده، مجموعهمقالاتفلسفهومعنایزندگی، تهران: نشر نگاه معاصر: 215 - 261.
    1. Berry-Smith, S. (2012). Death, Freedom, Isolation & Meaninglessness & Existential Psychotherapy of Yalom, School of Psychotherapy, New Zealand, Auckland University of Technology.
    2. Heidegger, Martin ( 1926). Being and Time, Translated by John Macquarrie and Edward‌ Robinson.
    3. Kraus, Peter (1998). Death and Metaphysics: Heidegger On Nothing and The‌ Meaning‌ of‌ Being, in: Death and Philosophy, Edited by Jeff Malpas and‌ Robert C. Solomon, London and New York, Routledge.
    4. Metz, Thoddeus(2007).”Meaning of Life”. Metaphicics Research Lab,CSLI, Stanford university. From http://Stanford Encyclopedia of Philosoph.
  1. Ayer, A. J. (1990).”The Meaning of Life”, The Meaning of Life, lst ed., ed: A. J. Ayer, New York: Charles Scribner’s Sons.
  2. Babcock, Philip,(1986). Webster’s Third International Dictionary, USA.

)ــــــــــــــــــــ36. 2001(. “the Concept of a Meaningful Life”, American philosophical Quarterly 38, , pp. 137-153.

  1. Minton, S. J. (2001). Key Thinkers in Practical Philosophy: Dr.Yalom, UK., Practical Philosophy ( March).
  2. Young, Julian (2003).The death of God and the meaning of‌ life‌, London‌, Routledge.

ــــــــــــــــــ. 39 (1998). Death and Authenticity, in: Death and Philosophy‌, Edited‌ by Jeff Malpas and Robert C. Solomon, London and New York, Routledge.