The Epistemological Assumptions of the Modern Science

Document Type : Research Paper

Author

PhD in Philosophy of Religion, Imam khomeini Foundation, Qom, Iran

Abstract

The positivistic approach in the modern natural science regards experience as the unique way to the natural sciences. This approach has received  general acceptance over the recent centuries so much so that the progress of the natural sciences was considered to be indebted to this approach. This view was challenged in the second half of the twentieth century and some philosophers and social scientists, by discussing the role of presuppositions, have tried to challenge the exclusivity of the method of natural sciences, at least in some stages. In this work, I have tried to extract, some epistemological assumptions of the modern natural sciences that influenced the  selection of data and hypotheses, shaping scientific theories of the scientists and even their evaluations. Assumptions whose  presence or absence, in the mental context of the scientists in the recent centuries, could have created a different path in the direction of these sciences, as revision in any of these assumptions could have had an impact on the developmental process of natural sciences.

Keywords


  1. ابرامی، هوشنگ (1356). شناختی از دانش‌شناسی، تهران: انجمن کتابداران ایران.
  2. باربور، ایان (1392). دین و علم، ترجمۀ پیروز فطورچی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه.
  3. برت، ادوین آرتور (1369). مبادی مابعدالطبیعی علوم نوین، ترجمۀ عبدالکریم سروش، تهران: انتشارات علمی فرهنگی.
  4. بکار، عثمان (1381). طبقه‌بندی علوم از نظر حکمای مسلمان، ترجمۀ جواد قاسمی، مشهد: آستان قدس.
  5. بوکهارت، تیتوس(1388). جهان‌شناسی سنتی و علم جدید، ترجمۀ حسن آذرکار، تهران: حکمت.
  6. پاپکین، ریچارد (1375). متافیزیک و فلسفۀ معاصر، ترجمۀ سید جلال‌الدین مجتبوی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی.
  7. پترسون، مایکل و همکاران (1376). عقل و اعتقاد دینی، ترجمۀ احمد نراقی، تهران: طرح نو.
  8. جوادی آملی، عبدالله (1386). منزلت عقل در هندسۀ معرفت دینی، چ دوم، قم: اسراء.
  9. جهانگیری، محسن (1385)، احوال و آثار و آرای فرانسیس بیکن، چ سوم: انتشارات علمی و فرهنگی.
  10. چالمرز،‌ آلن. اف (1377). چیستی علم، ترجمۀ سعید زیباکلام، تهران: سمت.
  11. حلبی، علی‌اصغر (1360). گزیدۀ متن رسائل اخوان‌الصفا و خلان‌الوفا، تهران: زوار.
  12. داوودی، مهدی (1371). تأثیر آرای فرانسیس بیکن و آگوست کنت بر رده‌بندی دهدهی دیویی، فصلنامۀ پیام کتابخانه، سال دوم، شمارۀ دوم: 96 - 101.
  13. سروش، عبدالکریم (1375). تفرج صنع، چ چهارم، تهران: صراط.
  14. شریف، میان محمد (1370). تاریخ فلسفه در اسلام، جلد 3، ترجمۀ نصرالله پورجوادی، تهران: نشر دانشگاهی.
  15. طباطبایی، سید محمدحسین (1359). اصول فلسفه و روش رئالیسم، مقدمه و پاورقی مرتضی مطهری: دفتر انتشارات اسلامی.
  16. ــــــــــــــــــــــــــ (1417 ق).‌ المیزان فی‌تفسیر القرآن، چ پنجم: دفتر انتشارات اسلامی.‌
  17. فولکیه، پل (1366). فلسفۀ عمومی، ترجمۀ یحیی مهدوی، چ سوم، تهران: دانشگاه تهران.
  18. کاپلستون، فردریک (1387). تاریخ فلسفه، جلد 5، ترجمۀ جلال‌الدین اعلم، چ پنجم، تهران: سروش.
  19. ـــــــــــــــــــــــــــ (1380). تاریخ فلسفه، جلد 4، ترجمۀ غلامرضا اعوانی، تهران: سروش.
  20. گلشنی، مهدی (1377).‌ از علم دینی تا علم سکولار، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
  21. ــــــــــــــ (1387). آیا علم می‌تواند دین را نادیده بگیرد؟ ترجمۀ بتول نجفی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی.
  22. ـــــــــــــ (1380). تحلیلی از دیدگاه‌های فلسفی فیزیکدانان معاصر، تهران: فرزان روز.
  23. گنون،‌ رنه (1361). سیطرۀ کمیّت و علایم آخرزمان، ترجمۀ علیمحمد کاردان، تهران: نشر دانشگاهی.
  24. مارکوزه، هربرت (1388). انسان تک‌ساحتی، ترجمۀ محسن مؤیدی، چ پنجم، تهران: امیرکبیر.
  25. مان، مارگارت (1351). اصول فهرست‌نویسی و طبقه‌بندی، ترجمۀ هوشنگ ابرامی، تهران: فرانکلین.
  26. محقق، مهدی (1378). الدراسه التحلیلیه لکتاب الطب الروحانی، تهران: دانشگاه تهران.
  27. مصباح، محمد تقی (1374). آموزش فلسفه،‌ جلد 1،‌ چ هفتم: سازمان تبلیغات اسلامی.
  28. مطهری،‌ مرتضی (1380). مجموعه ‌آثار جلد 1:‌ صدرا.
  29. نلینو، کرلو آلفونسو (1349). تاریخ نجوم اسلامی، ترجمۀ احمد آرام، تهران: بهمن.
  30. وسل، ژیوا (1368). دایرة‌المعارف‌های فارسی، ترجمۀ محمد علی امیرمعزی، تهران: توس.
    1. Whitehead, A.N (1975), Science and The Modern World, Fontana Books.
    2. Trigg, Roger(1998), Rationality and Religion: Does Faith Need Reason?; Oxford, Blackwell.