The Role of Qur’ānic Semiotics in Revealing the Origin of the Islamic Sufism and Mysticism

Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor, College of Farabi, University of Tehran, Qom, Iran

2 Assistant Professor, University of Tehran, Tehran, Iran

Abstract

Regardless of the mystics' claim, there have been various discussions on the origin of Islamic Sufism and Mysticism among Muslim and non-Muslim scholars for a long time, and some attempts have been made to clarify its true origin in Islam in both negation and affirmation domains. Allamah Tabataba'i, Hasanzadeh Amoli, Jawadi Amoli, Ramezani, Yazdanpanah, Motahhari, and Imam Khumeini (May God have mercy on him) and many other Hawzah graduates and figures along with Homa'i, Zarrinkub, Purjawadi, Pazuki, A‘wani, and tens of other great university scholars in the contemporary era introduce the Qur’ān and Hadith legacy of Islam as the origin of the Islamic mysticism. Similarly, Massignon, Nicholson, Corbin, Schimmel, Paul Noya, Chittick and tens of other orientalists seriously believe that the main origin of the Islamic mysticism is comprised of the Qur’ān as well as the Sunna and practices of the Noble Prophet (s). The study at hand uses an analytic approach to classify the qur’ānic semiotics that refer to the origin of the mysticism and Sufism into the following categories: a) narrating the words of some of the foregoing figures to prove the argument; b) presenting direct quotations and clear expositions of some great masters of the early mystics about the intended issue; c) specifying the relationship between the Qur’ān and the definition, topic, problems, and purpose of Sufism and mysticism; d) word choices made by the mystics for the title of their books as well as the terminology they have used in the two realms of theoretical mysticism and practical conduct of Sufism taken from the qur’ānic words, and e) reporting more than fifty groups of qur’ānic verses, each alluding or directly referring to the important mystic teachings and revealing the main origin of the Islamic mysticism.

Keywords


-1. قرآن.
-2. آقانوری، علی (1387). عارفان مسلمان و شریعت اسلام، قم: انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب.
-3. ابن‌ترکه، صدرالدین محمد (1360). تمهید القواعد، تصحیح سید جلال‌الدین آشتیانی، تهران: انتشارات انجمن حکمت و فلسفۀ ایران.
4. ابن‌عربی، محی‌الدین (1418 ق). الفتوحات المکیه (4 جلدی)، بیروت: دارالاحیاء التراث العربی.
.5. انصاری، قاسم (1379). مبانی عرفان و تصوف، ویرایش دوم، تهران: طهوری.
    6. پورجوادی، نصرالله (1358). درآمدی بر فلسفۀ افلوطین،تهران: انجمن فلسفۀ ایران.
7. جامی، عبدالرحمن (1375). نفحات الانس من حضرات القدس، تهران: انتشارات اعلمی.
8. زرین‌کوب، عبدالحسین (1375). دنبالۀ جستوجو در تصوف ایران، تهران: مؤسسۀ انتشارات امیرکبیر.
-9. سراج طوسی، محمد (بی‌تا). اللمع فی التصوف، با تحقیق و مقدمۀ عبدالحلیم محمود و طه عبدالباقی سرور: دارالکتب الحدیثه بمصر و مکتبه المثنی ببغداد.
10. سجادی، سید ضیاءالدین (1380). مقدمه‌ای بر مبانی عرفان و تصوف، تهران: سازمان سمت.
11. صدرالمتألهین شیرازی، صدرالدین محمد (1405 ق). کسر اصنام الجاهلیه، ترجمۀ محسن بیدارفر، تهران: الزهراء.
12. صدوقی سها، منوچهر (۱۳۸۳). فواید در عرفان و فلسفه و تصوف، تهران: آفرینش.
13. عرب، علیرضا (1388). تصوف و عرفان از دیدگاه علمای متأخر شیعه، تهران: ضامن آهو.
14. عطار نیشابوری، فریدالدین (1376). تذکره الاولیاء، تهران: بهزاد.
15. غنی، قاسم (1375). تاریخ تصوف در اسلام و تطورات و تحولات مختلفه آن از صدر اسلام تا عصر حافظ، تهران: زوار.
16. فرحات، عبدالوهاب (2003). ابوالحسن الشاذلی: حیاته و مدرسته فی التصوف، قاهره: مکتبة مدبولی.
17. فناری، حمزه (1426 ق). مصباح الانس، مقدمه و ترجمۀ محمد خواجوی، تهران: مولی.
18. قیصری، داوود (1416 ق). مقدمۀ شرح قیصری بر فصوص الحکم، تهران: انتشارات انوارالهدی.
19. کلابادی، محمدبن اسحاق (1413 ق). التعرف لمذهب التصوف، بیروت: دارالکتب العلمیه.
20. گوهرین، سید صادق (1380). شرح اصطلاحات تصوف، ایران: زوار.
21. لفاخوری، حنا خلیل الجر (1377). تاریخ فلسفه در جهان اسلام، ترجمۀ آیتی، تهران: علمی و فرهنگی
-22. مطهری، مرتضی (1362). خدمات متقابل اسلام و ایران، تهران: انتشارات صدرا.
23. موسوی خمینی (امام)، سید روح‌الله (1381). تقریرات فلسفۀ امام خمینی: شرح منظومه، سید عبدالغنی اردبیلی، تهران: مؤسسۀ تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
24. هجویری، علی‌بن عثمان الجلابی (1358). کشف المحجوب، تصحیح ژوکوفسکی،تهران: کتابخانۀ طهوری.
25. همدانی، عین‌القضات (1362). نامه‌های عینالقضات، به اهتمام علی‌نقی منزوی: کتابخانۀ منوچهری.
26. یزدانپناه، یدالله (1388). مبانی عرفان نظری، قم: مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).